[S-ATA] Delayed Write Failed

Pagina: 1
Acties:

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Ik heb sinds kort een extra raidcontroller in mijn fileserver zitten, namelijk een DawiCo DC-154. Deze raidcontroller maakt gebruik van een Silicon Image SiI 3114 controller. Op deze controller is 1 Samsung spinpoint SPC2504C aangesloten, de de "bios" (het instelmenu wat je krijgt in het POST van de pc) heb ik deze schijf ingesteld als JBOD. Moederbord is een Asus A7V8X-X met een AMD XP2000+ cpu en 768MB ram. Het OS wat ik gebruik is Windows XP Professional.

Nu heeft deze schijf een paar dagen goed gewerkt, maar plots kwam er de melding "Delayed Write Failed, unable to save file H:\$Mft. The data has been lost. etc." te staan in een ballonnetje bij de taakbalk. Hierna geeft windows de melding "H:\ is nog accessible. Device is not connected" wanneer ik probeer via verkenner toegang te krijgen op de schijf. Via google kwam ik op onderwerpen in de supportdatabase van microsoft.com uit, maar al die mogelijke oorzaken en oplossingen waren niet voor mij van toepassing. Via GoT kwam ik ook al niet veel verder. Toen kreeg ik als tip van iemand dat ik mijn 'Write caching' uit moest schakelen en zowaar, de boel werkte weer! Eventjes tenminste.

Na een paar dagen kreeg ik weer dezelfde meldingen en toen ik de 'Write caching' instelling bekeek bleek deze aangevinkt, maar ook uitgeschakeld, grijs. Ik kon hem dus niet meer uitschakelen.
Zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.dudeproductions.net/GoT/IMG/Disk/disk1.png

De software die bij de kaart is geleverd is een java applicatie en zodra ik die geïnstalleerd heb en wil uitvoeren krijgt het systeem een harde reset (ik hoor een tik en daarna weer schijven opspinnen), hiermee kan ik dus geen instellingen wijzigen. Ook lijkt er in de "bios" van de kaart geen mogelijkheid te zijn om deze optie uit te zetten.

Vlak nadat het systeem is opgestart heb ik nog wel gewoon toegang tot de schijf via verkenner, maar na een minuut of 3 - 4 krijg ik de melding "H:\ is nog accessible. Device is not connected" weer.

Als ik direct nadat windows is opgestart in de 'Device Manager' naar 'Disk Drives' => 'SiImage SCSI Disk Device' ga en daar naar het tabblad Volumes ga en vervolgens op 'Populate' klik krijg ik het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.dudeproductions.net/GoT/IMG/Disk/disk4.png

Doe ik dit nadat ik de 'Delayed Write' fout gehad heb krijg ik het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.dudeproductions.net/GoT/IMG/Disk/disk2.png

De schijf is dus gewoon verdwenen.

Als ik in de 'Device Manager' naar 'Silicon Image SiI 3114 SoftRaid 5 Controller' ga en vervolgens naar tabblad 'Device Info' staat de schijf er nog wel gewoon tussen:
Afbeeldingslocatie: http://www.dudeproductions.net/GoT/IMG/Disk/disk3.png

Ik ben via Google hierna ook op een engelstalig forum gekomen waar iemand (bijna) hetzelfde probleem had als ik en hem werd aangeraden om zijn schijf op een andere poort te zetten. Dit had bij hem een werkende schijf als gevolg, ik heb dit uiteraard ook geprobeerd, helaas zonder succes.

Ook heb ik geprobeerd de schijf op S-ATA 1 modus te zetten met een jumper, wat ook geen positief resultaat opleverde.

Wie kan mij helpen dit (vreemde) probleem op te lossen?

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik durf bijna te wedden dat het stroomkabeltje is :+ (als je de sata powerplug gebruikt trouwens).

M.a.w. heeft niks met software te maken maar puur dat er spanning (newton's geen ampere's :+ ) op het kabeltje staan en door trilling hij wat los gaat en dan krijg je natuurlijk de melding dat windows niet kan schrijven naar die schijf. Ik heb ditzelfde namelijk ook gehad en dit probleem verholpen met een Sata backplane, maar dat is een beetje overkill. Wat ik ook zie is dat bijvoorbeeld men een druppel kit/plaksel (geen secondelijm) op die stekker doet om zo het verschuiven te voorkomen.

Mocht het dit niet zijn dat zou ik de schijf op een andere poort proberen en vervolgens in een andere pc.

[ Voor 4% gewijzigd door Dukey op 30-06-2006 10:00 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Djoekie schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 09:59:
Ik durf bijna te wedden dat het stroomkabeltje is :+ (als je de sata powerplug gebruikt trouwens).

M.a.w. heeft niks met software te maken maar puur dat er spanning (newton's geen ampere's volts :+ ) op het kabeltje staan en door trilling hij wat los gaat en dan krijg je natuurlijk de melding dat windows niet kan schrijven naar die schijf. Ik heb ditzelfde namelijk ook gehad en dit probleem verholpen met een Sata backplane, maar dat is een beetje overkill. Wat ik ook zie is dat bijvoorbeeld men een druppel kit/plaksel (geen secondelijm) op die stekker doet om zo het verschuiven te voorkomen.

Mocht het dit niet zijn dat zou ik de schijf op een andere poort proberen en vervolgens in een andere pc.
Zou dat verklaren waarom hij het precies niet meer doet zodra het 'Write cache' vinkje is aangevinkt? Er zitten namelijk nog 4 andere SP2504C's in en die hebben dat probleem niet. Maar zodra ik er de tijd voor heb zal ik eens aan het connectortje rommelen..

Andere poort heb ik al geprobeerd (staat zo'n beetje onderaan de startpost) ;)
In een andere pc werkt de schijf perfect..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:17:
[...]

Zou dat verklaren waarom hij het precies niet meer doet zodra het 'Write cache' vinkje is aangevinkt? Er zitten namelijk nog 4 andere SP2504C's in en die hebben dat probleem niet. Maar zodra ik er de tijd voor heb zal ik eens aan het connectortje rommelen..

Andere poort heb ik al geprobeerd (staat zo'n beetje onderaan de startpost) ;)
In een andere pc werkt de schijf perfect..
Hmm als je der toch 5 van hebt is het misschien toch wel interessant voor jouw om een Sata backplane te nemen.

Zoals de Enlight EN 8721. Heb hem zelf in het zwart en bevalt prima, maar der zijn ook andere.

Zie ook dit topic:
Sata & Pata Cages

[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 30-06-2006 14:55 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)