Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

25 watt zonnepaneel aansluiten op 12v omvormer

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit zou gaan werken?

Thuis heb ik deze omvormer liggen voor mijn laptop.
Afbeeldingslocatie: http://i3.tinypic.com/16114jk.jpg

Specs:
# Input: 12V (DC)
# Output: 230V
#Capaciteit: 0,65A
# Output: 150 Watts / 300 Watts Peak.

De adapter van de laptop snoept 110v-240v bij 2.3a en geeft 19v bij 3.95a af. oftewel 75 watt.
idle verbruikt de laptop maar 25 watt en 30 watt bij 100% cpu gebruik(op 1300 mhz).
en 21 watt idle en 25 watt bij 100% cpu gebruik (op 600 mhz).

Nu wil ik dit zonnepaneel erop aanlsuiten:
Afbeeldingslocatie: http://i5.tinypic.com/1611dhi.jpg

Specs:
Output: 12 V
Power: 1.4Amps MAX
Wattage: 26 W

Zou deze adapter er op kunnen tussen het paneel en de laptop?

# Input: 12-24V (DC)
# Output: 19V
# Capaciteit: 4,74A
Deze kan je ook aansluiten op de autoaccu
Afbeeldingslocatie: http://www.replacedirect.com/img/prod/standaard/std_ndc019.jpg
dan ben ik eigenlijk ook al gered! :)

Hoe denken jullie hierover?

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08 06:56

Cool_Mod_E

9200 Wp

Sorry,maar dit gaat dus niet werken.
Ten eerste heeft geen enkele adapter een efficiency van 100 % (Sommige adverteren met 90%, maar als je 80% haalt dan mag je echt blij zijn).
Denk maar zo: de warmte die van je adapter / omvormer afkomt, is energie die verloren is gegaan.

Dan over je zonnepaneel.
Die is 26 watt MAX !!!
(En dat is dan vaak +/- 10% tolerantie).
zonnecellen worden doorgaans gemeten bij 1000 watt lichtvermogen per vierkante meter bij een temperatuur van 25 graad celcius.
Als de zonnecel warmer wordt, dan zal de opbrengst teruglopen.
(en je raadt het al..... als je je zonnecel in de volle zon legt, dan is hij vele malen warmer als 25graden.... 55 graden is echt niet ongewoon).

Om een lang verhaal kort te maken: voor deze toepassing heb je minimaal 2 van deze zonnecellen nodig, en dan nog , ...zal het alleen werken als je flink wat zon hebt.

Mijn advies: niet aan beginnen, tenzij je nog een stuk of 3 van deze zonnecellen hebt.

P.S.: 12 Volt * 1,4 Ampere max. = 16,8 Watt (Dus waar die 26 watt vandaan komt)??

[ Voor 5% gewijzigd door Cool_Mod_E op 30-06-2006 03:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnks voor je berichtje Cool_Mod_E de dealer heeft klanten gehad met laptops die verbonden konden worden met de 12 v caradapter, maarja dat kan een verkooptrucje zijn geweest.

Ik ga 3 maanden naar Kenia vlakbij de evenaar, dus heb goede hoop dat er iig wat sap uit komt.
Ik laat nog wel weten als de setup gereed is en (al dan niet werkende 8) ).
http://moontrail.com/brunton-solaris-26.php

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 07:04 ]

• Cool_Mod_E

Cool_Mod_E

9200 Wp

Nightanimal,

Dit 'KAN' je doen, maar verwacht dan niet dat je continue kan werken.
Gebruik de zonnecellen om je laptop-accu (langzaam) op te laden.

Met de hoeveelheid zon zit het in kenia wel goed ;-)

Maar vol-continue ga je dus zeker niet halen..

Edit: In jouw link staat het eigenlijk al:
15,4 volt * 1,6 A = 24,64 watt Max.
En het opladen van een laptop duurt volgens de link, 4 tot 8 uur (Bij benadering)
P.S.: 313$ ????? ik zou wat verder zoeken als ik jou was !
Normale prijsstelling is voor dit soort devices rond de 5 euro per Wp (Watt Piek)

[ Voor 43% gewijzigd door Cool_Mod_E op 30-06-2006 10:43 ]

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Cool_Mod_E schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 03:01:
Sorry,maar dit gaat dus niet werken.
Ten eerste heeft geen enkele adapter een efficiency van 100 % (Sommige adverteren met 90%, maar als je 80% haalt dan mag je echt blij zijn).
Denk maar zo: de warmte die van je adapter / omvormer afkomt, is energie die verloren is gegaan.

