Toon posts:

[Spamassassin] Spam report in message body

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een Red Hat 9 bak hebben we spamassassin draaien. Eigenlijk heeft deze al een tijd zonder problemen zijn werk gedaan. De laatste tijd kreeg ik echter veel klachten dat bepaalde spam door kwam. Ik wilde sa deze spam dus leren door sa-learn, maar besloot spamassassin eerst via yum te updaten naar de laatste versie. Echter na de update krijg ik van verschillende mensen klachten dat bij bepaalde mail het spam report in de body van de e-mail staat in plaats van in de header.

voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
.....
Onderwerp: *****

NO_REAL_NAME,UNPARSEABLE_RELAY autolearn=no version=3.1.3
X-Spam-Checker-Version: SpamAssassin 3.1.3 (2006-06-01) on *****
Return-Path: *****@*****.NL

Geachte *****,
.....

Na wat googlen kwam ik op report_header toevoegen in local.cf:
code:
1
2
3
4
5
6
required_hits 5
report_safe 0
report_header 1
rewrite_header Subject [SPAM]

lock_method flock

Wat er voor zou moeten zorgen dat spamassassin niet in de body report maar in de header (zoals eigenlijk altijd zo was).

Een vervellende bijkomstigheid is ook dat in sommige gevallen de HTML tags worden afgedrukt. De mail wordt dus in plain tekst afgeleverd wanneer het report is toegevoegd in de body.

Wat overigens opvalt is dat het spam report vaak wordt toevoegd als NO_REAL_NAME wordt geklassificeerd. Kan alleen niet vinden wat dit zou moeten betekenen.

Hoe zorg ik er voor dat spamassassin de inhoud van het bericht nooit aanpast en alleen headers toevoegd?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je nu verschil gezien nu je de report_header wijziging heb gemaakt? Misschien moet je spamassassin herstarten?

Je verhaaltje over "vervellen" is mij niet duidelijk. Misschien doet het er ook niet toe als je report_header gaat werken.

Wat "NO_REAL_NAME" betekent kan je duidelijker zien als je niet een "terse" rapport opvraagt. Je hebt gelijk dat de verschillende test wel iets duidelijker in de Spamassassin handleiding mag staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Sendy op 29-06-2006 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een herstart gedaan van spamassassin na het aanpassen van local.cf. Ook lees ik net dat report_safe 0 er juist voor moet zorgen dat er niets aan het bericht zelf wordt aangepast. Na het aanpassen blijven er mensen klagen dus het heeft geen effect gehad.

Overigens snap ik nu helemaal niet meer of je nou een 0 of een 1 moet invullen om iets juist te enable'en.

Niet vervellen, maar vervelend sorry. Het gaat erom dat wanneer het spam report wordt toegevoegd hij van het bericht plain tekst maakt. Eventuele HTML opmaak wordt dan dus niet toegepast maar de tags worden gewoon afgedrukt wat dergelijke mailtjes onleesbaar maakt.

Wat terse report is ga ik even opzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost...

Wat me pas later opviel is dat het "extra" bericht maar een deel van de originele header is. Als er te veel mislukte tests zijn, heeft de X-Spam-Status header twee regels nodig heeft. Vanaf de twee regel worden de headers echter aan het bericht zelf toegevoegd.

Het probleem heb ik voorlopig opgelost met de optie:
code:
1
remove_header all Status

Misschien een bugje ergens onderweg... :|

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 17:05:
Ik heb een herstart gedaan van spamassassin na het aanpassen van local.cf. Ook lees ik net dat report_safe 0 er juist voor moet zorgen dat er niets aan het bericht zelf wordt aangepast. Na het aanpassen blijven er mensen klagen dus het heeft geen effect gehad.

Overigens snap ik nu helemaal niet meer of je nou een 0 of een 1 moet invullen om iets juist te enable'en.
Moet je de manpage voor lezen..
de report_safe optie heeft namelijk 0 1 en 2 als opties
report_safe ( 0 | 1 | 2 ) (default: 1)
if this option is set to 1, if an incoming message is tagged as
spam, instead of modifying the original message, SpamAssassin will
create a new report message and attach the original message as a
message/rfc822 MIME part (ensuring the original message is com-
pletely preserved, not easily opened, and easier to recover).

If this option is set to 2, then original messages will be attached
with a content type of text/plain instead of message/rfc822. This
setting may be required for safety reasons on certain broken mail
clients that automatically load attachments without any action by
the user. This setting may also make it somewhat more difficult to
extract or view the original message.

If this option is set to 0, incoming spam is only modified by
adding some "X-Spam-" headers and no changes will be made to the
body. In addition, a header named X-Spam-Report will be added to
spam. You can use the remove_header option to remove that header
after setting report_safe to 0.
Overigens kan ik report_header nergens in mijn manpages terugvinden..........
Welke versie gebruik je van spamassassin?