Toon posts:

Oude videokaart in staat om breedbeeld te tonen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.030 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier nog met een GeForce 2 Ti500 van eind 2001, maar ondanks dat het een oudje is ben ik er nog wel tevreden mee. Zo niet meer met mijn 19" Dell CRT. Die wil ik inwisselen voor een 19" TFT breedbeeld van Acer. Mijn vraag is of de videokaart die ik heb en vidoekaarten in het algemeen wel de breedbeeldresolutie van 1440x900 (native resolutie van deze Acer) kan tonen of dat ik toch maar mijn videokaart moet upgraden naar een nieuwe.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 11:38 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit gaat prima. De driver ondersteunt namelik prima breedbeeld resoluties dus wat dat betreft kun je gewoon je kaartje blijven gebruiken.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 11:41

EMP

Krulloos!

Dat zit in principe in de driver, dus als je een recente versie van de NVidia drivers gebruikt moet het gewoon werken.

edit:
snel hoor.. Terw_Dan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door EMP op 30-06-2006 11:41 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Sorry voor de kick maar het is een beetje onzin om een nieuw topic te starten want ik zit nu eigenlijk met dezelfde vraag. Ik ben aan het kijken voor een Samsung SyncMaster 940BW widescreen 19" TFT scherm die ook 1440x900 draait. Nu heb ik nog een oudere videokaart, nl. een 32mb Nvidia GeForce2. Ik heb zojuist de allernieuwste Nvidia driver gedownload en geïnstalleerd, maar ik zie geen 1440x900 erbij staan nu :( Het lijkt dat ik alleen "gewone" resoluties kan selecteren en geen breedbeeld.

Kan dat kloppen? Is mijn videokaart dan toch te oud?

[ Voor 8% gewijzigd door MinddiggerNL op 15-08-2006 23:29 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 21:56
Nee, je moet gewoon even iets beter zoeken. Als het goed is kan je zelf ook handmatig een resolutie invoeren bij Nvidia drivers.

Als je de Nvidia Settings voor je hebt:
Screen Resolutions & Refresh Rates » Advanced Timing » bij Horizontal pixels en Vertical lines zelf waarden invullen (bij Front-end active dus).

[ Voor 43% gewijzigd door Hahn op 15-08-2006 23:32 ]

The devil is in the details.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik kan met m'n 7900GT ook geen breedbeeld kiezen, maar dat komt omdat er een 4:3 scherm aanhangt. Zodra je er een breedbeeld scherm aanhangt kun je ook voor breedbeeld resoluties kiezen.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Het zal vast wel werken, maar de vraag is alleen of zo'n kaartje nog wel voldoet. Je hebt dan namelijk geen DVI aansluiting, hetgeen je een onscherper beeld oplevert. Wellicht dat je een goedkoop kaartje met DVI kunt aanschaffen.

• MinddiggerNL
@Hahn: bedankt voor de tip...zover zoek ik nooit bij die instellingen :) Ik heb het gevonden, mooi dat het kan!

@MadMarky: ik vermoedde al dat ik die resolutie niet kon kiezen vanwege het feit dat er nu een gewone CRT aan hangt.

@Stamgastje: je hebt gelijk, maar ik wil het eerst eens met de huidige videokaart proberen. Ik kies bewust voor een TFT met DVI ook al heb ik nu nog geen videokaart met DVI-aansluiting. Iets voor in de toekomst. In principe is elke euro die ik nu nog in mijn pc duw zonde van het geld omdat het ding al uit 2002 stamt! Een monitor is universeel, vandaar dat ik daar wel nog wat geld in wil steken nu.

• Stamgastje
MinddiggerNL schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:54:
@Stamgastje: je hebt gelijk, maar ik wil het eerst eens met de huidige videokaart proberen. Ik kies bewust voor een TFT met DVI ook al heb ik nu nog geen videokaart met DVI-aansluiting. Iets voor in de toekomst. In principe is elke euro die ik nu nog in mijn pc duw zonde van het geld omdat het ding al uit 2002 stamt! Een monitor is universeel, vandaar dat ik daar wel nog wat geld in wil steken nu.
Daar heb je we gelijk in, maar misschien dat je dan voor <20 euro een kaartje kunt aanschaffen (tweedehands). Zeker als je nog langere tijd met die PC wilt werken, kan ik je dat aanraden.

