[Printer] keuze van een laserprinter

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Topicstarter
Deze week zijn mijn 2 oude printers naar de hardwarehemel gegaan. Het was een monochrome laserprinter van Lexmark en een kleuren inktjetprinter van Epson.

Nu is het zo dat er weinig geprint wordt en bij een inktjetprinter resulteert dit in uitgedroogde cardridges. Daarom heb ik mijn keuze laten vallen op een kleuren laserprinter met netwerkaansluiting, want als we dan toch een nieuwe printer moeten kopen.....Echter zit ik nu met het probleem dat ik hier weinig infomatie van kan vinden (tip voor een Best Buy Guide)

Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op de volgende twee printers:

• Dell Colour laserprinter 3010n; voor specs zie hier: http://www1.euro.dell.com...=dhs&~tab=specstab#tabtop
• HP Color Laserjet 2600n; voor meer specs zie hier:
http://h10010.www1.hp.com...10717-10729-12096408.html

Omdat een gemiddelde tweaker redelijk lui van aard is :P , zal ik een kleine opsomming maken van de grootste verschillen tussen de printers:
Dell Colour laserprinter 3010n
  • Processor: 300 MHZ
  • Geheugen: 64 Mb, uit te breiden tot 576 Mb
  • Tijd tot eerste afdruk: 16 sec voor zwart, 25 sec voor kleur
  • Afdruksnelheid zwart/ kleur: zwart; 25 pagina's per minuut, kleur 5 pagina's per minuut
  • Kosten supplies: Zwart, 49 euro, overige kleuren 79 Euro
  • Alleen Windows drivers
HP Color Laserjet 2600n
  • Processor: 264 Mhz
  • Geheugen: 16 Mb, niet uit te breiden
  • Tijd tot eerste afdruk: 20 sec.
  • Afdruksnelheid zwart/ kleur: tot 8 pagina's per minuut voor beide
  • Kosten supplies: Zwart, 89 euro, overige kleuren 89 Euro
  • Ook drivers van Mac OS
Nu is het laatste niet echt belangrijk, aangezien ik mijn Mac Mini verkocht heb.
Heeft er iemand ervaringen met Dell als printerfabrikant en graag zou ik tips willen ontvangen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een kleurenlaserprinter.

[ Voor 11% gewijzigd door FunFactory op 30-06-2006 11:39 . Reden: prijzen toners omgedraaid en printersnelheid toegevoegd ]

Je kan hier beter niets zetten....

Verwijderd

Ik zou toch ook op de afdruk snelheid letten, en de tijd tot eerste afdruk. Lijkt me wel redelijk van belang, aangezien sommige printers echt te traag voor woorden zijn.

Anders zit je je constand te ergeren. zelfs als je niet veel print.
Ook misschien iets wat minder belangrijk is, maar toch iets om op te letten, zijn de afmetingen van de printers. Kleurenlaser printers zijn nou niet echt klein te noemen vaak.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb geen ervaringen met Dell printer. Wel met de HP 2600n want die heb ik zelf :P

Prima printer, alleen high-res digitale foto's zijn ze niet geschikt voor, maar dat geldt ook voor de Dell printer.

[ Voor 42% gewijzigd door Gunner op 30-06-2006 09:02 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Gunner, misschien aardig om je ervaringen met de printer er dan ook even bij te zetten?

Edit: Te laat.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 09:02 ]

• FunFactory

FunFactory

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 09:01:
Ik heb geen ervaringen met Dell printer. Wel met de HP 2600n want die heb ik zelf :P

Prima printer, alleen high-res digitale foto's zijn ze niet geschikt voor, maar dat geldt ook voor de Dell printer.
Het is niet de bedoeling dat ik hier foto's op ga printen, daar heb ik nog een photoprintertje voor staan en een adrukcentrale is altijd goedkoper in mijn ogen.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 08:58:
Ik zou toch ook op de afdruk snelheid letten, en de tijd tot eerste afdruk. Lijkt me wel redelijk van belang, aangezien sommige printers echt te traag voor woorden zijn.

