Toon posts:

[WC] Enkele vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort waterkoeling kopen en ik zou graag weten of het set dat ik heb samengesteld goed is.
Dit zijn mijn specs.:
-CPU: Amd Athlon 64 3500+ S939 (Venice)
-Gra. Ka. : XFX nVidia 6800GT
-Moederbord: Asus A8N-Sli Premium

Koeling:
-Radiator: AlphaCool NexXxoS Pro III of NexXxos Xtreme III
-Pomp: AGB Eheim 600 Station 230V
-CPU Blok: AlphaCool NexXxoS XP Rev.2
-Gra. Ka.: GFX Alphacool NexXxoS NVXP-3 NVidia 6800/7800/7900
-Case Fans: IBL® Fan 12/1000 blue (2x)

Is er een groot verschil tussen de twee radiatoren?
Is dit set goed om mijn cpu en gra. ka. goed te koelen?

Verwijderd

verschil tussen de rads zit em in de dikte dacht ik, maar dat setje is goed zat om dat te koelen :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die triple 120mm rads zijn meer dan voldoende voor je systeem.

Persoonlijk zal ik kwa fans eerder voor Papst gaan, die zijn een stuk stiller.
Misschien nog een fancontroller er bij nemen om de fans lekker stil te laten draaien, en wat harder als het nodig is.

Edit : Ik koel ongeveer het zelfde met een single 120mm rad, een dual 120 zal al goed zijn, triple is misschien een beetje overkill.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 29-06-2006 18:20 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik heb ongeveer zelf dezelfde specs, alleen een DFI bordje en een x850xtpe ipv een 6800gt... zelfde CPU blokje en pomp, maar een ATI blokje GPU only (dus geen mem). ik heb ook een autoradiator van 12*14 cm (enkel). Mijn temps (cpu en GPU) komen onder last niet boven de 40 graden uit, zelfs overgeklokt! Om te koelen heb ik 2 4412 GL papst fans...aan beide kanten van de rad 1. Die heb ik op de temperatuurgestuurde fanuitgang van mij DFI bordje hangen... met een diodeschakeling naar de 5V...

Ofwel DFI bordje zou de fans pas inschakelen bij CPU=25 graden (kan ik niet lager instellen), maar idle draait mijn cpu daar onder!! daardoor werd de GPU 33 graden (niet warm maar toch). Ik heb een schakeling gemaakt dat er in ieder geval 5V op de fans staat. Lekker stil. En als het nodig is, gaan ze toch harder draaien!

Vergeet niet dat je met andere fans voor een luchtstroom door je kast moet zorgen! De luchtstroon die de CPU fan anders zou genereren is namelijk weg...

U vraagt, wij antwoorden.

• PilatuS
  • Niet online
Vergeet niet dat je met andere fans voor een luchtstroom door je kast moet zorgen! De luchtstroom die de CPU fan anders zou genereren is namelijk weg...
Een beetje airflow is wel goed maar niet perse noodzakelijk.

Ik heb geen enkele intake fan in mijn PC zitten, heb alleen 1x 120mm out van de rad + 1x 90mm out over de HDD's en verder nog de voeding.

Al die fans zitten boven mijn moederbord, de chipset en videokaart hebben geen airflow. Dit loopt al jaren prima zonder enige problemen.

Airflow is zeker goed voor je spullen maar het kan dus ook zonder.

• MeMoRy
Ok, als jij garantie wilt bieden dat dat werkt, haal ik nu alle fans uit mijn kast. Geef me je adres maar, kom ik een contractje brengen...
Waar ben je mee bezig? je geeft een heel slecht advies.

Airflow is je kast is wel degelijk belangrijk. Als de lucht in je kast stil zou staan, dan zullen al de componenten die warmte dissiperen veel te warm worden. Dit gaat ten koste van de levensduur van de componenten en zal voor een instabiel systeem zorgen.

Dat pilatus dat niet heeft moet hij zelf weten, maar ik raad je af die slechte gewoonte over te nemen...

Edit: als ik zijn systeempics bekijk heeft hij niet eens door dat het bij zijn systeem wel zo is: zijn voeding zuigt aan de onderkant lucht aan en en zijn sidewindow zitten onderin luchtgaten...

[ Voor 15% gewijzigd door MeMoRy op 29-06-2006 20:15 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ik geef alleen aan dat het zonder ook goed kan werken, na jaren zo draaien en nog niets kapot lijkt het mij wel duidelijk dat het kan. Mijn systeem is aardig overgeklokt maar absoluut niet instabiel.

