Toon posts:

Van D70 naar 30D

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Jongens wat vinden we ervan?

Van D70 naar 30D upgraden?

(hij ligt (bij mij) lekkerder in mijn hand, mooiere noise, (8mp niet echt belangrijk), en bijna ALLE lenzen kunnen erop (nikon, m42 mount, pentax. )

Ja ik bedoel 30d, het staat verkeerd in de titel, maar die kan ik neit veranderen. 20d zou ook een idee zijn, 2e hands.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 18:15 ]

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:29

rg-mohwa

Phoe Hé

ik denk dat je post niet helemaal klopt moet het niet 30d zijn ?

[ Voor 22% gewijzigd door rg-mohwa op 29-06-2006 18:17 ]

Verwijderd

Hmm, hij ligt lekkerder in de hand en heeft een mooiere noise........

Had je nog meer redenen?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft nog oude analoge lenzen. Die kunnen er ook op, die kunnen niet op de Nikon, omdat de nikon een grotere afstand heeft van ccd -> lens en daardoor kan je niet naar oneindig focussen.

Die lenzen kan ik dus op de 30d (of 20d) wel gebruiken.. verder vind ik de viewfinder ERG veel fijner (had ik nog niet gemeld) met een 0.9x viewfinder magnification en de d70 iets van 0.74.

Zoals ik al zei, ik zou graag manual focus oude lenzen er op zetten. Die zijn ook veel goedkoper en vaak nog goede kwaliteit ook.

Voor het manual focussen kan je een extra katz eye split screen kopen:
www.keoptics.com/

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:13
Hoe wil je Nikon lenzen op een Canon Body bevestigen ? ( Ducktape of brute force ? )

Verwijderd

Topicstarter
Jaja lekker bijdehand :) kreeg ik vandaag ook in de winkel te horen haha.
Die vent begon me ook uit te lachen tot ik hem vertelde dat ik een adapter ring wilde gebruiken en hij nog harder begon te lachen. Uiteindelijk heb ik hem toch stil gekregen:

http://search.ebay.com/se...on+eos+adapter&category0=
http://cgi.ebay.com/New-N...Z3343QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://www.camerahacker.com/Novoflex/EOSNIK.shtml
http://www.astrosurf.com/buil/adapter/ring.htm
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00A4mQ

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:50
Titel aangepast.

Wat voor objectieven heb je nu bij je D70? Ja, met een adapter gaan Nikkors wel op de 30D passen, maar dan worden het wel volledige MF lenzen, dus geen AF (ik vraag me af hoe dat met de G objectieven zit, hoe wil je dan het diafragma instellen?).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Hier staan trouwens alle "register" distances. De afstanden van de ccd naar de lens.

http://www.graphics.corne...c/mounts-by-register.html

Canon -> Nikon kan ook maar dan kan je niet infinity focussen. Het kan wel, maar dan moet je adapter ring een lens hebben. En dat is duur, en vaak is die van slechte kwaliteit.

Ik vond laatst een link naar een verkoper die adapters leverde met chip. Waardoor de AF wel werkte van Nikor's op een Canon.

En ach, manual focussen is zo erg toch niet, vooral bij landschappen, vakanties en portretten.
Alleen bij (snel) bewegende objecten is het handig.

Heeft hier trouwens iemand zijn D70, EOS of whatever gemod met een katz eye split screen? of een van Haonda zo (op dpreview te vinden)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 18:31 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je moet een keuze maken aan de hand van een aantal factoren:
• Heb je al lenzen voor de D70? Vind je het waard om ze te behouden, of wil je overstappen naar Canonlenzen? Want een Nikkor brute-force op de 30D zetten lijkt me toch geen leuk idee. Daarnaast is een adapterring geen aanrader. Het kan wel, maar neem liever gewoon lenzen die bij de mount horen :)
• Binnen Nikon zijn er ook doorstapmogelijkheden: D200, D2x ed. Kijk daar eens naar, misschien vind je die kwaliteit ook net zo goed. De viewfinder van de D200 is al een heel stuk beter dan die van de D70: groter, ISO waarde wordt vermeld etc,
• Een mooie foto komt niet uit het toestel, maar vanuit de fotograaf. Is het echt zo dat je op dit moment tegen de grenzen van de D70 aanloopt? Dan zit je al aardig in de fotografie namelijk, en kan ik er niet vanuit gaan dat je hier vraagt of je beter een 30D kan kopen.

