PCI Express clock hoger zetten?

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik heb een Asus A8N SLI Premium bord met daarop 2x 6600 GT in SLI opstelling.

De PCI clock kan je tegenwoordig apart instellen, vroeger ging dat met een divider, en hoe hoger je de FSB zette, hoe hoger de (destijds) AGP clock werd.

Heeft het zin om die PCI Express clock hoger te zetten? Hoe ver kan je daarmee gaan, wat zijn de risico's en als het niet wil, hoe uit zich dat (vastloper, reboot?)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik heb geen flauw idee of het mogelijk is en hoe het kan/moet. Maar PCI-E is 16x en volgens mij wordt die snelheid nooit helemaal gebruikt en heeft het dus ook geen zin om bijvoorbeeld van 16x naar 17x te gaan. Of heb ik dit mis?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Naar 17x kan je ook nooit gaan, want door een overclock krijg je niet ineens extra datalijnen erbij. ;) Het heeft geen nut om de PCI-E clock hoger te zetten, aangezien 16x of zelfs 8x al snel genoeg qua bandbreedte. Dus de afgenomen stabiliteit gaat niet eens samen met toegenomen prestaties.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 08:01
Als dat zo zou zijn, waarom staat de optie er dan bij in het moederbord? Ik kan me voorstellen dat je wel een kleine prestatiewinst kan krijgen zonder dat dat de stabiliteit verstoord?

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Die optie zit erop zodat je je PCI-E kanaal op de juiste snelheid kan locken...

1) als hij op een andere snelheid loopt raakt je kaart vaak in de war.. (dus minder stabiel)
2) de bandbreedte wordt sowieso niet 100% gebruikt, dus een snelheidswinst is uitgesloten

Zelfs bij AGP waar bandbreedte mogelijk een issue zou KUNNEN zijn, leidt 'overclocken' van het aantal MHz tot instabiliteit, en niet tot prestatie winst. het is er slechts en alleen als lock.

Je kunt beter je PCI-E kaart overclocken pv het kanaal

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Ik herinner mij iemand die zijn grafische kaart naar de verdoemenis heeft geholpen door de PCI-e clock te verhogen. En deze was echt niet extreem veel hoger gezet hoor!
Pagina: 1