Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe informatieborden NS treinverkeer

Pagina: 1
Acties:
  • 475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ik kwam vanmiddag bij mn dinnetje(O+) weg in Amersfoort, zag ik deze borden hangen, net nieuw. Best mooi ook.

Afbeeldingslocatie: http://www.leetmimic.nl/got/IMAGE_00075.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.leetmimic.nl/got/IMAGE_00076.jpg

Wat vinden jullie ervan? Ik vraag me trouwens af wanneer like deze leuke speeltjes in de trein komen.

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Kijk, dat is nou leuk om te hacken :D

It takes one to know one...

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Dubbeldrank schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:51:
Kijk, dat is nou leuk om te hacken :D
Of je xBox er op aansluiten, en gamen op het perron _O-

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Zo te zien was jij met je hoofd niet bij je dinnetje toen je haar moest verlaten :P

Ziet er wel oke uit. Verder niet echt spannend ofzo..

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 17:03

DataGhost

iPL dev

flapperen de namen ook nog langs? :+ (simpele 3d animatie)

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Laat ze liever geld steken in het verbeteren van dienstverlening en het op tijd rijden.. in plaats van die borden die behalve estetische waarde níks toevoegen..

[ Voor 3% gewijzigd door HyperioN op 29-06-2006 23:00 ]

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Vond ze ook slechter te lezen dan de standaard borden, maar de zon scheen er ook recht in toen.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
DataGhost schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:53:
Nee verder geen hyperactive content, als je het bewegend wilt hebben neem je maar een XTC pil ofzo :+

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:11
DataGhost schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:53:
Zolang ze dat geluid er maar in hebben zitten, mijn hele treinreis routines zijn daar op aangepast :P.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
HyperioN. schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:53:
Laat ze gvd geld steken in het verbeteren van dienstverlening en het op tijd rijden.. in plaats van die borden die behalve estetische waarde níks toevoegen..
Ik heb anders niks te klagen. Treinen rijden (voor mij) 90% op tijd. Ik reis dagelijks Meppel -> Amersfoort.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Laat ze gvd geld steken in het verbeteren van dienstverlening en het op tijd rijden.. in plaats van die borden die behalve estetische waarde níks toevoegen..
Beetje kortzichtige reactie :/ De oude borden konden alleen tonen wat er van te voren op was gezet.

Deze borden kunnen dynamisch informatie geven en daarmee is een stap gezet naar een betere informatieverstrekking richting de reiziger. Waarschijnlijk zit er ook een informatiesysteem achter die deze informatie kan doorgeven.

Denk ook maar eens aan die grote algemene borden aan het begin van het station: ideaal als je binnenkomt en kan zien of je trein of tijd is, welk perron e.d.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zolang ze dat geluid er maar in hebben zitten, mijn hele treinreis routines zijn daar op aangepast :P.
Hoe krijg jij geluid uit een beeldscherm? :+

Mooie borden, wat zou het zijn plasma? lcd?

[ Voor 41% gewijzigd door Hieronymus op 29-06-2006 22:58 ]

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Doen ze ook, veel meer dan jij denkt, maar mede dankzij juist dit soort reacties gaan ze dat echt niet aan "the general publics" neus hangen. Just wait, alsof je een keus hebt.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

wtf @ mimics ondertitel :o :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ziet er leuk uit, niets mis mee, maar dan vraag ik me het volgende wel af:

Zijn die dingen in de winter ook nog leesbaar? Langhangende zon enzo.
Zit er een automatische baksteen ontwijk mechanisme in? Nogal vandalisme gevoelig.
Hoelang zullen ze er blijven hangen? Dit heeft een vrij groot HVT/LVT-gehalte.

Ey!! Macarena \o/

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
the_joen schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:57:
Hoe krijg jij geluid uit een beeldscherm? :+

Mooie borden, wat zou het zijn plasma? lcd?
Het zijn LCD schermen, er zitten 2 computers moederborden met inhoud in.

Trouwens wel lekker makkelijk te vervangen. Bij die oude dingen was het als het kapot was een stuk moeilijker, hier plemp je gewoon een nieuw mobotje in, of lcd scherm.

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
offtopic:
Wat ben je dan!? :+

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Sorry, ik reageerde iets te snel en te bozig.. het zijn inderdaad wel goede borden voor in de toekomst, er kan natuurlijk veel meer op weergeven worden. Verder zijn de aansluitingen hier in de regio zo verschrikkelijk krap dat ik met 3 min. vertraging al m'n aansluiting mis, maar dit telt dan volgens de NS niet als vertraging, dat is pas vanaf 5 min.. Maar ik moet dan wel een halfuur wachten op de volgende.

Maar verder ben ik erg blij dat de NS bestaat ;)

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Tsja het ziet er wel aardig uit, maar toch hoort het omklappen van de naambordjes echt bij het treinreizen...zeker op de grote stations in de hal als het bord met alle vertrektijden gerefresht wordt :)
Maarja, aan alles komt een eind :+

Inderdaad wel veel beter aanpasbaar aan veranderende omstandigheden, nieuwe treinroutes in de toekomst bijvoorbeeld. Maar zoals hierboven ook al gezegd is, ik ben benieuwd hoe deze borden in felle zon presteren...

[ Voor 32% gewijzigd door .daan op 29-06-2006 23:04 ]

public void ik()

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Ik zal ook de vaudgesgreven plaatsnamen missen op de bordjes die kapot waren in de mechanische borden :+

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Laat ze liever geld steken in het verbeteren van dienstverlening en het op tijd rijden.. in plaats van die borden die behalve estetische waarde níks toevoegen..
Kun je dat nog onderbouwen in plaats van loze praat ophangen waar niemand op zit te wachten? Verdiep je eerst eens in de zaak jongen.

Edit: Oh, je had het zelf al door. De Europese norm voor vertraging is vijf minuten, NS hanteert drie minuten, en dus niet andersom. Maar dat zijn meer zaken voor het treinentopic.

Ik vind die nieuwe borden wel fraai. Ben ook benieuwd naar de zichtbaarheid bij fel licht. In ieder geval beter dan de mechanische rommel qua aanpasbaarheid en defecten denk ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Luke! op 30-06-2006 20:18 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Nu maar wachten op de eerste BSOD van die dingen >:)..