Anders zit je je constand te ergeren. zelfs als je niet veel print.
Ook misschien iets wat minder belangrijk is, maar toch iets om op te letten, zijn de afmetingen van de printers. Kleurenlaser printers zijn nou niet echt klein te noemen vaak.
ik zal deze 2 onderdelen ook even verwerken in de OP; het is inderdaad iets om mee te nemen in de beslissing.

Verwijderd

Die HP vind ik wel goed.
en voor een ruime 300 euro ook niet zo duur.

Wat ook een voordeel is dat hij over ethernet kan printen.
Ik weet niet of die dell dat ook kan.

Verder is HP een gevestigder merk op printers dan dell imho (puur onderbuikgevoel)

Verder ziet er die HP wel supermooi uit

Verwijderd

Ik zou even verder kijken, ik zou ook voor de HP gaan ware het niet dat je geen geheugen kan toevoegen :?

• FunFactory

FunFactory

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:49:

....
Wat ook een voordeel is dat hij over ethernet kan printen.
Ik weet niet of die dell dat ook kan.

Verder is HP een gevestigder merk op printers dan dell imho (puur onderbuikgevoel)

Verder ziet er die HP wel supermooi uit
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:52:
Ik zou even verder kijken, ik zou ook voor de HP gaan ware het niet dat je geen geheugen kan toevoegen :?
Beide printers zijn in het bezit van een interne netwerkkaart.
En de gegeven argument zijn o.a. de reden waarom ik twijfel en op zoek ben naar gebruikers ervaringen.

• FunFactory

FunFactory

Topicstarter
Heeft er iemand ervaringen met Dell printers in het algemeen?

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
Dell maakt zelf geen printers... dat doet 1 van de andere bedrijven voor ze (Hp/Canon/Epson/Lexmark).
En zelf maken ze er dan een apart printertje van.

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:01
Ik heb een Dell 3100cn enige tijd en deze bevalt mij uitermate goed.
Print er ook foto's mee en de kwaliteit is voor mij voldoende, zeker als je ze inlijst is het bijna niet te onderscheiden van een inktjet foto afdruk.
De printer is ook snel en heeft een duidelijke interface die ook via http te benaderen is.
Ik zag dat Dell ook met een nieuwe komt voor de 3100cn en dat deze kleur ook sneller afdrukt als die van mij.
Nu vind ik zowiezo dat de Dell snel is.

Nadeel is misschien wel dat Dell gebruik maakt van een losse Drum cartridge.
Maar als die vervangen moet worden kun je beter een nieuwe printer kopen.

Leuk om te weten is dat kennis van mij een 3000cn had gekocht en hij toners erbij kreeg voor 1000 pagina's en ik voor 4000 pagina's.
Ik wilde graag een extra papierlade en dat kwam op € 75,- meer, en de grotere toners was een positieve verrassing.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jazco2nd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:11:
Dell maakt zelf geen printers... dat doet 1 van de andere bedrijven voor ze (Hp/Canon/Epson/Lexmark).
En zelf maken ze er dan een apart printertje van.
Je bedoelt dat ze dan hun eigen sticker erop plakken
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:52:
Ik zie dat niet als een gemis. In de 2600N zit 16mb wat niet uit te breiden is. Echter high-res plaatjes komen er zonder problemen uit rollen.

[ Voor 37% gewijzigd door Gunner op 03-07-2006 10:15 ]

• fonias
Gunner schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:14:
[...]

Je bedoelt dat ze dan hun eigen sticker erop plakken

[...]

Ik zie dat niet als een gemis. In de 2600N zit 16mb wat niet uit te breiden is. Echter high-res plaatjes komen er zonder problemen uit rollen.
Volgens mij zijn die van Dell van Lexmark.

Het geheugen van de Dell is wel uit te bereiden.
In die van mij zit 64MB (deze hoeft niet verwijderd te worden voor uitbereiding) en in de nieuwe serie zit standaard 128MB.

