Toon posts:

Volledig passief gekoelde pc; mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Altijd al een droom van me geweest, een PC die helemaal passief gekoeld wordt. Met alleen de voeding die stilletjes nog wat lucht voorbij blaast.. Is dit mogelijk? Of kan dit niet omdat er dan geen airflow is? Lijkt me zeer, zeer mooi al zou dit mogelijk zijn..

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

De zalmann TNN kasten serie is hiervoor bedoeld, jammergenoeg is de prijs er ook naar rond de 900,- voor een ATX versie (TNN 500AF)

linkje zalman site
review

[ Voor 42% gewijzigd door uniquorn op 30-06-2006 15:00 ]

It's just a donkey

• TYNOz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2023
hier heb je een leuke :

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TQXZ12&

kost ook wat maar dan heb je ook wat :)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
De voeding kan je ook passief koelen hoor... Je kan je grootste warmtebronnen (CPU, GPU, ChipSet, HDD, Voeding) waterkoelen, en vervolgens buiten je kast een grote passieve radiator, dan ben je al behoorlijk passief :P

Het enigste wat dan nog geluid maakt is je pomp en je harde schijf (en dvd rom natuurlijk)

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:19
Passief gekoelde voeding, zalman reserator (plus) en een silentmaxx hdd koeler.

Je dvdrom station maakt dan heft meeste geluid maar die gebruik je toch niet nonstop en maakt gewoon een image van de cd's die gebruikt.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:42

TheBorg

Resistance is futile.

Als je niet zelf wil bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://www.hushtest.de/hushshop/shop/shop_img/itxe_mob_450.jpg
http://www.hushtechnologies.net

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-01 07:57
de passieve kast van zalman is inderdaad een optie
en wat werd gezegt over waterkoeling is ook een optie (neem 2 resonaters bijvoorbeeld)

een passive PC zal niet mogelijk zijn, aangezien er nog geen solid state HD zijn...
en zolang je HD geluid zal maken, is het ook niet een ramp als je 1 of 2 120mm fans moet gebruiken
maar het kan zeker wel!

neem bijvorbeeld een scythe ninja... deze is passief.. en je kunt er wel een a64 3000 mee koelen (misschien zelfs wel 3200 of 3500)
een passieve voeding erbij
nou een modern mobo met een heatpipe op de chipset is ook wel mogelijk...
neem vervolgens de 7900GT, en wacht op de passive koeler van arctic (augustus de laatste keer dat ik keek).

tada...
er is echter dan 1 probleem...
zonder active airflow zal er niet genoeg beweging in de lucht zitten om de warme lucht tussen de vinnen van je heatsinks weg te halen...

dus
men neme de boven genoemde onderdelen...
monteren het in een kast die speciaal voor stilte is gemaakt (bijvoorbeel de Antec P180 (die ik zelf ook heb))
stoppen de pasive voeding op zijn plaatjes.. zodoende ook de HD met rubberen spacers...
mobo etc monteren (met de bovengenoemde pasive koelingen zoals boven genoemd)
en plaats 2 120mm fans in je kast (1 intake en 1 outtake) (in het geval van de p180 ook nog 1 extra in het voeding/hd compartiment)

en tadaa, onhoorbare PC...
helemaal passief zou natuurlijk wel kunnen, maar ik ben bang dat je componenten dan tegen verbrandingstemperatuur aan gaan zitten... en dus geen lang leven zullen genieten

ik heb zelf alles van de bovengenoemde dingen (behalve de passieve voeding.. heb een superstille antec voeding), en ben aan het wachten op de passive koeler van arctic...
en ik moet zeggen.. op het moment is de Zalman VF900CU het luidruchtigste component...
(zelfs de hd is stiller)

dus als het je om stilte gaat is dat de oplossing
wil je het 100% passief doen, dan zit je toch aan een oplossing vast die op de zalmankast lijkt (of de passive waterkoeling, maarja, is met een pomp nog wel passief? en waterkoeling vergt veel onderhoud)

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 14:52:
Altijd al een droom van me geweest, een PC die helemaal passief gekoeld wordt. Met alleen de voeding die stilletjes nog wat lucht voorbij blaast.. Is dit mogelijk? Of kan dit niet omdat er dan geen airflow is? Lijkt me zeer, zeer mooi al zou dit mogelijk zijn..
tuurlijk kan dat, konden deze jongens jaren geleden al:
Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:omXWaNg2GTy2BM:www.xahlee.org/UnixResource_dir/gki/imac.jpg

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Gebruik een Pentium I. Passief gekoeld en werkt perfect met Win95.

