Toon posts:

athlon x2 3800 wil niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

vandaag een asrock 939dual sata2 moederbordje en een athlon 3800 x2 processor gekocht. Nu heb ik het volgende probleem;

- hij wil niet windows starten (van mn oude hd config)
- en ook als ik de windows cd erin doe om een nieuwe install te doen , laad hij wel alle drivers enzo maar op het moment dat ie windows wil starten (nog in het blauwe scherm) , start mn pc opnieuw op zodat ik dus ook geen windows kan installeren.

heb alle jumpers en kabels gechecked en alles moet goed zijn, zie ik iets over het hoofd of is 1 vd twee kadoek?

het gaat om het installeren van windows xp pro sp2 nl

ook het installeren van windows xp 64bit trial lukt niet

help help

• StJoris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-07-2021
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 21:52:
hallo,

vandaag een asrock 939dual sata2 moederbordje en een athlon 3800 x2 processor gekocht. Nu heb ik het volgende probleem;

- en ook als ik de windows cd erin doe om een nieuwe install te doen , laad hij wel alle drivers enzo maar op het moment dat ie windows wil starten (nog in het blauwe scherm) , start mn pc opnieuw op zodat ik dus ook geen windows kan installeren.

heb alle jumpers en kabels gechecked en alles moet goed zijn, zie ik iets over het hoofd of is 1 vd twee kadoek?

het gaat om het installeren van windows xp pro sp2 nl

ook het installeren van windows xp 64bit trial lukt niet

help help

Heb ik ook gehad, al was er niet echt een oplossing voor die meteen werkte. Bij mij vond hij het wel leuk om opeens niet meer van de DVD te booten maar de DVD brander, probeer dat eens misschien helpt het.

Volgens mij werkt dat zowiezo niet als je een nieuw mobo en proc heb.

Als ik stomme dingen zeg moet iemand het zeggen, just wat ik denk

Geeft het nog foutmeldingen of iets dergelijks? Bsod? Of gaat dat te snel uit om te zien? Ik had bij de install een Bsod over de bios, probeer eens te installeren met die uitgeschakeld(kan je later weer aanzetten)

[ Voor 7% gewijzigd door StJoris op 29-06-2006 22:05 ]

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Staat de schijf waarop je windows installeert wel ingesteld als bootschijf in het BIOS ?
(hier nam hij standaard ook een EIDE schijf ipv de SATA schijf waar windows op stond).

Verwijderd

[verkeerde topic]

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
mandroid schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:05:
Staat de schijf waarop je windows installeert wel ingesteld als bootschijf in het BIOS ?
(hier nam hij standaard ook een EIDE schijf ipv de SATA schijf waar windows op stond).
yep, mn hd is bootschijf maar dat is het probleem ook niet

- het opstarten van windows van mn oude configuratie lukt niet, gebeurt niets...
- het opstarten van xp in veilige modus: hij laad de onderdelen maar op het moment dat windows wordt gestart krijg ik een volledig zwart scherm

- windows opnieuw van cd installeren lukt via beide dvdspelers niet. In het allereerste blauwe windows setupscherm worden de drivers geladen maar daarna gebeurt er weer niets

echt vaag, nog nooit zoiets meegemaakt.

ps. heb al een 2e harde schijf uitgeprobeerd om windows opnieuw op te installeren maar het probleem blijft hetzelfde. windows kan niet worden geladen , maar weet echt niet hoe dit kan...

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:58

SpamLame

niks

Nieuw moederbord = nieuwe SATA drivers nodig? afh. van chipset etc.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 20:39
Je zou een bartpe cdtje kunnen proberen als die werkt kun je hardware problemen wel uitsluiten
heb je er ook wel aan gedacht dat je mobo wel eens een doa kon zijn!
cpu's zijn eigenlijk nooit stuk zo uit mijn ervaring

Maar eerst softwarematig checken lukt dat dan hardware
Mobo en cpu hebben nog nooit gewerkt dus 1 voor 1 testen

[ Voor 5% gewijzigd door lamko op 29-06-2006 23:27 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Hoelang heb je gewacht bij het zwarte scherm?
Dat kan soms weleens even duren.