Overweeg je keuze nog eens, en kijk of de switch het echt waard is

[ Voor 7% gewijzigd door mithras op 29-06-2006 18:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad niet zo dat ik tegen de grenzen van mijn camera aanzit. Maar ik weet dat niet zo veel geld heb (over heb) voor objectieven etc. Oudere, eventueel manual focus, objectieven vind ik daarom prima. Die passen op een Canon, vaak niet op een d70. (trouwens de lichtmeter doet het NIET op een D70 met oudere manual focus objectieven en wel op de eos 300, 350, 20d, 30d etc.).

Ik heb alleen de kit lens van de d70 waar ik erg tevreden mee ben. Maar mijn vader heeft analoge 28mm, 50mm 1.4 en 135mm lenzen van zijn pentax, die het dus ook op de canon doen.

Brute force is het dus niet, er zit een adapter tussen.

k weet dat dit me ook geld gaat kosten, en ik vind het eigenlijk wel degelijk belangrijk hoe je je bij een bepaald merk voelt, hoe de camera in je hand ligt etc. Jammer genoeg zal dit met een prijskaartje gaan.
De d70 raak ik op marktplaats kwijt voor bijna 600 euro. De lens voor nog eens 150-180. Een D20 body op marktplaats kost 800 euro, dus die heb je dan eigenlijk "geruild". Alleen voor een 30D (met groter LCD scherm en spot metering) betaal je nog eens 400 euro.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:36:
Alleen voor een 30D (met groter LCD scherm en spot metering) betaal je nog eens 400 euro.
En als je van dat geld nu eens een (twee?) mooie nieuwe lenzen koopt. Lenzen zijn een investering voor de toekomst. De techniek van de body's gaat snel, terwijl goed glas zijn waarde blijft behouden. Een D70 is een prima camera om mee te werken.
Tenzij je Canon wil supporten, door "naar het Canon front" te gaan, kan je net zo goed bij Nikon blijven. Je hebt nu een camera, met (waarschijnlijk de kitlens, dus) een leuke lens. Met wat fijner glas of lenzen voor een groter bereik, kan je je hobby veel beter uitbreiden.
Maar dit is gewoon mijn idee hierover. Als jij liever een 30D wil, moet je dat natuurlijk gewoon doen.
Bedenk wel dat als je eenmaal bij een mount zit, daar dan ook aan vast zit. Bijv: Mensen die beginnen met een 300D kopen leuke lenzen. Als ze meer uit het glas willen halen, schakelen ze over naar een 30D en nemen al hun spullen mee. Zo ook met een D70 naar D200 of verder. Je kan leuke lenzen kopen om je hobby uit te breiden, en later overschakelen. Een ander merk camera kiezen is dan echter wel vaak een duurder geintje

[ Voor 22% gewijzigd door mithras op 29-06-2006 18:46 ]

Verwijderd

Tot dusver heb ik de volgende objectieven van Pentax in het rijtje voorbij zien komen:

50/ 1.4, 135 & 28 mm. Ik denk dat alleen de eerste twee qua brandpunten interessant zijn, hoewel dit natuurlijk persoonlijk is. Ik ben erg benieuwd naar de andere objectieven die je nog hebt liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat waren ze.. moeten het er heel veel meer zijn? :) Zoals ik zei wil ik er misschien meer kopen.. met een groter bereik oid. Zeker in die klassen zal het schelen in prijs. ALs ik het zo naast elkaar zet dan zit er inderdaad niet echt veel overtuiging in... Misschien zal het "nieuwe gadget" gehalte ook een rol spelen :) ach je blijft een man he >:)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Leuk zo'n converter maar je verliest wel je focus en aperture neem ik aan ?

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Als je meer comfort op je D70 wilt, kan je toch even goed een battery grip er onder hangen ?