Overigens heb ik laatst bij Computerland voor 30 euro een nieuwe ATI Radeon X300 (OEM) kunnen aanschaffen (wel PCI-E). Dus misschien dat je zelfs voor een lage prijs zelfs nog wel iets nieuws kunt vinden.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Overigens heeft een Geforce 2 TI500 nooit bestaan. Het zal wel een GF 3 geweest zijn.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• MinddiggerNL
Stamgastje schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 00:02:
[...]

Daar heb je we gelijk in, maar misschien dat je dan voor <20 euro een kaartje kunt aanschaffen (tweedehands). Zeker als je nog langere tijd met die PC wilt werken, kan ik je dat aanraden.

Overigens heb ik laatst bij Computerland voor 30 euro een nieuwe ATI Radeon X300 (OEM) kunnen aanschaffen (wel PCI-E). Dus misschien dat je zelfs voor een lage prijs zelfs nog wel iets nieuws kunt vinden.
Gelukkig zijn AGP kaarten nog goed verkrijgbaar, maar of dat nog lang duurt?
Ik probeer het toch eerst eens met mijn huidige kaartje. Is het beeld echt te wazig, dan kijk eens voor dit kaartje (http://www.computer-cash-...&artid=7802955&list=preis). Goedkoop en met DVI aansluiting.

Mijn vader heeft een ADI 17" TFT met een Nvidia Riva128 kaartje (nostalgie :)) en dat werkt op zich prima...het beeld kan wel beter maar voldoet in principe.

Ik moet nu eerst eens kijken of ik die Samsung 940BW nog ergens kan krijgen voor een scherpe prijs want ik heb het idee dat ie eruit gaat.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

bombadil schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 00:14:
Overigens heeft een Geforce 2 TI500 nooit bestaan. Het zal wel een GF 3 geweest zijn.
Of gewoon een GF2 TI. Maakt opzich ook niet zoveel uit, afaik hadden GF3 kaarten ook geen DVI uitgang.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• MinddiggerNL
Ik heb inmiddels voor een ander schermpje gekozen aangezien de Samsung niet goed verkrijgbaar is en de winkels die hem hebben niet bereid zijn hem voor me te testen ter plekke. Het is een IIyama ProLite E1900WS geworden. Prachtig scherm, alleen is het beeld niet 100%.

Als ik van links naar rechts kijk, zie ik om de zoveel centimeter dat het beeld "vetter" lijkt. Als ik bijvoorbeeld in Word kijk, dan zijn bepaalde woorden in een regel vetter gedrukt dan anderen. Nu heb ik het vermoeden dat het aan mijn toch al oude Geforce2 MX kaartje ligt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik probeer zaterdag a.s. eens de monitor aan te sluiten bij een vriend van me die een veel modernere configuratie heeft. Als het beeld daar goed is, dan weet ik dat ik alsnog een nieuw kaartje moet halen. Tenzij iemand een idee heeft wat ik nog kan doen om het beeld te optimaliseren met mijn huidige kaartje?
Ik heb de resolutie van 1440x900 overigens handmatig moeten zetten via de tip die hierboven stond. Hij begreep niet uit zichzelf dat er een widescreen aan hing.

• Hahn
  • Laatst online: 30-07 21:56
Misschien eventueel een beetje ermee spelen door bijvoorbeeld een paar pixels teveel of te weinig in te vullen? Te dikke letters lijkt me komen doordat de resolutie te breed is, of te laag, dus probeer bijvoorbeeld eens 1400x900 en kijk of er verbetering te zien is.

The devil is in the details.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

*drivers opnieuw installeren met de nieuwe monitor/tft eraan.