Dan over je zonnepaneel.
Die is 26 watt MAX !!!
(En dat is dan vaak +/- 10% tolerantie).
zonnecellen worden doorgaans gemeten bij 1000 watt lichtvermogen per vierkante meter bij een temperatuur van 25 graad celcius.
Als de zonnecel warmer wordt, dan zal de opbrengst teruglopen.
(en je raadt het al..... als je je zonnecel in de volle zon legt, dan is hij vele malen warmer als 25graden.... 55 graden is echt niet ongewoon).

Om een lang verhaal kort te maken: voor deze toepassing heb je minimaal 2 van deze zonnecellen nodig, en dan nog , ...zal het alleen werken als je flink wat zon hebt.

Mijn advies: niet aan beginnen, tenzij je nog een stuk of 3 van deze zonnecellen hebt.

P.S.: 12 Volt * 1,4 Ampere max. = 16,8 Watt (Dus waar die 26 watt vandaan komt)??
Dus hoe koeler de zonnecel, hoe meer stroom hij opwekt? Is dit omdat de stroom dan beter geleid?

• Cool_Mod_E

Cool_Mod_E

9200 Wp

Ja, hoe koeler hij is, des te meer energie er uit komt.
Wat de reden daarvan is..... geen idee !

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Dat komt omdat de spanningsval van een diode lager wordt als de temperatuur omhoog gaat, als de diode energie verbruikt is dit een voordeel, als de diode energie levert zoals nu is het juist een nadeel.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Cool_Mod_E schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 10:37:
Nightanimal,

Dit 'KAN' je doen, maar verwacht dan niet dat je continue kan werken.
Gebruik de zonnecellen om je laptop-accu (langzaam) op te laden.

Met de hoeveelheid zon zit het in kenia wel goed ;-)

Maar vol-continue ga je dus zeker niet halen..

Edit: In jouw link staat het eigenlijk al:
15,4 volt * 1,6 A = 24,64 watt Max.
En het opladen van een laptop duurt volgens de link, 4 tot 8 uur (Bij benadering)
P.S.: 313$ ????? ik zou wat verder zoeken als ik jou was !
Normale prijsstelling is voor dit soort devices rond de 5 euro per Wp (Watt Piek)
Het is eigenlijk ook de bedoeling om langzaam maar zeker de accu van de laptop op te laden.
Met een volle accu kan ik hem(Pentium-M 1.3ghz laptop) ruim 3,5 uur gebruiken, okay dat duurt 4-8 uur.
In de middle of nowhere waar echt maar zeer beperkt stroom beschikbaar is, is dat perfect... voor mij.

Je zegt 5 euro per Wp is normaal is dat een redelijke benadering voor een draagbaar zonnepanneel?, waarop is dat gebasseerd?
Waarschijnlijk zitten er voor die 274 euro best goede diodes in.

Ik heb echt lang onderzoek gedaan naar soorten en maten draagbare zonnepanelen, en wat voor mijn gebruik handig zou zijn.
Ik ben sinds ik van het brunton zonnepaneel op de hoogte ben, nog geen goedkopere, compactere en krachtiger zonnepaneel tegen gekomen voor deze prijs......(als je dit kan weerleggen, wens ik je veel zoek plezier :) )
Krachtiger zijn ze er wel, natuurlijk, ook die je makkelijk kan meenemen dit opvouwbare paneel kan 60 watt leveren en is van Powerfilm maar kost wel gelijk ruim 1400 dollar :+

Ah ik heb het toch geprobeerd, ik kan hem binnen 30 dagen weer terug sturen, dan krijg ik mn geld terrug.
Het kost me alleen 48 euro(heen & terug) verzendkosten, maar dan weet ik ook zeker of
het werkt of niet.
Over 3 weken kan die op de deurmat liggen met een uitloop naar 4 weken.
Ik laat het begin augustus wel weten :)
Weet gelijk iedereen of zoiets is te proberen of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 19:05 ]

Pagina: 1