Wat ik er mee bedoel is: wat voor eisen stel je aan het systeem?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Papst fans, evt op 7 volt hoor je ook niet :)

Verwijderd

Voor je videokaart zo'n passieve Zalman blok met een grote 120MM fan (Maakt geen geluid).
Dan is bij mij het probleem dat de chipset gekoeld word door een irritante fan, misschien dat je daar een koelblokje op kunt zetten en er verder niks meer aan hoef te doen.
Je CPU daar heb je zeker wel een passieve oplossing voor, een heatpipeblok van zalman of iets anders met een stille fan erop. Dan ben je toch het goedkoopste uit lijkt me.

Mijn oudere configuratie maakte nauwelijks geluid (Alleen m'n voeding) 27DB

Zalman CNPS7000-B Koper voor de CPU op 1400RPM (Niet hoorbaar) Amd Athlon XP2600+ 40 idle en 50 stressed.
Geforce FX5700 TD 256MB met zo'n grote blauwe Zalman blok met 2 heatpipes, daar heb ik een stille zalman fan op gezet (Die hoor je ook niet)

En de rest was eigenlijk al stil van zichzelf.
Met mijn nieuwe systeem maakt de videokaart de meeste herrie (6600GT) maar daar heb je ook zo'n soort van Zalman CNPS7000-B voor (Niet hoorbaar dus)
Dan alleen de chipset nog, en je bent klaar?
Als je dat kunt.. waarom zou je dan een kast kopen van bijna 1000 euro :?

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-01 07:57
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:27:
Voor je videokaart zo'n passieve Zalman blok met een grote 120MM fan (Maakt geen geluid).
Dan is bij mij het probleem dat de chipset gekoeld word door een irritante fan, misschien dat je daar een koelblokje op kunt zetten en er verder niks meer aan hoef te doen.
Je CPU daar heb je zeker wel een passieve oplossing voor, een heatpipeblok van zalman of iets anders met een stille fan erop. Dan ben je toch het goedkoopste uit lijkt me.

Mijn oudere configuratie maakte nauwelijks geluid (Alleen m'n voeding) 27DB

Zalman CNPS7000-B Koper voor de CPU op 1400RPM (Niet hoorbaar) Amd Athlon XP2600+ 40 idle en 50 stressed.
Geforce FX5700 TD 256MB met zo'n grote blauwe Zalman blok met 2 heatpipes, daar heb ik een stille zalman fan op gezet (Die hoor je ook niet)

En de rest was eigenlijk al stil van zichzelf.
Met mijn nieuwe systeem maakt de videokaart de meeste herrie (6600GT) maar daar heb je ook zo'n soort van Zalman CNPS7000-B voor (Niet hoorbaar dus)
Dan alleen de chipset nog, en je bent klaar?
Als je dat kunt.. waarom zou je dan een kast kopen van bijna 1000 euro :?
ik moet hierbij melden dan ik de ervaring heb dat de CNPS7700CU (grote broer van de CNPS7000) een ratelend geluid maakt op 5v.
en ook dat de vgakoeler waar jij het over hebt (de VF900CU) bij lange na niet stil is (luidruchtigste component in mijn PC, zie mijn vorige post)
nogmaals, ik denk dat je het goedkoopste uitbent een goeie ATX kast te kopen, met een stille/pasieve voeding, en pasive koelers voor alle componenten (er zijn ook pasieve oplossingen voor high end, zie mijn vorige post) en een 2 of 3tal 120mm fans erin hangen op 5v. voor de broodnodige airflow

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Verwijderd

kid1988 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:31:
[...]

ik moet hierbij melden dan ik de ervaring heb dat de CNPS7700CU (grote broer van de CNPS7000) een ratelend geluid maakt op 5v.
en ook dat de vgakoeler waar jij het over hebt (de VF900CU) bij lange na niet stil is (luidruchtigste component in mijn PC, zie mijn vorige post)
nogmaals, ik denk dat je het goedkoopste uitbent een goeie ATX kast te kopen, met een stille/pasieve voeding, en pasive koelers voor alle componenten (er zijn ook pasieve oplossingen voor high end, zie mijn vorige post) en een 2 of 3tal 120mm fans erin hangen op 5v. voor de broodnodige airflow
Ah dat kan, volgens mij heb ik zelf ook de CNPS7700CU, ik weet het niet meer :P Ze maken bij mijin ieder geval helemaal geen geluid..