* dikkere letters om de zoveel centimeter klinkt verdacht veel als scaling bij breedbeeld tv`s.
stel eerst de juiste resolutie van het scherm in. Laat vervolgens je scherm daarop locken.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Stamgastje
MinddiggerNL schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:41:
Als ik van links naar rechts kijk, zie ik om de zoveel centimeter dat het beeld "vetter" lijkt. Als ik bijvoorbeeld in Word kijk, dan zijn bepaalde woorden in een regel vetter gedrukt dan anderen. Nu heb ik het vermoeden dat het aan mijn toch al oude Geforce2 MX kaartje ligt, maar zeker weten doe ik dat niet.
Iets vergelijkbaars zag ik inderdaad ook bij een Philips TFT scherm dat mijn ouders gekocht hadden. Het upgraden naar een kaartje met DVI loste dat op. Vandaar ook dat ik zo'n kaartje al aanraadde. Maar probeer het vooral even uit op een andere PC (met DVI) om het zeker te weten, dat kan natuurlijk nooit kwaad. ;)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:10
De uitgangsfilters van dit soort kaarten is over het algemeen niet echt geweldig, wat zeker tot uiting komt bij dit soort hogere resoluties

• MinddiggerNL
Dit IIyama scherm heeft geen DVI-aansluiting, dus hij zal het goed moeten doen op VGA. Ik weet inderdaad dat die oudere Geforce2MX kaarten, en zeker die van de goedkopere merken waarvan dit er een is, wat mindere filters hadden. Ik heb daar eerder nooit echt last van gehad bij 1024x768, maar nu dus wel :)

Ik zit eraan te denken om voor 3 tientjes dan toch maar te upgraden naar een Geforce FX5200 want hier kijk ik me scheel op.
Ik zal nog kijken of het herinstalleren van de driver wat biedt maar ik vrees van niet...stretching zou over de hele breedte moeten plaatsvinden maar dat is niet het geval, er lijken over de hele breedte zo'n 4 tot 5 verticale "balken" te lopen waarin de letters vetter zijn dan in de rest van het scherm.
Bovendien krijg ik het beeld niet 100% tot in de hoekjes uitgelijnd.

• MinddiggerNL
Hmm...ik heb de driver eens volledig gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd en nu lijkt het probleem te zijn verholpen. De gekke vette delen zijn weg en het beeld is nu nagenoeg tot in de hoekjes vullend.

Ik moet mijn pc nog herinstalleren binnenkort, dat ga ik dus maar z.s.m. doen maar vooralsnog lijkt het dat mijn Geforce2MX het toch trekt :)

• MinddiggerNL
Ik heb nog een vraagje.

Ik heb nu mijn IIyama ProLite E1900WS een week of twee i.c.m. de oude GeForce2MX kaart. Alles draait prima nu op de 1440x900 resolutie. De refreshrate staat op 60hz.

Het klopt toch dat 60hz normaal is voor een TFT? Het zou dan toch "flickervrij" moeten zijn? Ik zie normaal geen trillingen, maar als ik met de muis iets selecteer, dan zie ik het ineens wel. Je ziet heel duidelijk beeldtrillingen. Ik heb een klein bureaulampje naast de monitor staan maar die kan niet echt een groot magnetisch veld genereren lijkt me.

Zou het kunnen dat mijn GeForce toch wat moeite heeft met deze resolutie? Ik heb helaas geen moderne pc met goeie grafische kaart in de buurt anders zou ik eens kunnen kijken of het zich ook voordoet i.c.m. een moderne grafische kaart.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MinddiggerNL schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 22:04:
Ik heb nog een vraagje.

Ik heb nu mijn IIyama ProLite E1900WS een week of twee i.c.m. de oude GeForce2MX kaart. Alles draait prima nu op de 1440x900 resolutie. De refreshrate staat op 60hz.
gooi die eens op 70 of 75
Het klopt toch dat 60hz normaal is voor een TFT? Het zou dan toch "flickervrij" moeten zijn? Ik zie normaal geen trillingen, maar als ik met de muis iets selecteer, dan zie ik het ineens wel. Je ziet heel duidelijk beeldtrillingen. Ik heb een klein bureaulampje naast de monitor staan maar die kan niet echt een groot magnetisch veld genereren lijkt me.
Ach, zelfs als het een groot magnetisch veld is, daar heb je mete en TFT gelukkig geen last van :)
Zou het kunnen dat mijn GeForce toch wat moeite heeft met deze resolutie? Ik heb helaas geen moderne pc met goeie grafische kaart in de buurt anders zou ik eens kunnen kijken of het zich ook voordoet i.c.m. een moderne grafische kaart.
Tja, misschein dat een andere videokaart een oplossing biedt, maar dat is gewoon een kwestie van testen.

