Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:36:
Ik heb alleen de kit lens van de d70 waar ik erg tevreden mee ben. Maar mijn vader heeft analoge 28mm, 50mm 1.4 en 135mm lenzen van zijn pentax, die het dus ook op de canon doen.
Brute force is het dus niet, er zit een adapter tussen.
Geen idee eigenlijk (wel even gegoogled op "30D Pentax adapter", maar dat helpt niet echt

), maar weet je
zeker dat zo'n adapter voor Pentax K / KA / KAF lenzen bestaat???
Voor M42 neem ik direct aan dat 'ie er is, want die is er al decennia. Maar M42 was in een grijs verleden de mount van Pentax, in de tijd van de SpotMatic camera's. Alleen is Pentax een jaar of 30 geleden overgegaan op K-bajonet.
De reden waarom er M42 adapters voor de meeste huidige mounts bestaan is het feit dat de diameter van een M42 mount zo klein is dat 'ie binnen de opening van de huidige mounts past, en dat er dus een adapter mogelijk is waarbij die M42 lens op precies dezelfde afstand van de film/sensor komt te zitten als op een camera met M42 mount.
Met een Pentax K bajonet gaat je dat niet lukken: die is met geen mogelijkheid in de opening van een Canon vatting te frotten, dus krijg je
of een adapter waarmee je niet meer tot oneindig kunt scherpstellen,
of extra glas in de adapter die alleen maar voor kwaliteitsverlies gaat zorgen. Zeker ook omdat geen enkele lenzenfabrikant van naam zich aan zo'n adapter wenst te wagen...
Overigens noemde je "28mm, 50mm 1.4 en 135mm". Wanneer dit SMC-Pentax M lenzen zijn, zijn 't alle 3 puike lenzen, en zeker die 50mm f/1.4 is een juweeltje. Die andere 2 lenzen (er even vanuitgaande dat 't een 28mm f/2.8 en een 135mm f/3.5 zijn, die waren toen 't meest gangbaar) zijn ook uitstekend, maar geen reden om je camerakeus op af te stemmen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 30-06-2006 00:22
]