Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15385

Topicstarter
Ik heb even in de search gekeken, maar soortgelijk topic kon ik niet vinden. Het gaat mij namelijk om de betekenis van bepaalde dromen.

Ik droomde vannacht dat ik al mijn handdoeken aan het kapotscheuren was, en toen ik daarmee klaar was baalde ik dat ik ook mijn grote handdoeken had verscheurd. :?

Nou vraag ik me wel vaker af wat dromen betekenen. Heeft iemand zo'n overzicht daarvan??

Als je bijvoorbeeld droomt dat je je in je blootje ergens staat heeft dat te maken met onzekerheid.
Nou vraag ik me dus af wat het betekent als je iets kapot scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38

Elvhenk

/me hartje GO

Naam mijn idee is dat tamelijk agressief, je maakt iets kapot, een ding dat op zich toch wel nuttig is. En daarna baal je ervan.
Misschien moet je je afvragen of je in het dagelijks leven soms te veel en te ver reageert. Iets over eerst nadenken en dan pas bedenken wat je gaat scheuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 27 januari 2001 10:42 schreef Elvhenk het volgende:
Naam mijn idee is dat tamelijk agressief, je maakt iets kapot, een ding dat op zich toch wel nuttig is. En daarna baal je ervan.
Misschien moet je je afvragen of je in het dagelijks leven soms te veel en te ver reageert. Iets over eerst nadenken en dan pas bedenken wat je gaat scheuren?
Hey.... daar zit wel wat in :)

Ben namelijk nogal erg impulsief ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk

Elvhenk

/me hartje GO

Ach, het ligt soms zo voor de hand... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15243

Die handoek symboliseert je jeugdige "IK" en het verscheuren is het proberen te vernietigen daarvan...

Ben je vroeger thuis of ergens anders soms vele malen sexueel misbruikt??
Eén handdoek staat voor zo'n gebeurtenis, en die grote handdoek! Nou das wel iets heel ergs...

Je bent natuurlijk boos om de misbruiker maar je hebt de gedachte al jaren verdrongen.

Nu komt ie alleen naar boven en uit je je woedde...

Dat je er daarna spijt van hebt getuigt van een extra diepe verdringing van een hogere graad...

Zoek hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12531

dromen hebben geen betekenis, mijns inziens.
Het is manier van emoties verwerken die waarvoor tijdens het rationele denken (wanneer men wakker is) geen tijd voor is. Aangezien er niet meer rationeel wordt nagedacht slaan de emoties die soms ook nog op een vreemdsoortige manier aan elkaar geknoopt worden met andere zaken uit je geheugen, helemaal nergens op. In sommige gevallen kan het tot een toevallige combinatie leiden die later als een soort teken kan worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 16:03
Op zondag 28 januari 2001 02:05 schreef dwarf_ het volgende:dromen hebben geen betekenis, mijns inziens.
Het is manier van emoties verwerken die waarvoor tijdens het rationele denken (wanneer men wakker is) geen tijd voor is. Aangezien er niet meer rationeel wordt nagedacht slaan de emoties die soms ook nog op een vreemdsoortige manier aan elkaar geknoopt worden met andere zaken uit je geheugen, helemaal nergens op. In sommige gevallen kan het tot een toevallige combinatie leiden die later als een soort teken kan worden gezien.
Maar juist doordat het verwerking van gedachten is, kan er ook een kern van waarheid in zitten.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
in dromen komen inderdaad dingen voor die je hebt meegemaakt, vooral van de afgelopen dag. in die zin zit er een kern van waarheid in. maar geen kern van waarheid in de zin van dat het voortekens zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18020

Dromen zijn geen onafgewerkte beelden van die dag. Als je vlak voor je slaapt aan een bepaald onderwerp denkt, wedden dat je er dan over droomt en het 's ochtends nog weet?? Werkt voor mij best wel lache...

Dromen is gewoon dat je hersenen op Alfa-ritme werkt en dat je nog steeds dingen kan zien/horen/ruiken/proeven en dat zie je als droom.