• sapphire
  • Laatst online: 14:20

sapphire

Die-hard pruts0r

bombadil schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 00:14:
Jawel hoor
Gaiward had iig een GF2 TI 500
Ik ahd namelijk een GF2 TI en tijdens het scrollen op ORB kwam ik er achter dat de GF2 TI records allemaal in handen lagen van Gaiwards in die tijd. Deze waren gewoon wat hoger geclockt en hadden sneller geheugen en daarom hadden zij iig onderscheid tussen de TI 200 enn 500 al was eht bij bijna niemand bekend.

Gabriël AM5

Verwijderd

Terw_Dan schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 22:09:
[...]

gooi die eens op 70 of 75

[...]

Ach, zelfs als het een groot magnetisch veld is, daar heb je mete en TFT gelukkig geen last van :)

[...]

Tja, misschein dat een andere videokaart een oplossing biedt, maar dat is gewoon een kwestie van testen.
alleen jammer dat de computer dan waarschijnlijk ook in dat magnetisch veld zou staan 8)7

• MinddiggerNL
Ik zie net op de site van iiyama dat de monitor bij een resolutie van 1440x900 inderdaad op 60hz en 75hz kan draaien. Zet ik hem echter op 75hz, dan lijkt het "flickervrij" (al heb ik even geen goed voorbeeld bij de hand om te testen/vergelijken), maar dan zien de letters er nogal vreemd uit. Dat leest in elk geval niet prettig. Ik heb het idee dat ik toch echt op de max zit van de capaciteiten van dit videokaartje. Met mijn scherm lijkt me in elk geval niks aan de hand als je zegt dat TFT schermen geen last van magnetische velden hebben.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 23:56
MinddiggerNL schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:02:
[...]

Ik zie net op de site van iiyama dat de monitor bij een resolutie van 1440x900 inderdaad op 60hz en 75hz kan draaien. Zet ik hem echter op 75hz, dan lijkt het "flickervrij" (al heb ik even geen goed voorbeeld bij de hand om te testen/vergelijken), maar dan zien de letters er nogal vreemd uit. Dat leest in elk geval niet prettig. Ik heb het idee dat ik toch echt op de max zit van de capaciteiten van dit videokaartje. Met mijn scherm lijkt me in elk geval niks aan de hand als je zegt dat TFT schermen geen last van magnetische velden hebben.
voor de letters kan je cleartype proberen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Stamgastje
MinddiggerNL schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:02:
Ik heb het idee dat ik toch echt op de max zit van de capaciteiten van dit videokaartje. Met mijn scherm lijkt me in elk geval niks aan de hand als je zegt dat TFT schermen geen last van magnetische velden hebben.
Heb je je scherm nu al eens op een andere PC aangesloten die wel DVI output heeft? Probeer het eens, ga eens met je scherm bij een vriend langs ofzo. Dan zie je pas echt het verschil. Analoge aansturing (zeker van oudere kaartjes) voor TFT schermen is nu eenmaal niet ideaal. Zonde van je nieuwe scherm als je de mogelijkheden ervan niet goed benut. ;)
Ik vermoed dat dat geen enkele verbetering oplevert in dit geval, er treedt gewoon storing/wazigheid op in het videosignaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Stamgastje op 02-09-2006 11:23 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 19:27

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Stamgastje schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:21:
Heb je je scherm nu al eens op een andere PC aangesloten die wel DVI output heeft? Probeer het eens, ga eens met je scherm bij een vriend langs ofzo. Dan zie je pas echt het verschil. Analoge aansturing (zeker van oudere kaartjes) voor TFT schermen is nu eenmaal niet ideaal. Zonde van je nieuwe scherm als je de mogelijkheden ervan niet goed benut. ;)
De IIyama ProLite E1900WS heeft geen DVI. Ik denk wel dat 'ie zijn monitor beter even op een andere PC kan testen waar een betere videokaart in zit.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Stamgastje
Paddixx schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:28:
De IIyama ProLite E1900WS heeft geen DVI. Ik denk wel dat 'ie zijn monitor beter evenop een andere PC kan testen waar een betere videokaart in zit.
Hmmm, het ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Vaag, het is dus een 19" breedbeeld scherm zonder DVI...

