[Excel] Grafieken met variabele ranges

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Hallo daar,

Nu wist ik even niet zeker waar ik dit moest plaatsen maar gezien het over scripting binnen Excel gaat leek dit me een goede plaats :)

Situatieschets:
Ik heb een datasheet met een voorraad gegevens erin welke (na berekening) gebruikt worden om een aantal (+/- 40) grafieken te vullen. Op dit moment bevat de sheet data voor ongeveer 9 subjecten maar dit wordt in de toekomst uitgebouwd naar +/- 30.

Het probleem is dan het volgende: Op dit moment worden de grafieken statisch gevuld met de data gebaseerd op het aantal subjecten. Ofwel Grafiek1 heeft een source-data van A1:J1, het probleem wat je dus al ziet hangen is dat als er een aantal subjecten bij komen ik dus voor iedere grafiek die source-data handmatig aan moet gaan passen. (de grafieken bevatten allemaal meerdere source-dataranges met het aantal subjecten als range-grootte)

Mijn eerste idee was om de grafieken te koppelen aan variabele ranges ofwel op een of andere manier ergens in een variabele zetten dat de max_column J is ofzo en dat dan verwerken in mijn range.
Nu ben ik al aan het spelen geweest met de INDIRECT() function maar deze geeft niet geheel het resultaat wat ik wil daar deze niet toegepast kan worden in de source-data van een grafiek.

Het liefste zou ik dit oplossen in gewone Excel-Functions (dus zonder het gebruik van macros) omdat het verhaal namelijk uiteindelijk overgedragen wordt aan een derde welke totaal geen verstand van macros heeft.

Mocht dit topic hier verkeerd staan feel free to move it :)

Alvast bedankt voor de moeite heren! :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Mjah gooi maar gelijk dicht....

Google bracht mij een heel mooi voorbeeld waar ik na wat spelen met het volgende op de proppen kwam:

- maak een named range
- vul de named range met de volgende formule: =OFFSET('Sheet1'!$B$117;0;0;1;COUNTIF('Sheet1'!B99:AG99;">0"))

Heel simpel eigenlijk maar je moet het net weten :)

Sorry voor de storing :+

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Opgeloste topics hoeven niet per-se dicht ;)