Brandstof besparen door toevoeging van aceton ?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.913 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 16:57

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Ik hoorde net van een collega over een artikel in de Panorama.
Als eerste moest ik me weer even op mijn stoel hijsen toen ik bijgekomen was van het lachen... maar naslagwerk op internet leverde mij een bult aan info op die ik graag met jullie wil delen.
Tevens ben ik razend benieuwd of de nodige Tweakers ook hun voertuig dus hebben zitten tweaken/tunen (zoals ze tenslotte ook met hun pc doen :P).

Volgens dit artikel zou toevoeging van een kleíne hoeveelheid aceton aan je benzine (of diesel) een duidelijke winst in performance opleveren. Echter nog beter om te horen: het levert een grotere actieradius op !! en dat is toch altijd leuk om te horen (en in de portemonnaie te voelen :P).

Er is genoeg info te vinden op ons aller vrind Google.

Ik kwam in 1 draadje hier op GoT een reactie tegen van Ingmar.
Het gaat om [rml]Ingmar in "[ auto] de nieuwe shell benzine vpower"[/rml]
Hier wilde ik alleen op zeggen: Mythbusters zijn niet zaligmakend...
Ik kan mij niet voorstellen dat alle mensen op (bijvoorbeeld) dit 'forum' het mis hebben.
Let wel: het is héél belangrijk om de juiste verhouding te vinden.
De vuistregel (als ik het goed heb) is zo'n 75ml per 40 liter. Dit kan echter per auto/model/brandstof verschillen.

[lolligheidmodus]
Inkoopactie aceton dan maar? :+
[/lolligheidmodus]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23299

:D
Nou nog een paar liter aceton rippen ergens....
http://frontpage.fok.nl/nieuws/66096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik zou je bronnen eens kritisch onder de loep nemen.

"It is considered the least toxic solvent in industry."

http://www.bu.edu/es/labsafety/ESMSDSs/MSAcetone.html

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
3. Hazards Identification

Emergency Overview 
-------------------------- 
DANGER! EXTREMELY FLAMMABLE LIQUID AND VAPOR. VAPOR MAY CAUSE
FLASH FIRE. HARMFUL IF SWALLOWED OR INHALED. CAUSES IRRITATION
TO SKIN, EYES AND RESPIRATORY TRACT. AFFECTS CENTRAL NERVOUS
SYSTEM.

Verder krijg je ongewenste aandacht van justitie als je een van de grondstoffen van XTC in grote hoeveelheden gaat kopen.

[ Voor 35% gewijzigd door burne op 30-06-2006 16:39 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25

GaMeOvEr

Is een hork.

Lijkt me niet leuk voor je slangen, aceton...

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
is niet zo goed nee ;)
Ethanol zou wel kunnen mits de motor er tegen kan.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Burne schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:38:
Ik zou je bronnen eens kritisch onder de loep nemen.

"It is considered the least toxic solvent in industry."

http://www.bu.edu/es/labsafety/ESMSDSs/MSAcetone.html

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
3. Hazards Identification

Emergency Overview 
-------------------------- 
DANGER! EXTREMELY FLAMMABLE LIQUID AND VAPOR. VAPOR MAY CAUSE
FLASH FIRE. HARMFUL IF SWALLOWED OR INHALED. CAUSES IRRITATION
TO SKIN, EYES AND RESPIRATORY TRACT. AFFECTS CENTRAL NERVOUS
SYSTEM.

Verder krijg je ongewenste aandacht van justitie als je een van de grondstoffen van XTC in grote hoeveelheden gaat kopen.
En wat is je punt nou?

"Least toxic solvent in industry"
Mooi toch.. hoeven we niks schadelijks te gebruiken..

Je "emergency overview"
Klopt.. het is net zo gevaarlijk als benzine..

Alleen met dat laatste zou je 'misschien' een puntje hebben.. maar aangezien we maar een paar ml per tank nodig hebben zal dat ook wel loslopen.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 23299 op 30-06-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

75 ml kan je gewoon kopen bij de drogist of rippen van je vriendin :) (is namelijk nagellakremover).

Tanken en 1 zo'n flesje erbij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 23299 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:46:
En wat is je punt nou?

"Least toxic solvent in industry"
Mooi toch.. hoeven we niks schadelijks te gebruiken..

Je "emergency overview"
Klopt.. het is net zo gevaarlijk als benzine..

Alleen met dat laatste zou je 'misschien' een puntje hebben.. maar aangezien we maar een paar ml per tank nodig hebben zal dat ook wel loslopen.
Wat dacht je van het "solvent" gedeelte? Voor het geval je het nog niet door had, in je auto zitten veel slangetjes, onder andere voor je brandstoftoevoer...

