[Testcase] Rails

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:53
Gisteren even mijn nieuwe Nikon D70 met kitlens wat verder uitgetest op een stukje vlak bij het station waar ik dagelijks opstap (Sneek). Daar ligt nog een stukje rails wat niet meer in gebruik is, naast een stuk waar de trein nog wel rijdt.

Ik heb de foto's half gedesaturated, contrast wat omhoog gegooid en wat kunstmatige vignette toegevoegd. Door die vignette komt voor mijn gevoel de diepte beter tot zijn recht.

Dit is mijn eerste testcase, dus wees niet al te hard :+

#1:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mskramer/fotos/rails_001_web.jpg

#2:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mskramer/fotos/rails_002_web.jpg

#3:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mskramer/fotos/rails_003_web.jpg

#4:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mskramer/fotos/rails_004_web.jpg

#5:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mskramer/fotos/rails_005_web.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
krijg hier echt een 2e wo gevoel bij

wel mooie foto's btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 09:38
xtrme schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:32:
krijg hier echt een 2e wo gevoel bij

wel mooie foto's btw
Ja idd, bij foto 1 moest ik meteen aan CoD (2) denken, op het moderne hekwerk langs de rails na dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

breinonline

Are you afraid to be known?

#1 is de mooiste qua toning, inderdaad heb je er een beetje WOII oorlogsfilm gevoel bij gecrëeerd. Dat wordt in de andere foto's ietwat teniet gedaan door de moderne items die erop staan en bij #4 en #5 de blauwe lucht. Als serie is het wat teveel van hetzelfde vind ik.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
Dank voor de (snelle) reacties :)
breinonline schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:36:
#1 is de mooiste qua toning, inderdaad heb je er een beetje WOII oorlogsfilm gevoel bij gecrëeerd. Dat wordt in de andere foto's ietwat teniet gedaan door de moderne items die erop staan en bij #4 en #5 de blauwe lucht. Als serie is het wat teveel van hetzelfde vind ik.
Die moderne items zit wat in ja (misschien bijvoorbeeld die kraan wegshoppen?), maar die blauwe lucht vond ik juist wel een mooi contrast geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Quadropluxor schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:44:
Dank voor de (snelle) reacties :)

[...]

Die moderne items zit wat in ja (misschien bijvoorbeeld die kraan wegshoppen?), maar die blauwe lucht vond ik juist wel een mooi contrast geven...
Als ik de foto los zou zien zou ik me er ook niet aan storen. De toning van #1 is echter de mooiste en de rest is net wat vrolijker gekleurd. Daarom vind ik het toch minder mooi.
De kraan weghalen zou je kunnen doen, bij #5 valt de witte balk op de grond trouwens ook wel erg op, misschien die een tikkeltje donkerder maken (alsof hij vuil is)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf! :) Heel mooi gedaan, inderdaad zon WO2-sfeertje...
Er zitten alleen bij sommige foto's wat vuiltjes op je lens... ff met photoshop weghalen mss.
Verder toppie hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:19:
Er zitten alleen bij sommige foto's wat vuiltjes op je lens... ff met photoshop weghalen mss.
Verder toppie hoor!
Daar kwam ik ook net achter, moet binnenkort maar ff zo'n schoonmaaksetje bestellen...
@ WO2 sfeertje: dat had ik helemaal niet in gedachten bij het bewerken er van, maar nu jullie het zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben zelf niet zo weg van de extra vignettering. Misschien komt dat ook wel doordat ik er met een quasi getrained amateur fotografie oog naar kijk en een stemmetje in mijn achterhoofd zegt: 'wat een bout lens, moet je die zichtbare vignettering zien'. Heel soms is extra 'photoshop' vignettering wat mij betreft een toevoeging aan de foto, maar in veel gevallen niet. Iemand die niet weet wat vignettering is kijkt misschien heel anders tegen de foto's aan :)

Foto #1 en #4 vind ik de betere uit deze serie.

Foto #2 en #3 vind ik aan de onderkant naar mijn smaak iets te onscherp. Op welk diafragma heb je de foto's geschoten?

Al met al voor een eerste testcase helemaal niet slecht ;)
Goed om te zien dat je aandacht hebt gestopt in de nabewerking en daarbij ook een duidelijk idee en doel voor ogen had. Ik zie nogal eens foto's in testcases die zo van de camera rechtstreeks verkleind en gepost worden, terwijl er uit zulke foto's vaak veel meer te halen valt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
DexterDee schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:58:
Ik ben zelf niet zo weg van de extra vignettering. Misschien komt dat ook wel doordat ik er met een quasi getrained amateur fotografie oog naar kijk en een stemmetje in mijn achterhoofd zegt: 'wat een bout lens, moet je die zichtbare vignettering zien'. Heel soms is extra 'photoshop' vignettering wat mij betreft een toevoeging aan de foto, maar in veel gevallen niet. Iemand die niet weet wat vignettering is kijkt misschien heel anders tegen de foto's aan :)

Foto #1 en #4 vind ik de betere uit deze serie.

Foto #2 en #3 vind ik aan de onderkant naar mijn smaak iets te onscherp. Op welk diafragma heb je de foto's geschoten?

Al met al voor een eerste testcase helemaal niet slecht ;)
Goed om te zien dat je aandacht hebt gestopt in de nabewerking en daarbij ook een duidelijk idee en doel voor ogen had. Ik zie nogal eens foto's in testcases die zo van de camera rechtstreeks verkleind en gepost worden, terwijl er uit zulke foto's vaak veel meer te halen valt.
Dat onscherpte komt achter afgezien vooral door hoe ik de AF heb gebruikt; gewoon op het midden focussen :+ . Voor een volgende keer zal ik daar wat meer rekening mee houden, het was die middag vooral verschillende features van de camera uitproberen en zo. Zonder nabewerking had ik ze hier nooit durven posten (slechte witbalans, foekt up kleuren, onder/over belicht etc.) en daarnaast vind ik het gewoon leuk werk om wat met PS te klooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
wel mooi vooral dat kille sfeertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
#1 en #3 zijn qua compositie het sterkst wat mij betreft. Al met al een paar lekkere foto's.

