[Mobo] Microstar MS 7060 opstartprobleem (piepjes)

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 15:31
Hallo,

ik zit hier bij iemand met een Microstar MS 7060 moederbord met een SiS 964 chipset die ineens niet meer draait.

Bij het opstarten geeft ie helemaal geen beeld en piept ie als volgt:

1x lang, 2x kort...............(iets hogere piep) 9x kort. Dit blijft telkens herhalen.

Ik heb de manual erbij gezocht online, maar daar word met geen woord gerept over piepjes en wat die evt kunnen betekenen.
Ik heb alles los gehad, ook geheugen eruit, blijft hetzelfde piepen. Ander geheugen erin wat zeker goed is, blijft hetzelfde piepen.

Die pc heb ik gisteren helemaal opnieuw geinstalleerd met een officiele versie van XP SP2, met netjes alle updates erop en hij liep als een zonnetje. Ik kom net daar om een image te maken en sluit hem af en wil booten van flop en toen deed ie niks meer.

Het maakt ook niet uit in welke volgorde de bootdevices staan, hij blijft hetzelfde piepen.
HEt enige wat ik vandaag nog gedaan heb is daemontools willen installeren, en toen vroeg ie om een reboot voordat ie verder kon gaan.

Daarna issie nog welgeteld 1x volledig opgestart en toen was het hommelles.
Geen beeld, en hij blijft piepen ;(
Ik kan ook niet meer in de bios komen en heb al geprobeerd om het biosbattarijtje er even uit te halen om hem te laten resetten zegmaar. Jumpertje wat daar eik voor is lost het ook niet op.

Met google vind ik niks over piepjes en ook op GoT kan ik weinig vinden.
Is er iemand die misschien een idee heeft wat er hier aan de hand kan zijn?

Als jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het wel :)
Op google kan ik verder weinig nuttigs vinden

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02

Flip

^^

Naar mijn weten was 1x lang, 2x kort. Het niet correct herkennen van je vid.kaart. Probeer dus een keer een andere grafische kaart, als je daar de mogelijkheid toe hebt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uitleg van piepjes staat overigens ook gelinkt in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

1x lang en 2x kort is inderdaad een probleem met de videokaart. Maar het kan ook het moederbord zijn (gare AGP slot of onboard videochip). En 9x kort die erachteraan komt duidt op een geheugenprobleem (niet specifiek, maar veel korte piepjes achterelkaar duidt daar in ieder geval normaliter op).

Probeer een andere videokaart en ander geheugen. Mocht dat niks oplossen, dan is het moederbord of misschien gelijk de hele PC aan vervanging toe. Het beestje is iets van 3 jaar oud, gok ik?

Overigens slaat de SiS964 op de southbridge die dus bij meerdere chipsets kan voorkomen. Het chipset van dit bord is de SiS661FX. Let in het vervolg eens op bij het specifieren ;)

• vosss
BalusC schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 06:37:
Uitleg van piepjes staat overigens ook gelinkt in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

1x lang en 2x kort is inderdaad een probleem met de videokaart. Maar het kan ook het moederbord zijn (gare AGP slot of onboard videochip). En 9x kort die erachteraan komt duidt op een geheugenprobleem (niet specifiek, maar veel korte piepjes achterelkaar duidt daar in ieder geval normaliter op).

Probeer een andere videokaart en ander geheugen. Mocht dat niks oplossen, dan is het moederbord of misschien gelijk de hele PC aan vervanging toe. Het beestje is iets van 3 jaar oud, gok ik?

Overigens slaat de SiS964 op de southbridge die dus bij meerdere chipsets kan voorkomen. Het chipset van dit bord is de SiS661FX. Let in het vervolg eens op bij het specifieren ;)
Let jij in het vervolg dan ook even op?
Ik heb alles los gehad, ook geheugen eruit, blijft hetzelfde piepen. Ander geheugen erin wat zeker goed is, blijft hetzelfde piepen.
:+

Zowel met een werkende losse kaart als met de onboard kaart doettie niks behalve piepen :?

=edit=
goeiemorgen vosss......ik zal straks in de pauze eens kijken of ik met die links die je geeft iets kan :)
Mocht dat niet zo zijn dan meld ik me wel weer.

[ Voor 7% gewijzigd door vosss op 29-06-2006 07:51 ]

Verwijderd

Heb ik ook gehad, ff testen met een andere (werkende) videokaart, dan is het waarschijnlijk een brak AGP slot. Nieuw mobo is dan de enige oplossing..

• vosss
Ik zit me iets af te vragen.......ik heb wel vaker iets gelezen over 3.3 en 3.5v agp sloten en in dit slot heb ik een ouwe ati 9700 pro gedaan ipv de onboard videokaart.

Zou het kunnen dat daar iets mis is gegaan? :?
Wel vreemd, want hij heeft gewoon gewerkt; hele avond nog zitten gamen om de kaart uit te testen.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

kijk eens op je moederbord welke bios je hebt want op het internet vind je meestal wat die piepjes betekenen, voor ami bios is dit

http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Volgens die bios-central link is dan ook je BIOS rom dood... heb je al een CMOS reset gedaan?.. (power eraf, batterij eruit 15s wachten... / jumper verzetten 15 s wachten)

Ja sorry, had niet goed gelezen, dus mem probleem/bios probleem. Vervang 1 van de twee en je bent wijzer toch? (leen ergens ofzo)

[ Voor 29% gewijzigd door kahm-jai op 01-07-2006 11:24 . Reden: antwoord ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• vosss
kahm-jai schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:22:
Volgens die bios-central link is dan ook je BIOS rom dood... heb je al een CMOS reset gedaan?.. (power eraf, batterij eruit 15s wachten... / jumper verzetten 15 s wachten)
Lezen is best moeilijk voor sommige mensen :{
Ik kan ook niet meer in de bios komen en heb al geprobeerd om het biosbattarijtje er even uit te halen om hem te laten resetten zegmaar. Jumpertje wat daar eik voor is lost het ook niet op.
:{
Pagina: 1