[Gentoo] rc script probleem

Pagina: 1
Acties:

• Anarril
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik ben de afgelopen week bezig geweest mijn Gentoo thuis-servertje mbv de install-cd te (her-)installeren en tot nu toe ging alles prima. Sinds gisteren echter heb ik last van een lastig probleem wat meer gevolgen heeft dan ik eerst dacht (of ik heb meerdere problemen, maar ik blijf optimistisch :-)).

Het begon toen ik een script wilde aanmaken voor mijn ftp deamon (ftpd) zodat hij door rc gestart kon worden (rc-config start ftpd enzovoort). Ik gebruikte als basis hiervoor het dnetc script omdat het er simpel uitzag :P.

Het eerste wat ik merkte was dat bij het starten van verschillende van de andere scripts (zoals die van apache2 of mysql) ik de volgende melding kreeg (en direct erna eentje die identiek was op checkroot->hostname na) "Can't find service 'checkroot' needed by 'domainname'; continuing...". Aangezien de services wel startten liet ik dit even liggen voor later.

Ik merkte ook op dat de machine nogal aan het swappen was. Een scherpe blik op top leerde mij hoe dat kwam: apache2, apache en mysqld waren allemaal meerdere keren gestart en ieder gebruikte 10-15% geheugen voor een totaal van meer dan 300%. Dit terwijl geen van die programma's iets te doen had en met 64 MB ram. Voorbeeld:
prrrt ~ # top | grep mysqld
15959 mysql 16 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.36 mysqld
15964 mysql 16 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.00 mysqld
15965 mysql 20 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.01 mysqld
15966 mysql 17 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.00 mysqld
15967 mysql 16 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.01 mysqld
15968 mysql 16 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.00 mysqld
15969 mysql 16 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.00 mysqld
15970 mysql 16 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.01 mysqld
15971 mysql 16 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.00 mysqld
15972 mysql 20 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.00 mysqld
15973 mysql 20 0 89904 9440 1168 S 0.0 15.5 0:00.00 mysqld
Waarbij het geheugen gebruik bold is.

Wat inmiddels ook gebeurde (volgens mij eerder niet) was dat ik de volgende meldingen kreeg bij het opstarten van bijv. apache2 via rc:
prrrt ~ # rc-config start apache2
Starting init script
* Re-caching dependency info (mtimes differ)...
* Could not get dependency info for "apache2"!
* Please run:

* # /sbin/depscan.sh

* to try and fix this.
* Please run:

* # /sbin/depscan.sh

* to try and fix this.
* Please run:

* # /sbin/depscan.sh

* to try and fix this.
* Please run:

* # /sbin/depscan.sh

* to try and fix this.
* Starting apache2 ... [ ok ]
prrrt ~ #
En hierna geeft depscan als resultaat:
prrrt ~ # /sbin/depscan.sh
* Caching service dependencies ...
/var/lib/init.d/depcache: line 238: syntax error near unexpected token `}'
/var/lib/init.d/depcache: line 238: ` }'
* Can't find service 'checkroot' needed by 'domainname'; continuing...
* Can't find service 'hostname' needed by 'domainname'; continuing... [ ok ]
wat verder geen verbetering oplevert.

Naast dit alles heb ik gemerkt dat mn 'bell' signaal (piepje via de pc-speaker, hoor je oa als je iets doet wat niet kan zoals naar beneden scrollen in vi aan het eind van een file) vervangen is voor een soort dikke stip midden in het 'character vak'. Duidelijk geen punt/komma/ander leesteken dus. Dit is niet zo als ik over ssh inlog dus het zou ook een losstaand probleem kunnen zijn maar het duikt rond dezelfde tijd op.