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GaMeOvEr schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:49:
[...]

Wat dacht je van het "solvent" gedeelte? Voor het geval je het nog niet door had, in je auto zitten veel slangetjes, onder andere voor je brandstoftoevoer...
Is benzine zelf niet ook een oplosmiddel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

75 ml in mijn spartamet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vooral het voorstel van nagellakremover is leuk. Daar zit fors olie doorheen, dus dat gaat lekker roken. Ook het kostenargument is daar sterk opgelost. Een paar euro voor een flessie om minder dan een euro aan brandstof te besparen en gelijk even je benzine-injectoren naar god te helpen.

Hints en tips:
1: als het zou werken: waarom zit het niet standaard in je benzine?
2: waarom zou het werken? Er zit onvoldoende energie in om te verklaren wat men claimt, en sommigen maken aanspraak op mysterieuze chemische effecten, maar bij 'echte' chemici zijn die niet bekend. Er is geen reden waarom zo'n klein beetje aceton tot 'betere verneveling' zou leiden. het enige mogelijke effect (oplossen van vervuiling in je brandstof-systeem) kan het ook niet zijn, want andere stoffen in je benzine doen dat al.

Blijft over: hocus pocus. Magneetje op je benzine-leiding, kastje met klei en theeblaadjes op het dashboard tegen de aardstralen en aceton door je benzine.

[ Voor 11% gewijzigd door burne op 30-06-2006 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 23299 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:52:
[...]

Is benzine zelf niet ook een oplosmiddel??
Op zich wel, echter lang niet zo aggresief als Aceton, en op benzine zijn die slangen berekend. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kijk voor de gein es naar de tegenargumentatie in dit soort topics. Daar wordt al aangegeven dat Aceton blijkbaar met name voor een lagere oppervlaktespanning moet zorgen en zo de boel beter laat vernevelen. Maar de tegenargumentatie is dan dat in moderne motoren de brandstof al (bijna) in gasvorm de cilinders in gaat en dat dan oppervlaktespanning uberhaupt niet meer bestaat.
Verder zou het met het verlagen van die oppervlaktespanning vooral ook de restbrandstof verminderen, wat naar het schijnt zo'n 1a2% is... niet bepaald iets waar je nog 15-35% winst uit zou kunnen persen.
Daarnaast zijn er enkele onderdelen in je motor die niet of nauwelijks gevoelig zijn voor benzine, maar waar aceton wel degelijk vat op zou kunnen krijgen. Volgens o.a. die eerste discussie die ik je geef.

Hier trouwens nog een mooie samenvatting van de tegenargumentatie.

[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 30-06-2006 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

GaMeOvEr schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:15:
[...]

Op zich wel, echter lang niet zo aggresief als Aceton, en op benzine zijn die slangen berekend. ;)
Ok, maar het is niet zo dat er pure aceton door de slangen gaat, maar flink verdunt. 75ml door 40.000ml benzine... Kan dat zoveel kwaad dan?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

c70070540 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 18:50:
Ok, maar het is niet zo dat er pure aceton door de slangen gaat, maar flink verdunt. 75ml door 40.000ml benzine... Kan dat zoveel kwaad dan?
Waarom zou aceton door benzine gemixt minder kwaad doen dan aceton puur? Behalve natuurlijk dat je effectief minder aceton inzet.

[ Voor 9% gewijzigd door ACM op 30-06-2006 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Burne schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:14:
Vooral het voorstel van nagellakremover is leuk. Daar zit fors olie doorheen, dus dat gaat lekker roken. Ook het kostenargument is daar sterk opgelost. Een paar euro voor een flessie om minder dan een euro aan brandstof te besparen en gelijk even je benzine-injectoren naar god te helpen.

Hints en tips:
2: waarom zou het werken? Er zit onvoldoende energie in om te verklaren wat men claimt, en sommigen maken aanspraak op mysterieuze chemische effecten, maar bij 'echte' chemici zijn die niet bekend. Er is geen reden waarom zo'n klein beetje aceton tot 'betere verneveling' zou leiden. het enige mogelijke effect (oplossen van vervuiling in je brandstof-systeem) kan het ook niet zijn, want andere stoffen in je benzine doen dat al.

Blijft over: hocus pocus. Magneetje op je benzine-leiding, kastje met klei en theeblaadjes op het dashboard tegen de aardstralen en aceton door je benzine.
Ooit gehoord van Kerosine, dat is vlak bij mijn werk te verkrijgen :) Blijkt dat tweetakjes dat niet leuk gaan vinden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

ACM schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 19:13:
[...]

Waarom zou aceton door benzine gemixt minder kwaad doen dan aceton puur? Behalve natuurlijk dat je effectief minder aceton inzet.
Wat denk je nou zelf. Natuurlijk heeft de vermenging (hoeveel delen aceton tegenover hoeveel delen benzine) veel te maken met de werking. Gif is flink vermengt toch ook minder erg dan puur?

Als je leiding aangetast kan worden door Aceton, dan heeft de mengverhouding met een andere stof bijzonder veel invloed op de snelheid waarin het aangetast wordt. Pure scheikunde.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 19:32:
[...]
Ooit gehoord van Kerosine, dat is vlak bij mijn werk te verkrijgen :) Blijkt dat tweetakjes dat niet leuk gaan vinden :'(
worden die dan in een tiende seconde verbouwd tot straalmotor?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

PipoDeClown schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 19:55:
worden die dan in een tiende seconde verbouwd tot straalmotor?
Je brommertje loopt prima op kerosine. Voor een tijdje. Kerosine heeft een hogere soortelijke energie dan benzine, dus wordt je brommertje te warm en loopt vast, na een paar kilometer. van de andere kant: als je 0.17 procent kerosine door je mengsmering doet gebeurt er helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

c70070540 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 19:48:
Als je leiding aangetast kan worden door Aceton, dan heeft de mengverhouding met een andere stof bijzonder veel invloed op de snelheid waarin het aangetast wordt. Pure scheikunde.
Dat zeg ik toch ook? Maar het is nog even schadelijk, maar doordat je er minder aceton tegenaan gooit gaat het minder snel.
't Is niet dat de chemische eigenschappen van de stof automatisch veranderen als je het mengt met een andere stof en daar doelde ik op.

Anyway, het maakt mij verder niet uit hoe riskant het goedje voor je motor is. Ik ga het niet eens proberen. Ik heb nog geen wetenschappelijk bewijs gezien dat het werkt, terwijl ik wel in meer of mindere mate wetenschappelijk onderbouwde tegenargumentatie heb gezien. Het kost bovendien extra geld en moeite om uberhaupt te besparen en het levert extra gevaren/risico's voor jezelf en voor je auto op (al is het alleen maar dat je het niet over je handen en lak wil hebben en no-way dat ik zo'n fles in mijn auto ga laten liggen).

Die anekdotes over besparing heb ik ook zat. Ik heb woensdagmiddag bijv 3.9l/100km gereden terwijl ik vandaag op dezelfde rit - met vergelijkbaar weer en verkeer - volgens de boordcomputer op 4.5l/100km zat. Waar lag het aan? Antwoord is de rijstijl (o.a. door de verkeersomstandigheden) en misschien dat het hielp dat de tank bijna leeg, ipv bijna vol was. Mijn gemiddelde sinds ik de auto heb (50k km) is ~ 5.0l/100km. Oftewel 10-20% minder verbruiken op een ritje, zelfs op een paar ritten, zegt maar erg weinig over daadwerkelijk minder verbruiken door "verbeteringen" aan je auto of brandstof.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 30-06-2006 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Waarom doet dit mij denken aan Shell-Pura? Ooit, toen ik nog een Ford Siërra 2.0GT had, tankte ik weleens dat goedje voor teveel geld. Merkte ik er iets van? Jazeker, de motor draaide iets sneller stationair en ik had een klein beetje (echt een klein beetje) meer vermogen. Leidde dit tot de besparing die het beloofde? Ja, ik deed iets langer met een tank omdat ik het gaspedaal iets minder diep mocht indrukken voor dezelfde snelheid. En bespaarde ik ook geld? Nee, Pura is duurder.

Gooi een flesje aceton in de tank (chemische veranderingen in de leidingen als gevolg van het onttrekken van de weekmakers daargelaten) en als het zo werkt als wat er wordt beweerd dan kun je net als Shell-Pura minder diep het gaspedaal indrukken maar dit verschil zal ruimschoots worden goedgemaakt door de hogere prijs van de totale brandstofvooraad die het met zich mee zal brengen.

Brandstof besparen? Misschien. Goed voor de portomonaille? Ik weet wel zeker van niet.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalRush
  • Laatst online: 09-04 16:57

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
@ ACM: ik lees uit, de door jou aangehaalde samenvatting, dat de winst 2-10% is.
2-10% vind ik nog aanzienlijk. Dit is ook het resultaat waar een vrachtwagenchauffeur mee aan kwam zetten na een test over 12.000 mijl. Omgerekend heeft deze beste man al snel een 700 liter diesel bespaard op die afstand.