Watbetreft de vignetting: is dit toegevoegd of komt het door de lens (de 18-70 is nogal berucht om zijn vignetting wide-open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 11:53

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Mooie pics. Dat postapocalyptische Tsjernobyl-sfeertje is lekker.

En gelijk even opgezocht wat vignetting is (/me = photo-noob) :)

offtopic: hoe kom je er achter of een spoor ongebruikt is? Ik zou graag eens een vakantie besteden aan het bezoeken van/lopen langs verlaten spoorwegen, maar er is niet veel over te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door _fool op 30-06-2006 11:41 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben zo'n hopeloze amateur die niet weet wat vignettering is :P
Is dat soms dat overduidelijke kleurverloop wat je ziet in de lucht?

Persoonlijk vind ik de foto's net ff wat te donker, en wellicht wat nietszeggend. Maar dat zal een kwestie van smaak denk ik ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
_fool schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:39:
offtopic: hoe kom je er achter of een spoor ongebruikt is? Ik zou graag eens een vakantie besteden aan het bezoeken van/lopen langs verlaten spoorwegen, maar er is niet veel over te vinden.
1 spoor wordt op de plek waar ik die foto's heb geschoten nog wel gebruikt, maar aangezien ik bijna elke dag daar kom, weet ik die tijden wel. Voor op vakantie zou ik gewoon van te voren even checken op welk stukje je wilt fotograferen en dan bij een station kijken hoe vaak daar treinen rijden.
Nyarlathotep schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:44:
Ik ben zo'n hopeloze amateur die niet weet wat vignettering is :P
http://en.wikipedia.org/wiki/Vignetting ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Quadro! op 30-06-2006 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 13:44

Marientjuh

Fullstack developer

En ik als andere noob :P is dit snel te doen in photoshop?

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Marientjuh schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:33:
Dat antwoord is nu een paar berichten hieronder te lezen.

[ Voor 23% gewijzigd door flo_ op 02-07-2006 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Oke, ik vind je eerste foto's te donker, on de lucht, als je dan 5 en 6 ziet, heeft dat veel meer, een mooi contrast, wat je in de foto trekt. Dat had ik met name bij foto 2 graag gezien, en dan ook zonder dat diepte effect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
proller schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:46:
Oke, ik vind je eerste foto's te donker, on de lucht, als je dan 5 en 6 ziet, heeft dat veel meer, een mooi contrast, wat je in de foto trekt. Dat had ik met name bij foto 2 graag gezien, en dan ook zonder dat diepte effect. :)
Je bedoelt 4 & 5 :P ehm ja, die lucht... die eerste heb ik in het begin geschoten en toen was die lucht nog niet zo mooi en op het laatst, toen het wat op begon te klaren, moest ik opschieten want de volgende trein kwam er al weer bijna aan (op de eerste foto: het rechter gedeelte wordt nog steeds gebruikt).

Met dat diepte effect bedoel je die vignetting? Dat is geen "diepte effect", maar ik vond er alleen het effect van diepte/perspectief er op de een of andere manier beter door uitkomen.
Marientjuh schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:33:
Als je weet wat je wil wel ja. Ik heb eerst gewoon wat zitten prutsen met die foto's en kwam op een gegeven moment op deze bewerking uit. Toen heb ik die op de beste foto's uitgevoerd. Zoals in de TS ook vermeld: over het algemeen half desaturaten (image->adjust->hue/saturation) en contrast wat omhoog. Voor die vignette: Filter->Distort->Lens Correction en daar "vignetting" naar links schuiven.
phaas schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:17:
#1 en #3 zijn qua compositie het sterkst wat mij betreft. Al met al een paar lekkere foto's.

Watbetreft de vignetting: is dit toegevoegd of komt het door de lens (de 18-70 is nogal berucht om zijn vignetting wide-open)
Die vignetting heb ik zelf toegevoegd.

[ Voor 14% gewijzigd door Quadro! op 02-07-2006 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[b]_fool schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:39

Offtopic reply: als je een mooie ongebruikte spoorlijn wil hebben moet je in Schotland zijn. De Speyside way, whiskey trail die deels een verlaten spoorlijn volgt.

Ben de blije nieuwe eigenaar van een D70S en zit zodoende te neuzen in o.a. dit topic. Kon de reactie even niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
_fool schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:39:
de natte-vinger-methode (ook duidelijk te zien op foto #3): rails met glimmende bovenkant worden gebruikt, die met een doffe/roestige bovenkant niet ;)

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
supergert schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:39:
[...]

de natte-vinger-methode (ook duidelijk te zien op foto #3): rails met glimmende bovenkant worden gebruikt, die met een doffe/roestige bovenkant niet ;)
Haha inderdaad, nu je het zegt! :P Maar als je van te voren wilt plannen lijkt met me toch verstandiger om eerst wat informatie te gatheren, in plaats van dat je naar een spoor aan het kijken bent of het nu glimt of niet en dat je achter je ineens *kedeng* *kedeng* hoort :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09
Ik vind foto 2 en 5 erg mooi. Jammer van foto 3 van de twee hijskranen en de seinpaal. Zonder die details was het denk ik een betere foto geweest.
Pagina: 1