Trouwens, iemand al opgevallen dat 1 informatiescherm in Groningen al 2 maanden met een BSOD staat. Maar dat valt niemand op denk ik, omdat die toegangsweg naar de perrons buiten gebruik is wegens de verbouwingen voor het station.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:32
AW_Bos schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:23:

Trouwens, iemand al opgevallen dat 1 informatiescherm in Groningen al 2 maanden met een BSOD staat. Maar dat valt niemand op denk ik, omdat die toegangsweg naar de perrons buiten gebruik is wegens de verbouwingen voor het station.
Mja, dat had ik ook gezien. Ach, d'r mist niets belangrijks, toch? :+

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 18:50

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Die borden zijn niet zo nieuw hoor...

Ze hangen al een hele poos op Hilversum en op andere stations, het zijn testborden om te kijken of ze goed bevallen e.d. Er zijn geloof ik 4 of 5 verschillende uitvoeringen.

Tot nu toe zijn er echter geen concrete plannen om binnen korte termijn _alle_ borden te vervangen ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
zwahiel schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:41:

Ze hangen al een hele poos op Hilversum en op andere stations, het zijn testborden om te kijken of ze goed bevallen e.d. Er zijn geloof ik 4 of 5 verschillende uitvoeringen.

Tot nu toe zijn er echter geen concrete plannen om binnen korte termijn _alle_ borden te vervangen ;)
Hmm dat zou jammer zijn als ze het niet zouden doen. Ik ben namelijk érg voor deze vernieuwingen. Ik juich het toe. Er zijn gewoon zoveel meer dingen mogelijk met deze borden. En het is een voorbeeld voor de rest van de landen die het nog niet hebben. "Nederland ligt voor qua technologie! Wij gebruiken nogsteeds die antieke borden..."

Gister was het érg mooi weer. toen waren de borden ook goed zichtbaar. Ik vraag me alleen wel af of de ontwikkelaar ook aan de warmte heeft gedacht. Mijn pc'tje zou in die felle zon aardig warm worden, ondanks er een Zalman koeler op de CPU zit en een goede airflow heeft.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 01:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Moeten ze er natuurlijk wel luidsprekers inbouwen om dat "takketakketakketakketak"geluid te maken want anders weet niemand dat er een verandering is geweest 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• [TazZ]
  • Laatst online: 25-06 15:06
AW_Bos schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:23:

Wij hebben soortgelijke borden binnen de school hangen. Die hebben niet echt een hoge stabiliteit (al vermoed ik dat die dingen ge-netboot worden waardoor een onstabiel netwerk meteen fouten geeft). Errors als "Er is een fout opgetreden tijdens het schrijven naar station C" behoren dus tot de dagelijkse gewoonte.

Ik hoop dat de NS er wat beter over nagedacht heeft...

edit:
Op schiphol zie je trouwens soms leuke taferelen dat ineens hele rijen schermen ge-reboot worden (van de vliegtuiginfo uiteraard) :D

[ Voor 14% gewijzigd door [TazZ] op 03-07-2006 12:27 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 08:22
Op groningen CS hangt er bij de ingang ook een digitaal informatiebord met de actuele vertrektijden. Nu kom ik daar niet zo heel vaak meer, maar ik zie toch regelmatig een blauw scherm met een foutmelding erop. Ziet eruit als zo'n windows2000 foutmelding.

..:: ::..

• [TazZ]
  • Laatst online: 25-06 15:06
Douwe Jan schreef op maandag 03 juli 2006 @ 13:29:
Op groningen CS hangt er bij de ingang ook een digitaal informatiebord met de actuele vertrektijden. Nu kom ik daar niet zo heel vaak meer, maar ik zie toch regelmatig een blauw scherm met een foutmelding erop. Ziet eruit als zo'n windows2000 foutmelding.
Ik vermoed dat een groot deel van die dingen nt4 of win2k netbooten aangezien dat (windows) os'en zijn die nog behoorlijk mogelijkheid hebben tot netbooten (voor zover ik weet).

Een linux distro of andere *nix variant zou ook kunnen, maar vaak geven bedrijven de voorkeur voor windows-achtige os'en aangezien dat lekker samen gaat met de rest van de windows werkstations.

If it ain't broke, fix it till it is...

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

edit:
... lama :X

[ Voor 90% gewijzigd door Motrax op 03-07-2006 21:14 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• AW_Bos

AW_Bos

Douwe Jan schreef op maandag 03 juli 2006 @ 13:29:
Lees eens een stukje terug :)...

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
mimic schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:50:
Ik kwam vanmiddag bij mn dinnetje(O+) weg in Amersfoort, zag ik deze borden hangen, net nieuw. Best mooi ook.

[afbeelding]
Hmm... Ik ben vast niet de enige die het bord verwarrend vind? Links geeft de klok 20.30 aan en rechts staat 20.38... Er wordt niet vermeld welke betekenis gegeven moet worden aan de aangegeven tijden... Is het de huidige tijd? Is het de verwachte vertrektijd? Is het de vertrektijd volgens dienstregeling? Is het de verwachte aankomsttijd? Is het de tijd van de op dat perron eerst arriverende trein? Geen touw aan vast te knopen dus...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Jawel, want de linkerklok tikt elke seconde eentje verder terwijl de rechter blijft staan. Heel erg duidelijk dus wat de huidige tijd is en wat de vertrektijd is.

Voila, je touw is vastgeknoopt.

[ Voor 10% gewijzigd door nuclear waste op 06-07-2006 17:38 ]

</onzin>

• Termi
  • Laatst online: 16:43
AW_Bos schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:50:
[...]

Lees eens een stukje terug :)...
In Arnhem draaien ze op een P3-733 met 128 Mbyte geheugen en windows 2k :+. Had toen last van BSOD die zich zelf resette, en ook geen medewerker die er na kijkt in 2 dagen tijd...

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
hydrus schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:38:
Jawel, want de linkerklok tikt elke seconde eentje verder terwijl de rechter blijft staan. Heel erg duidelijk dus wat de huidige tijd is en wat de vertrektijd is.

Voila, je touw is vastgeknoopt.
Maar hoe weet je dan bijvoorbeeld dat niet de aankomst en vertrektijd worden weergegeven? Dat kun je toch helemaal niet afleiden uit de weergave?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

ari3 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:41:
[...]

Maar hoe weet je dan bijvoorbeeld dat niet de aankomst en vertrektijd worden weergegeven? Dat kun je toch helemaal niet afleiden uit de weergave?
Ehm...de huidige borden zijn ongeveer hetzelfde hoor, maar dan niet digitaal maar "analoog", dat is het enige echte verschil. Dus dit is niet een nieuwe, revolutionaire manier van tijdsaanduiding ofzo :P

leoaq.fm // Jeune Loop

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

[...]

