Toon posts:

Primary Master Hard Disk Error

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg sinds enige dagen een foutmelding op m'n laptop. Wanneer ik de laptop opstart krijg ik de foutmelding "Primary Master Hard Disk Error" en kan ik vervolgens op F1 duwen. Ik kom dan in een zwart scherm terecht waar ik na enige tijd een opdracht kan ingeven, als fixboot of fixmbr. Allebei deze opdrachten werken niet. Wanneer ik de laptop opstart vanaf de Windows-cd en het systeem probeer te repareren, kom ik weer in hetzelfde zwarte scherm terecht.
Het rare is dat ik vanmorgen de laptop opstarte, waarna ik direct in Windows terecht kwam. Geen foutmelding dus. Nadat ik mijn telefoon aansloot op de laptop, kreeg ik een Blue Screen en begon het liedje weer van voren af aan.
Het grote probleem is dat ik nog documenten op de laptop heb staan, die ik graag wil behouden. Weet iemand raad???

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 20:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Klinkt niet echt hoopvol.
De HD lijkt of gecrasht te zijn, of te gaan crashen, binnekort.
Overigens, als je de repair dis uitvoert, dan krijg je inderdaad een 'console', een soort dos-prompt dus, waar je commando's uit kunt voeren om te zien of er nog wat te redden valt.
Ik raad je aan om de info die hierover te vinden is op het internet goed te gaan zitten doornemen.
Daar haal je al heel wat uit.
Wat je zou kunnen doen is kijken of hij na een paar reboots inderdaad weer terug opkomt.
Dan zou ik EERST de data eraf halen, en dan eens kijken of je de HD kunt formatteren.

Als dat niet lukt, ben ik bang dat er niets anders op zit dan een nieuwe HD kopen. Tegenwoordig zijn dat gewoon standaard 2,5" HD's.
Zijn wat kostbaar, dus wellicht moet je je ouders eens lief aankijken ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Alexo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2025

Alexo

groots met een zachte o

héél gauw backuppen :X Kreeg eenzelfde melding met mijn Seagate HD (nu omgetoverd tot externe HD), na een maandje was ie ermee gekapt |:(

/edit/

je kan ook een 2.5" casing voor je HD kopen, zodat ie als Externe HD fungeert.. voordeel is dat ie niet hoeft te booten en in 90% van de gevallen gewoon werkt als backuphd :]

[ Voor 52% gewijzigd door Alexo op 29-06-2006 16:58 ]

🖥️ i5 3550/GTX960/16GB 📱Xiaomi Mi Mix 2S 128GB

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat als ik in Windows zit (zonet kon ik via de veilige modus Windows opstarten), ik niet veel kan doen (als ik al in Windows terecht kom). Ik probeer iedere keer de map "mijn documenten" te kopiëren naar mijn externe harde schijf, maar dit lukt niet. Hij blijft hangen en start opnieuw op. Ik krijg dan iedere keer weer een zwarte scherm waar het volgende opstaat:
Intel UNDI, PXE-2.0 (build 082)
Copyright.............

SiS900 PXE BootROM v1.09 Hook Int19

CLIENT MAC ADDR: .. .. .. .. .. .. GUID 00020003-0004-0005-0006-000700080009
PXE-MOF: Exiting Intel PXE ROM.

Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press a key

Wanneer ik dit advies opvolg door de Windows cd erin te duwen en op een toets te klikken, start de computer opnieuw op via de cd. Windows gaat vanalles laden en dan ga ik weer repareren. Later komt het zogenaamd "DOS" scherm weer tevoorschijn en kan ik niets meer. Ik kan Windows ook niet repareren via de 98 diskette, want ik heb geen diskettestation :|

• Alexo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2025

Alexo

groots met een zachte o

Thanks for the tips but I finally figured out. Just have to go to bios and detect my primary master and save the configuration.
via

Dus vóór de computer van de harddisk boot, in je Bios komen (del/f2/f5 ofzo drukken), dan je harde schijf als Primary Master selecteren..

hope it works :)

[ Voor 7% gewijzigd door Alexo op 29-06-2006 20:39 ]

🖥️ i5 3550/GTX960/16GB 📱Xiaomi Mi Mix 2S 128GB

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wat je ook kunt doen, is inderdaad een externe HD case voor een 2,5" disk kopen, dan je HD eruit halen, en in de case steken.
Dan de Externe HD aan een andere PC hangen en zo alsnog je bestanden er af halen.
Wellicht moet je de folder nog even wat rechten aanpassen, aangezien je in een andere PC niet dezelfde rechten hebt als op jouw eigen PC.

Je moet in IEDER geval een nieuwe HD kopen, en niet met deze blijven hannesen, want dat gaat vroeg (en dus eerder vroeg) of laat fout.

Sterkte, succes en laat even weten of alles gelukt is.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:55

Thandor

SilverStreak

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Het antwoord van Alexo helpt helaas niet. Wel ben ik gisteren in Windows terecht gekomen om de normale manier. Dus ik heb snel de documenten die ik nog wilde bewaren, gekopieerd naar de externe HD. Dat is dus gelukt :) Maar het probleem nu is dat ik via de Windows cd c: niet kan formateren. Wanneer ik via repareren, format c: intyp, gebeurt er niets en krijg ik foutmelding STOP 0x00000050, wat volgens Microsoft duidt op een virus dat je op je pc hebt. Advies op de site opgevolgd, maar niets in het register gevonden :(

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik vraag me af of je in de recovery console lastig gevallen kunt worden door een virus.
En vervolgens vraag ik me af of je inderdaad format C: kunt doen in de console.
Maar wellicht is dat wel mogelijk.
Wat ik zou doen is onderdaad de Windows Cd erin en dan gewoon een clean install doen, dus niet eens naar de recovery console.
Je krijgt gewoon de kans om de partities op de HD te verwijderen, en dan nieuwe aan te maken.
Daar kun je dan gewoon je nieuwe installatie in zetten.