Ik heb zelf al gezocht op google (voornamelijke op de foutmeldingen die ik kreeg) maar het is niet echt iets vaak voorkomends. De paar goede matches zijn of russisch/frans/grieks of diegene met het probleem meld "Opgelost, had een filetje verkeerd ge-merged". Ik heb zelf geprobeerd het ftpd script wat aan te passen (de depend() methode oa), ik heb rondgezocht in andere scripts. Ik kon verder niets vinden, weet echt niet hoe ik dit op moet lossen en wil echt niet opnieuw mn installatie overdoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anarril op 29-06-2006 05:00 . Reden: klikte te vroeg op Verstuur bericht :P ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
ik gok op een syntax-error in je ftpd-script :)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:44
Anarril schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 04:59:
Ik ben de afgelopen week bezig geweest mijn Gentoo thuis-servertje mbv de install-cd te (her-)installeren en tot nu toe ging alles prima. Sinds gisteren echter heb ik last van een lastig probleem wat meer gevolgen heeft dan ik eerst dacht (of ik heb meerdere problemen, maar ik blijf optimistisch :-)).

Het begon toen ik een script wilde aanmaken voor mijn ftp deamon (ftpd) zodat hij door rc gestart kon worden (rc-config start ftpd enzovoort). Ik gebruikte als basis hiervoor het dnetc script omdat het er simpel uitzag :P.

Het eerste wat ik merkte was dat bij het starten van verschillende van de andere scripts (zoals die van apache2 of mysql) ik de volgende melding kreeg (en direct erna eentje die identiek was op checkroot->hostname na) "Can't find service 'checkroot' needed by 'domainname'; continuing...". Aangezien de services wel startten liet ik dit even liggen voor later.

Ik merkte ook op dat de machine nogal aan het swappen was. Een scherpe blik op top leerde mij hoe dat kwam: apache2, apache en mysqld waren allemaal meerdere keren gestart en ieder gebruikte 10-15% geheugen voor een totaal van meer dan 300%. Dit terwijl geen van die programma's iets te doen had en met 64 MB ram. Voorbeeld:

[...]
Waarbij het geheugen gebruik bold is.

Wat inmiddels ook gebeurde (volgens mij eerder niet) was dat ik de volgende meldingen kreeg bij het opstarten van bijv. apache2 via rc:

[...]
En hierna geeft depscan als resultaat:

[...]
wat verder geen verbetering oplevert.

Naast dit alles heb ik gemerkt dat mn 'bell' signaal (piepje via de pc-speaker, hoor je oa als je iets doet wat niet kan zoals naar beneden scrollen in vi aan het eind van een file) vervangen is voor een soort dikke stip midden in het 'character vak'. Duidelijk geen punt/komma/ander leesteken dus. Dit is niet zo als ik over ssh inlog dus het zou ook een losstaand probleem kunnen zijn maar het duikt rond dezelfde tijd op.

Ik heb zelf al gezocht op google (voornamelijke op de foutmeldingen die ik kreeg) maar het is niet echt iets vaak voorkomends. De paar goede matches zijn of russisch/frans/grieks of diegene met het probleem meld "Opgelost, had een filetje verkeerd ge-merged". Ik heb zelf geprobeerd het ftpd script wat aan te passen (de depend() methode oa), ik heb rondgezocht in andere scripts. Ik kon verder niets vinden, weet echt niet hoe ik dit op moet lossen en wil echt niet opnieuw mn installatie overdoen.
Probeer eens baselayout opnieuw te emergen, dat lost iig die missende scripts op (checkroot enz.)

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Een scherpe blik op top leerde mij hoe dat kwam: apache2, apache en mysqld waren allemaal meerdere keren gestart en ieder gebruikte 10-15% geheugen voor een totaal van meer dan 300%.
Ik vind het wel heel knap dat je Apache2, Apache en MySQL meerdere keren kan opstarten aangezien je dan foutmeldingen krijgt dat de socket al in gebruik is (of de poort).

Ik denk dat je in de war bent met het aantal daemons wat gestart wordt. Het is heel normaal dat er meerdere apache2's en mysqls draaien. Dit kun je in de configs van Apache2 en MySQL ook instellen hoeveel daemons er worden gestart en hoeveel requests deze kunnen afhandelen.

Voor de rest zou ik net als wat hierboven al gezegd is, de baselayout opnieuw emergen :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.