In België is het zo dat enkel vertrektijd wordt weergegeven, en eventuele vertraging komt er in het rood na. (bv.: 13:50 +00:10)

Aankomsttijd is in mijn ogen enkel handig voor mensen die reizigers komen ophalen, in Be plaatsen ze de aankomsttijd dus enkel in de stationshal van enkele grote stations.

</onzin>

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

[...]

Omdat 95% van de Nederlands niet moeilijk doet.

Links heeft altijd de klok gehangen. En zoals aangegeven tikt deze de tijd weg, plus dat deze maar 1 tijd kan weergeven, dus het moet wel de actuele tijd zijn.

Verder boeit het de gemiddelde reiziger niet veel wat de aankomsttijd is, maar wel wanneer de trein vertrekt.

Juist door het simpel te houden is een bord leesbaar en begrijpelijk, niet door er een sloot informatie op te tonen waar 95% van de reizigers niks aan heeft.

☻/
/▌

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Motrax schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:57:
[...]

Beetje kortzichtige reactie :/ De oude borden konden alleen tonen wat er van te voren op was gezet.

Deze borden kunnen dynamisch informatie geven en daarmee is een stap gezet naar een betere informatieverstrekking richting de reiziger. Waarschijnlijk zit er ook een informatiesysteem achter die deze informatie kan doorgeven.

Denk ook maar eens aan die grote algemene borden aan het begin van het station: ideaal als je binnenkomt en kan zien of je trein of tijd is, welk perron e.d.
Voorlopig staat nog de huidige reisinformatie op de schermen (uit het BEPAC-systeem). In de toekomst wordt dit een systeem waar ook omroep op geintegreerd wordt. Zal nog even duren aangezien de proeven niet al te beste uitkomsten gaven.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• yohan
  • Laatst online: 31-10 17:10
Zonde van die ouwe analoge klok. Maar de schermen zijn erg cool. Mocht ook wel 'es vernieuwd worden trouwens.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

mimic schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:59:
[...]

Het zijn LCD schermen, er zitten 2 computers moederborden met inhoud in.

Trouwens wel lekker makkelijk te vervangen. Bij die oude dingen was het als het kapot was een stuk moeilijker, hier plemp je gewoon een nieuw mobotje in, of lcd scherm.
type TFT en de schermen zijn master/slave gekoppeld. Bij vervanging kan het hele scherm uit de constructie gelicht worden. Een mobo vervangen op 1,5 meter van een passerende trein is niet veilig/handig. Uitwisseling duurt 5 minuten. Je hebt alleen wat spare schermen nodig.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

RaZ schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:58:
Ziet er leuk uit, niets mis mee, maar dan vraag ik me het volgende wel af:

Zijn die dingen in de winter ook nog leesbaar? Langhangende zon enzo.
Zit er een automatische baksteen ontwijk mechanisme in? Nogal vandalisme gevoelig.
Hoelang zullen ze er blijven hangen? Dit heeft een vrij groot HVT/LVT-gehalte.
de schermen zijn getest onder alle omstandigheden. Alleen heeft TFT nog wat meoite met direct zonlicht, maar minder dan de huidige LED-schermen en de aanwijzers in de hal (plasma). Er zit een 8mm glasplaat voor die slagbestendig is. Je kan hem uiteraard echt wel kapot krijgen, maar dat valt zeker niet mee. Vandalisme tegen deze schermen valt reuze mee. Sinds 2001 is er slechts 1 ARGOS-bord gesloopt op Leeuwarden

• LegacyCode
  • Laatst online: 16-11 20:10

LegacyCode

De crack van de division

Dat ziet er leuk uit, spijtig genoeg zijn hier in België nog stations zoals dat van Hasselt waar nog steeds geen elektronische bordjes hangen. Nja NMBS zal wel niet zoveel centjes hebben...

legacycode.net

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Yohan schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:22:
Zonde van die ouwe analoge klok. Maar de schermen zijn erg cool. Mocht ook wel 'es vernieuwd worden trouwens.
dit type klok heeft ook nog een functie voor de conducteur. Dezeblaast als de secondenwijzer 10 seconden voor vertrektijd is op zijn fluit. Dat principe wilden ze gehandhaaft hebben.

Verwijderd

Ik ben er tegen!
We moeten zuiniger met engerie omgaan, en wat doet de NS, energie vretende borden neerhangen. :(

• yohan
Il Ljama schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:27:
[...]

dit type klok heeft ook nog een functie voor de conducteur. Dezeblaast als de secondenwijzer 10 seconden voor vertrektijd is op zijn fluit. Dat principe wilden ze gehandhaaft hebben.
Dat noem ik geen reden, digitale klokken hebben ook secondeaanduiding :P

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Sypher
  • Laatst online: 21-11 14:28
Ze hangen zelf al een maand of 3 in Amersfoort Schothorst en in Baarn.. Ik vind ze persoonlijk zeer zeker NIET prettig daar ze van een afstand best slecht te lezen zijn.

Daarnaast gebruiken ze niet het hele scherm maar alleen een klein stukje. Beetje zonde

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

zwahiel schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:41:

2 types en 14 uitvoeringen. Types zijn LCD (Brn, Ndb, Pt) en TFT (hvsn, bsmz, amfs, vathorst, eml, nkk en eml).
je moet je beter laten informeren ;). Er is een landelijk project dat al lang operationeel is. Na amf zal er eerst geevalueerd worden en zullen nog kleine wijzigingen worden meegenomen. Rollout gaat vervolgens van post Mt naar Ehv en verder.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Mx. Alba schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:42:
Moeten ze er natuurlijk wel luidsprekers inbouwen om dat "takketakketakketakketak"geluid te maken want anders weet niemand dat er een verandering is geweest 8)7
is nog serieus over nagedacht ook. Nu is het beperkt tot blauw alternerende tekst met wijzigingen/vertraging

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Bakfiets schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:40:
[...]

Ik vermoed dat een groot deel van die dingen nt4 of win2k netbooten aangezien dat (windows) os'en zijn die nog behoorlijk mogelijkheid hebben tot netbooten (voor zover ik weet).

Een linux distro of andere *nix variant zou ook kunnen, maar vaak geven bedrijven de voorkeur voor windows-achtige os'en aangezien dat lekker samen gaat met de rest van de windows werkstations.
De TAS schermen draaien op w2k maar zijn slechts als proef voor 3 jaar bedoeld geweest. Op amf worden ze nu vervangen en dat zal op de andere stations ook zo zijn. Deze plasmaschermen zijn helemaal ingebrand, m.n. de kopregel.