Tevens staat er in het stuk van LaPointe dat ze tests hebben gedaan vwb aantasting van onderdelen van het brandstofsysteem. Hier werd geen verandering aangetroffen (waarbij ook nog eens een verhouding van 20-100x teveel aceton werd gebruikt).

Waarom het niet standaard reeds in de benzine verwerkt zou zitten (als het blijkt/schijnt te werken)?
Ook dat antwoord staat beschreven in de tegenargumentatie (en heeft puur met poen te maken).

Ik kan mij niet voorstellen dat al die mensen die het geprobeerd hebben "ineens" een andere rijstijl er op nahouden en door "wishfull thinking" 10-35% besparing realiseren.
Ik weet ook niet eens of 35% een haalbaar percentage is (lijkt mij ook wat 'zonnig' ingeschat ;)).

Het grappige is dat ik er nog niet eerder over gehoord had (en ik rij toch al weer wat jaartjes auto).
Sterker nog; voor mij is het eigenlijk helemaal niet interessant omdat ik dmv LPG voortbewogen wordt :P
Ik vind het gewoon een leuk punt om over te babbelen (want wie wil er nou niet 'goedkoop' auto rijden? :P) en vond het frappant dat er nog maar weinig (zeg eigenlijk maar niets) van op GoT te vinden was...

Het wondermiddel moet nog zeker uitgevonden worden... grappig is wel om te zien wat mensen allemaal verzinnen (of gewoon stomtoevallig ontdekken) om zuinig(er) te (kunnen) rijden.
Kijk maar op verschillende websites voor aanpassingen aan de luchtfilters (ook voor een betere airflow die moet resulteren in een betere verbranding, etc).
Ook de verschillende auto's die omgebouwd/aangepast zijn om op plantaardige olie te kunnen rijden.

Wie heeft er een 'oud lijk' staan en dit wel eens uit wil proberen?
Dreeke ? Jij hebt vast nog wel ergens 1 (of meerdere) Swifts staan :D :+

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ACM schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 18:43:
Maar de tegenargumentatie is dan dat in moderne motoren de brandstof al (bijna) in gasvorm de cilinders in gaat en dat dan oppervlaktespanning uberhaupt niet meer bestaat.
Met 110 bar door zeer fijne boringen van ongeveer 75 micrometer. Dat is zo goed als gas. En met 200bar inspuiten.. nou ja.. oppervlaktespanning is niet meer van deze tijd. Bij de oude antieke wagens wel maar daar moet je niet zoeken naar iets als oppervlaktespanning. Dan kan je beter zoeken waar de resterende 50pk zijn.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dan kan je beter zoeken waar de resterende 50pk zijn.
LOL, doet me denken aan een Top Gear contest waarin ze met Italiaanse sportwagens van vroeger gingen rijden, OMG wat waren daar een hoop paarden weggerend :D

Als je goedkoop wil rijden is LPG beter denk ik of als je toch regels wil breken: zonnebloemolie (ofzo) ipv diesel. Gaat alleen een beetje opvallen als je wekelijks met hele trays van die meuk de supermarkt uit loopt ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

[...]
:D OMG +10 grappig _/-\o_

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 21:21

MBV

Grrrrrene schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:56:
[...]

LOL, doet me denken aan een Top Gear contest waarin ze met Italiaanse sportwagens van vroeger gingen rijden, OMG wat waren daar een hoop paarden weggerend :D
Dan ben ik nog eens benieuwd hoeveel paarden er zijn weggerend na de onderhoudsbeurt (van JC :+)

Ik zal dit in de gaten houden. Ik hoorde het laatst ook al op een verjaardag. Mijn vader houdt nog altijd de regel aan: "Als het te mooi is om waar te wezen, is het dat ook"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:25

JT

VETAK y0

Hints en tips:
Die is makkelijk te verklaren: grotere actieradius = minder benzine nodig = minder winst voor het tankstation.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bazs2000 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 01:22:
Waarom doet dit mij denken aan Shell-Pura? Ooit, toen ik nog een Ford Siërra 2.0GT had, tankte ik weleens dat goedje voor teveel geld. Merkte ik er iets van? Jazeker, de motor draaide iets sneller stationair en ik had een klein beetje (echt een klein beetje) meer vermogen. Leidde dit tot de besparing die het beloofde? Ja, ik deed iets langer met een tank omdat ik het gaspedaal iets minder diep mocht indrukken voor dezelfde snelheid. En bespaarde ik ook geld? Nee, Pura is duurder...
Dit is appels en peren vergelijken. Pura is nooit verkocht als zijnde brandstofbesparend, maar als minder vervuilend. Zelfs bij V-Power wordt niet actief geroepen dat het bespaart.

