Toon posts:

[WINXP] Boot niet vanaf HD na eerste helft installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, vergeef me als deze vraag al eerder gesteld is. Ik heb het forum grondig doorzocht, maar kon geen oplossing vinden voor mijn probleem.

Ik ben bezig XP Pro te installeren op een kale Maxtor 40Gig harde schijf. Het eerste deel van de installatie ben ik begonnen met 6 bootdisks, waarna de installatie per CD-Rom verder gaat. Na het kopieeren van de bestanden naar de C schijf vraagt de procedure om een reboot.

Na deze reboot krijg ik de melding:

Secondary Master Drive - ATAPI Incompatible
NO Hard Disk Drive Detected
Press F1 to resume

Dit lijkt mij vreemd, aangezien ik net nog van de Secondary Master Drive (de DVD vanwaar ik het eerste deel van de installatie heb gedaan) bestanden heb gekopieerd.

Ook kan ik in de BIOS, bij 1st Boot Devices, enkel de floppy drive selecteren, en niet de DVD en de HDD. Ook vreemd, want de DVD en de HDD staan beiden wel in het openeningsscherm van BIOS, als respectievelijk Secondary Master Drive en Primary Master Drive.

Specs van mijn systeem: ASUS P4P800 mobo, 2,99Gh processor, 512mb intern geheugen, en dus in eerste instantie één HD van 40gig. Later wil ik daar nóg een Maxtor 40Gig aan toevoegen, plus nog een 80gig en 250gig HD.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, wordt er een beetje tureluurs van %-)

Verwijderd

Topicstarter
Na een paar dagen van alles geprobeerd te hebben bestaat bovenstaand probleem nog steeds; is er iemand die mij hier vanaf kan helpen?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Klinkt als een hardwarematig probleem hoor..
Je kan proberen je bios te restten ofzo of zelfs om je bios effe te upgraden want er is echt iets niet goed..
Je moet je HD en je DVD-Rom gewoon als 1st bootdevice in kunnen stellen..
Als je nou een 386 had zou ik zeggen van ja dat kan nog op een oud dingetje.. maar een Pentium4 moederbordje van Asus moet het gewoon kunnen..

Probeer maar eens een bios-update..
Er zijn behoorlijk wat updates voor dat moederbord namelijk.. dus als je de originele bios nog hebt dan is het geen gek idee om te updaten.. er is veel gefixt in de tussentijd.
De aller-eerste update heeft het zelfs al over problemen met een Maxtor S-ATA drive die niet herkent zou worden.. Ik weet niet of dat ding van je een S-ATA geval is maar zo ja dan lijkt het me vrij duidelijk..
Version 1009 2003/07/23 update
OS All
Description P4P800 Deluxe and P4P800 BIOS 1009
Do not use Aflash.exe to update BIOSPlease use EZflash or Afusos.exe.
Support new CPUs. Please refer to our website at: http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
Fix Maxtor 6Y120M0 YAR51BW0 Serial-ATA hard disk drive can't be detected.
Change DMI Base Board Information to "ASUSTeK Computer Inc.".
Revise DMI System Slots information for PCI slots.
Update Intel RAID boot ROM to v3.5.0.2568 to support RAID-1 mode(only with IAA v3.5 or later).
Wel GOED LEZEN voor je gaat updaten!
Je kan ook wat verneuken namelijk en dan ben je niet blij.

[ Voor 58% gewijzigd door xzenor op 03-07-2006 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
BIOS update had ik geprobeerd, is misgegaan. Nu geeft ie steeds error 'Bad Bios Checksum.' Hij zoekt dan naar een floppy met P4P800.ROM erop. Ik weet zeker dat de juiste ROM file erop staat, maar dan nog kom ik niet langs de foutmelding "please turn off your system and power on again to get system back." Als ik namelijk dan opnieuw boot, geeft ie weer aan dat ie zoekt naar P4P800.ROM en begint ie opnieuw, zonder succes.