• MinddiggerNL
Stamgastje schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:58:
[...]

Hmmm, het ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Vaag, het is dus een 19" breedbeeld scherm zonder DVI...
Inderdaad, daarom koste ie ook maar € 209,- (heb achteraf nog € 20,- terug gekregen van Paradigit omdat ie een dag later ineens in de aanbieding was...vond ik wel netjes!). Er schijnt wel een versie te bestaan van dit scherm met DVI maar die hebben ze nergens.

Als ik tijd heb, neem ik wel eens de moeite om het scherm bij iemand anders aan te sluiten. Zover stoort het me niet heel erg, ik vroeg me alleen af of het aan mijn videokaart ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door MinddiggerNL op 03-09-2006 01:45 ]

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 18:18
Stamgastje schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:21:
[...]
Ik vermoed dat dat geen enkele verbetering oplevert in dit geval, er treedt gewoon storing/wazigheid op in het videosignaal.
Nope cleartype is precies voor die dikke en dunne letters ;) dus om dat op te lossen cleartype aanzetten.

refresh rates ... probeer 70hz ook nog even, en vergeet je monitor niet te calibreren op het signaal, liefst in het grijze scherm wat te voorschijn komt als je de keuze krijgt shutdown hibernate restart.

en die resoluties....... heb zelf een gf2mx400 en draai vanaf mijn tnt al op eigen resoluties kwestie van voor het instaleren even de inf aanpassen of later in het regiter een extra sleutel.... maar nu is het wel makkelijker ja ;)

en over beeldkwaliteit.... ouwe mystique is niet te tippen met gf2, maar de sprong die nvidia heeft gemaakt van tnt2 naar gf2 is groot en ik denk dat een groot deel van de mensen niets beter hoeft dan gf2 kwaliteit. Ik zie vaker een slecht beeldscherm (scherm zelf niet ok of instellingen boud) dan wat mijn tnt2 ooit heeft gepresteerd

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Door alleen een resolutie zit je niet aan de max van zo`n kaartje. Hij kan een resolutie weergeven of niet... vage letters kunnen liggen aan je monitor of font(cleartype)-installingen. :)

• MinddiggerNL
Michael Knight schreef op zondag 03 september 2006 @ 12:07:
Door alleen een resolutie zit je niet aan de max van zo`n kaartje. Hij kan een resolutie weergeven of niet... vage letters kunnen liggen aan je monitor of font(cleartype)-installingen. :)
Weet je dat zeker? Toch denk ik dat het de max van deze kaart is. Zoals eerder al gezegd hebben sommige kaarten een slechte filter en dat merk je pas als je een hoge resolutie draait.
Ik kwam net een site tegen met als achtergrond een soort van raster. Op 60hz werd ik gek van het geflicker, nu op 75hz is het beeld rustig. Alleen zijn de letters niet helemaal scherp nu...het lijkt een héél klein beetje of het beeld dubbel wordt weergegeven (wat overdreven, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen)...je weet wel zo'n schaduw effect wat je ook hebt als je 3D beelden ziet waarbij je met zo'n brilletje moet kijken :)

Cleartype aan/uit maakt overigens geen verschil.

Edit:
Heb hem net eens op 70 en 72hz gezet maar dan is het beeld echt enorm wazig. Het klopt dus wat op de IIyama site staat dat ie gemaakt is voor 60 of 75hz.

[ Voor 10% gewijzigd door MinddiggerNL op 03-09-2006 14:49 ]

• Stamgastje
Mafketel schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:09:
Nope cleartype is precies voor die dikke en dunne letters ;) dus om dat op te lossen cleartype aanzetten.
Nee, lees bijv. dit artikel maar eens. Het zorgt er slechts voor dat de randen van de fonts wat minder korrelig (hoekig) zijn doordat subpixels gebruikt worden i.p.v. enkel hele pixels.

Wazige letters krijg je door een minder hoogwaardig signaal.
MinddiggerNL schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:41:
Weet je dat zeker? Toch denk ik dat het de max van deze kaart is. Zoals eerder al gezegd hebben sommige kaarten een slechte filter en dat merk je pas als je een hoge resolutie draait.
Het is inderdaad wel zo dat er verschil in kwaliteit in het D-SUB uitgangssignaal is tussen verschillende videokaarten. Dit komt omdat dit een analoog signaal is dat gevoelig is voor storing/verzwakking.

• MinddiggerNL
[b][message=26419371,noline]Stamgastje schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:52
[...]

Het is inderdaad wel zo dat er verschil in kwaliteit in het D-SUB uitgangssignaal is tussen verschillende videokaarten. Dit komt omdat dit een analoog signaal is dat gevoelig is voor storing/verzwakking.
Precies, daarom denk ik dat dat het geval is nu. Die kaart was destijds al vrij goedkoop maar voldeed prima voor de toen gebruikte resolutie van 1024x768 @ 85hz.
Nu merk ik dat ie toch een beetje tekort komt. Maar zoals gezegd is het beeld over het algemeen prima op 60hz. Zolang er maar geen rasters op de achtergrond zichtbaar zijn want dan gaat ie trillen :)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Een slecht filter zou het ook kunnen zijn ja, maar dat wijst op slechte fabricage destijds... de max van het kaartje ligt ergens anders :)

Om helemaal zeker te zijn kun je ook nog je schermpje even op een andere kast aansluiten :)

• TheGhostInc
  • Niet online
Michael Knight schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:30:
Een slecht filter zou het ook kunnen zijn ja, maar dat wijst op slechte fabricage destijds... de max van het kaartje ligt ergens anders :)

Om helemaal zeker te zijn kun je ook nog je schermpje even op een andere kast aansluiten :)
De GF2 reeks staat bekend om zijn slechte filters. Dat heeft niks te maken met slechte fabricage en dus wel met de max van de kaart.

Zodra je het over Ramdacs hebt kom je in de wondere wereld van de analoge electronica, en dan is de max niet meer puur wat de chip kan uitsturen, maar wat er aan het eind nog van gemaakt kan worden. (Een geluidskaart klinkt ook niet per definitie beter als je de samplerate en bitrate omhoog gooit, terwijl volgens de specs het geluid dan nog 10x beterder zou moeten worden, de "max" heb je dan echt al eerder bereikt)
De GF2 reeks had een max die rond 1024x768 lag, alles daarboven begint problematisch te worden, problemen zoals de TS die aangeeft zijn dan aan de orde van de dag. Schaduwbeelden, flikkeringen en vervagen.
De enige echte oplossing is de kaart vervangen. Eventueel een kortere en betere monitorkabel zou het probleem iets minder kunnen maken, maar dat geld kun je beter in je videokaart stoppen.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem ( Waarom een nieuw topic openen) Ik heb ook een Iiyama E1900WS1( 1 staat voor de D-SUB) Maar ik heb nu eventjes een ATI RAGE 128 @ AGP 2x en een P3 550MHZ Maar ik krijg de resolutie niet goed. Hij kan maximaal 12xx bij 10xx weergeven. Ik heb hem nu staan op 12xx bij 9xx om toch een breedbeeld te krijgen. Dit is vervelend. Want ik moet zeker de komende 2 a 3 weken werken nog op dit scherm en deze PC. Is hier een makkelijke oplossing voor

Ik heb BTW win XP mocht dit helpen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 03-09-2006 17:46 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• TheGhostInc
  • Niet online
De ATI Rage 128 heeft een 250Mhz Ramdac, ik sluit niet uit dat het ding gewoonweg niet hoger kan dan die resolutie.

<update>
De ramdac zou het opzich nog net moeten trekken, maar dan ben ik bang dat de drivers of de kaart niet meewerken. Dan is het toch tijd voor een andere kaart.
</update>

[ Voor 44% gewijzigd door TheGhostInc op 03-09-2006 17:57 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

TheGhostInc schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:51:
De ATI Rage 128 heeft een 250Mhz Ramdac, ik sluit niet uit dat het ding gewoonweg niet hoger kan dan die resolutie.