Verder voer eens een memtest uit om dat uit te kunnen sluiten.
(De bios is in orde omdat de x2 3800+ cpu door alle biossen ondersteunt wordt.)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
Een oude Windows configuratie booten met een compleet ander moederbord gaat 9 van de 10 keer niet lukken.
Windows opnieuw installeren dus. Verwijder zoveel mogelijk apparaten. Vooral USB apparaten wil de installatie nogal eens dwars zitten.

Verwijderd

lamko schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 23:26:
Je zou een bartpe cdtje kunnen proberen als die werkt kun je hardware problemen wel uitsluiten
heb je er ook wel aan gedacht dat je mobo wel eens een doa kon zijn!
cpu's zijn eigenlijk nooit stuk zo uit mijn ervaring

Maar eerst softwarematig checken lukt dat dan hardware
Mobo en cpu hebben nog nooit gewerkt dus 1 voor 1 testen
Als een OS installeren niet werkt dan ga je opzoek naar een hardware matig probleem.
Software matig checken zal namelijk nooit werken/slagen als er hardware defect is.

Verwijderd

Ik zou je VCore maar eens chekken

• lamko
Softwarematig checken gaat meestal sneller en makkelijker dan hardwarematig daarom eerst
Je moet namelijk zeker van je zaak zijn en wat maakt het uit als je het maar uitgesloten hebt kan je je weer ergens anders op focussen.
Ik heb trouwens geen zin om een moederbord uit te sluiten als het achteraf een softwarematig probleem is. En ik noem het bartpe cdtje want dan heb je gelijk ook iets anders, kwa software want wie weet is je installatiecd niet lekker.
Dus eerst software dan hardware dat is mijn visie misschien iemand die een betere heeft ik hoor het graag.
Kom dit soort dingen dagelijks tegen en dan is een snelle manier om problemen op te sporen uiterst handig

@ Lupare
Bios had ik zo snel niet aan gedacht maar die moet standaard goed zijn lijkt mij
oke is fout om soms dingen te veronderstellen ben ik al vaker tegen aan gelopen en dus een bios reset zou niet verkeerd zijn. Dan MOET alles goed zijn :)

[ Voor 36% gewijzigd door lamko op 29-06-2006 23:44 ]

Verwijderd

lamko schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 23:40:
Softwarematig checken gaat meestal sneller en makkelijker dan hardwarematig daarom eerst
Je moet namelijk zeker van je zaak zijn en wat maakt het uit als je het maar uitgesloten hebt kan je je weer ergens anders op focussen.
Ik heb trouwens geen zin om een moederbord uit te sluiten als het achteraf een softwarematig probleem is. En ik noem het bartpe cdtje want dan heb je gelijk ook iets anders, kwa software want wie weet is je installatiecd niet lekker.
Dus eerst software dan hardware dat is mijn visie misschien iemand die een betere heeft ik hoor het graag.
Kom dit soort dingen dagelijks tegen en dan is een snelle manier om problemen op te sporen uiterst handig
Ik denk dat ik het verkeerd heb gelezen
(ik moet nodig naar mijn bedje)

Windows behoor je op dat systeem te kunnen installeren.
Lukt dit niet dan ga je verder kijken.
Cd goed, cd speler goed (bij mij gaan ze max 1,5 jaar mee)
Goed kijken of alles goed aangesloten is
Daarna de instellingen in het bios en eventuele bios instellingen/voedingwaardes/updates nakijken.
Daarna hardware uitsluiten.'
Dit dmv memtest, hd tools etc.
Je kijkt ff naar de wattage/merk voeding.