Volgens mij is nu de enige optie: nieuwe BIOS chip. Klopt dat?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
hoe weet jij zeker dat het goeie bestand op de floppy staat? een gedownloade bios heeft namelijk een andere naam, en je moet dus renamen, heb je ook hoodletters gebruikt en zo ?

anders kun je vanaf de cd van asus de originele bios halen en op floppy zetten
ook proberen te booten vanaf cd kan helpen.

ook kun je nog proberen wat ie doet na het opstarten als je geen diskette in je pc hebt en op continue of wat dan ook drukt.
de checksum fout is volgens mij logisch, omdat je bios is geflashed. dan klopt de checksum niet, want die is van de oude bios

dus je moet op zijn minst in het bios kunnen komen en dan de instellingen effe opslaan

wil dit allemaal niet dan is waarschijnlijk je moederbord al stuk geweest voordat je ging flashen.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Je hebt toch wel met de goeie tool geflashed hoop ik..
Er staat op de site precies bij wat je moet gebruiken he.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels volledig de weg kwijt en heb mijn chip opgestuurd naar de mensen van flashbios.org. In ieder geval bedankt voor jullie hulp en suggesties!

Verwijderd

Topicstarter
het probleem uit de eerste post bestaat, na een bios-update, nog steeds? Ik word nu echt wanhopig, heeft IEMAND een tip?

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik inmiddels geprobeerd heb:

-Kabels gecheckt
-Nieuwe batterij in moederbord
-Jumpertjes op CS gezet en kabels juist aangesloten
-Jumpertjes op Master/slave gezet
-CMOS gecleared

Krijg nog steeds de foutmelding:

Secondary Master Drive - ATAPI Incompatible
NO Hard Disk Drive Detected
Press F1 to resume

Wie o wie kan mij helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Ben inmiddels op aanraden van een collega het volgende aan het proberen:

met een windows 98 bootdisk de i386-map van de windows XP Pro cd aan het kopieeren naar de C-schijf. Ik doe dit in DOS. Maar in DOS kom ik de c-schijf niet in. Als ik C typ, zegt ie dat deze niet bestaat!

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 19:06:
Ben inmiddels op aanraden van een collega het volgende aan het proberen:

met een windows 98 bootdisk de i386-map van de windows XP Pro cd aan het kopieeren naar de C-schijf. Ik doe dit in DOS. Maar in DOS kom ik de c-schijf niet in. Als ik C typ, zegt ie dat deze niet bestaat!

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
Laten we heel eerlijk zijn, je bent een amateur, waarom laat je het niet gewoon aan een wat meer kundig iemand over? dat scheelt je volgens mij ontzettend veel tijd. En mogelijk ook nog eens wat geld.

In hemelsnaam waarom start je op met floppy disks ?? Je moederbord ondersteunt prima de windows cd. betwijfel ook heel sterk dat er iets mis is met je bios trouwens.

Maar mocht je gewoon de weg aan het vinden/zoeken zijn op computergebied, dan een constructief advies. Op dit moment kan je computer simpelweg z'n HDD niet vinden, ook al kon ie dat wel dan kon je nog niet via dos op c: komen.

check dus eerst de verbindingen met de HDD, zit de SATA/IDE kabel aangesloten en zit er een voedingsconnector aangesloten etc...

mocht je pc de HDD weer kunnen vinden, nadat je m lang genoeg aangewezen hebt. druk dan bij het opstarten van je pc eens op del (en kijk wat daar nog te verprutsen valt).

zorg dat 1st boot device op CD-rom staat en dan start je pc gewoon van cd op mits je op een toets drukt. doe dit tijdens de installatie trouwens niet. dus na 1st reboot niet van cd starten....

ik voel me net de belastindienst, simpeler kan ik het niet maken, wel vervelender ! |:(

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik een amateur ben, lijkt me duidelijk. Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar goed, de reden dat ik zelf aan t klooien ben is dat de experts in mijn omgeving geen tijd hebben. Aanstaande dinsdag komt er eentje langs.

