Om eerlijk te zijn, mijn ervaring met het nederlandse systeem van treinmededelingen is erg slecht....
Waar deze in het buitenland erg prettig werkt je vaak makkelijk je weg kunt vinden, instinctief bijna werkt het nederlandse informatiesysteem compleet anders (om te beginnen is de informatie sterk ingedeeld in bepaalde lijnen, er ontbreekt veel het overzicht van alle vertrekkende treinen op een station, binnenkomende treinen ontbreken geheel)...
Misschien zijn veel nederlanders die enkel in holand metd e trein reizen eraan gewend, maar als je vaker in het buitenland komt of als buitenlander in nederland komt heb je het erg moeilijk aan dat 'speciale' te wennen.
(de slechtse spoorwegen vind ikzelf de belgische maar dan vooral hun organisatie, hoe men omgaat met vertragingen en omleidingen, de informatieverstrekking is daar dan weer wel heel redelijk)
Ook de borden op de perrons, die de treinen zelf melden vind ik dan misschien wel redelijk, maar ook hier zijn soms heel lastig te begrijpen zaken:
bv het voorbeeld uit de beginpost, een trein waarvan het voor- en achterdeel op een gegeven moment opsplitst en in een andere richting gaat... dus niet gescheiden perrondelen waar toevallig een andere trein stilstaat, maar dezelfde trein die andere eindstations kent.
Ik vind deze schermen geen verbetering omdat dat wat ik zie op die borden me nogal iets te droog en weinig coherent vormgegeven voorkomt:
dat eerste bord:
de belangrijkste informatie, de vertrektijd is in de linkerbovenhoek weggestopt, daarnaast wel erg klein de treinsoort (iets heel belangrijks, een intercity of een stoptrein is heel wat anders, het NS logo is daar compleet overbodig, misschien op een internationaal station, maar dat komt een stuk minder voor, het lijkt bijna alsof ze zo graag een NS huisstijl logo in het scherm wilden stoppen)
bij het overzichtschermpje mis ik de duidelijke horizontale 'vastheid' zodat je makkelijk een overzicht hebt welke treinen op welke perrons stoppen.
verder vind ik de lijst met maar 8 items (op dat station netaan de treinen van binnen 14 minuten) nogal krapjes, ik snap niet welke meerwaarde een breedbeeld daar heeft.
dan liever ietwat kleinere monitors die 4:3 verhouding hebben en meer informatie van treinen kunnen bevatten, en waar je wat dichter op staat
[
Voor 6% gewijzigd door
RM-rf op 17-07-2006 15:19
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen