goedkope wifi opplossing router of usb stick

Pagina: 1
Acties:

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Hallo, ik heb sinds gister een laptop met ingebouwde wifi. (Inspiron 1300)
Nou heb ik thuis gewoon een netwerk liggen met snoer, en een speedtouch 510 met daarbovenop een 3com hub'je voor internet beneden en boven

nou wil ik dus graag in en rondom(buiten) mijn huis internetten (ook online gamen (Knight online))met mijn laptop en eventueel met mijn psp online op internet kunnen.

mijn vraag is, is een wifi usb stick daar goed genoeg voor, is het berijk sterk genoeg, en de sneheden snel genoeg?
De afstand van mijn pc tot verste plek buiten zal ongeveer 30 meter zijn

En als ik zo een beetje rondkijk zijn de prijzen van een stick ook best hoog, kan ik dan niet beter een wirless router nemen?
ik kan ook alleen maar sticks vinden die wifi signaal oppikken, er zijn toch ook sticks die je in je pc kan doen (waar een vaste aansluiting op zit) die het signaal oppikt en via wifi verstuurd?

Mijn bedoeling voor een wifi router is om die dan aan te sluiten op mijn speedtouch 510 is dat mogenlijk?

ik weet dat jullie mij geen routers of sticks kunnen aanraden, maar het moet allemaal niet te duur worden is er misschien iets goedkoop wat is de aanmerking kan komen? en moet wel een goede beveiliging opzitten wpa oid

tevens wou ik nog zeggen dat ik het niet echt duidenlijk uitgelegt vond dat een Accespoint er voor is om te wifi berijk te vergroten misschien moeten jullie dat even wat duidenlijker uitleggen in de f.a.q.

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:10
Het bereik van een usb stick is normaal gesroken minder dan van een fatsoenlijk accespoint en met een usb stick moet ook de computer aan staan e.d....
Ik zou gewoon de 3com switch vervangen door een WRT54GL. Wat is de afstand tussen de meterkast en de laptop? :)
En om het bereik te vergroten heb je een range extender nodig, http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi#Examples_of_Wi-Fi_Devices

• RoccoS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56
Waar ga je die USB stick dan insteken? Je hebt een wifi-router nodig, geen usb stick lijkt me. 30 meter binnenshuis ga je niet redden vrees ik.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Koop gewoon een accesspoint, bijvoorbeeld de WAP54G van linksys.
Die prik je dan in je Switch/Hub en je laat em internet verdelen.

Als je hem op een strategische plek hangt is 30 meter best te redden.
Maar hang em dan wel hoog en vrij (dus _niet_ in de meterkast bijvoorbeeld).

Ik red zelf met WAP54G's de 100 meter wel, dan hangt het AP binnen en sta ik buiten.

Die dingen kunnen ook WPA en WPA2 aan, dus in dat opzicht voldoen ze ook aan je eisen.
En dat van de WRT54GL: Niet doen, dat is een router en die heb je al in de speedtouch zitten

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

En dat van de WRT54GL: Niet doen, dat is een router en die heb je al in de speedtouch zitten
misschien wel handig te vermelden waarom dat niet aan te bevelen is...
Het probleem wat je dan krijgt met 2 routers is dat ze allebei NAT gaan doen en das niet echt handig met online gamen, p2p enz (ivm portforwarding).

Dus in principe kun je wel een WRT54GL nemen en dan zou je de speedtouch in bridge mode moeten laten werken. Ik heb zelf ook die WRT54GL en een andere router tussen mijn modem en heb de andere router als bridge ingesteld, en dat werkt prima.

edit: nou bedenk ik me eigenlijk dat die speedtouch soms gereset wordt door je adsl provider (ivm het updaten van de firmware). En dan kon het wel ns zijn dat je instellingen gereset worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 15:21 ]

• lier
  • Laatst online: 18:11

lier

MikroTik nerd

Je hebt een router/AccessPoint nodig op het moment dat je meerdere apparaten wil aansluiten.
Een AccessPoint is hetzelfde als een switch, maar dan zonder draden (even noob-taal...).

That's it...

(Bereik vergroten doe je met een expander).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
ow ik had ergens gelezen dat een een apparaatje op de markt was in de vorm van een usb stick die de internet verbinding van je vaste lijn omzette naar een wifi signaal zodat je met je draadlooze apparaten kan internetten

ok dat heb ik dan dus vast verkeerd begrepen? ze keken me ook al heel raar aan in de mediamarkt en de computerland :s

een draadloze router dan maar, het probleem (nouja niet echt een probleem) is dat ik gewoon een netwerk heb met snoer en dat ik die pc's dus niet wifi wil hebben maar alleen de laptop

en een bride van mijn speedtouch maken? dat heb ik nog nooit gedaan dus dat kon wel een problemen op gaan leveren is er geen router in omloopt waar je utp en wifi uit kan halen?

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Bijna elke router kun je ook gewoon als accesspoint gebruiken. Je moet dan de Speedtouch aansluiten op een van de poorten van de ingebouwde switch en niet de WAN poort gebruiken. Zo heb je geen gedoe met bridge mode.