Waarom ik opstart met floppy disks? Omdat, wanneer ik de windows XP Pro bootable cd erin doe, hij niet vanaf die cd boot.

Alle kabels zitten goed aangesloten.

Wat ik raar vind: met de windows 98 floppy kan ik prima in de CDRom komen. Met het programma ntfs4dos kom ik op de c-schijf. Maar wanneer ik ntfs4dos laad vanaf de windows bootflop lukt het niet! Vreemd.

Ik wil dat rotding gewoon aan de praat hebben!

Verwijderd

Is de HD verder wel in orde e.d.? En is de IDE/SATA kabel nog wel 'goed'? Ik kan uit eigen ervaring spreken dat die twee punten voor veel problemen kunnen zorgen; ook ik kon een HD en DVD niet zien, het vervangen van de IDE kabel bleek de oplossing, bij twee verschillende pc's zelfs. En als de HD kapot is dan wil-ie nog wel eens tegenwerken, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip. Ik weet dat de kabels in orde zijn; er kan namelijk van de CDROM gelezen worden en naar de schrijf geschreven! Daar ligt het dus niet aan. Nog meer suggesties?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:10:
Dat ik een amateur ben, lijkt me duidelijk. Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar goed, de reden dat ik zelf aan t klooien ben is dat de experts in mijn omgeving geen tijd hebben. Aanstaande dinsdag komt er eentje langs.

Waarom ik opstart met floppy disks? Omdat, wanneer ik de windows XP Pro bootable cd erin doe, hij niet vanaf die cd boot.

Alle kabels zitten goed aangesloten.

Wat ik raar vind: met de windows 98 floppy kan ik prima in de CDRom komen. Met het programma ntfs4dos kom ik op de c-schijf. Maar wanneer ik ntfs4dos laad vanaf de windows bootflop lukt het niet! Vreemd.

Ik wil dat rotding gewoon aan de praat hebben!
Daar geef ik je toch een tip over ? Nogmaals, zet 1st boot device in de BIOS op CD-rom, afhankelijk van je moederbord kun je ook proberen om bij het aanzetten van de pc op F8 drukken voor een boot-menu. Dan kun je gewoon XP vanaf cd installen, dat gaat toch echt wel een stuk sneller dan floppies |:(

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is, dat ik in BIOS bij 'select bootdevice' alleen een 1st bootdevice heb staan, en die kan alleen op Floppy of op None staan. Booten vanaf cdrom kan ik dus niet instellen. F8 drukken lukt ook niet, dat kan alleen wanneer windows er al opstaat. Heb je nog een tip? :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 18:36:
het probleem is, dat ik in BIOS bij 'select bootdevice' alleen een 1st bootdevice heb staan, en die kan alleen op Floppy of op None staan. Booten vanaf cdrom kan ik dus niet instellen. F8 drukken lukt ook niet, dat kan alleen wanneer windows er al opstaat. Heb je nog een tip? :-)
Altijd, ik bedoel niet F8 als in start naar safe mode.. maar bij asus bordjes mits recent kun je vaak op F8 rammen en dan krijg je een boot menu, waarmee je kunt starten vanaf een willekeurig apparaat..

je kunt de volgorde in dat zelfde menu WEL aanpassen!, alleen je moet waarschijnlijk op + of min drukken om de volgorde te wijzigen, heb geen zin om de handleiding erbij te pakken, de site van asus(europe) is baggertraag momenteel..

edit:
Heb het toch nog even nagekeken, na het d/l van handleiding met 2kb/s.. asus is beetje langzaam...
je kunt dus inderdaad gewoon de volgorde aanpassen, maar tot nu gebruikte je waarschijnlijk de verkeere toetsen, NB ze staan rechts uitgelegd als je in het bios scherm zit.. Succes nog !

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 21:19 ]

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
Weleens geprobeerd om de kabel van je HDD op de 2e ide-poort te prikken? En probeer toch maar eens een nieuwe kabel. En anders je harde schijf niet automatisch laten detecteren , maar zelf in de bios even je je harde schijf instellen.
Pagina: 1