• Maxster4th
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Ik vind die dynamische borden ideaal. Op schiphol hangt al heel lang een bord met alle vertrekrichtingen en de daarbij behorende treintijden / sporen. Ideaal. Voor de reiziger zijn deze borden dus ook beter omdat de NS van alles op dat bord kan zetten, ipv de vooraf geinstalleerde kaartjes. Dus speciale reisinfo enzo: Zo heb je bij Almere een "tijdelijk" station dat alleen gebruikt wordt als er iets bij dat strand gebeurd (libelle feestweek 8)7 ). Als het station open is kan dat eenvoudig bijgeschreven worden op het scherm.
De defecten van dit soort nieuwe borden zal wel gelijk liggen met de "oude" borden, ook daar bleven wel eens bordjes hangen of werden ze verkeerd aangestuurd.

Succes is een keuze

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

netvisions schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:30:

Daarnaast gebruiken ze niet het hele scherm maar alleen een klein stukje. Beetje zonde
Dat is zolang ze aan het oude reisinfo-syteem hangen. Zodra het nieuwe systeem er is, zal dit niet meer het geval zijn en is er ook uitgebreide reisinfo

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

netvisions schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:30:
Ze hangen zelf al een maand of 3 in Amersfoort Schothorst en in Baarn.. Ik vind ze persoonlijk zeer zeker NIET prettig daar ze van een afstand best slecht te lezen zijn.

de schermen op amfs vallen nog mee (TFT), maar brn (LCD),valt zeker tegen, m.n. bij zonlicht

• Sypher
  • Laatst online: 21-11 14:28
Totally..., hoop dat ze hier snel verandering in aan kunnen brengen :)

• yohan
Il Ljama schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:30:
je moet je beter laten informeren ;). Er is een landelijk project dat al lang operationeel is. Na amf zal er eerst geevalueerd worden en zullen nog kleine wijzigingen worden meegenomen. Rollout gaat vervolgens van post Mt naar Ehv en verder.
Op welke termijn zijn ze overal vervangen dan? En worden dan eindelijk de kleinere stations (die nu nog geen informatieschermen hebben) ook voorzien?

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Yohan schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 17:13:
[...]

Op welke termijn zijn ze overal vervangen dan? En worden dan eindelijk de kleinere stations (die nu nog geen informatieschermen hebben) ook voorzien?
hangt van een aantal factoren af:
1. hoe de displays, m.n. de TFT's, zich houden tijdens proef
2. reacties uit reizigersonderzoek
3. de snelheid waarmee het oude reisinfosysteem vervangen kan worden

Deze factoren zijn grotendeels bepalend voor snelheid van uitrol. Zoals het er nu uitziet krijgt elk station aan het hoofdrailnet (NS domein) 1 of meer displays. Contractsectorlijnen waar nu al CTA's hangen (niet veel dus). Niet elke halte krijgt dus wat. Op zih niet vreemd aangezien de variabele kosten per display op de halte factor 3 zijn van de display ivm afwezigheid netwerk etc..

• Tukk
  • Laatst online: 21-11 15:38

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Yohan schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:22:
Ik vermoed dat meer mensen de oude klokken begrijpen dan een analoge.
* Tukk denkt aan ouderen, minder begaafden, enz.

Die borden worden vanuit een centraalpunt aangesproken, het tpc/ip dat ze spreken, der liggen kabels langs vele spoorlijnen, der komt strak ook Voice Over IP, zodat er vanuit 1 centrale plek de omroepen op de stations gemaakt kunnen worden...

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Tukk schreef op zondag 16 juli 2006 @ 09:25:
[...]

Ik vermoed dat meer mensen de oude klokken begrijpen dan een analoge.
* Tukk denkt aan ouderen, minder begaafden, enz.

Die borden worden vanuit een centraalpunt aangesproken, het tpc/ip dat ze spreken, der liggen kabels langs vele spoorlijnen, der komt strak ook Voice Over IP, zodat er vanuit 1 centrale plek de omroepen op de stations gemaakt kunnen worden...
sterker nog. er is straks 1 systeem dat de berichten auditief (automatische omroep) en visueel (de displays) vanuit 1 bron aanstuurt vanuit Utrecht. Je hebt dan consistente reisinfo ipv CTA's die niks aangeven en omroep die wat anders roept of andersom. Er kan gebruik gemaakt worden van bestaande netwerkinfra (koper) of glasvezel als dat nodig is (afhl van gevraagde capaciteit).

[ Voor 10% gewijzigd door Il Ljama op 16-07-2006 13:21 ]

• yohan
Il Ljama schreef op zondag 16 juli 2006 @ 08:17:
Zoals het er nu uitziet krijgt elk station aan het hoofdrailnet (NS domein) 1 of meer displays.
Hmm.. dus op de stations van Arriva waar geen intercity's stoppen hoeven we ze dus niet te verwachten?

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Twhomp schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:58:
[...]

Doen ze ook, veel meer dan jij denkt, maar mede dankzij juist dit soort reacties gaan ze dat echt niet aan "the general publics" neus hangen. Just wait, alsof je een keus hebt.
* Tsuru

Nog steeds niks :( :P

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Yohan schreef op zondag 16 juli 2006 @ 15:21:
[...]

Hmm.. dus op de stations van Arriva waar geen intercity's stoppen hoeven we ze dus niet te verwachten?
nee, een station heeft niet alleen CTA's als er een intercity stopt. CTA's komen op een station als er meerdere eindbestemmingen zijn in een rijrichting. Voorbeeld: een halte als Maarn (alleen stoptreinen) heeft CTA's omdat je vanuit Maarn richting het oosten zowel naar Rhenen als Arnhem kan. Een station als Veenendaal/de klomp (sneltrein/stoptrein) niet omdat je in oostelijke richting alleen naar Arnhem kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Il Ljama op 17-07-2006 11:30 ]

• yohan
Informatief. Jij werkt vast bij NS of Prorail :P

• P.B.
  • Niet online
Il Ljama schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:29:
[...]

nee, een station heeft niet alleen CTA's als er een intercity stopt. CTA's komen op een station als er meerdere eindbestemmingen zijn in een rijrichting. Voorbeeld: een halte als Maarn (alleen stoptreinen) heeft CTA's omdat je vanuit Maarn richting het oosten zowel naar Rhenen als Arnhem kan. Een station als Veenendaal/de klomp (sneltrein/stoptrein) niet omdat je in oostelijke richting alleen naar Arnhem kan.
Zoetermeer heeft CTAs maar je kan alleen maar naar Den Haag of naar Gouda, nergens anders.