Verwijderd

Je zou ook een Speedtouch 580 (of 716) op de kop kunnen tikken. Dit zijn draadloze ADSL modems, kun je de oude 510 verkopen. Deze modems hebben meer mogelijkheden en heb je ook geen hub of router nodig.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
_Jona_ schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:39:
Bijna elke router kun je ook gewoon als accesspoint gebruiken. Je moet dan de Speedtouch aansluiten op een van de poorten van de ingebouwde switch en niet de WAN poort gebruiken. Zo heb je geen gedoe met bridge mode.
ok dus ik kan ook gewoon een merk goedkopie (sweex) router kopen en als accespoint gebruiken?
ik moet zo i zo een 802.11g (54Mbit/s) hebben, alleen ik lees hier dat er vaak maar de helft van gebruikt word...
802.11n
De IEEE kondigde in januari 2004 aan dat het een nieuwe 802.11 werkgroep gevormd had, om een nieuwe toevoeging aan de 802.11 standaard voor te bereiden. De bedoeling is dat de real data throughput een theoretische 540 Mbit/s gaat halen (wat een nog hogere snelheid op de fysieke layer vereist). 802.11n zou tot zo'n 100 keer sneller moeten worden dan 802.11b, en ruim 10 keer zo snel als 802.11a of 802.11g. Daarnaast moet het bereik tot 8 keer beter worden dan in de huidige WLANs
kan ik dan niet beter een router kopen die mimo ondersteund?
maar dat word ook allemaal weer veel te duur denk ik, ik laat me weer te ver meeslepen :X
ik haal wel gewoon een goedkoop wireless routertje, moet ik er nog rekening mee houden dat er geen goede beveiliging op zit? want ik neem eigenlijk aan dat er overal wel een goede beveiliging op te zetten is?

• jona
Dat is bijna altijd zo, dat de theoretisch maximale snelheid niet wordt gehaald bij een technologie. Dit heeft voornamelijk praktische redenen. Heel veel van de bandbreedte gaat op aan het protocol zoals bevestigingspakketjes, encryptie etc. Maar 54 MBit is ruim genoeg voor de meeste toepassingen. In jouw geval zou MIMO weinig nut hebben omdat je laptop dit niet ondersteunt. Bovendien is de compatibiliteit nog ver te zoeken onderling omdat het nog geen officiele standaard is.

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is maar ik zou gewoon een goedkoop wireless routerje nemen. Je hebt ze al rond de 40 Euro. Dat geeft veel stabielere verbindingen dan een USB stick en ook meer gemak omdat je niet een pc aan moet laten staan. En tegenwoordig ondersteunen ze allemaal wel WPA, wat voldoende bescherming biedt voor je netwerk.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je hebt nu al een 3com hubje. Als je daar nog 1 netwerkpoortje vrij hebt gooi je er toch een
wireless accespointje aan? Zoals een Linksys WAP54G. Dan zit je niet met cheap-ass routertjes (sweex) te werken. :)

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Ok dan ga ik voor de Linksys wrt54gl als ik ooit een keer compleet over wil stappen, of op kamers ga heb ik iig al een router ja...
ik zie op de site van www.computerland.nl een paar verschillende Linksys routers staan maar er staat niet echt bij wat het verschil is, behalve dat de ene 4 extra poorten heeft: namenlijk de WRT54GC: Draadloos router met ingebouwde 4 poorts switch dan koop ik die denk ik, dan kan ik daar mijn 2 andere pc's aan vast maken en kan die 3com hub er tussen uit.

of zie ik dat verkeed?

• jona
De WRT54GC die jij wil is de compacte versie. Handig om mee te nemen maar met een beperktere reikwijdte dan de normale WRT54G. Ik zou de de gl versie nemen die je als eerste zei. Die ondersteunt ook Linux zodat je 3rd party firmware kan gebruiken met extra mogelijkheden.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
ja die wou ik indendaad kopen, alleen die was niet meer op voorraad bij computerland, dus heb ik maar de WRT54G gekocht linux gebruik ik toch niet op mijn laptop en op mijn pc kan ik dan eventueel wel op een vaste lijn en open source is wel leuk, voor de mensen die er mee bezig zijn....
ik heb nu die linksys op mijn speedtouch aangesloten en de rest van de lijnen ook op de linksys en alles werkte meteen in een keer, even dhcp uitgezet op de router.
wpa2 beveiliging erop enzo dus ik ben eigenlijk klaar
bedankt voor jullie medewerking...

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

koekoek2003nl schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:22:
ja die wou ik indendaad kopen, alleen die was niet meer op voorraad bij computerland, dus heb ik maar de WRT54G gekocht linux gebruik ik toch niet op mijn laptop en op mijn pc kan ik dan eventueel wel op een vaste lijn en open source is wel leuk, voor de mensen die er mee bezig zijn....
ik heb nu die linksys op mijn speedtouch aangesloten en de rest van de lijnen ook op de linksys en alles werkte meteen in een keer, even dhcp uitgezet op de router.
wpa2 beveiliging erop enzo dus ik ben eigenlijk klaar
bedankt voor jullie medewerking...
Het gaat niet om linux op je laptop, maar op de router.
De router heeft ook software (de firmware) in zich draaien.
De WRT54GL maakt gebruik van Linux, wat vrij aan te passen is, de WRT54G van VxWorks, waar geen source van vrijgegeven hoeft te worden.
De WRT54GL is dus makkelijk op te voeren (wifi vermogen) en er zijn makkelijk nieuwe functies aan toe te voegen dmv. alternatieve firmware.

Het omzetten naar bridge is overigens helemaal niet moeilijk, gewoon een bestandje inladen wat je meegeleverd kreeg van de KPN op de CD die bij je modem zat.

[ Voor 8% gewijzigd door Romke op 02-07-2006 16:08 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1