Verwijderd

Desolation Angel schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:09:
Als je meer comfort op je D70 wilt, kan je toch even goed een battery grip er onder hangen ?
Die niet volledig functioneel is, dat is ook een stuk comfort :)

Verwijderd

Ik heb alleen de kit lens van de d70 waar ik erg tevreden mee ben. Maar mijn vader heeft analoge 28mm, 50mm 1.4 en 135mm lenzen van zijn pentax, die het dus ook op de canon doen.
Omdat de 18-70 geen diafragma-ring heeft, gaat dat volgens mij niet lukken. Als je die met een adapter ring op een body schroeft blijft het diafragma lekker eigenwijs op f/22 zitten. :/
(correct me if I'm wrong...)

Verwijderd

De Canon's blijven wide-open, hoe Nikon het doet weet ik niet, maar je hebt gelijk: geen controle over de DOF :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 22:19 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:19:
De Canon's blijven wide-open, hoe Nikon het doet weet ik niet, maar je hebt gelijk: geen controle over de DOF :)
Jij bent ook GoT verslaafd hé :P

Verwijderd

Fairy schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:21:
[...]

Jij bent ook GoT verslaafd hé :P
Dat heet vakantie, maar geen nood, ik heb binnenkort weer meer te doen :P

Maar even zonder dollen, zonder veel specifiekere informatie denk ik niet dat hier veel nuttigs uit gaat komen behalve een opsomming van kenmerken van beide platformen :)

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

ForrestX

a click away from satisfaction

Ik sluit me bij een aantal eerdere posters aan.

Waarom niet investeren in een mooi objectief voor je Nikon, en evt firmware upgrade en je hebt (bijna) de D70s geloof ik...

Als je budget hebt is bijv de NIKON 18-200/3.5-5.6 AF-S G DX VR IF ED volgens mij meer waard dan de overstap naar Canon...maar ja...dat is mij mening...

Verwijderd

Brute force is het dus niet, er zit een adapter tussen.
Geen idee eigenlijk (wel even gegoogled op "30D Pentax adapter", maar dat helpt niet echt ;)), maar weet je zeker dat zo'n adapter voor Pentax K / KA / KAF lenzen bestaat???
Voor M42 neem ik direct aan dat 'ie er is, want die is er al decennia. Maar M42 was in een grijs verleden de mount van Pentax, in de tijd van de SpotMatic camera's. Alleen is Pentax een jaar of 30 geleden overgegaan op K-bajonet.

De reden waarom er M42 adapters voor de meeste huidige mounts bestaan is het feit dat de diameter van een M42 mount zo klein is dat 'ie binnen de opening van de huidige mounts past, en dat er dus een adapter mogelijk is waarbij die M42 lens op precies dezelfde afstand van de film/sensor komt te zitten als op een camera met M42 mount.

Met een Pentax K bajonet gaat je dat niet lukken: die is met geen mogelijkheid in de opening van een Canon vatting te frotten, dus krijg je of een adapter waarmee je niet meer tot oneindig kunt scherpstellen, of extra glas in de adapter die alleen maar voor kwaliteitsverlies gaat zorgen. Zeker ook omdat geen enkele lenzenfabrikant van naam zich aan zo'n adapter wenst te wagen...

Overigens noemde je "28mm, 50mm 1.4 en 135mm". Wanneer dit SMC-Pentax M lenzen zijn, zijn 't alle 3 puike lenzen, en zeker die 50mm f/1.4 is een juweeltje. Die andere 2 lenzen (er even vanuitgaande dat 't een 28mm f/2.8 en een 135mm f/3.5 zijn, die waren toen 't meest gangbaar) zijn ook uitstekend, maar geen reden om je camerakeus op af te stemmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 00:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zijn inderdaad SMC Pentax lenzen (takumar is dat hetzelfde?). Die 135 is een sigma.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

MrHolland, je mag eerst zelf gaan uitzoeken wat je nou precies wil: niemand hier kan dat jou adviseren. Als je al in de topicstart post dat het ding zulke voordelen heeft: gewoon voor gaan, zoniet, hou je geld in de knip voor wat anders zoals goed glas. Succes met je keuze.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.