• AW_Bos

AW_Bos

mimic schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:50:

[afbeelding]
[afbeelding]

Wat vinden jullie ervan? Ik vraag me trouwens af wanneer like deze leuke speeltjes in de trein komen.
:9 :9
Ik kan vertellen dat er in één of twee V-IRM's (nieuwe generatie dubbeldekker), een proef is gedaan met zo'n systeem die aangaf wat het volgende station was. Ergens in maart 2005 was die proef afgelopen meen ik.
Ik weet dat de nieuwste Sprinters die nu zullen worden gebouwd (niet de revisie-modellen) samen met de nieuwste gereviseerde Koplopers (die eind 2006 verschijnen) zo'n systeem standaard aan boord zullen hebben. vermoedelijk ook met infotainment-berichten :).

Maar over de nieuwe CTA's..
Welke OS wordt ervoor gebruikt? En wat zijn de verschillen tussen de diverse uitvoeringwn op de uiterlijke veranderingen na? En hoe krijgen ze de informatie aangeleverd? Gewoon een HTML site die via een intranet/extranet bekeken wordt (met vermoedelijk dan IIS)?

[ Voor 104% gewijzigd door AW_Bos op 17-07-2006 13:21 ]

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Duncan schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:32:
Zoetermeer heeft CTAs maar je kan alleen maar naar Den Haag of naar Gouda, nergens anders.
En die sneltreinen naar Arnhem, die doen alsof? ;)

Wat betekent mijn avatar?

• P.B.
  • Niet online
Dido schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:28:
[...]

En die sneltreinen naar Arnhem, die doen alsof? ;)
Die gaan toch ook naar gouda :P

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Duncan schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:53:
Die gaan toch ook naar gouda :P
CTA's komen op een station als er meerdere eindbestemmingen zijn in een rijrichting
Lijkt me duidelijk, toch :?

• P.B.
  • Niet online
Dido schreef op maandag 17 juli 2006 @ 14:00:
[...]

[...]

Lijkt me duidelijk, toch :?
I stand corrected.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:45

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Om eerlijk te zijn, mijn ervaring met het nederlandse systeem van treinmededelingen is erg slecht....
Waar deze in het buitenland erg prettig werkt je vaak makkelijk je weg kunt vinden, instinctief bijna werkt het nederlandse informatiesysteem compleet anders (om te beginnen is de informatie sterk ingedeeld in bepaalde lijnen, er ontbreekt veel het overzicht van alle vertrekkende treinen op een station, binnenkomende treinen ontbreken geheel)...
Misschien zijn veel nederlanders die enkel in holand metd e trein reizen eraan gewend, maar als je vaker in het buitenland komt of als buitenlander in nederland komt heb je het erg moeilijk aan dat 'speciale' te wennen.

(de slechtse spoorwegen vind ikzelf de belgische maar dan vooral hun organisatie, hoe men omgaat met vertragingen en omleidingen, de informatieverstrekking is daar dan weer wel heel redelijk)

Ook de borden op de perrons, die de treinen zelf melden vind ik dan misschien wel redelijk, maar ook hier zijn soms heel lastig te begrijpen zaken:
bv het voorbeeld uit de beginpost, een trein waarvan het voor- en achterdeel op een gegeven moment opsplitst en in een andere richting gaat... dus niet gescheiden perrondelen waar toevallig een andere trein stilstaat, maar dezelfde trein die andere eindstations kent.

Ik vind deze schermen geen verbetering omdat dat wat ik zie op die borden me nogal iets te droog en weinig coherent vormgegeven voorkomt:
dat eerste bord:
de belangrijkste informatie, de vertrektijd is in de linkerbovenhoek weggestopt, daarnaast wel erg klein de treinsoort (iets heel belangrijks, een intercity of een stoptrein is heel wat anders, het NS logo is daar compleet overbodig, misschien op een internationaal station, maar dat komt een stuk minder voor, het lijkt bijna alsof ze zo graag een NS huisstijl logo in het scherm wilden stoppen)

bij het overzichtschermpje mis ik de duidelijke horizontale 'vastheid' zodat je makkelijk een overzicht hebt welke treinen op welke perrons stoppen.
verder vind ik de lijst met maar 8 items (op dat station netaan de treinen van binnen 14 minuten) nogal krapjes, ik snap niet welke meerwaarde een breedbeeld daar heeft.
dan liever ietwat kleinere monitors die 4:3 verhouding hebben en meer informatie van treinen kunnen bevatten, en waar je wat dichter op staat

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 17-07-2006 15:19 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Wat heb je aan een overzicht van alle vertrekkende treinen? Het is misschien wel leuk en aardig maar echt nuttig is het niet. Ik kom naar het station om de trein naar A te nemen, een overzicht van de treinen naar B, C en D is misschien leuk maar totaal niet nuttig. Ik kijk op de duidelijke gele borden op welk spoor mijn trein naar A vertrekt en ik weet voldoende. Hetzelfde geldt voor binnenkomende treinen, die informatie is ook weinig nuttig, waarom zou je willen weten welke trein waar binnen komt?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:37

DUX

blijft ook nu voor Oranje

argro schreef op maandag 17 juli 2006 @ 15:35:
Wat heb je aan een overzicht van alle vertrekkende treinen? Het is misschien wel leuk en aardig maar echt nuttig is het niet. Ik kom naar het station om de trein naar A te nemen, een overzicht van de treinen naar B, C en D is misschien leuk maar totaal niet nuttig. Ik kijk op de duidelijke gele borden op welk spoor mijn trein naar A vertrekt en ik weet voldoende. Hetzelfde geldt voor binnenkomende treinen, die informatie is ook weinig nuttig, waarom zou je willen weten welke trein waar binnen komt?
Omdat sommige mensen keuze hebben uit meerdere treinen en dan kunnen bepalen welke het gunstigste is. Of denk aan situaties waarbij er een trein uitgevallen is en dat men een nieuwe route moet gaan plotten. Op zulke situaties waarbij tijd van essentieel belang kan zijn (je volgende optie zou namelijk de volgende minuut kunnen vertrekken) is het zeker wel handig om een goed (op een centrale plek) overzicht te hebben van meerdere treinen.

Vergeet ook niet dat het slechts informatie is die de NS je biedt, wil natuurlijk niet zeggen dat alles voor jou bedoeld is of dat jij alles tot je moet nemen :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

argro schreef op maandag 17 juli 2006 @ 15:35:
En wat doet de persoon die naar X wil, en via A, B of C kan reizen.
De duidelijke gele borden bieden ook weinig uitkomst bij vertragingen, trouwens. Op de overzichtsborden zie je ook in 1 oogopslag dat de trein die je gemist dacht te hebben nog klaar staat/vertraging heeft, dat heb ik een geel bord nooit zien doen.