Tuurlijk is een beetje airflow beter dat zeg ik er ook bij.

Jij hebt het trouwens alleen over de CPU fan en niet over airflow in het algemeen, voor zoveel flow zorgt alleen die fan nou ook weer niet, als er verder geen intake is maar alleen een CPU fan zal het weinig uitmaken als je die weg haalt.

Edit : Ik heb zoals ik aangeef in mij vorige post geen intake fans. Ja de voeding zuigt lucht aan maar dat is toch geen intake.

Er zit nu trouwens al meer dan 1 jaar een ander window in en die luchtgaten zijn weg.

Ik zeg ook niet dat je zomaar alle fans uit de kast kan halen, ik geef alleen aan dat ik zonder intake werk. Geen intake of helemaal geen fans is een verschil van dag en nacht.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 29-06-2006 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Raden jullie mij ook aan om de 3 fans van radiator te vervangen door andere exemplaren?
En neem ik beter papst fans?

Welke dan? Ik koop in de winkel www.ikbenstil.nl

• PilatuS
  • Niet online
Papst kan ik je zeker aanraden als fans voor de radiator, ze zijn wel wat duurder maar staan er om bekend dat ze erg stil en duurzaam zijn.

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
Papst, Aerocool silver lightning (als je ledjes wil), Scythe S-flex E type .. allemaal zeer stille en betrouwbare fans, heb 4 papst fans in m'n kast hangen 2 op een BI extreme2 1 bij m'n HDD en 1 op m'n BI extreme1 Scythe F type (28 dB) zit op m'n voeding en de aerocool zit samen met 'n papst op m'n BI extreme1

Wat ik wil zeggen; Papst is 'n goed merk, maar er zijn er meer :)

als je de allerstilste papst op 12V wil moet je de IBL versie nemen, deze hoor je niet op 12V anders de 2GLL versie die maken ongeveer 18 dB en hoor je net als je goed luistert.

Maar de Aerocool silver lightning fans zijn ook heel goed; 20 dB (minder volgens mij maar goed), sorry ik ben er fan van.

En als je nog iets heel anders wil kun je de Scythe S-Flex fan nemen, deze is er in D, E en F type
D staat voor 12 dB ofzo :P E voor 22 dB en F voor 28 dB ik weet niet of het klopt wat ik zeg, ik kan in ieder geval zeggen dat de Scythe S-Flex F type véél minder dan 28 dB aan geluid maakt ;) ben blij dat ik niet de E type gekocht heb ..

maar goed, kijk gewoon naar stille fans, daar koop je immers (onder andere) waterkoeling voor

• PilatuS
  • Niet online
Nog 1 tip. Het is beter als je de fans zo'n 2 of 3 centimeter van de rad af plaatst ipv direct er op. Dit scheelt veel herrie.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:31:
Nog 1 tip. Het is beter als je de fans zo'n 2 of 3 centimeter van de rad af plaatst ipv direct er op. Dit scheelt veel herrie.
Valt dit niet op te lossen door van die rubberen ringetjes tussen de radiator en de fans te steken?

• PilatuS
  • Niet online
Rubberen ringetjes zouden best kunnen helpen maar dat hangt wel af van hoe dik ze zijn.

Ik heb zelf mijn 120mm fan wel direct op de rad zitten maar dat maakt veel meer herrie dan dat ie er wat vanaf zit, kwa koeling maakt het denk ik niet echt uit.

• MeMoRy
de lagers en de vorm van de bladen maakt ook nogal uit in geluisproductie... Overigens is dat GL, GLL en GLLL achter de fan alleen maar dat de spoel anders is gewonden en de fan dus langzamer draait... ook te bereiken met een fancontroller... zo heb je fans die toch harder kunnen draiien als het nodig is...

Nog een tip: na een tijdje moet je je rad schoonzuigen, zeker als je je pc in je slaapkamer hebt staan. die fans werken als goede stofzuiger en al dat stof blijft in je rad hangen, waardoor hij slechte koelt...

edit: pilatus heeft ook een goed punt met die afstand. Het is ook nog eens beter voor de flow en het koeloppervlak.

[ Voor 11% gewijzigd door MeMoRy op 29-06-2006 23:04 ]

• Bulls
  • Laatst online: 03-02 08:33
maar die afstand is alleen aan de orde als je het erop blazen hebt, want als je ze laat aanzuigen dan zuig je lucht tussen de rad en de fans weg (valse lucht) waardoor de koelprestaties niet beter worden.
Pagina: 1