3.3V, 5V, 12V, wat betekent het eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 637 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

  • Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sinds ik met het OC'en van een Duron bezig ben, houd ik de diverse voltages in de gaten. Alleen wat die dan eigenljk betekenen, daar heb ik geen idee van... :?
Heeft iemand een link naar een site waar dat staat beschreven? Of kan iemand het me zo uitleggen waar die verschillende voltages op slaan?

  • Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het zijn de verschillende Voltages die over je moederbord lopen en die op de kabels staan die naar je hd/cdrom ed lopen.

  • Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben vooral geinteresseerd in de 12V, omdat die bij mij standaard te laag staat (11.65V). Het maakt ook niet uit of ik m'n Duron op standaard snelheid met standaard VCore draai, of dat ik 'm OC, 12V blijft 11.65V...

  • delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Wat je daarnet zegt snap ik ff niet hoor :?

je duron draait op 1.65 volt of meer in te stellen

die 12 volt is zo'n groote connector in je kast dei kleine die naar je flop gaat is 5 volt

Audi A8 W12 6.0


  • Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het zit zo:

De 12V output van m'n voeding (235 Watt) levert volgens m'n bios en ook volgens motherboard monitor geen 12V maar 11.65 Volt. Dit kan leiden tot instabiliteit van het systeem (toch?). Dus ik vraag me af waar die 12V voor dient, wat het aanstuurt zeg maar.

Verwijderd

Op zaterdag 27 januari 2001 11:03 schreef delyver het volgende:
Wat je daarnet zegt snap ik ff niet hoor :?

je duron draait op 1.65 volt of meer in te stellen

die 12 volt is zo'n groote connector in je kast dei kleine die naar je flop gaat is 5 volt
T kan aan mij liggen maar volgens mij (en mijn volt meter)is zwart 0V, geel 12V en rood 5V

  • Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 27 januari 2001 11:03 schreef delyver het volgende:
Wat je daarnet zegt snap ik ff niet hoor :?

je duron draait op 1.65 volt of meer in te stellen

die 12 volt is zo'n groote connector in je kast dei kleine die naar je flop gaat is 5 volt
Klopt niet. Op zowel de grote als de kleine connectors zit 5V en 12V. De gele draad is de 12V leiding, en de rode is de 5V leiding. De zwarte zijn de bijbehorende massa's.

Bovendien hoeft je je echt geen zorgen te maken over die afwijkende spanningen, want mijn 12V is ook 'maar' 11.7V. Je mag een marge van zo'n 5% aanhouden, en 0.35V afwijking valt ruim binnen die marge.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein


Verwijderd

Ja mijn P3 is dei 12V maar 8V!!!! Als ik MBM installeer zegt ie dat als error wat kan of moet ik eraan doen, niet dat het systeem problemen heeft maar ik zou het toch graag oplossen!!! waar of hoe kan ik die voltage veranderen??

  • Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hm. Ik maak me er toch een beetje zorgen over: af en toe heb ik random lockups (Duron650@938), die ik niet heb als ik op standaard snelheid draai. Dus ik vraag me af of het aan dat iets te lage voltage ligt... De +5v en de +3.3V zijn wel altijd ok, en de VCore staat op 1.85 Volt.
Nieuwe voeding? Ik lees op veel OC-sites dat een 230 Watt voeding vaak de eerste oorzak van instabiliteiten is, en laat ik nou net een 230 Watt voeding hebben... :(

  • Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 27 januari 2001 11:21 schreef Mallo het volgende:
Ja mijn P3 is dei 12V maar 8V!!!! Als ik MBM installeer zegt ie dat als error wat kan of moet ik eraan doen, niet dat het systeem problemen heeft maar ik zou het toch graag oplossen!!! waar of hoe kan ik die voltage veranderen??
Als ie echt maar 8V was dan zou je PC niet eens werken, dus hij is gewoon 12V. Waarschijnlijk leest MBM de data van jouw mainboard niet goed uit. Heb je wel de goeie instellingen gekozen?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein


Verwijderd

Ja alles wordt toch goed aangegeven buiten die 8V, een goede 3.3 (3.0) en 5 (4.5) (ja iet lager maja) en temp was ook goed aleen die 12V niet die was maar 8V en ja ik snap het niet waarom zal misschien een stukke sensor ofzo zijn

  • Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 20:06
Pak een multimeter, zet op Spanning (volt) gelijk stroom, rode stekker aan gele draadje (niet het plastic mongool, maar het metaal van de connector), en de zwarte stekker aan een zwarte draad.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.


  • Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 20:05

Diamon

The Weird One

Op zaterdag 27 januari 2001 14:00 schreef Wimpy006 het volgende:
Pak een multimeter, zet op Spanning (volt) gelijk stroom, rode stekker aan gele draadje (niet het plastic mongool, maar het metaal van de connector), en de zwarte stekker aan een zwarte draad.
ROTFLMAO >:)

And The Only One


Verwijderd

Nou, dat mbm programma kan het ook fout aangeven, probeer eens een ander programma.