En aankomende treinen kunnen handig zijn voor mensen die iemand ophalen, reizigers die hun vertraging op willen geven, inschatten hoe druk een trein is die je gaat nemen, etc.

• argro
Als je naar X wilt dan zou je via A, B of C kunnen reizen maar er is altijd 1 route die de snelste (maatgevend) is, overige routes zijn dus oninteressant. Bij een vertraging heb je ook nog een kaart nodig om een mogelijke nieuwe route te kunnen bepalen, hierbij heb je dus niet genoeg aan een overzicht van alle vertrekkende treinen. Of je moet natuurlijk alle alternatieve routes uit je hoofd weten maar dan kun je niet zo goed de spoornummers ook even uit je hoofd leren.

Waarom heb je een bord nodig met aankomende treinen om vertraging op te geven of in te schatten dat de vertrekkende trein die je van plan bent te nemen druk is?

Bovendien beschikken zeer veel stations wel over een groot informatiebord met alle vertrekkende treinen. De grote stations wel in ieder geval. Bij de overige stations heb je zo weinig sporen dat je vanuit 1 positie bijna alle perron-borden wel kunt lezen.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 20:36
toevallig :) mijn dinnetje woont ook in amersfoort :D

had ze paar weken terug al gezien :) erg mooie en duidelijke borden!

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:45

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

argro schreef op maandag 17 juli 2006 @ 16:25:
Als je naar X wilt dan zou je via A, B of C kunnen reizen maar er is altijd 1 route die de snelste (maatgevend) is, overige routes zijn dus oninteressant.
nee, helaas, als de snelste over een uur vertrekt en de tweede is dan wel een half uurtje langzamer, maar vertrekt over 10 minuten, kun je nog altijd die beter nemen....

verder, de huidige NS biedt je een overzicht van rijrichting, je hebt dan op één A3 vel een overzicht van alle treinen in die richting veelal vanaf smorgen vroeg tot savond s laat ... dat is nu juist meer een overvloed aan niet beodigde informatie, als je rond 15:00 uur een trein neemt, heb je niks aan de treinen die tussen 6:00 en 9:00 uur vertrekken, zelfs niet aan die van 9:00 tot 14:00 vertrekken en ook niets aan treinen die om 18:00 tot 24: 00 vertrekken...
toch biedt het NS informatiesysteem de informatie over treinen in compleet andere tijdslots makkelijker aan, dan treinen die rondom hetzelfde moment vertrekken als wanneer jij wilt afreizen.

Natuurlijk is gewenning bij zo'n informatiesysteem erg belangrijk en kan ik best inzien dat voor het nederlandse systeem waar treinen veelal ieder half uur vertrekken (of zelfs nog vaker, om de twintig minuten in de spits) en men een zeer beperkt aantal vaste bestemmingen/richtingen heeft.
Maar het blijft vreemd dat overal in europa men een ander informatiesysteem kiest en enkel de NS blijft volharden in zijn eigen 'proprietaire' informatiesysteem en kennelijk nog niet de meinste aanzet is om de treininformatie wat meer te standaardiseren binnen Europa.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

zoals ik eerder al aangaf, gaat het met de nieuwe schermen om de oude informatie. De vertrekoverzichten (7 treinen) zijn een afgeleide van de 'oude' plasma's die de eerste 16 treinen tonen bij de entrees; de TAS-borden. De overzichtsschermen op Amf zijn bedoeld als overstapinfo. Vergeet niet dat er veel overstappers zijn voor Enschede/groningen of denhaag/rdam en amsterdam/schiphol. Met korte overstaptijd zie je snel wat jouw eerste trein is in richting X op welk perron. Het kan handig zijn, maar is een luxe product t.o.v. de andere producten. Amf houdt de proef om te kijken of de gele vertrekstaten overal kunnen verdwijnen. Deze blijven dan alleen nog bij de uit/ingang van het station o te zien hoe laat de trein terug gaat.
Je moet de schermen ook niet los beoordelen maar als totaal. Het idee is dat je van grove reisinfo bij de entree naar je trein geleid wordt. Daarom bij de entree de overzichtsschermen waar je eigenlijk wil weten op welk perron de trein naar X vertrekt en of die vertraagd is (rennen ja/nee). Vervolgens krijg je via de perronverwijzers op de traverse de bevestiging hiervan + aanvullende zaken. Op het desbetreffende perron krijg je tot slot de detailinformatie.

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Nhaixatael schreef op maandag 17 juli 2006 @ 16:31:
toevallig :) mijn dinnetje woont ook in amersfoort :D

had ze paar weken terug al gezien :)
Bedoel je nu zijn dinnetje? })

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

argro schreef op maandag 17 juli 2006 @ 16:25:
Als je naar X wilt dan zou je via A, B of C kunnen reizen maar er is altijd 1 route die de snelste (maatgevend) is, overige routes zijn dus oninteressant.
Nopes. Hoewel dat op sommige trajecten misschien waar is, gaat dat lang niet altijd op.

Vul voor de aardigheid eens in op 9292ov dat je van R'dam CS naar Alphen a/d Rijn wilt. De ene keer is over Gouda het snelst, de nadere keer over Leiden. Ligt er net aan of je 5 minuten eerder of later op het station aankomt - en dan natuurlijk of er op 1 van de trajecten vertraging is :)
Bij een vertraging heb je ook nog een kaart nodig om een mogelijke nieuwe route te kunnen bepalen, hierbij heb je dus niet genoeg aan een overzicht van alle vertrekkende treinen. Of je moet natuurlijk alle alternatieve routes uit je hoofd weten maar dan kun je niet zo goed de spoornummers ook even uit je hoofd leren.
Spoornumemr wijzigen vaker - zeker bij vertraging - dan het spoorwegennet. Alternatieve routeinformatie is voor een regelmatige treinreiziger een stukje basiskennis (A'dam-R'dam via Schiphol of Haarlem? Bij stremming/vertraging: via Utrecht of met de stoptrein via Gouda? Kost langer, dan schat je dus in hoeveel vertraging er is.)
Waarom heb je een bord nodig met aankomende treinen om vertraging op te geven of in te schatten dat de vertrekkende trein die je van plan bent te nemen druk is?
Waarom heb je sowieso informatie nodig? Je kunt ook gewoon afwachten of er een trein komt op een willekeurig perron :P