<update>
De ramdac zou het opzich nog net moeten trekken, maar dan ben ik bang dat de drivers of de kaart niet meewerken. Dan is het toch tijd voor een andere kaart.
</update>
Hij KAN wel hoger want mijn vorige scherm ( een dell bakbeest 17 ") kon een resolutie hebben van 1600bij xxxx Maar dit was wel onder WIN 2K. Ik weet niet of de Drivers zoveel anders zijn :S

Voor een nieuwe PC ben ik al aan het orrienteren. Maar ja hij is er nog niet en tot die tijd wou ik wel nog werken met dit scherm ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 03-09-2006 17:59 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• MinddiggerNL
Hmm...ik heb net een 2e hands Asus A9250GE 128mb kaartje gekocht en prik die op mijn ECS K7S5a mobo maar hij doet niks?! Hij piept alleen!
Nu zie ik in de FAQ wat tips en trucs staan maar om te beoordelen of dit überhaupt kan gaan werken moet ik weten op welk voltage het AGP slot van mijn mobo werkt én wat voor type AGP aansluiting deze Asus kaart heeft en op welk voltage die werkt. Ik kan die info echter nergens vinden. Niet op de site van Asus en niet op de site en in de handleiding van het ECS mobo.

In de FAQ staat een afbeelding die overeenkomt met een Universal AGP aansluiting. Dit Asus kaartje heeft zo'n aansluiting (3 losse stukjes connector) dus die zou gewoon op het AGP 2.0 slot van mijn mobo moeten werken!?

Weet iemand van jullie toevallig of deze combinatie moet werken?

• Mafketel
MinddiggerNL schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:52:
Hmm...ik heb net een 2e hands Asus A9250GE 128mb kaartje gekocht en prik die op mijn ECS K7S5a mobo maar hij doet niks?! Hij piept alleen!
moet werken beide nieuw genoeg.... zeker dat de kaart functioneerd? zkere er goed ingestopt... agp moet goed aansluiten anders geen connectie (pci en isa hoeven alleen maar in het slot te zitten agp is wat gevoeliger...)
werd het agp slot hiervoor gebruikt... anders schoonmaken
Nu zie ik in de FAQ wat tips en trucs staan maar om te beoordelen of dit überhaupt kan gaan werken moet ik weten op welk voltage het AGP slot van mijn mobo werkt én wat voor type AGP aansluiting deze Asus kaart heeft en op welk voltage die werkt. Ik kan die info echter nergens vinden. Niet op de site van Asus en niet op de site en in de handleiding van het ECS mobo.
grote kans dat het moet werken
In de FAQ staat een afbeelding die overeenkomt met een Universal AGP aansluiting. Dit Asus kaartje heeft zo'n aansluiting (3 losse stukjes connector) dus die zou gewoon op het AGP 2.0 slot van mijn mobo moeten werken!?

Weet iemand van jullie toevallig of deze combinatie moet werken?

• MinddiggerNL
Mafketel schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 10:16:
[...]

moet werken beide nieuw genoeg.... zeker dat de kaart functioneerd? zkere er goed ingestopt... agp moet goed aansluiten anders geen connectie (pci en isa hoeven alleen maar in het slot te zitten agp is wat gevoeliger...)
werd het agp slot hiervoor gebruikt... anders schoonmaken

[...]

grote kans dat het moet werken

[...]
BIOS update did the trick :)
Hij doet het nu...nu nog ff kijken of ik 75hz @ 1440x900 kan forceren want dat pikt de huidige Catalyst driver niet zie ik.

• Mafketel
Stamgastje schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:52:
[...]
quote:
Mafketel schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:09:

Nee, lees bijv. dit artikel maar eens. Het zorgt er slechts voor dat de randen van de fonts wat minder korrelig (hoekig) zijn doordat subpixels gebruikt worden i.p.v. enkel hele pixels.
Dikke en dunne letters verdwijnen wel als je cleartype aanzet (zelf gezien ;) )
maar het hangt natuurlijk af welke en of je een lcd gebruikt.... dikke dunne letters komt omdat je sommige letters bijv de i soms vol op een pixelrij hebt staan en soms in het midden van een pixelrij hier komt dus die cleartype aan te pas om de rendering naar de subpixels te verplaatsen zodat je bij die halverwege staan niet 2 zwarte rijen hebt maar bij groen rood van de ene pixel en blauw van de andere