[ Voor 1% gewijzigd door Roenie op 13-07-2006 16:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:29

Tijntje

Hello?!

Roenie schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 16:16:
[...]
Dit is appels en peren vergelijken. Pura is nooit verkocht als zijnde brandstofbesparend, maar als minder vervuilend. Zelfs bij V-Power wordt niet actief geroepen dat het bespaard.
Volgens mij is die V-Power gewoon Pura. Maar snelheid verkoopt beter dan schoner.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

JT schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:13:
Die is makkelijk te verklaren: grotere actieradius = minder benzine nodig = minder winst voor het tankstation.
Wat een onzin... Wat als BP er voor weet te zorgen dat hun benzine beter is dan die van Shell? Dan zou BP toch wel gek zijn om zo'n kans om marktaandeel van Shell af te pakken voorbij te laten gaan, enkel omdat het minder winst oplevert?
Bovendien zijn mensen vaak wel bereid om meer extra te betalen dan de besparing die het oplevert, dus de winst zou nog kunnen stijgen ook.
Roenie schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 16:16:
Dit is appels en peren vergelijken. Pura is nooit verkocht als zijnde brandstofbesparend, maar als minder vervuilend. Zelfs bij V-Power wordt niet actief geroepen dat het bespaard.
Bij V-power idd niet, maar BP stelt voor zijn Ultimate dingen als 'Tot wel 40km extra op een tank' en total roept het als eerste voordeel bij hun Excellium.
Tijntje schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 16:26:
Volgens mij is die V-Power gewoon Pura. Maar snelheid verkoopt beter dan schoner.
Ik denk eerder dat het een doorontwikkeling is, van Pura werd geloof ik beweerd dat het je auto aan kon tasten. Maar inderdaad, betere prestaties is interessanter blijkbaar dan verder komen op evenveel brandstof. Wat natuurlijk min of meer equivalent is, maar lastiger uit te leggen.
Want dan moet je uit gaan leggen dat je voor dezelfde snelheid net wat minder gas hoeft te geven enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ACM schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 16:58:
Want dan moet je uit gaan leggen dat je voor dezelfde snelheid net wat minder gas hoeft te geven enzo :P
Iets wat je volumetrische efficientie van de cilinder weer niet ten goede komt. Blablablabla.... Het komt toch allemaal iets nauwer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:25

JT

VETAK y0

[...]

Wat een onzin... Wat als BP er voor weet te zorgen dat hun benzine beter is dan die van Shell? Dan zou BP toch wel gek zijn om zo'n kans om marktaandeel van Shell af te pakken voorbij te laten gaan, enkel omdat het minder winst oplevert?
En jij denkt dat Shell niks gaat doen ? :P
Bovendien zijn mensen vaak wel bereid om meer extra te betalen dan de besparing die het oplevert, dus de winst zou nog kunnen stijgen ook.
Ja, maar als jij benzine gaat maken die dan nu 1.65 zou gaan kosten dan verkoop je er niet veel van...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
[...]

Mensen zijn wel bereid meer te betalen, maar niet als het teveel meer is. Een euro of 2-3 extra op een tank diesel vind ik niet erg, vandaar dat ik dat ding gerust vol met VPower of Total Excellium flikker (BP kom ik hier in de buurt alleen aan de snelweg tegen en is met normale diesel al duurder dan de lokale Shell of Total met VPower/Excellium). Ik betaal hier misschien 4-5 cent per liter meer voor VPower, auto rijdt er iets lekkerder op en dat ding stinkt veel minder, dus is het voor mij de moeite waard, ik erger me kapot aan gare bakken voor mij die stinken, dat zal vast niet anders zijn voor de bestuurders achter mij ;)
Bij V-power idd niet, maar BP stelt voor zijn Ultimate dingen als 'Tot wel 40km extra op een tank' en total roept het als eerste voordeel bij hun Excellium.
Marketing is het gewoon. Mensen laten zich graag voor de gek houden en kennen de eigen auto niet. Ik heb destijds een paar keren in een warme zomer V-Power getankt, helemaal geen verschil. Een halfjaar later, hartje winter, nog eens geprobeerd, duidelijk verschil te merken in het verbruik, met gemak 50-75km meer uit een tankje diesel op ritjes van hooguit 40km. Blijkbaar werkt het alleen als het goed koud is, omdat normale diesel blijkbaar minder optimaal rijdt als mijn motor nog goed koud is. Maar ach, het blijft marketing. Als je die reclame van shell destijds zag met die visjes... denk je nou echt dat vissen er iets om geven of jij dat soort zooi tankt bij de Shell? Die vinden het al een ramp dat je moet tanken, "schone" brandstof of niet, het blijft zooi wat slecht is voor het milieu.
Ik denk eerder dat het een doorontwikkeling is, van Pura werd geloof ik beweerd dat het je auto aan kon tasten. Maar inderdaad, betere prestaties is interessanter blijkbaar dan verder komen op evenveel brandstof. Wat natuurlijk min of meer equivalent is, maar lastiger uit te leggen.
Zoals hierboven gezegd, ik merk het alleen op een flink koude motor. Met een koude dieselmotor moet je sowieso niet gaan raggen, dus tja, wat maakt dat verschil in snelheid en prestaties nou uit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 700569