Als je ziet dat aankomende treinen uit bepaalde richtingen vertraging hebben kun je inschatten welke - voor de reizigers die daar uitkomen doorgaande - treinen dus stampvol gaan zitten omdat ze een dubbele load krijgen. Dan kan het handig zijn te opteren voor een langzamere stoptrein.
Bij de overige stations heb je zo weinig sporen dat je vanuit 1 positie bijna alle perron-borden wel kunt lezen.
Wel een op Den Haag HS gekeken? Voor alle perrons moet je een trap op, lullig om vanaf perron 1 te zien dat je naar 5 moet.
Dan is dat schermpje met alle vertrekkende treinen wel handig.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Il Ljama schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:25:
de schermen zijn getest onder alle omstandigheden.
Dat zou je wel denken, maar dat dacht ik ook van de schermen van de nieuwe kaartjesautomaten. Toch waren er gisteren 3 van de 4 automaten op het station in Elst onleesbaar geworden omdat de schermen voor 80-90% zwart waren geworden. Het was dus niet slecht leesbaar doordat er zon op stond (dat was vandaag ook het geval, maar ze waren goed genoeg leesbaar) maar omdat de schermen kennelijk te heet waren geworden ofzo, waardoor ze het tijdelijk begaven. Erg vervelend omdat er daardoor maar 1 automaat beschikbaar was en er ineens een behoorlijke rij bij stond en ik dus mijn trein miste.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 20:36
Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:07:
[...]

Dat zou je wel denken, maar dat dacht ik ook van de schermen van de nieuwe kaartjesautomaten. Toch waren er gisteren 3 van de 4 automaten op het station in Elst onleesbaar geworden omdat de schermen voor 80-90% zwart waren geworden. Het was dus niet slecht leesbaar doordat er zon op stond (dat was vandaag ook het geval, maar ze waren goed genoeg leesbaar) maar omdat de schermen kennelijk te heet waren geworden ofzo, waardoor ze het tijdelijk begaven. Erg vervelend omdat er daardoor maar 1 automaat beschikbaar was en er ineens een behoorlijke rij bij stond en ik dus mijn trein miste.
vanochtend toen ik dus bij mn vriendin weg ging was 1 van die borden op het perron zwart geworden, bedoel je dat met te heet worden? t was wel ochtend doh :P

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• argro
Dido schreef op maandag 17 juli 2006 @ 16:56:
[...]
Waarom heb je sowieso informatie nodig? Je kunt ook gewoon afwachten of er een trein komt op een willekeurig perron :P
Dat is nog geen antwoord op de vraag waarom je een bord met arriveerende treinen nodig hebt om vertraging op te geven.
Wel een op Den Haag HS gekeken? Voor alle perrons moet je een trap op, lullig om vanaf perron 1 te zien dat je naar 5 moet.
Dan is dat schermpje met alle vertrekkende treinen wel handig.
Ja, daar heb ik wel eens gekeken ja, alle treinen richting Leiden gaan vanaf 2 sporen en alle treinen richting Delft gaan vanaf 2 sporen. Heb nog nooit meegemaakt dat je door een spoorwijziging naar een ander perron moest, even oversteken op het perron was altijd voldoende.

[ Voor 19% gewijzigd door argro op 17-07-2006 17:47 ]

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

argro schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:45:
Dat is nog geen antwoord op de vraag waarom je een bord met arriveerende treinen nodig hebt om vertraging op te geven.
Dat staat dan ook in de zin die daarop volgt. Niet alle aankomende treinen zijn logischerwijs vertrekkende treinen in een richting die je kent - er zijn dingen als eindstations.

Maar goed, al heb jij er helemaal niets aan, wat voor nadeel ondervindt jij ervan als een ander die info wel krijgt en daar misschien wel iets aan heeft, denkt te hebben of er gewoon een blij moment aan over houdt?
Ja, daar heb ik wel eens gekeken ja, alle treinen richting Leiden gaan vanaf 2 sporen en alle treinen richting Delft gaan vanaf 2 sporen. Heb nog nooit meegemaakt dat je door een spoorwijziging naar een ander perron moest, even oversteken op het perron was altijd voldoende.
Is handig als je dat weet, maar niet iedereen komt daar vaker :)
Zeker in de spits is het vaak niet echt handig om in de drukke gangen geplaatste gele borden te raadplegen, nog los van het feit dat zeker sporadische treinreizigers eerst moeten zoeken naar het juiste gele bord (op sommige stations hangen er erg veel: wel eens op A'dam CS gezocht naar een trein naar R'dam? Een vriendin van me is maar met de stoptrein gekomen omdat dat de enige was die op het bord stond... dat Roterdam nog op een paar andere trajecten ligt volgens de NS-logica weet lang niet iedereen.)
Overigens wordt er nog wel een (bewust?) informatie achtergehouden: de internationale trein van A'dam naar Brussel/Antwerpen stopt op Schiphol, maar dat vertellen ze er niet bij op A'dam. Kennelijk willen ze geen toeristen in die trein :P

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:07:
[...]

ik snap de vergelijking niet helemaal :? . Heel ander product. Maar goed; het is algemeen bekend dat TFT/LCD moeite heeft met direct of diffuus zonlicht. Dit neemt niet weg dat het de laatste jaren steeds beter geworden is. CTA's zijn oud, maar dit is een sterk voordeel van de analoge CTA's tov LCD of TFT.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Il Ljama schreef op maandag 17 juli 2006 @ 21:16:
ik snap de vergelijking niet helemaal :? . Heel ander product.
Beide NS producten. Je zei dat die schermen onder alle omstandigheden getest waren. Dat zou ik ook zeggen omdat dat logisch is, maar die kaartjesautomaten zijn kennelijk niet onder alle omstandigheden getest, dus het zou me niets verbazen als dat ook niet gebeurt is met die nieuwe informatieschermen.
Maar goed; het is algemeen bekend dat TFT/LCD moeite heeft met direct of diffuus zonlicht. Dit neemt niet weg dat het de laatste jaren steeds beter geworden is. CTA's zijn oud, maar dit is een sterk voordeel van de analoge CTA's tov LCD of TFT.
De schermen van die kaartjesautomaten hebben niet zozeer last van het licht dat er op schijnt, als in dat het niet leesbaar zou worden door het licht, als wel dat die schermen niet tegen de hitte kunnen van het zonlicht. Ze werden echt zwart, ze vielen voor 90% uit (dus de automaat zelf was niet uitgevallen en hij werkte op zich ook nog wel, want als je op scherm drukte reageerdie ie wel, dat kon je zien omdat de bovenste rand van het scherm nog wel werkte), dat kwam er denk ik door omdat ze dus te heet waren geworden of je moet een andere verklaring hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 18-07-2006 00:19 ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
AW_Bos schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:12:
[...]
(...)
Maar over de nieuwe CTA's..
Welke OS wordt ervoor gebruikt? En wat zijn de verschillen tussen de diverse uitvoeringwn op de uiterlijke veranderingen na? En hoe krijgen ze de informatie aangeleverd? Gewoon een HTML site die via een intranet/extranet bekeken wordt (met vermoedelijk dan IIS)?
Jij hebt zeker toen die BSOD was op dat ene scherm in Groningen ook die webserver-foutmelding op dat andere scherm in de buurt van de Kiosk gezien?
Leek mij een beetje op een IIS of Apache/Tomcat foutmelding, omdat er geloof ik ook gearceerde stukken tekst bij stonden.
Mede hierdoor denk ik dat de vertrektijden schermen hun informatie gewoon via een refreshende webpagina krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Joen op 18-07-2006 00:36 ]