Hiermee spoor je een hardware matig probleem op.
Ik denk dat je bedoelde dat er gelijk al hardware verwisseld werd.
Dat is bij mij de laatste redding.
Zover heeft het gelukkig nog nooit hoeven komen ;)

Verwijderd

Topicstarter
volgende hardwarematige checks gedaan:

- cdrom/dvdromspeler vervangen
- andere cd van xp geprobeerd
- geheugen verwisseld
- harde schijf verwisseld
- voeding is 480watt , moet genoeg zijn
- alle overbodige apparatuur ff verwijderd

softwarechecks kan ik dus vergeten zoals in een paar berichten werd geopperd, kom namelijk xp niet in , kan xp niet eens installeren :'(

misschien was ik een beetje onduidelijk , maar nog 1xtje danl

als ik met de xp cd opstart kom je in het blauwe dosachtige windows setup scherm,
als eerste krijg je de optie om met f6 stuurprogramma's voor raidshit te laden,
daarna f2 voor automatisch systeemherstel...
daarna laad windows enkele drivers in het geheugen , en daarna pas wordt de 'echte' windows setup geladen en op dat moment dus reboot de pc. ik heb dus nog niks van xp kunnen installeren :'(

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Kan je opstarten met een live cd van linux (Ubuntu, Knoppix,...) ?

Verwijderd

Topicstarter
mandroid schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 01:33:
Kan je opstarten met een live cd van linux (Ubuntu, Knoppix,...) ?
als linux noob zou ik het niet weten waar je het over hebt :)

maar ik ga nu de mobo omwisselen , waarschijnlijk ligt het aan de mobo volgens de winkel

Verwijderd

Wat voor een videokaart heb je? soms wil deze niet compatibel zijn met je moederbord. had er ooit een van a-open waarmee ik ook windows niet geInstalleerd kreeg. Omgeruild voor een leadtek en windows installeerde gewoon.

Verwijderd

Iemand zei het ergens, maar bij mij werkt de Windows XP cd ook helemaal niet in een normale dvd/cd speler, maar wel in een brander.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
-Zou je je volledige setup kunnen posten (vooral welke voeding)?
-Welke bios revisie heb je?
-Wat was je vorige setup?
-Doe een memtest met je RAM (vooral test 5 & 6)

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle hulp , maar het lag inderdaad aan het moederbord...

vandaag geruild, en deze startte wel meteen . ook met mn vorige install van xp . hij vindt dan wel allerlei nieuwe systeemapparaten maar het werkt daarna wel gewoon.

eindelijk genieten na 2dagen heen en weer rijden en knutselen aan 2 pc's :)

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook wel eens gehad, en ik kon het simpel verhelpen door de hardeschijf in plaats van op de SATA Raid, op de primary IDE (blauw) samen met de CD-rom aan te sluiten. Vergeet niet je HD master te zetten, en je CD rom op slave. Probeer dat eens.

(het is al gefixt, hej jammer ik was zo overtuigd dat mijn tip de solution was)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 18:57 ]

Verwijderd

Zolang je bij een nieuw moederbord (met een totaal verschillende chipset dan degene die je had) geen nieuwe -verse- windows install hebt gedaan is elke discussie zinloos.

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 18:52
Zit je harde schijf waar je systeem op komt wel op de master van IDE 1?( of sata natuurlijk)
Ik had in eerste intantie mijn brander + DVD rom op IDE 1 en twee harde schijven op IDE 2.
Dat ging dus niet lukken.
Ik heb nu dezelfde proc. + mobo. met de volgende configuratie zo stabiel als het maar kan.
Systeem op SATA1 300 GB
IDE 1 master 160GB
IDE 1 slave 120 GB
IDE 2 master DVD-ROM
IDE 2 slave DVD brander
Succes

• lamko
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:53:
bedankt voor alle hulp , maar het lag inderdaad aan het moederbord...

vandaag geruild, en deze startte wel meteen . ook met mn vorige install van xp . hij vindt dan wel allerlei nieuwe systeemapparaten maar het werkt daarna wel gewoon.

eindelijk genieten na 2dagen heen en weer rijden en knutselen aan 2 pc's :)
Hehe, komt m'n voorspelling toch uit ;)

Pagina: 1