[XP] WGA de zin en onzin

Pagina: 1
Acties:

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met veel intresse las ik het arikel op tweakers:
nieuws: Microsofts WGA: het goede en het slechte nieuws - update

De update op het artikel vind ik merkwaardig.
Er wordt verteld dat er een update kan komen welke je Windows uit kan schakelen.
Ik vraag mij al af of Microsoft dit wel kan maken: juridisch kan dit problemen opleveren en waarom zou Microsoft in hemelsnaam zoveel tijd steken in een verouderd product.

Stel, deze update komt er. Hij wordt geinstalleerd met de Windows Update.
Na het uitkomen van deze update installeer je een Windows XP machine. Deze komt in een productieproces te hangen. Aangezien het midden in een fabriek is, zal er geen Internet op de machine staan (logisch, je wilt niet dat de pc welke de bietjessnijmachine aanstuurt aangesloten wordt op het Internet). De machine doet goed zijn werk in het productieproces en zorgt ervoor dat de productie 24/7 goed doorloopt. Dan komt het moment dat Windows naar huis belt. Helaas, geen gehoor (geen internet), dan begint de teller te lopen. De machine kan niet uit het productieproces gehaald worden omdat dit ten koste gaat van de productie (of de update die meekomt, zorgt ervoor dat de 'gevoelige' productiesoftware niet meer draait)
Microsoft kan het op dat moment toch niet maken de Windows XP licentie uit te schakelen? Ondanks dat iedereen tegenwoordig op Internet zit, kan je er niet vanuit gaan dat Internet beschikbaar is.

Ok, je kan dan denken: zet XP dan niet midden in een productieproces. Helaas zijn er softwarepakketten welke nogal kritisch zijn. Chipset fout: jammer, bepaalde update wel of niet geinstalleerd: jammer.

Mijn punt: een gebruiker moet zich geen zorgen moeten maken over de werking van een aangeschaft product als deze bij aanschaf volledig goed werkt. Moet Microsoft er voor zorgen dat dit daadwerkelijk zo blijft?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Er staat nergens dat je windows niet meer werkt als hij niet op internet staat. Je windows werkt alleen niet meer als je binnen die tijd de tool zelf niet geïnstalleerd hebt, niet als de tool constateert dat je windows key niet legaal is :)

Verder: Bij een nieuwe windows installatie zal windows niet meteen de code bevatten die op zoek gaat naar de WGA tool na 30 september. En als je de betreffende update installeert die die code toevoegt, dan kan je ook de tool zelf installeren ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sowieso vind ik de update in het artikel nogal dubieus, een verhaal uit derde hand wat opeens door iedereen serieus genomen wordt terwijl het eerste officiele deel veel gematigder is?

That being said, MS staat het imho vrij om dergelijke middelen te gebruiken, hoe irritant ook.
Vergelijk het met een dongle.
Als je je boel op orde hebt heb je er ook geen last van.

* alt-92 wordt een beetje ziek van al het gezeik @ FP over een studentenversie van 50 euro die men al te duur vind...
FFS, zeg. Ik heb een retail XP gekocht, en dan gaan een stelletje knulletjes jammeren over 50 euro terwijl om de haverklap games en hardware wel gekocht kunnen worden (en dan nog videokaarten van 300+ euro ook)?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
BackSlash32 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 00:38:
* Morax wordt een beetje ziek van al het gezeik @ FP over een studentenversie van 50 euro die men al te duur vind...
FFS, zeg. Ik heb een retail XP gekocht, en dan gaan een stelletje knulletjes jammeren over 50 euro terwijl om de haverklap games en hardware wel gekocht kunnen worden (en dan nog videokaarten van 300+ euro ook)?
Ik ben het met je eens, maar dat is een andere discussie dan hier gevoerd word ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik moest het toch even kwijt ;)

Op het originele punt:
Ik denk dat er wel weer een aanpassing wordt gemaakt zodat ook offline PCs blijven werken, maar dan met een nag-screen om de zoveel tijd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een tijd geleden was er ook zo'n gerucht dat er een patch zou komen die illegale XP onbruikbaar zou maken (zie [rml][ XP] Alle illegale versies straks niet meer bruikbaar?[/rml]), bleek niks van waar :)

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wat ik persoonlijk de wat alarmerende "bijwerking" van het eea vind als dit echt zo zou gaan werken is dat Microsoft in de toekomst op een willekeurig moment de mogelijkheid zou hebben mn pc onklaar te maken.. (in een waarschijnlijk geval door een foutje in de check of whatever, in de ultime conspiracy in opdracht van de US of A die vind dat alle Nederlanders terrorist geworden zijn en dus t maar vrolijk zonder werkbare pc moeten stellen)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 14:54

Gerco

Professional Newbie

Die mogelijkheid hebben ze nu ook al hoor IceOnFire (als je tenminste automatische updates aan hebt staan). Ze kunnen zonder enige vorm van toestemming of zelfs maar notificatie van alles installeren op je PC, daar heb je zelf toestemming voor gegeven door de EULA van (onder andere) Windows Media Player 9 te accepteren.

Overigens denk ik dat het niet zo'n slimme zet zou zijn van MS om alle illegale Windozen uit te schakelen. Veel mensen zullen dan inderdaad een Windows moeten kopen, maar omdat die vreselijk duur is (los), gelijk maar een nieuwe computer.

Het moet wel heel raar gaan lopen als Apple dan niet "toevallig" een mooie aanbieding lanceert. Een Mac Mini voor 400-500 euro ofzo, die vliegen dan als warme broodjes over de toonbank lijkt me. De mensen zijn dan toch al boos op MS en als ze moeten gaan betalen voor hun Windows, zijn alternatieven opeens wel interessant.

[ Voor 47% gewijzigd door Gerco op 29-06-2006 11:17 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Cyphax

Moderator LNX
Het zou me niets verbazen als Microsoft echt Windowsen die illegaal zijn uitschakelt. Aan de andere kant zou ik het niet slim vinden. Het lulligst zou dat zijn voor de vele gebruikers die een illegale versie gebruiken, maar dat niet weten. Er zijn veel kleine toko's die gewoon een illegale versie installeren, daar komt een klant niet achter als ze er geen verstand van hebben. Die zullen niet geamuseerd zijn, en terecht. Komt Microsoft's naam niet ten goede gok ik. :P
That said zal er, als Microsoft echt Windowsen gaat deactiveren, binnen de kortste keren een crack ofzo zijn die 'm weer activeert en het gedeelte van Windows dat naar huis belt uitschakelt.

Gerco: niet alleen Apple kan daar goed van profiteren, ook Novell, Ubuntu, misschien Red hat... Mandriva... kunnen allemaal daar goed op inspringen en ik hoop dat ze dat ook maar doen, mocht het zover komen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 29-06-2006 11:21 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Warning: Off-Topic...
Cyphax schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:20:
Gerco: niet alleen Apple kan daar goed van profiteren, ook Novell, Ubuntu, misschien Red hat... Mandriva... kunnen allemaal daar goed op inspringen en ik hoop dat ze dat ook maar doen, mocht het zover komen. :)
Probleem is dat de meeste Linux distros die ik gezien heb, inclusief Ubuntu en Fedora, nog niet "klaar" genoeg zijn om door een thuisgebruiker alleen geadministreerd te worden. Er is nog werk te doen, vooral op X server en -driver en wireless gebied denk ik. MacOS X is al een volwassen OS wat (op Mac hardware) in dit alles ruimschoots voorziet.

In denk niet dat 'Linux' in het algemeen (voor zover je daarvan kan spreken) voor het eind van dit jaar eenzelfde nivo kan halen. Dat resulteert in gefrustreerde gebruikers die iets niet voor elkaar krijgen en een terugval naar Windows, waar dan opeens wel geld voor is. Met MacOS X denk ik dat die kans veel kleiner is, bovendien is het veel beter verkrijgbaar ook.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Cyphax

Moderator LNX
Gerco schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:27:
Warning: Off-Topic...

Probleem is dat de meeste Linux distros die ik gezien heb, inclusief Ubuntu en Fedora, nog niet "klaar" genoeg zijn om door een thuisgebruiker alleen geadministreerd te worden. Er is nog werk te doen, vooral op X server en -driver en wireless gebied denk ik. MacOS X is al een volwassen OS wat (op Mac hardware) in dit alles ruimschoots voorziet.

In denk niet dat 'Linux' in het algemeen (voor zover je daarvan kan spreken) voor het eind van dit jaar eenzelfde nivo kan halen. Dat resulteert in gefrustreerde gebruikers die iets niet voor elkaar krijgen en een terugval naar Windows, waar dan opeens wel geld voor is. Met MacOS X denk ik dat die kans veel kleiner is, bovendien is het veel beter verkrijgbaar ook.
Zelfs een Suse niet?
Probleem met MacOS X is dat mensen een nieuwe computer moeten kopen, en het zijn nog geen spotgoedkope dingen ook. Dat zal de meeste mensen wel afschrikken.

Ik hoop ergens dat Microsoft echt zoiets gaat doen trouwens. Alleen voor mijn broertje zou het wat minder zijn, maar alas. Ik ben echt benieuwd wat voor gevolgen het zou hebben.
Ik denk dat het onverstandige move zou zijn en dat Microsoft niet zo arrogant is om te denken dat het voor hun verder geen nadelige gevolgen zal hebben. Als ze een beetje opgelet hebben weten ze dat hun enige ECHTE troef het defactostandaard-zijn van Windows is. Dat zou ik als ik het voor het zeggen had absoluut nooit doen. Maar aangezien MS een monopolie heeft en monopolies niet goed zijn, mogen ze van mij. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Cyphax schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:34:
Zelfs een Suse niet?
Probleem met MacOS X is dat mensen een nieuwe computer moeten kopen, en het zijn nog geen spotgoedkope dingen ook. Dat zal de meeste mensen wel afschrikken.
Suse heb ik geen ervaring mee om eerlijk te zijn. Wel merk ik dat er bijvoorbeeld nog relatief weinig Nederlandse vertalingen beschikbaar zijn. De laatste keer installeerde ik bijvoorbeeld Fedora in het NL, maar de helft van de teksten waren niet vertaald. Persoonlijk vind ik Nederlandse software een gruwel, maar voor een thuisgebruiker is het een absolute must.

Overigens kost een retail Windows ook al snel een paar honderd euro. Als ik er dan nog een honderdje (of twee) bijleg, heb ik een mooie Mac Mini (aangenomen dat Apple inderdaad een leuke aanbieding neerzet, maar dat lijkt me logisch). Opeens zo duur niet meer.
Ik hoop ergens dat Microsoft echt zoiets gaat doen trouwens. Alleen voor mijn broertje zou het wat minder zijn, maar alas. Ik ben echt benieuwd wat voor gevolgen het zou hebben.
Ik ook, zo'n aardverschuiving op IT gebied hebben we nog nooit gezien. Ik zal aan de zijlijn met veel plezier toekijken.
Ik denk dat het onverstandige move zou zijn en dat Microsoft niet zo arrogant is om te denken dat het voor hun verder geen nadelige gevolgen zal hebben. Als ze een beetje opgelet hebben weten ze dat hun enige ECHTE troef het defactostandaard-zijn van Windows is. Dat zou ik als ik het voor het zeggen had absoluut nooit doen.
Natuurlijk doen ze het niet. Ze hebben immer zelf gezegd: "If they're going to steal the software, we want them to steal ours". Het mogen dan Amerikanen zijn, maar dat betekent niet dat ze op hun achterhoofd gevallen zijn natuurlijk.

Pagina: 1