Even het volgende Nagellak remover is dus NIET goed voor je motor en of onderdelen !!!

Aceton zelf is niet erg want het gaat om een kleine verhouding ten opzichte van je "Volle" benzinetank alleen de benzine wordt iets vermengt erdoor en heeft een betere verbranding dus minder slijtage van motor onderdelen en je bespaart ook nog eens kosten want een volle tank gaat zo'n 10 - 30 % langer mee dat verschilt per auto en omstandigheden natuurlijk.

ik zelf doe het nu ook al een maand of 3 en moet zeggen dat ik toch steeds zo'n 20 a 25 % bespaar en de Aceton moet zo puur mogelijk zijn zodat het niet vermengt is met teveel water.

bij de apotheek kan je een flesje halen van 100Ml en kost € 1.96 maar ik koop af en toe een liter online bij een kappers groothandel en dan betaal je voor 1 Liter 6.95 of even googlen waar ze zo puur mogelijke aceton verkopen aan particulier.

voordat je ermee aan de slag gaat zou ik zeggen zoek en zoek en zoek eerst het internet goed af en overweeg dan of je het wilt gaan proberen !!!! het heeft zelfs ook de Media bereikt zoals de wereld draait door en ook heeft TNO een onderzoek gedaan en die kwamen met het resultaat dat het NIET schadelijk is voor je auto ongeacht wat sommige anderen zeggen van de slangetjes en rubbers en dergelijken !!!

ik doe het ook 3 tankbeurten en daarna 1 hele tankbeurt even een keer niet dit omdat er anders toch steeds meer aceton ophoopt in het achtergebleven benzine dat is het enige wat ik wel doe weet niet of dit kwaad kan dat je het echt ELKE keer erbij gooit volgens mij wordt dan het percentage steeds meer in je tank maar goed dat is mijn mening verder zou ik zeggen probeer het eens uit met de juiste verhoudingen en probeer geen 80% te besparen door er meer aceton in te gooien dan de verhoudingen want TEveel dat kan natuurlijk nooit goed zijn !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wauw, da's een schop op een antiek topic :P

Ik geloof zelf niet in Aceton toevoegen aan benzine.
Maar op je verhaal over mengverhouding ivm achtergebleven benzine waar al aceton in zit: pak gewoon het tank bonnetje mee en meet af op basis van getankte liters. Weet je altijd dat t goed zit.

Anyway, je zegt dat het zuiniger is.
Houd je je verbruik goed bij? Laat eens voor/na zien? Ben eigenlijk wel benieuwd.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 04-10-2015 16:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Je bespaart 20-25% door aceton toe te voegen? Vind je het erg als ik daar he-le-maal niks van geloof? Al helemaal niet omdat je duidelijk niks gemeten hebt, want anders zeg je een alinea daarvoor niet dat je 10-30% langer met een tank benzine doet. Als je 20-25% bespaart, gaat je tank ook 20-25% langer mee. Beide percentage ranges zijn zo arbitrair gekozen dat ik vrij zeker weet dat je niks hebt gemeten en op een onderbuikgevoel afgaat. Hoeveel aceton meng je überhaupt door hoeveel benzine?

