Toon posts:

PC hangt bij eerste boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik bezit sinds kort een nieuwe pc en alles werkt perfect op 1 ding na, bij de eerste boot blijft hij (bijna) altijd hangen bij een bepaalde scherm (zie plaatje). Na reset doet hij het gewoon perfect, ik heb geen flauw idee wat hiervan de oorzaak kan zijn.

specs:
amd3200+ met arctic freezer 64 pro
2*512mb GelL pc3200
asus a8n5x met zalman nbblokje
hitachi t7k250
asus 7600gt met zalman vf700cu
antec neo HE 430W

Afbeeldingslocatie: http://img226.imageshack.us/img226/6886/dsc003632qx.th.jpg

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Heb je wel de laatste BIOS firmware? Dit kan namelijk de oorzaak zijn. BIOS instellingen zijn het waarschijnlijk niet, omdat de pc wel opstart daarna met dezelfde instellingen. Kijk eens de elco's na van je moederbord, het kan zijn dat je een aantal brakke hebt. Brakke elco's kunnen vaak niet genoeg presteren bij een koude start. Tweede reden misschien: slechte installatie. Doet een knoppix live CD het wel bij een koude start?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Probeer eens alle 'overbodige' hardware uit de PC te halen.
De optische stations (Jouw DVD-ROM en DVD/RW) zijn niet essentieel voor de werking van de PC.
Als je alle 'overbodige' hardware uit de PC hebt gehaald en deze vervolgens wel prima werkt dan kun je daarna één voor één de hardware weer aansluiten en kijken wanneer het probleem zich weer voordoet :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik zag net dat er weer een nieuwe asusupdate beschikbaar was op asus, dus die er installed. het verhaal met de elco's ik neem aan dat je met brak bedoelt dat hij lekt? want sommige hangen sowieso al beetje scheef en kon me niet herinneren dat het echt invloed had. Het eruit halen van onderdelen zoals dvd rom writer en dat soort dingen ga ik nog een keertje proberen als ik het niet vergeet volgende keer :p. maar mocht hij het nu gewoon doen, dan lag het dus aan de bios en anders ga ik even verder zoeken.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-05 12:09
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 01:32:
Beste tweakers,

ik bezit sinds kort een nieuwe pc en alles werkt perfect op 1 ding na, bij de eerste boot blijft hij (bijna) altijd hangen bij een bepaalde scherm (zie plaatje). Na reset doet hij het gewoon perfect, ik heb geen flauw idee wat hiervan de oorzaak kan zijn.

specs:
amd3200+ met arctic freezer 64 pro
2*512mb GelL pc3200
asus a8n5x met zalman nbblokje
hitachi t7k250
asus 7600gt met zalman vf700cu
antec neo HE 430W

[afbeelding]
eerste keer overslaan en gelijk de tweede start maar doen dan :)

hmm effe serieus weer... moet eerlijk zeggen heel raar dat het zo gebeurd. dat het bij eerste start gewoon wel gebeurd.
en tweede niet.

lijkt mij een soort van coldbug net als bij de opterons.... dat de processor de eerste keer niet warm ofzo is en een verkeerd signaal doorgeeft ofzo? en de tweede keer wel warm genoeg?
maar dat zou raar zijn want dan zou hij hem helemaal noeten uitzetten.

kijk toruwens eens wat er normaal na die ACPI dinge komt als hij wel goed opstart? misschien een conflict met dat apparaat.
de ACPI lijkt me trouwens ook raar, krijgt verder neits toegewezen behalve een IRQ.. misschien conflict met de ACPI? proberen even in de bios uit te zetten kijken wat er gebeurd

[ Voor 13% gewijzigd door dangerpaki op 30-06-2006 11:59 ]

Verwijderd

Zet je floppy drive is enabled in je bios. Klinkt vreemd maar het loste bij mij wel het probleem op :) (A8N-E in mijn geval)
dangerpaki schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:57:

de ACPI lijkt me trouwens ook raar, krijgt verder neits toegewezen behalve een IRQ.. misschien conflict met de ACPI? proberen even in de bios uit te zetten kijken wat er gebeurd
Deze staat precies hetzelfde en ook als laatst bij mij. Je kan er wel vanuit gaan dat dit zo goed is.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 12:45 ]

Pagina: 1