[ Voor 21% gewijzigd door fonias op 03-07-2006 10:18 ]

• aZuL2001
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ik weet niet hoeveel afdrukken je maakt, maar de afdrukkosten is zeker iets om rekening mee te houden.

Ik dacht gezien te hebben dat ze bij het Officecentre een Epson in de aanbieding hebben. Iets met inruilkorting. (ben je direct je oude printer kwijt.)

Wat scheelt in de afdruktijd is of het een één pass of vier pass printer is (drukt hij alle vier de kleuren in een keer af, of in vier keer)

Abort, Retry, Quake ???

• fonias
Volgens mij drukt de Dell in 4 pass af aangezien er een caroussel in zit waar de toners inzitten.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jullie hebben het over een printer die weinig gebruikt gaat worden hè. In hoeverre boeit het dan dat er geen geheugen uitbreiding mogelijk is? Heb je wel eens de prijzen voor dit geheugen bekeken :D. Ik zou mij niet druk maken om het geheugen.

Eerder om de prijs. Waarom een colour-laserprinter? Voor 69 euro je een nieuwe zwart-wit laserprinter. Je print toch maar weinig. Als je een printer aan je netwerk wil hangen, dan kun je altijd nog een usb -> ethernet kastje kopen. Kost 20 euro oid.

Mocht je toch een dure printer kopen, dan wil je waarschijnlijk graag dat hij lang mee gaat. En aangezien je waarschijnlijk een 64-bit OS wil gaan draaien in de komende X jaar, lijkt het mij handig om te kijken of er 64-bit drivers zijn. Enkele fabrikanten hebben niet zo'n zin om 64-bit drivers te ontwikkelen en ontwikkelen alleen voor aankomende nieuwe printers de benodige 64-bit drivers.

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 03-07-2006 21:01 ]

• teigetjuh
  • Niet online
wwillem schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:00:
Jullie hebben het over een printer die weinig gebruikt gaat worden hè. In hoeverre boeit het dan dat er geen geheugen uitbreiding mogelijk is? Heb je wel eens de prijzen voor dit geheugen bekeken :D. Ik zou mij niet druk maken om het geheugen.
Helemaal mee eens. uitbreidbaar geheugen is voor weinig afdrukken niet echt een selectie criteria
Eerder om de prijs. Waarom een colour-laserprinter? Voor 69 euro je een nieuwe zwart-wit laserprinter. Je print toch maar weinig. Als je een printer aan je netwerk wil hangen, dan kun je altijd nog een usb -> ethernet kastje kopen. Kost 20 euro oid.
Die vraag kleurenlaser is misschien wel een hele goede... Die kun je zelf het beste beantwoorden.
Maar waar haal jij een usb-printserver voor 20 euro?? ik ben wel benieuwd. Meestal is dat namelijk het maximale wisselgeld als je met 100 euro betaalt.
Mocht je toch een dure printer kopen, dan wil je waarschijnlijk graag dat hij lang mee gaat. En aangezien je waarschijnlijk een 64-bit OS wil gaan draaien in de komende X jaar, lijkt het mij handig om te kijken of er 64-bit drivers zijn. Enkele fabrikanten hebben niet zo'n zin om 64-bit drivers te ontwikkelen en ontwikkelen alleen voor aankomende nieuwe printers de benodige 64-bit drivers.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de Dell-printers iets afwijkende lexmark modellen zijn. Op zich niet verkeerd, maar lexmark-toner gaat bijna nooit werken. Dan wordt toner bestellen bij Dell misschien wel erg prijzig als je bijna 70 euro per bestelling aan verzend en administratie kosten moet betalen, terwijl je de hp-toners bij bijna elke compu-boer kan halen.
De kosten van de toner zou ik in je beslissing zeker meenemen, zeker als je de printer niet na de eerste set wil weggooien.

• dr snuggles
  • Niet online
Volgens de pricewatch heb je voor €26,25 een complete router met usb aansluiting voor je printer. Lijkt mij voldoende :).