Wat moet ik overigens met de opmerkingen:
Even het volgende Nagellak remover is dus NIET goed voor je motor en of onderdelen !!!
en
en ook heeft TNO een onderzoek gedaan en die kwamen met het resultaat dat het NIET schadelijk is voor je auto ongeacht wat sommige anderen zeggen van de slangetjes en rubbers en dergelijken !!!
Wat is het nou? Schadelijk of niet? Denk in ieder geval even logisch na: als dit zo'n briljante vinding was, waarom zit het dan nog niet in de benzine die uit de pomp komt en waarom gebruiken ze het in de racerij / transportwereld dan nog niet? 20-25% minder brandstof aan de start van een F1-race, daar droomt ieder team van. 20-25% minder brandstofverbruik, daar droomt ieder transportbedrijf van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Anoniem: 700569 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 15:55:
voordat je ermee aan de slag gaat zou ik zeggen zoek en zoek en zoek eerst het internet goed af en overweeg dan of je het wilt gaan proberen !!!! het heeft zelfs ook de Media bereikt zoals de wereld draait door en ook heeft TNO een onderzoek gedaan en die kwamen met het resultaat dat het NIET schadelijk is voor je auto ongeacht wat sommige anderen zeggen van de slangetjes en rubbers en dergelijken !!!
Jij beweert, dus moet jij bewijzen. Kom maar even met de linkjes van de DWDD uitzending, en van het TNO onderzoek dan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Grrrrrene schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:50:
Je bespaart 20-25% door aceton toe te voegen? Vind je het erg als ik daar he-le-maal niks van geloof? Al helemaal niet omdat je duidelijk niks gemeten hebt, want anders zeg je een alinea daarvoor niet dat je 10-30% langer met een tank benzine doet. Als je 20-25% bespaart, gaat je tank ook 20-25% langer mee. Beide percentage ranges zijn zo arbitrair gekozen dat ik vrij zeker weet dat je niks hebt gemeten en op een onderbuikgevoel afgaat. Hoeveel aceton meng je überhaupt door hoeveel benzine?

Wat moet ik overigens met de opmerkingen:

[...]

en

[...]

Wat is het nou? Schadelijk of niet? Denk in ieder geval even logisch na: als dit zo'n briljante vinding was, waarom zit het dan nog niet in de benzine die uit de pomp komt en waarom gebruiken ze het in de racerij / transportwereld dan nog niet? 20-25% minder brandstof aan de start van een F1-race, daar droomt ieder team van. 20-25% brandstofverbruik, daar droomt ieder transportbedrijf van.
Volgens mij is nagellakremover fiks verdunt en zit daar dus water in. Ik kan me dus wel voorstellen dat nagellakremover niet goed is voor je motor en dat wat meer pure aceton minder schadelijk is. Maar, ook mij zal je geen aceton in de tank zien gooien... een auto moet je gewoon goed behandelen en onderhouden, en geen rare experimenten mee uitvoeren. ( Tenzij iemand een oud barrel heeft en dit voor ons wil testen natuurlijk, dan ben je welkom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112755

Ik vervoer Aceton per schip.
Hoeveel jerrycans moet ik aftappen? ;)
Ik wil best bepaalde tweakers voorzien in een beperkte hoeveelheid. Maar wil echt geen hoeveelheden aanbieden zodat men drugs kan behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:22
Als je een klein beetje zoekt dan vind je dat TNO geen onderzoek heeft gedaan:
In reactie op berichten op dit forum dat TNO bevestigt dat aceton in de tank de auto zuiniger maakt. Hoewel ik de uitzending van De Wereld draait door niet gezien heb, weet ik wel wat ik besproken en bevestigd heb gekregen van de redactie ervan.
Ik heb namens TNO aangegeven dat we GEEN onderzoek hebben gedaan naar de verbruiksverschillen met of zonder aceton in de tank NOCH onderzoek naar de schadelijkheid van het aceton-brandstofmengsel (dat plastics week kan maken) voor het motorsysteem van tank tot motor. Daarover heeft TNO dan ook GEEN uitspraken gedaan. Op de vraag of aceton gevaarlijk is heb ik bevestigend geantwoord, maar ook dat het niet gevaarlijker is dan benzine als je het opslaat. Mengen buiten de tank of overgieten is het gevaarlijkst.

Maarten Lörtzer, persvoorlichting TNO
Bron: http://www.wetenschapsfor...f-met-aceton/#entry112386

Gebruik van aceton is ook door mythbusters onderzocht en busted:

http://www.discovery.com/...s-for-better-gas-mileage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mooi he? Een onderzoek van een bekende onderzoeksinstelling quoten, terwijl dat hele onderzoek nooit is uitgevoerd 8)7

Wat is er gebeurd met "if it's too good to be true, it probably is"?

[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 04-10-2015 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112755

Ga nou niet doen of benzine nou zo veilig is.
Ik durf te stellen dat bezine vele malen schadelijker is dan Aceton.
Benzine is namelijk feitelijk een afval/restproduct waar een motor voor ontwikkeld is, niet andersom.

Alles wat in de petrochemische industrie niet meer bruikbaar is gaat in de benzine.

Laatst zelfs C9 naar Amsterdam gebracht. Even blenden en tada nog meer benzine (export)

Wij zouden voorbeeld aan Brazilië moeten nemen, daar rijd bijna alles op Methanol/Ethanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Grrrrrene schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:18:
Mooi he? Een onderzoek van een bekende onderzoeksinstelling quoten, terwijl dat hele onderzoek nooit is uitgevoerd 8)7

Wat is er gebeurd met "if it's too good to be true, it probably is"?
Dat, idd.

