P5WD2 Cpu Fan

Pagina: 1
Acties:

• vincentelving
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 15:01
Heb zonet me nieuwe moederbord (P5WD2) in elkaar gefrutseld met Pentium D 805, Ocz 6400 1GB en me Zalman CNPS7000B-AlCu

Alleen pakt mijn CPU_FAN connector geen enkele fan, waardoor ik in de bios een foutmelding krijg, logisch. Zalman en anderen werken er niet op (wel op chassis_fan) dus ligt niet aan koeler.

Toen ik mijn 80mm Led fan aansloot bleek dat de ledjes branden, maar heel licht.. duidelijk is dus dat er gewoon niet genoeg stroom uit komt..

is dit een defect of is zoiets dergelijks te verhelpen?
Heb alternate al gebeld en zeggen stuur maar terug, maar dat duurt weer een week.. dus graag hulp :)

Vincent

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Je zou nog eventueel met een multi-meter kunnen checken wat voor voltage die fan aansluiting geeft. Maar dat zal dus vermoedelijk een stuk lager dan 12V zijn.

Dus dan is de beste oplossing denk ik toch om je bord RMA te sturen, of anders zet je inn het bios de cpu fan op ignore zodat je geen waarschuwing meer krijgt, en hang je de cpu fan aan een andere aansluiting/fancontroller.

Ik heb hier ook een pc draaien waar geen enkele fan aansluiting op het moederbord het doet, alle fans hangen nu @7V aan de voeding zelf gewoon.

[ Voor 17% gewijzigd door Haan op 29-06-2006 10:03 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• vincentelving
multimeter zal ik is ff proberen :)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 12:48
Check in je bios (bij Power Management meen ik) en zet Q-fan Control aan, daarna komen er 2 items tevoorschijn (q-fan mode en cpu fan profile mode) zet de q-fan mode op DC als hij op PWM staat.
CPU Q-Fan Mode - Allows you to select the type of cpu fan cable connected to the cpu fan connector. Set to [PWM] when using a 4-pin cpu fan cable. Set to [DC] when using a 3-pin cpu fan cable.
Staat in de manual op pagina 36-37

Hoop dat dit je probleem oplost

[ Voor 5% gewijzigd door Occy74 op 29-06-2006 10:19 ]

Systeem Specs

• vincentelving
Is dus 5V.. en daar heeft een Zalman op 12v natuurlijk helemaal niks aan :(

• vincentelving
ah ja idd.. 3pins.. zal ff kijken !!

• vincentelving
vincentelving schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:22:
ah ja idd.. 3pins.. zal ff kijken !!
nee werkt niet.. Kan zijn dat ie beschadigd is doordat ik verkeerde instellingen had staan ?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 16:19

BaRF

bijna kerst

vincentelving schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:20:
[...]

Is dus 5V.. en daar heeft een Zalman op 12v natuurlijk helemaal niks aan :(
heb je geen instelling aanstaan dat ie pas meer volts geeft als de zooi warm wordt?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• vincentelving
BaRF schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:41:
[...]

heb je geen instelling aanstaan dat ie pas meer volts geeft als de zooi warm wordt?
lijkt me in dit geval vrij sterk.. omdat geen enkele fan uberhaupt werkt.. dual core zet ie standaard de fan aan omdat die dingen gloeien als ze werken

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Zoals als eerder vermeld moet je in de bios die fan-instelling veranderen van PWM naar DC. PWM wordt tot nu toe alleen gebruikt bij de originele 4 pins intel koelers (misschien dat andere dat ook al kunnen maar die van jouw iig niet).

DC is voor het oude 3 pins systeem.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• vincentelving
mb geeft wat ik ook instel 5v, niet meer en niet minder.. heb cpu_fan maar op ignore gezet en op chassis_fan1 aangesloten, werkt ook :)

mss ooit nog iemand die wel weet hoe te verhelpen :)
Pagina: 1