• MinddiggerNL
Misschien komt het door de "exotische" resolutie van 1440x900, maar ik blijf toch problemen houden om een scherp beeld te krijgen op mijn IIyama E1900WS breedbeeld.
Ik heb mijn Geforce 2 MX kaartje in middels gewisseld voor een 2e hands ATI Radeon 9250 kaartje van Asus (een Gamers Edition met 128mb 128-bits DDR geheugen) en nóg krijg ik het beeld niet goed!
Op 60hz is het beeld redelijk, op 75hz leek het even goed maar zo nu en dan krijgt ie een tik en trilt het beeld vreselijk. Daar kan ik echt niet lang naar kijken.
Ik heb al van alles geprobeerd met de originele Catalyst drivers en de Omega drivers maar het wil niet echt lukken om een strak beeld op 75hz te krijgen.

Valt me toch wel tegen...

Iemand een suggestie wat ik nog meer zou kunnen proberen? Nóg een andere kaart?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Kun je het scherm isoleren? dwz; zo ver mogelijk van andere apparaten wegzetten... misschien is er interferentie van andere spullen in de buurt. Zit er een ruis in je elekriciteitsnet (gevoelig scherm maybe)?

Anders zou ik toch echt even het scherm ergens anders testen :)

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 01:34

Tennie

Music Comes in Silver Pills

Ik zit met hetzelfde probleem, heb voor mijn vader een Samsung Syncmaster 940bw gekocht, en die aangesloten op zijn onboard videokaart, een SIS 640,

is er een mogelijkheid om de resolutie van 1440x900 weer te geven of had ik dit scherm beter niet kunnen kopen?

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom zou je een TFT op meer dan 60hz willen draaien dan? Mijn ogen zien het verschil niet tussen 60, 70 of 75hz. Voor zover ik weet is dat ook alleen bij CRT's een issue vanwege onrustig beeld, bij TFT is het puur een verversingsfrequentie van de beeldpunten.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Mijn oudere Diamond Viper 770 kent standaard ook de 1440x900 resolutie niet. Met het tooltje RivaTuner van guru3d was de driver erg simpel zodanig aan te passen dat ik nu een snoerstrak beeld heb.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:33
MadMarky schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:17:
Waarom zou je een TFT op meer dan 60hz willen draaien dan? Mijn ogen zien het verschil niet tussen 60, 70 of 75hz. Voor zover ik weet is dat ook alleen bij CRT's een issue vanwege onrustig beeld, bij TFT is het puur een verversingsfrequentie van de beeldpunten.
Ik heb 2 dagen een 17"LG TFT gehad, geen breedbeeld. Maar als ik die op 60 hz had staan kreeg ik toch echt hoofdpijn.

Tis niet helemaal eerlijk want het hele beeld van dat scherm was gewoon weg ***. Heb nu een NEC 1770NX en daar zie ik idd geen verschil tussen 60 en 75 Hz. Maar kan dus begrijpen dat somige mensen et toch wel graag willen. Zeker de mensen die daar gevoelig voor zijn.

• MinddiggerNL
kippy schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:51:
[...]

Ik heb 2 dagen een 17"LG TFT gehad, geen breedbeeld. Maar als ik die op 60 hz had staan kreeg ik toch echt hoofdpijn.

Tis niet helemaal eerlijk want het hele beeld van dat scherm was gewoon weg ***. Heb nu een NEC 1770NX en daar zie ik idd geen verschil tussen 60 en 75 Hz. Maar kan dus begrijpen dat somige mensen et toch wel graag willen. Zeker de mensen die daar gevoelig voor zijn.
Als IIyama bij mijn scherm opgeeft dat het 75hz aan kan op 1440x900, dan wil ik die resolutie ook kunnen draaien :) Alleen jammer dat tot nu toe nog geen kaart dat fatsoenlijk aan kan.
Ik heb hem nu weer op 60hz en raak er nu weer aan gewend...beeld is op zich prima nu.
Er bleek ook nog een of andere Adobe gamma loader aan te staan waardoor het beeld een vies bruin laagje kreeg. Dat heb ik ook opgelost.
Pagina: 1