Probeer Wild Lettuce maar, en je begrijpt meteen wat ik bedoel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15644

Ik weet nog wel degelijk dromen die ik inmiddels lang geleden heb gedroomd hoor.. Als kind droomde ik altijd(meer als 1x ja) dat ons huis in brand stond en dat ik door een heks gered werd.

En ik heb ook wel gedroomd dat ik ons pap neerstak met een schaar en dat ie achterover de trap afviel.

Ook heb ik gedroomd dat ik en een vriendin ergens heenwaren.. en toen kwamen we terug bij de tent (?schijnbaar op vakantie ofzo)en gingen we de tent in en ons mam ging water halen voor de thee.. en toen kwam ze terug en sneed de onderkant van de tent helemaal rondom open en toen kwam ze voor de tent in.. ik vluchtte naar buiten toe door wat ze had opengesneden, maar ze had dus wel die vriendin van me doodgestoken.. mn broertjes waren naar buiten toegegaan, en toen hebben ze samen met ons mam ons pap met een mes door z'n borst helemaal doorboord.. En ik keek alles toe vanachter de bosjes.

Ook heb ik wel gedroomd dat ik in een grot ging.. en kwam ik bij een soort kruising met allemaal borden met waar ik heen kon gaan, landen stonden erop, en dan was er op eens een man die me wou vermoorden en ging me achterna.. dus ik holde weer terug naar waar ik vandaan kwam.. toen was de uitgang geblokkeerd, en toen werd ik wakker..

Maardat zijn allemaal dromen van een aantal maanden/jaren geleden en ik kan ze nog steeds zo vertellen hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12531

en wat is nou de betekenis van die dromen? juist, helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Dromen hebben alleen betekenis, omdat ze vaak fragmenten bevatten van ervaringen van de afgelopen dagen. Als je meerdere keren dezelfde droom hebt kan het zijn dat het gewoon op iets is gebaseerd waar je vaak aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Op zondag 28 januari 2001 13:44 schreef wieikke het volgende:
Dromen hebben alleen betekenis, omdat ze vaak fragmenten bevatten van ervaringen van de afgelopen dagen. Als je meerdere keren dezelfde droom hebt kan het zijn dat het gewoon op iets is gebaseerd waar je vaak aan denkt.
In je dromen "zet je alles op een rijtje" wat je de afgelopen periode hebt meegemaakt. Je droomt dan over hele rare combinaties daar tussen en waar je heel erg over denkt, waar je mee zit, traumatische ervaringen, verwachtingen, vriendschappen etc.

Putting the bit in Biton since 1997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 27 januari 2001 22:25 schreef richard47at het volgende:
Die handoek symboliseert je jeugdige "IK" en het verscheuren is het proberen te vernietigen daarvan...

Ben je vroeger thuis of ergens anders soms vele malen sexueel misbruikt??
Eén handdoek staat voor zo'n gebeurtenis, en die grote handdoek! Nou das wel iets heel ergs...

Je bent natuurlijk boos om de misbruiker maar je hebt de gedachte al jaren verdrongen.

Nu komt ie alleen naar boven en uit je je woedde...

Dat je er daarna spijt van hebt getuigt van een extra diepe verdringing van een hogere graad...

Zoek hulp!!!
Ben je nu serieus?? :? Krijg er namelijk helemaal kippevel van ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-06 14:56

Sharky

Skamn Dippy!

ho richard, voordat je allerlei psychologsiche verhandelingen neertypt. niet zo kort door de bocht. waarom denk je in hemelsnaam dat jij iemand kunt aanraden hulp te zoekn omdat hij een iets afwijkende droom heeft. als hij zelf denkt dat hij ergens mee zit en hulp nodig heeft uit zich dat wel anders. internet is nou niet echt een plek om mensen te adviseren hulp te zoekn (tenzij ze hier zeggen dat ze op het punt staan een pot slaappillen in te nemen)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk

Elvhenk

/me hartje GO

Die Richard was bijzonder vervelend gisteravond en is geband. Zal je net zien als alle mods samen de hort op zijn, maar er was een andere redder in de nood.