Sowieso dwaalt dit verhaal al minstens 10 jaar rond op internet.
Ik heb forumposts gezien van rond 2003 iig.
Mythbusters hebben het verhaal nog getest en kwamen uit op 0,0 verbetering. En dat was met een strak afgemeten hoeveelheid brandstof, zowel carburateut als injectie auto geprobeerd, en in een gecontroleerde omgeving (op een rollenbank) met een vooraf bepaalde driving-cycle.

Zie ook:
https://www.youtube.com/watch?v=90szKQAjhfo
(vanaf 1:50)

Editje: injectie zat er niet bij in die video. Completere versie, in twee delen:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Pb7vhHKaGYw%5B/video]

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 04-10-2015 17:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Aceton zelf is niet erg want het gaat om een kleine verhouding ten opzichte van je "Volle" benzinetank alleen de benzine wordt iets vermengt erdoor en heeft een betere verbranding dus minder slijtage van motor onderdelen en je bespaart ook nog eens kosten want een volle tank gaat zo'n 10 - 30 % langer mee dat verschilt per auto en omstandigheden natuurlijk.

ik zelf doe het nu ook al een maand of 3 en moet zeggen dat ik toch steeds zo'n 20 a 25 % bespaar en de Aceton moet zo puur mogelijk zijn zodat het niet vermengt is met teveel water.

bij de apotheek kan je een flesje halen van 100Ml en kost € 1.96 maar ik koop af en toe een liter online bij een kappers groothandel en dan betaal je voor 1 Liter 6.95 of even googlen waar ze zo puur mogelijke aceton verkopen aan particulier.

ik doe het ook 3 tankbeurten en daarna 1 hele tankbeurt even een keer niet dit omdat er anders toch steeds meer aceton ophoopt in het achtergebleven benzine dat is het enige wat ik wel doe weet niet of dit kwaad kan dat je het echt ELKE keer erbij gooit volgens mij wordt dan het percentage steeds meer in je tank maar goed dat is mijn mening verder zou ik zeggen probeer het eens uit met de juiste verhoudingen en probeer geen 80% te besparen door er meer aceton in te gooien dan de verhoudingen want TEveel dat kan natuurlijk nooit goed zijn !!!
Wat wil je hier precies mee bereiken, dat hele aceton verhaal is al lang grote onzin gebleken en je eerste post hier is deze over niet brestaande tno onderzoeken en niet bestaande dwdd afleveringen.

Maar vraag me erg af wat jouw motieven zijn om weer met deze onzin op de proppen te komen? Probeer het in het vervolg iig op een forum waar mensen niet zo vreselijk goedgelovig zijn dat ze het zonder meer voor waar aannemen.

Of geloof je zelf echt dat het werkt? Dan hoop ik dat je nooit het mailtje opent van een nigeriaanse prins...

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

:9 Zo, het hele topic even snel doorgelezen. Deze gek heeft ooit eens een yamaha dt50mx gehad, en dat werd gestookt op Petroleum klein nadeel, ik moest als ik wakker werd de cylinder en de carburateur met een brander warm stoken en het ding de hele dag door laten draaien, is misschien niet leuk maar het kan.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:03
McKaamos schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:29:
Wauw, da's een schop op een antiek topic :P

Ik geloof zelf niet in Aceton toevoegen aan benzine.
Maar op je verhaal over mengverhouding ivm achtergebleven benzine waar al aceton in zit: pak gewoon het tank bonnetje mee en meet af op basis van getankte liters. Weet je altijd dat t goed zit.

Anyway, je zegt dat het zuiniger is.
Houd je je verbruik goed bij? Laat eens voor/na zien? Ben eigenlijk wel benieuwd.
Buiten dat vind ik vrij typisch om een account er voor te registreren.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Grrrrrene schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:50:Wat moet ik overigens met de opmerkingen:
Hij heeft het zelf geprobeerd en zijn motor in de soep gedraaid?

Of hij 'weet' dat wij Tweakers slim genoeg zijn om te weten dat er aceton in nagellak remover zit en dat wij dat dus massaal in onze brandstof tanks gaan kieperen als we dit topic uit 2006 weer tegenkomen daarom waarschuwt deze goede man ons.

Of hij dacht dat dit een leuke binnenkomer was.

Of het is een spambot die posts op zijn account moet genereren.

Of het is iemand die aceton gebruikt als grondstof voor XTC en dat zelf ook geconsumeerd heeft.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Pagina: 1