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wwillem schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:22:
Volgens de pricewatch heb je voor €26,25 een complete router met usb aansluiting voor je printer. Lijkt mij voldoende :).
Ik heb meerdere malen gelezen dat niet alle laserprinters het fijn vinden te worden aangestuurd door zo een apparaat.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik zou zelf voor de HP printer gaan, en niet voor de Dell. Reden: de beschikbaarheid van toners etc lijkt me bij HP groter dan bij Dell. Voor HP printers van 15 jaar oud kun je ook nog gewoon toners krijgen, en bij veel webwinkels ook nog tegen erg leuke prijzen. Ik denk dat dat bij Dell tegen kan gaan vallen... (puur gevoelsmatig, dat wel :P)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05

Jrz

––––––––––––

Ik heb net een minolta 2400W bij amazon voor 200 euro gehaald (incl. verzendkosten naar hier in Mountain View/Silicon Valley)
Ben er erg tevreden over, maakt snelle prints, kleuren zijn ok.
Kan in indesign alleen geen CMYK kiezen, wat k wel een beetje jammer vond.. maar ik moest een aantal dingen in kleur printen, en die printer is goedkoper dan het in de kinkos laten doen :)
(ongeveer 600 pagina's)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Gunner schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:12:
[...]

Ik heb meerdere malen gelezen dat niet alle laserprinters het fijn vinden te worden aangestuurd door zo een apparaat.
Afgezien daarvan is het niet nodig, elke moderne laserprinter met netwerk ondersteund wel postscript, dus daar kan je prima naartoe printen vanaf linux/windows/mac.
Je zal alleen de 'toner leeg' meldingen missen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

teigetjuh schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:14:
Mijn persoonlijke ervaring is dat de Dell-printers iets afwijkende lexmark modellen zijn. Op zich niet verkeerd, maar lexmark-toner gaat bijna nooit werken. Dan wordt toner bestellen bij Dell misschien wel erg prijzig als je bijna 70 euro per bestelling aan verzend en administratie kosten moet betalen, terwijl je de hp-toners bij bijna elke compu-boer kan halen.
De kosten van de toner zou ik in je beslissing zeker meenemen, zeker als je de printer niet na de eerste set wil weggooien.
De bezorgkosten voor toners zijn aanzienlijk lager, omdat die gewoon uit Nederland worden geleverd. Ik heb ooit langs horen komen dat de bezorgkosten onder de 10 euro liggen of zelfs gratis zijn.

• fonias
Als je toners besteld bij Dell betaal je geen verzendkosten!
Voor CYMB betaal je in totaal € 290,- incl.

[ Voor 28% gewijzigd door fonias op 04-07-2006 22:32 ]

• borq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 22:46
voor de zekerheid: mocht er iemand via een zoekopdracht hier info willen zoeken:

wij hebben de hp LJ 2600n
was er erg blij mee totdat ik mn systeem upgrade....

er zijn en komen geen drivers voor 64 bit edition:
"Information on HP Color LaserJet and LaserJet series printers not supported in Windows XP x64 Edition"

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
borq schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:34:
voor de zekerheid: mocht er iemand via een zoekopdracht hier info willen zoeken:

wij hebben de hp LJ 2600n
was er erg blij mee totdat ik mn systeem upgrade....

er zijn en komen geen drivers voor 64 bit edition:
"Information on HP Color LaserJet and LaserJet series printers not supported in Windows XP x64 Edition"
Begrijp ik dat goed? Geen 64 bit drivers? 100% zeker weten?

Edit:
Zie het al.. de 2605n is er al.. die heeft wel ondersteuning..

[ Voor 9% gewijzigd door Diabolical op 20-07-2006 17:01 ]

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
wwillem schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:22:
Juist veel van de goedkope laserprinters werken niet met een printerserver, omdat die printers gebruik maken van de CPU van een windows machine. Laserjet 1020 die ik heb, werkt dus niet met de printerserver die ik had gekocht.
Pagina: 1