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Let wel op dat het moeilijk wordt alles passief te koelen, want zodra je helemaal geen fans meer overhoudt, loopt de temp. langzaam behoorlijk hoog op, omdat je geen airflow meer hebt. Een goede keuze is imho om een reserator te kopen. Een goede behuizing scheelt al heel veel, en dan kan je ook nog van die matjes in je kast plakken, en hdd silencers kopen. Een passieve voeding scheelt redelijk veel, maar uit veel tests blijkt, dat deze geen superprestaties leveren, en langere tijd onder load kunnen ze ook niet goed aan.
Speciale kasten zijn imho ook niet echt een optie, want deze zijn meestal héél erg duur (die van zalman is een kleine 1000 euro 7(8)7).

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik vind een stille computer ook Zeer belangrijk. pasief is mogelijk maar niet verstandig kwa temps en dat soort dingen.
mijn computer hoor je Haast niet.
ik heb:
6600 met zalman 700 geval op Zeeeer lage toeren draaien(45 graden)(niet hoorbaar)
Scythe ninja plus (is goed stil als je hem op 5~7V laat draaie)(37graden)(met super goed gehoor misschien hoorbaar ;) )
2X Sharkoon Silent Eagle 1000
Coba voeding zit een 120MM fan in die op 800 toeren draait(Licht hoorbaar)
Silentmaxx voor HD(nojah kan je altijd IETS horen)(41 graden)
Moederbord sensor (40 graden)

dit zijn de temps op dit moment het is Erg warm in mijn kamer en ook warm buiten!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
CodeConnected schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:16:
Ik vind een stille computer ook Zeer belangrijk. pasief is mogelijk maar niet verstandig kwa temps en dat soort dingen.
mijn computer hoor je Haast niet.
ik heb:
6600 met zalman 700 geval op Zeeeer lage toeren draaien(45 graden)(niet hoorbaar)
Scythe ninja plus (is goed stil als je hem op 5~7V laat draaie)(37graden)(met super goed gehoor misschien hoorbaar ;) )
2X Sharkoon Silent Eagle 1000
Coba voeding zit een 120MM fan in die op 800 toeren draait(Licht hoorbaar)
Silentmaxx voor HD(nojah kan je altijd IETS horen)(41 graden)
Moederbord sensor (40 graden)

dit zijn de temps op dit moment het is Erg warm in mijn kamer en ook warm buiten!
Last van opspelende caps/shift?

• CodeConnected
  • Laatst online: 05-11-2025
gideon82 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:20:
[...]

Last van opspelende caps/shift?
jah mijn toetsenBorD is Soms niet lEkker :P

• Mr_gadget
  • Laatst online: 12:43

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

DEVoTi0N schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:06:
Let wel op dat het moeilijk wordt alles passief te koelen, want zodra je helemaal geen fans meer overhoudt, loopt de temp. langzaam behoorlijk hoog op, omdat je geen airflow meer hebt.
Maak dan gewoon gaten in de bovenkant van je kast of een rooster dan kan de warme lucht gewoon opstijgen...moet je hem vervolgens niet onder een boekenplank of dicht onder je bureau zetten ;)

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 14:56
kid1988 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:14:
neem bijvorbeeld een scythe ninja... deze is passief.. en je kunt er wel een a64 3000 mee koelen (misschien zelfs wel 3200 of 3500)
een passieve voeding erbij
nou een modern mobo met een heatpipe op de chipset is ook wel mogelijk...
neem vervolgens de 7900GT, en wacht op de passive koeler van arctic (augustus de laatste keer dat ik keek).
MSI is net gekomen met een passief gekoelde 7900GT-kaart: de MSI NX7900GT-VT2D256EZ.

Afbeeldingslocatie: http://www.hartware.de/media/presse/4930/big.jpg

Ik probeer nu ook een zo'n stil mogelijk systeem te krijgen zonder op performance te verliezen en deze kaart komt er waarschijnlijk in.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43
kid1988 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:14:
neem bijvorbeeld een scythe ninja... deze is passief.. en je kunt er wel een a64 3000 mee koelen (misschien zelfs wel 3200 of 3500
ik heb een scythe ninja op mijn 3500+ @ 2700mhz en 1.4vcore en de fan springt nooit aan (nooit warmer dan 40c dus. Verder weinig airflow in de kast
Pagina: 1