• Aphelion
  • Laatst online: 20-11 17:34
Tevens hebben ze op bussum ook een soort modern scherm alleen zijn dat lelijke vierkantjes

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Topicstarter
Aphelion schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 00:37:
Tevens hebben ze op bussum ook een soort modern scherm alleen zijn dat lelijke vierkantjes
Foto's?

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 00:17:
[...]

Beide NS producten. Je zei dat die schermen onder alle omstandigheden getest waren. Dat zou ik ook zeggen omdat dat logisch is, maar die kaartjesautomaten zijn kennelijk niet onder alle omstandigheden getest, dus het zou me niets verbazen als dat ook niet gebeurt is met die nieuwe informatieschermen.
Nee, schermen zijn eigendom van ProRail en in beheer van ProRail. Infobronnen zijn van NS.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Aphelion schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 00:37:
Dat zijn de LCD-schermen. Ik vind ze ook verre van fraai en over de leesbaarheid is al veel te doen geweest. Het is gelukkig een proef en ik denk ze niet veel meer terug te zien ;)

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 00:17:
De schermen van die kaartjesautomaten hebben niet zozeer last van het licht dat er op schijnt, als in dat het niet leesbaar zou worden door het licht, als wel dat die schermen niet tegen de hitte kunnen van het zonlicht. Ze werden echt zwart, ze vielen voor 90% uit (dus de automaat zelf was niet uitgevallen en hij werkte op zich ook nog wel, want als je op scherm drukte reageerdie ie wel, dat kon je zien omdat de bovenste rand van het scherm nog wel werkte), dat kwam er denk ik door omdat ze dus te heet waren geworden of je moet een andere verklaring hebben?
De schermen kunnen op zich goed tegen de hitte. Op eml en Nk hangen ze al sinds vorig jaar april en daar zijn geen storingen vanwege hitte op geweest (ook niet met 30 graden in de zon). Dat de schermen niet leesbaar zouden zijn, zal niet vanwege hitte maar direct zonlicht zijn. Op zich niet vreemd omdat TFT gewoon een stuk helderder is in een donkerdere omgeving. In de hal van amf zijn de tft's perfect leesbaar en op het perron onder de kap valt het ook wel mee. De nieuwe CTA's achter de grijze brug hangen echt de zon en dan zie je het verschil direct.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Il Ljama schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 08:50:
De schermen kunnen op zich goed tegen de hitte. Op eml en Nk hangen ze al sinds vorig jaar april en daar zijn geen storingen vanwege hitte op geweest (ook niet met 30 graden in de zon). Dat de schermen niet leesbaar zouden zijn, zal niet vanwege hitte maar direct zonlicht zijn.
Het was een zwarte vierkante vlek, waarbij de randen van het scherm wel leesbaar waren en er niet een "overgang" was van leesbaar naar niet leesbaar. Verder was het dus ook niet leesbaar als je voor de automaat ging staan en de zon dus blokte. Het lag er dus niet aan dat het licht te fel was, want dan zouden de randen niet "wel zichtbaar" zijn. Daarnaast zag je dus echt helemaal niets en de dag erop kon je met vrijwel dezelfde zon wel zien. Maar goed we raken misschien een beetje ot ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 18-07-2006 09:07 ]

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 09:06:
[...]

Het was een zwarte vierkante vlek, waarbij de randen van het scherm wel leesbaar waren en er niet een "overgang" was van leesbaar naar niet leesbaar. Verder was het dus ook niet leesbaar als je voor de automaat ging staan en de zon dus blokte. Het lag er dus niet aan dat het licht te fel was, want dan zouden de randen niet "wel zichtbaar" zijn. Daarnaast zag je dus echt helemaal niets en de dag erop kon je met vrijwel dezelfde zon wel zien. Maar goed we raken misschien een beetje ot ;)
volgens mij praten we ook langs elkaar heen ;) . ik weet niks van de automaten af en weet alleen dat deze door NS geplaatst worden. De info-schermen zijn door ProRail geplaatst en dit is volledig gescheiden traject geweest met hele andere specs (o.a. ivm vandaalbestendigheid etc.)

• DPhoenix
  • Laatst online: 13:18
Ik vind het zicht op afstand van de borden slechter geworden. Met de oude borden (nog op vele stations aanwezig) kan ik op grotere afstand beter het bord lezen dan met de nieuwere. Laatst zag ik ook een balk knipperen op afstand wat op een vertraging duid. Om erachter te komen hoe groot deze vertraging is dien ik nu helemaal naar die borden toe te lopen........

AULXJMHR

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
ik wacht nog op dat ze het grote bord in utrecht gaan vervangen voor iets digitaals, daar wil ik best mijn playstation op aansluiten :D

if broken it is, fix it you should

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Die hangt er toch al naast! Erg groot playstationscherm

Waarom? Omdat het kan!!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

DPhoenix schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 12:45:
Ik vind het zicht op afstand van de borden slechter geworden. Met de oude borden (nog op vele stations aanwezig) kan ik op grotere afstand beter het bord lezen dan met de nieuwere. Laatst zag ik ook een balk knipperen op afstand wat op een vertraging duid. Om erachter te komen hoe groot deze vertraging is dien ik nu helemaal naar die borden toe te lopen........
dat is inderdaad het geval. Op zich is het niet zo erg dat je aandacht getrokken wordt door de altenerende balk met vertraging. Je gaat dan tenminste kijken. Bij de huidige CTA's staat de vertraging er ineens op en ga je kijken als je trein te laat is.

Pagina: 1