Toon posts:

Vreemde Syteem Lockups.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beetje raar probleem hier. Geen idee waar het aan ligt dus ik weet ook niet waar ik het moet zoeken, laat staan beginnen op te lossen.

Enfin, het gaat om een complete systeem lockup. Scherm bevriest, geluid stopt tegelijkertijd, keyboard en muis doen ook niks meer. Crlt Alt Del of Esc hebben geen effect, zelfs de mobo piep als je een toets te lang ingedrukt houdt is er niet.
Alleen de reboot/power knop op mijn case verhelpen het.

Het gebeurt geheel willekeurig, tijdens het booten van windows, op het windows user account screen, tijdens spellen of internetten, zelfs tijdens een screensaver of het uitzetten van windows. Dan een hele dag niet, de andere dag 4x op rij.

GPU en CPU temps zijn prima, nog 0 BSOD's en ook 0 auto reboots gehad met deze setup de afgelopen maand.

Aangezien zowel het scherm, het geluid, en ook keyb en muis tegelijkertijd bevriezen ben ik aan een mobo/ram probleem aan het denken...

Iemand enig idee waar ik het kan zoeken?

Specs zijn als volgt: AMD64 X2 4400+ -- 2x1024mb OCZ PC4000 EB PE -- Sapphire X1900XTX Blizzard Edition -- DFI CFX3200-DR
Tagan EasyConn 580W -- WD Raptor 74Gb, WD 120Gb

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 23:43 ]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Het makkelijkste om eerst te checken zou het RAM zijn. Een paar rondjes een full run memcheck laten draaien zou moeten uitwijzen of dat het probleem is.

Als je fouten vindt, RAM uitwisselen (bij meerdere latjes 1 latje per keer). Als alle latjes vervangen zijn en hij vindt nog fouten is het de cpu of het moederbord.

ook ervoor zorgen dat je naar het bios gekeken hebt (het laatste relevante bios d'r op).

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
TetsuoShima schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:37:
Het makkelijkste om eerst te checken zou het RAM zijn. Een paar rondjes een full run memcheck laten draaien zou moeten uitwijzen of dat het probleem is.

Als je fouten vindt, RAM uitwisselen (bij meerdere latjes 1 latje per keer). Als alle latjes vervangen zijn en hij vindt nog fouten is het de cpu of het moederbord.

ook ervoor zorgen dat je naar het bios gekeken hebt (het laatste relevante bios d'r op).
Memtest vind niks... beide repen getest, loopt foutloos. Een bios update is er nog niet... d8 ik.

Verwijderd

Misschien wordt het wel veroorzaakt door software? Omdat er ook geen BSOD`s voorkomen. Laatste tijd nog pakketen geinstalleerd?

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Misschien is het de cpu. komt zelden voor maar toch... Download anders Prime95 of SuperPI. Kun je de cpu op full-load laten draaien en kijken of ie fouten genereert. Geeft memtest ook geen fouten als je beide repen ram erin hebt zitten?

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:46:
Misschien wordt het wel veroorzaakt door software? Omdat er ook geen BSOD`s voorkomen. Laatste tijd nog pakketen geinstalleerd?
In mijn laatste systeem had ik wel af en toe een software crash. Maar dit word dan door windows in de logboeken vastgelegd. Nu kan ik er nooit wat in vinden. Dus het lijkt me dat er geen programma zich ophangt.
Ben1985 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:16:
Misschien is het de cpu. komt zelden voor maar toch... Download anders Prime95 of SuperPI. Kun je de cpu op full-load laten draaien en kijken of ie fouten genereert. Geeft memtest ook geen fouten als je beide repen ram erin hebt zitten?
Ook bij beide ram repen geen probleem. SuperPi geeft ook geen problemen.

Hier is wel iets dat me net nog opviel. Ik had net een opstart, en na Crlt Alt Del gaf het maar 1 ! cpu aan... niet 2. Na reboot weer gewoon 2.

• ChkDsk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 22:55

ChkDsk

Beter laat dan morgen

Check http://www.dfi-street.com...hread.php?t=53169&page=19

Dit bord heeft zoveel problemen met die ULi controller + lockups!
Stress je HDD's eens met HDTach, dan zal de error waarschijnlijk gelijk tevoorschijn komen.

Ik denk dat we massaal moeten RMA-en want DFI doet er niets aan. Zoek ook even in die thread naar Powerstrip. Je kan kijken of die oplossing voor jou helpt.

[edit]
Ben zelf natuurlijk ook druk bezig met het proberen op te lossen en lijk nu erg dichtbij de oplossing te zijn, als dit inderdaad jouw probleem is laat het dan even weten.

ChkDsk

[ Voor 23% gewijzigd door ChkDsk op 01-07-2006 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ChkDsk schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 10:58:
Check http://www.dfi-street.com...hread.php?t=53169&page=19

Dit bord heeft zoveel problemen met die ULi controller + lockups!
Stress je HDD's eens met HDTach, dan zal de error waarschijnlijk gelijk tevoorschijn komen.

Ik denk dat we massaal moeten RMA-en want DFI doet er niets aan. Zoek ook even in die thread naar Powerstrip. Je kan kijken of die oplossing voor jou helpt.

[edit]
Ben zelf natuurlijk ook druk bezig met het proberen op te lossen en lijk nu erg dichtbij de oplossing te zijn, als dit inderdaad jouw probleem is laat het dan even weten.

ChkDsk
Nee helaas, ik heb beide HD's meermaals getest, en alles foutloos. Ik heb nu al 2 dagen geen lockup meer gehad alhoewel ik niks aan settings/software/hardware heb veranderd.

Ben nu aan het overclocken en benchen... ook zonder problemen. Nog wel...

• ChkDsk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 22:55

ChkDsk

Beter laat dan morgen

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 18:43:
[...]

Nee helaas, ik heb beide HD's meermaals getest, en alles foutloos. Ik heb nu al 2 dagen geen lockup meer gehad alhoewel ik niks aan settings/software/hardware heb veranderd.

Ben nu aan het overclocken en benchen... ook zonder problemen. Nog wel...
Ook geen fouten mbt m5288 in je eventvwr?

Verwijderd

Topicstarter
ChkDsk schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:37:
[...]

Ook geen fouten mbt m5288 in je eventvwr?
Nope helemaal niks. Tot nu toe helemaal geen enkele fout of uitroepteken in m'n evenlog gehad.

Verwijderd

Heb hetzelfde gehad met mijn nieuwe systeem. Bij mij zorgden de Nvidia opslag (harde schijf) drivers voor conflicten, waardoor ik lock-ups kreeg. Bij de nieuwe WinXP installatie heb ik die niet geinstalleerd (na 5x proberen), en sindsdien is mijn AMD systeem nooit meer vastgelopen..

Kijk ook even naar je Spread Spectrum in je BIOS. Disable dat op alle fronten maar. Zeker als je gaat overclocken is dit iets wat problemen veroorzaakt.

Btw. Die drivers zaten bij mijn moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 19:52 ]

Pagina: 1