Dat de voeding langzaam instort bij hevig overklokken (dicht bij de 1Ghz Duron of een NIEt ge OC'de Tbird1Ghz) is mogelijk, ik bedoel.. ik heb er ook last van.

Die 5 volt lijn is de belangrijkere, omdat de 3.3 en 5 een aparte sectie in de voeding is. Van die sectie wordt ook de Vcore van de CPU gehaald. En dat kan flink door de 20 Ampere gaan. Kijk maar eens wat er op de voeding staat voor max. aantal amperes voor 5 Volt.

Als ik naar boven de 900 Mhz ga, moet de Vcore flink omhoog en gaat de 5 volt omlaag. Daar begint de voeding het dus moeilijk te krijgen door het hoge stroomverbruik.
(Voeding is een 300 W Codesign)

Eerst was het 4.8 maar nu is het 4.68 idle op 988 en 4.5 bij flink opgewarmde CPU.

Ik kan dan ook niet meer dan 900 Mhz draaien als ik er nog een harde schijf bijplak (Moederbord is een KT7-RAID, d'r kunnen er nog 4 bij...). De boel wordt anders flink instabiel.

M.a.w. ik heb een betere voeding nodig.. een 400 watter is al in bestelling.

Maar bij flinke afwijkingen (12V=8 of 5v=4,5) zou ik toch effe in de BIOS kijken, en controleren wat er daar wordt aangegeven.
En probeen het zonder overklokken met Vcore standaard en vergelijk het dan met max overklok+max Vcore....
:Y)

  • Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 20:05

Diamon

The Weird One

Mmmmm, Hooi: je kunt beter een 300Watt er bij inzetten.

And The Only One


Verwijderd

t'IS een Aopen oudere Midi tower, ala HQ045. Er past dus geen tweede voeding bij, helaas.

  • Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Damn. Dus zelfs als ik een AMD recommended 300 Watter koop wil het nog niet zeggen dat ik uit de instabiliteitsproblemen ben...

  • OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53
Maakt het uit als je 12V 12,25 is?
denk ut niet he
Oh ja, standaard staat mijn Vcore op 1,76 (in de bios ingesteld op 1,7 maar ook geeft ie daar bij PC Health aan dat dit 1,76 is) kan dit kwaad? Als ik um op 1,75 instel, schiet ie gelijk naar 1,825!

Verwijderd

Op zondag 28 januari 2001 14:05 schreef millyways het volgende:
Damn. Dus zelfs als ik een AMD recommended 300 Watter koop wil het nog niet zeggen dat ik uit de instabiliteitsproblemen ben...
Och dat hangt er van of. Het treedt op als :
1) Je hebt NIEt een AMD recommended coeding. Ik bedoel, die suffe codesign is dat dus duidelijk niet. t'is wel 300 Watt... maar da's ook alles
2) Je bent extreem aan het overklokken. Dat kun je uitvissen door de Vcore eerst niet te verhogen, dan de max snelheid uitdokteren. Nu weet je de 'echte' core freqwentie van jouw CPU (Bij mijn Duron600 is dat dus 900.:) ) Tel daar nog eens 10-15% op, daar begint de boel echt vreselijk stroom te trekken, omdat je dan naar Vcore 1.9 moet i.p.v. 1.6 bij een Duron dan.
3) Je hebt een RAID bord waar je een batterij harde schijven aan hangt. Als je zoals de meesten een Geforce 2 of zo hebt, zal het nog sneller gaan....

;)

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 08:19 schreef Hooi het volgende:

[..]
Och dat hangt er van of. Het treedt op als :
1) Je hebt NIEt een AMD recommended voeding. Ik bedoel, die suffe codesign is dat dus duidelijk niet. t'is wel 300 Watt... maar da's ook alles
2) Je bent extreem aan het overklokken. Dat kun je uitvissen door de Vcore eerst niet te verhogen, dan de max snelheid uitdokteren. Nu weet je de 'echte' core freqwentie van jouw CPU (Bij mijn Duron600 is dat dus 900.:) ) Tel daar nog eens 10-15% op, daar begint de boel echt vreselijk stroom te trekken, omdat je dan naar Vcore 1.9 moet i.p.v. 1.6 bij een Duron dan.
3) Je hebt een RAID bord waar je een batterij harde schijven aan hangt. Als je zoals de meesten een Geforce 2 of zo hebt, zal het nog sneller gaan....

;)

  • mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 21:27
Als er in het 12v circuit wat gebeurt is dat niet zo'n ramp. Dit circuit is vooral voor de aandrijving van "power consumers" als ventilatoren en motoren van HD's. Bij mij geeft Asus probe ook aan dat er maar 11.63V is.
Vreemder vind ik het dat probe wel eens met waarschuwingen komt over spanningsdips, steeds in verschillende circuits. Moet ik mij hier zorgen om maken? de PC werkt gewoon door.
Kast Aopen HQ08 met standaard 300watt voeding.

Deze tekst niet lezen !


Verwijderd

Heb je dan ook asusprobe draaien tegelijk met mbm, want dan storen ze elkaar:(
Pagina: 1