Maar voordat je dat doet, zou ik er toch serieus over na denken om een nieuwe HD te kopen.
Je krijgt deze foutmeldingen niet voor niets.
Het lijkt erop dat de HD stervende is. Als je een nieuwe installatie erop zet, win je daar hooguit een paar weken mee, en dan zal je HD alsnog crashen.

ik realiseer me dat dat vrij duur is, maar er zit niet veel meer op.
Het 'repareren' van een schijf is niet veel meer dan het markeren van delen op de HD die niet meer goed werken. Echter, er wordt niets mee gedaan. Wat nog vervelender is, omgevallen gebieden van je HD kunnen de naastliggende gebieden 'infecteren'. Dus het verschijnen van badblocks zullen na verloop van tijd je HD onbewoonbaar maken.

Er stond nog een artikel hier ergens op T.net, waarin een programma werd beschreven waarmee je bad blocks op je HD kunt repareren. Het zou een tijd over je HD moeten draaien en dan zouden de blocks weer gerepareerd zijn. Of dit daadwerkelijk werkt, daar zijn de meningen over verdeelt.
Ik zal de link eens voor je zoeken.

-EDIT-
Dit is hem: BAD Sectors Repairen - successful!

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door ElCondor op 01-07-2006 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies allemaal!!! Maar ook het programma om bad sectors te repareren werkt niet, omdat ik niet meer in Windows kom. Tevergeefs... Maar ik denk dan ook om een nieuwe HD te gaan kopen. Hopelijk niet een dure investering, want de vakantie ligt ook al op de loer :P Heeft iemand een aanbeveling voor een goede HD van 100gb voor weinig geld (maar wel kwalitatief goed). Ik had bij de reviews gekeken op de site, maar daar stonden er ontzettend veel op en kon je ook niet op bijvoorbeeld prijsklasse of grootte zoeken. Ik hoor 't wel!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:07:
Bedankt voor het advies allemaal!!! Maar ook het programma om bad sectors te repareren werkt niet, omdat ik niet meer in Windows kom. Tevergeefs... Maar ik denk dan ook om een nieuwe HD te gaan kopen. Hopelijk niet een dure investering, want de vakantie ligt ook al op de loer :P Heeft iemand een aanbeveling voor een goede HD van 100gb voor weinig geld (maar wel kwalitatief goed). Ik had bij de reviews gekeken op de site, maar daar stonden er ontzettend veel op en kon je ook niet op bijvoorbeeld prijsklasse of grootte zoeken. Ik hoor 't wel!
Dat kan wel hoor. Als je gewoon het complete overzicht neemt, en dan op de kolomheader prijs klikt, dan zal hij in eerste instantie oplopend, an na nog een klik aflopend sorteren.
Vervolgens doe je een CTRL-F op 100GB en vind je direct de goedkoopste. Nog een CTRL-F en dan zoek je de op-één-na-goedkoopste.

Eenvoudig, kind, was, etc... ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik denk dat je door te zoeken naar 100GB niet ver komt, hardeschijfgrootte springt namelijk van 80 naar 120GB ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat het verschil tussen een 2,5" en een 3,5" de grootte is, toch? Ik heb nu een 2,5" HGST (Hitachi/IBM) hard schijf met 60gb en 4200 rpm. Aangezien ik een laptop heb, zal ik wel geen plaats hebben voor een 3,5"........

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:52

Haan

dotnetter

Hahn schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:26:
Ik denk dat je door te zoeken naar 100GB niet ver komt, hardeschijfgrootte springt namelijk van 80 naar 120GB ;)
Niet bij 2,5" schijfjes ;)

@hierboven: 3,5 inch gaat inderdaad niet passen. Ik zou je aanraden om wel een 5400RPM schijf te nemen als je budget het toe laat. Of een maatje kleiner nemen dan.

[ Voor 27% gewijzigd door Haan op 04-07-2006 12:34 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen een nieuwe harde schijf gevonden die me wel geschikt lijkt. Het is een 2,5" grote Toshiba MK-8032GAX met 80gb. De fysieke grootte van de harde schijf is in ieder geval goed, 2,5" namelijk. Alleen maakt de harde schijf 5400 RPM. Hoe weet ik nu of mijn laptop dit gekoeld krijgt? Waar ligt dit aan? Ik kan zelf op packardbell.nl specs bekijken wat er allemaal in m'n laptop zit. Kan iemand mij vertellen waarnaar ik dan moet kijken of de laptop voldoende koelvermogen heeft voor 5400 RPM?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:52

Haan

dotnetter

Ik zou me echt niet druk maken over de koeling hoor, zoveel scheelt het nou ook weer niet.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de harde schijf van Toshiba gekocht. Dure investering (87 euro), maar hopelijk heb ik dan ook wat :*) Bedankt iedereen voor het goede advies!!!
Pagina: 1