Het dilemma.. Intel vs. AMD..

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• tester494
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
OK, ik weet dat deze discussie waarschijnlijk al vele malen de revue gepasseerd is, maar ik heb tot nu toe geen eenduidig antwoord kunnen lezen..
Daarom stel ik deze vraag ook hier maar eens..

Ik ga, zoals zovelen, weer een nieuw systeem aanschaffen..

Het systeem is bedoeld om mee te gamen. Het budget is ongeveer €1700.
In principe ga ik niet o'clocken,

Nu dacht ik te weten wat ik moest kopen (AMD x2 4000+ vanwege de grote hoeveelheid L2 cache ten opzichte van de 4200 serie) totdat ik verscheidene artikelen las over Conroe.

Na deze info heb ik de volgende vragen die jullie wellicht van antwoord kunnen voorzien..

1. Welke CPU (Conroe of AM2 x2 serie) presteerd beter op prijs / prestatie niveau? Alle testen die ik heb gelezen vergelijken Conroe met de AMD FX-6x serie. En ik hou er rekening mee dat dit een competitie is tussen een nieuwe chip (met nieuw design) tegen een chip die al enige tijd uit is.
2. Hoe toekomst gericht is AM2? Ik wil graag ieder jaar mijn machine bijhouden qua hardware. Ik heb gelezen dat de Mobo's voor Conroe ook Quad-core gaan ondersteunen.. Maakt dat een Intel setup toekomstvaster?
3. Bij AMD heb je grote verschillen in de hoeveelheid L2 cache per CPU. De 512 L2 cache versies worden straks goedkoper terwijl de 2MB L2 chache versies langzaam uitgefasseerd gaan worden (productie hiervan is duurder dan de 512 serie). Iemand die hier een mening over heeft?
4. Afhandeling van on-die geheugen.. het is mij niet gelukt om hier uitsluitsel over te krijgen welke desktop chip (heb de Xeon en Sempron serie buiten beschouwing gelaten) hier nu beter mee omgaat.. Intel of AMD?
5. Weet iemand of de beschikbaarheid van de Conroe goed zal zijn? Leuk dat ik hem misschoien wil kopen, maar hij moet natuurlijk niet een wachttijd hebben van enkele weken..

Ter illustratie van mijn zoektocht.. ik heb elke Intel, AMD en Sun setup met elkaar vergeleken. SUN viel (jammer genoeg) al snel af, en toen kwam bovenstaand dilemma om de hoek kijken :S

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Alvast bedankt..

Mijn kennis gaat redelijk ver, alleen ik krijg moeilijk vat op alle nieuwe ontwikkelingen terwijl ik wel tussen nu en eind Juli mijn nieuwe systeem wil bestellen (ik wacht zowieso even tot na 24 Juli)

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Vraag me af hoe lang je topic open blijft. Zit niks anders op dan search

AM2 zal niet echt een lang leven hebben. Omdat de controller in de cpu zit (dus DDR2 met AM2) zal je met DDR3 geheugen weer een nieuwe socket / moederbord nodig hebben.
Socket 775 gaat zoiezo al langer mee.

Meer cpu cache is altijd beter en word de cpu altijd wel iets sneller door.

Conroe is nou al te koop. Dus wees maar niet bang dat ze nou al niks meer hebben.
(zie pricewatch)

[ Voor 83% gewijzigd door Robin4 op 29-06-2006 14:49 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe snel hier een slotje op zit. Meeste is gewoon zoek werk, beetje eigen inzicht. Maar voor het grootste deel is het gewoon afwachten. De conroe levert indrukwekkende prestaties, maar je zal nog een maandje moeten wachten op uitgebreide reviews. Eerder ligt ie toch niet in de winkel, dus je kan nu beter geduldig zijn, en over een maand is er meer dan genoeg info.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

tel alvast af........10,9,8

Tubes....It's what make music music!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:21
tester494 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 14:43:
OK, ik weet dat deze discussie waarschijnlijk al vele malen de revue gepasseerd is, maar ik heb tot nu toe geen eenduidig antwoord kunnen lezen..
Er is geen eenduidig antwoord als het gaat om AMD vs Intel, dus waarom denk je dat je daar een zinnig antwoord op krijgt? :?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Verwijderd

Op dit moment wordt de conroe veel aanbevolen, omdat je daarmee het topmodel van AMD eruit trekt voor een prijs die 4x zo goedkoop is.

...7,6,5...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Exar_Kunn schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 14:54:
[...]

Er is geen eenduidig antwoord als het gaat om AMD vs Intel, dus waarom denk je dat je daar een zinnig antwoord op krijgt? :?
Denkt hij dan dat hij antwoord gaat krijgen op de vraag "Wat is beter? Intel of AMD?"?

Volgens mij stelt hij 5 gerichte vragen waarop ie graag wat extra informatie wil hebben zodat hij uiteindelijk zelf zijn beslissing kan maken. En dat heb ik persoonlijk toch liever dan mensen die kinderachtig gaan aftellen, just my 2 cents. :/

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
heb je geduld dan wacht je op de conroe, heb je geen geduld dan koop je een x2... simpeler kan ik het niet uitleggen.

