Toon posts:

Alleen HP pc's (t3440.nl) kunnen DHCP niet vinden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een heel vreemd probleem. Ik heb een kabel router met daarachter een switch. Hier staan 8 kabels op aan gesloten. Nu heb ik opbouwdoosjes op de muur die vanaf de switch komen. De DHCP van de switch is uitgezet. Met een laptop controleren werken alle aansluitingen. Standaard XP professional instellingen.

Een windows 98 computer met alles automatisch werkt ook overal en ze werken ook tegelijk samen,

Nu heb ik 2 nieuwe HP PC's gekocht (t3440.nl) met on-board netwerk.
Zonder wijzigingen in de instellingen vinden deze de DHCP niet (terwijl dezelfde kabel in de laptop wel werkt dus kabel is niet kapot). De instellingen zijn gecontroleerd en staan allemaal op automatisch. Handmatig ip instellen werkt ook niet.
Uitschakelen van de on-board en installeren van een pci-netwerk lost het probleem niet op.
Er stond standaard XP Home SP2 op. Herinstalleren van 1 computer met XP pro SP2 levert dezelfde problemen nog. Herinstalleren IP-stack werkt ook niet. Instellen van link-speed (van auto-negiotiate naar elke willekeurige andere instelling) werkt ook niet.

Ik snap er echt helemaal niks van omdat beide HP pc's hetzelfde probleem hebben. Herinstalleren drivers van internet werkt ook niet. Ik snap er helemaal niks van?

Heeft iemand nog enig idee wat ik kan doen? Hebben meer mensen dit probleem met (deze) HP pc's?

Verwijderd

Probeer eens een kabel uit de winkel rechtreeks aan te sluiten op je switch of router (dus zonder die inbouwdozen).

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 12:21

Neus

www.zenaconsult.com

Heb je nog wel genoeg IP's over in je DHCP server; is je range niet te klein ?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:46

lier

MikroTik nerd

De DHCP van de switch is uitgezet.
Een switch heeft nooit DHCP, dus daar is weinig aan uit te zetten...

Hoe is je DHCP scope gedefinieerd ?
Heb je nog beveiliging in je router ingesteld ?
Is er wel een elektrische verbinding (kan je NIC communiceren met de switch) ?
Welke kabel router ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Probeer eens een kabel uit de winkel rechtreeks aan te sluiten op je switch of router (dus zonder die inbouwdozen).
Rechtstreeks kan ik het niet proberen, maar zou dat iets uitmaken aangezien de kabel (met inbouwdozen) wel op andere computers werkt.

Heb je nog wel genoeg IP's over in je DHCP server; is je range niet te klein ?
Dat lijkt mij wederom vreemd want als ik de kabel uit de computer haal en in de laptop steek krijgt die wel een ip-adres, dat houdt dus in dat de range niet vol is, anders zou de laptop ook geen ip krijgen.

Hoe is je DHCP scope gedefinieerd ?
Heb je nog beveiliging in je router ingesteld ?
Is er wel een elektrische verbinding (kan je NIC communiceren met de switch) ?
Welke kabel router ?
DHCP scope is standaard van de casema.Het is die zwarte motorola modem.
Er is niks in de router qua beveiliging (MAC-adres ofzo).
NIC geeft groen lampje en ziet als kabel ingestoken of niet.

Het is ingesteld :

Modem - Switch (8 ports) - LinkSys wireless access point.

Draadloos werkt alles. Ik heb maximaal 3 computers tegelijk aangesloten gehad op internet (1 draadloos, 2 bedraad). Maar meestal staat er slechts 1 aan en probeer ik dan 1 van de 2 HP's erbij te krijgen.

update: Vandaag helpdesk gebeld, komen er ook niet uit. Moet maar even waarschijnlijk met cross-kabel proberen en anders gaan ze morgen terug tenzij iemand nog met een briljant idee komt?

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
mischien geen 100mbit kaarten maar 10mbit?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:47:
Rechtstreeks kan ik het niet proberen, maar zou dat iets uitmaken aangezien de kabel (met inbouwdozen) wel op andere computers werkt.
Dat is niet waar. Het kan zijn dat de kabels niet helemaal goed aangesloten, of verkeerd aangesloten zijn. Dan kan je bijvoorbeeld situaties krijgen dat bepaalde computers terugschakelen naar 10mbit en wel werken, terwijl andere computers er helemaal niets mee kunnen. Heb ik toevallig gisteren nog meegemaakt. De volgorde van de aders in de UTP kabel was verkeerd aangesloten wat een hoop ellende gaf op bepaalde computers, terwijl anderen nergens last van hadden.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:22
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:47:

Dat lijkt mij wederom vreemd want als ik de kabel uit de computer haal en in de laptop steek krijgt die wel een ip-adres, dat houdt dus in dat de range niet vol is, anders zou de laptop ook geen ip krijgen.

Dat hoeft niet, het kan zijn dat de laptop zijn al eerder toegewezen ip-adres gewoon krijgt van DHCP. Een andere PC krijgt dat adres dan niet, omdat deze al aan de laptop is toegewezen, en pas vrijkomt nadat de lease-time verloopt. Dus probeer het nog eens na een restart van je DHCP server (router) of check je DHCP range.

Aan de andere kant, als een handmatig ip (mits in de juiste adres-range en buiten je DHCP range) ook niet werkt....

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de optie van link speed ook al gewijzigd naar alle mogelijkheden zoals er stond, dus zowel naar 10mbit Half als Full Duplex en naar 100mbit Half en Full Duplex. Mocht ook niet baten helaas. Trouwens de netwerk eigenschappen bij verbonden geven ook 100mbit aan op die kabel ...

Wat betreft de lease-time. Die zal toch wel niet op een dag liggen want ben een dag later teruggekomen en toen deed die het nog niet.1 a 2 uur is een mooie lease-time toch?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 00:19 ]

Verwijderd

1 ding snap ik niet, dat jij beweert dat je die hp niet met een rechtstreekse kabel op die switch kan aansluiten? Je kan die kast toch ff naast die switch zetten of zie ik dat verkeerd? Of staat die switch in een pand waar je niet mag komen ofzo? Ik denk ook dat het aan de bekabeling ligt namelijk. De ene netwerkkaart heeft nu eenmaal wel last van verkeerde kleurvolgordes en de ander niet.

Verwijderd

Ik lees nergens dat de TS een router heeft?

Maar zijn pc's via een switch op het kabelmodem probeert te verbinden.

Ik weet niet wat voor motorola modem jij hebt, maardegene die ik hier hebt staan heeft geen router functie.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Inderdaad TS noemt nergens een router. Hij heeft het alleen over een switch en een modem, maar hij geeft aan dat hij in zijn switch DHCP heeft uitgeschakelt. Ik krijg het vermoeden dat zijn switch een router is welke voorzien is van een 8 poorts switch.

Of-te-wel er worden nu helemaal geen IP nummers meer uitgedeeld. Vermoedelijk heeft de laptop al eerder een IP nummer verkregen waarvan de lease nog niet is verlopen. Ik denk dat TS eerst even heel duidelijk moet posten welke apparatuur hij nu precies gebruikt, zodat wij hier met z'n alleen even een wat beter beeld krijgen van de situatie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1