Wat betreft dromen, het is gewoon superpersoonlijk en ik heb toch geregeld gemerkt dat ik bepaalde hints van mezelf kreeg via dromen, iets was ik in het dagelijks leven over het hoofd had gezien. Maar het varieert, sommige dromen zijn gewoon drukke onzin. Ik let er zelf altijd op hoe helder de dromen zijn, hoe helderder, hoe luider de hint, cq. klap op de kop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 19:50

ALH

Richard: Ik denk dat je een beetje voorzichtig moet zijn met conclusies...

Er zijn namelijk ook heel veel dromen die nergens over gaan, en ik denk dat dromen wel een soort van betekenisn kunnen hebben, maar dat die niet anders is dan in het dagelijks leven snap je :?

Wacht, ik zal het ff aan de hand van een voorbeeld proberen uit te leggen:

Je moet beter leren voor school omdat je anders het jaar niet haalt, wel, nu droom je bijvoorbeeld dat je blijft zitten en de problemen dat dat met zich mee brengt en dat je van school wordt gekickt ofzo :)

Dan droom je dus wel iets, maar die betekenis lag eigenlijk ook al irl...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10816

Dromen over jezelf of anderen in naakte vorm hoeft toch niet perse onzekerheid te weerspiegelen? Als ik bijv. kijk naar m'n beste vriendin die zich totaal tegenonver niemand raar voelt als ze naakt door het huis loopt.

Tenzij je als man een klein pikkie hebt en je daar voor schaamt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 28 januari 2001 16:32 schreef Elvhenk het volgende:
Die Richard was bijzonder vervelend gisteravond en is geband. Zal je net zien als alle mods samen de hort op zijn, maar er was een andere redder in de nood.
Ik vroeg me al af hoe hij aan die "wijsheden" (:?) kwam.... Hij heeft kennelijk een grote duim! :(
Wat betreft dromen, het is gewoon superpersoonlijk en ik heb toch geregeld gemerkt dat ik bepaalde hints van mezelf kreeg via dromen, iets was ik in het dagelijks leven over het hoofd had gezien. Maar het varieert, sommige dromen zijn gewoon drukke onzin. Ik let er zelf altijd op hoe helder de dromen zijn, hoe helderder, hoe luider de hint, cq. klap op de kop. ;)
Ja dat heb ik ook. Sommige dromen blijven lang hangen of komen zelfs terug.

Wat Pacific_Ocean ook al schreef, daardoor onthou je ze voor de rest van je leven, en zou je bijna gaan denken dat die droom een extra betekenis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18020

Een droom heeft evenveel betekenis als je er zelf aangeeft.

Als je net wakker wordt kan je je droom meestal niet helemaal helder terugzien, dat is het moment waarop je gaat verzinnen en er een waarde aanhangt.

Dromen zijn bedrog. En tuurlijk..het komt zeker voor dat *bij toeval* een droom uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20239

Ik denk dat iets heeft te maken met wat er gebeurt is, waar je vn baalt en dit jou manier is van verwerken.
Anders kijk hier eens

http://www.rendo.dekooi.nl/~bobby/dromen3.htm

of hier

http://home.wanadoo.nl/xanthe/artikelen/Dromentaal.htm
:z :z :z :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21033

He ik_zei_de_gek,

Je droom betekend waarschijnlijk dat..>

- je iets bent verloren..
- je iets wilt herstellen..
- je iets wilt vervangen..

Ik zou niet te nauw zijn over die handdoeken; een droom is voor een gedeelte
verwerking van de realiteit. Het gaat om
het proces..> Ga na of je iets bent verloren of gaat verliezen/vervangen/herstellen..

En misschien word je een :? vraagteken wijzer!

Succes! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7933

Ik raad je aan een boek van Freud te lezen. De verdringingstheorie en zijn ideen over het onbewuste kunnen je helpen je droom te analyseeren. Ik ken ook iemand die al zijn dromen probeert te analyseren. Het schijnt dat bepaalde voorwerpen in je droom, ervaringen/personen/ideen van die dag voorstellen. Door daar over te droomen, kan je die invloeden(die blijkbaar veel invloed op jouw hebben gehad) weer uit je onbewuste halen en ze op deze manier te verwerken. Je verwerkt je gevoelens en ervaringen namelijk niet als je ze wegstopt in een van de vele kamertjes in je hersenen.
Ik hoop je een beetje geholpen te hebben
Pagina: 1