Even antwoord op je vragen
1. Conroe is qua prijs/prestatie vele malen beter. Heb je geduld dan zou ik wachten.

2. AM2 is niet toekomstgericht... snelheidswinst voor ddr2 geheugen is er nauwelijk en over een tijdje gaan we toch naar ddr3

3. Ik verwacht niet dat men 2mb cache core gaat uitfaseren. Hoe meer cache des te beter dat de CPU presteert. Een kleine cache is alleen om de CPU goedkoper te maken.

4. Weet het niet zeker maar ooit was dat Intel. Vandaar dat ze ook beter geschikt zijn/waren voor videobewerkingen ed

5. Aangezien de meeste winkels nu al een pre-order hebben lopen verwacht ik dat ze eigenlijk meteen uitverkocht zullen zijn. Een maandje (of misschien zelfs 2) geduld heb je dus wel nodig.

offtopic: het aftellen tot een draadje wordt gesloten is wel heel erg 'fokkerig' |:(

[ Voor 60% gewijzigd door kalechinees op 29-06-2006 15:04 ]

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Of je daarmee het topmodel van Amd er uit trekt, weet ik nog niet. Het blijven suggesties, echte reviews zijn er nog niet, hij is nog niet uit. Wat wel bekend is, is dat de AM2 niet beter presteert dan de 939 van AMD. Alhoewel AM2 beter op de toekomst is voorbereid, vanwege DDR2. Maar zoals gezegd binnenkort komt DDR3....

Sowieso is het altijd gissen over latere upgrades. Het gaat immers hard met de ontwikkelingen/veranderingen op computergebied.

...4,3,2..

edit
Meer cache is niet altijd beter, dat hangt af van wat je met je pc doet. Gebruik je veel programma's die veel cache vereisen dan is het sneller, anders niet. Sterker nog, dan kan het zelfs vertragend werken.

Qua aanschaf zal de Conroe waarschijnlijk goedkoper zijn. Maar als ik me niet vergis dan verbruikt de Conroe meer Watt dan de X2 van AMD. In dat geval zal de AMD op langere termijn toch goedkoper worden (en hoe minder engergieverbruik, hoe beter voor het milieu :) ).

[ Voor 35% gewijzigd door Ben1985 op 29-06-2006 15:11 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Ben1985 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 14:59:Qua aanschaf zal de Conroe waarschijnlijk goedkoper zijn. Maar als ik me niet vergis dan verbruikt de Conroe meer Watt dan de X2 van AMD. In dat geval zal de AMD op langere termijn toch goedkoper worden (en hoe minder engergieverbruik, hoe beter voor het milieu :) ).
Intel heeft altijd al bekend gestaan om zijn zuinigheid van de processors, zal dan ook wel van toepassing zijn op de Conroe, niet?

BTW: Het aspect "wachten" is altijd van toepassing, er zal altijd iets beters komen. Maar over 2 dagen is het juli, de maand waarin de conroe uit gaat komen. Als je dat geduld niet hebt..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 15:16 ]

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Volgens mij is de conroe zuiniger. Check google maar eens daar spreken ze er ook over.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:12

EaS

1. 'Welke CPU (Conroe of AM2 x2 serie) presteerd beter op prijs / prestatie niveau?'

Prijsverlaging AMD-processors dag na introductie Conroe
EN de officiele Core 2 reviews ook nog even afwachten, van sites als anandtech en techreport.
Gewoon de Core 2 'launch' even afwachten.

2. 'Hoe toekomst gericht is AM2?'

K8L is socket compatible met AM2. Dus een zeer mooi upgrade pad.

4. 'Afhandeling van on-die geheugen....welke desktop chip hier nu beter mee omgaat'

Eigenlijk geen idee waar je het over hebt? Hoeveelheid Cache, Cache Latency, bandwith etc?

5. 'Weet iemand of de beschikbaarheid van de Conroe goed zal zijn?'

Geen idee. Denk dat ie in het begin zeer schaars zal zijn. Woodcrest wordt op de verschillende boards al een 'paperlaunch' genoemd.

...ik wacht zowieso even tot na 24 Juli

Verstandig idee. Check dan de prijzen, vooral de betere review-sites en maak aan de hand daarvan een keuze.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Er is hier echt genoeg over te vinden. Eigenlijk wordt het pas interessant als beide cpu's écht verkrijgbaar zijn (dat is de Conroe nog _niet_) en wanneer de prijsaanpassingen zijn doorgevoerd (AMD gaat naar verluidt de prijzen verlagen nadat de Conroe officieel is geïntroduceerd). Dan kun je beter een prijs/performance vergelijking maken.

Iig wil ik kwijt dat AM2 nog wel even doorgaat en dat het prestatieverschil met de verschillende L2 caches (2*512 vs 2*1024) op de X2's erg klein is, denk aan enkele procentjes voor games. Dit laatste maakt het ook mogelijk voor AMD de 2*1MB versies te schrappen.

Wel, zoals ik zei genoeg te vinden dus sluit ik 'm :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.