[Kabels] Afschermen SPDIF/coax echt nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 593 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Is het gebruik van een afgeschermde (coaxiale) kabel echt nodig? :?

Ik zal de situatie even uitleggen. :)
Ik heb van mijn pc een usb verlengkabel met draadloze muis, deze werkt prima.
Daarna legde ik er een (zelfgemaakte) composietkabel naast, gewoon een tweelingsnoer aan RCA stekkers gesoldeerd.
Toen waren beeld en muis prima.

Nu had ik nog RCA stekkers en tweelingsnoer over, dus ik dacht, dat kan ik mooi gebruiken om mijn S/P out van m'n pc aan m'n versterker te hangen.

Maar zodra ik die kabel er naast had gelegd en aangesloten werkte de muis niet meer op afstand, alleen binnen 20cm van het draadloze station.
En het beeld is wat rommelig geworden.

Ik heb dus het gevoel dat de 'coax' kabel voor het geluid de andere kabels verstoord. (het geluid is overigens prima, al mis ik wat dynamiek maar dat is niet zo vreemd met mp3 ;) ).

Zou dit verbeteren als ik de kabel vervang door 'echte' coax kabel?
Of kan ik dan nog beter optisch neerleggen.
Het was namelijk de bedoeling om er een low budget oplossing van te maken dus ik wil graag even weten of het zin heeft om een rol coax te halen.
En als dat inderdaad uit maakt, moet ik dan een duurdere versie nemen of is coax van zichzelf al beter.
Ik weet namelijk wel dat coax zelf afgeschermd is, maar of het verstoren van andere kabels ook minder zal worden weet ik niet. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met tweelingsnoer? Toch niet waar je lampen mee of speakers mee aansluit mag ik hopen?? Voor de kwaliteit van de signaaloverdracht kun je beter coax gebruiken, dan zal het ook minder storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:15
volgens dit documentje wordt over die kabel een signaal met 2x de bitrate van je spdif signaal verstuurd (pag 5 bovenaan) een kleine rekensom leert dat als je 44,1 kHz, 2 kanaals, 16 bits audio afspeelt, je een frequentie van (44100 x 2 x 16) x 2~= 2.8 MHz op de kabel krijgt. Dat tweelingsnoer dat je gebruikt gaat dus werken als een antenne, en een signaal op 2.8 MHz uitzenden. Als nu net je muis ergens in de buurt* van die frequentie werkt, kan die niet meer communiceren.
Dus ja.. 75 ohm coaxkabel zal het probleem (hoogst waarschijnlijk) oplossen

* omdat het een blokgolf is komen ook de hogere harmonischen voor, dus 3x, 5x,7x,... de genoemde frequentie..

edit:
typos

[ Voor 7% gewijzigd door donzz op 28-06-2006 23:12 ]

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:56:
Wat bedoel je met tweelingsnoer? Toch niet waar je lampen mee of speakers mee aansluit mag ik hopen?? Voor de kwaliteit van de signaaloverdracht kun je beter coax gebruiken, dan zal het ook minder storen.
Tweelingsnoer is inderdaad dat standaardsnoer.
Twee-adering, en die kan je los van elkaar trekken. :)
donzz schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 23:10:
volgens dit documentje wordt over die kabel een signaal met 2x de bitrate van je spdif signaal verstuurd (pag 5 bovenaan) een kleine rekensom leert dat als je 44,1 kHz, 2 kanaals, 16 bits audio afspeelt, je een frequentie van (44100 x 2 x 16) x 2~= 2.8 MHz op de kabel krijgt. Dat tweelingsnoer dat je gebruikt gaat dus werken als een antenne, en een signaal op 2.8 MHz uitzenden.
Als nu net je muis ergens in de buurt* van die frequentie werkt, kan die niet meer communiceren.
Ik had het kunnen verwachten, het wordt niet voor niets coaxiaal genoemd. :(

Die composiet werkt niet als antenne omdat het analoog is toch? Dat is gewoon laagstroom wat er door gaat? :)
Dus ja.. 75 ohm coaxkabel zal het probleem (hoogst waarschijnlijk) oplossen

* omdat het een blokgolf is komen ook de hogere harmonischen voor, dus 3x, 5x,7x,... de genoemde frequentie..
Het enige wat ik dan niet helemaal begrijp in dit verhaal:
Is het dan ook zo dat die 'antenne' de kabels zélf ook kan verstoren?
Dus niet alleen het signaal van de muis?

Want een muis werkt op een veel hogere frequentie geloof ik, en de composiet wordt ook verstoord.
Maar ik zal dan proberen om een coaxkabel te leggen, heb toch tijd over :+
Ik zal ook eens kijken of ze daar nog afschermde varianten van hebben, stel dat de coax ook nog net genoeg verstoort dan raak ik enigzins gefrustreerd. ;)

In ieder geval bedankt voor de info, ik hoop dat je ook antwoord hebt op mijn extra vragen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Gonadan schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:51:
(het geluid is overigens prima, al mis ik wat dynamiek maar dat is niet zo vreemd met mp3 ;) ).
Offtopic, maar: mp3 is erop gebouwd om informatie weg te laten die je toch niet hoort. Verschil met ongecomprimeerde wav is dus theoretisch onhoorbaar, en in de praktijk (met voldoende hoge VBR bitrate) is dat ook zo.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Varienaja schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 09:25:
Offtopic, maar: mp3 is erop gebouwd om informatie weg te laten die je toch niet hoort. Verschil met ongecomprimeerde wav is dus theoretisch onhoorbaar, en in de praktijk (met voldoende hoge VBR bitrate) is dat ook zo.
En dat is maar deels waar.
Bij 128Mb MP3'tjes (die heb ik helaas ook nog) hoor je wel degelijk verschil.
Het geluid is wat minder dynamisch dan met bijvoorbeeld een CD. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 09:27:
[...]

En dat is maar deels waar.
Bij 128Mb MP3'tjes (die heb ik helaas ook nog) hoor je wel degelijk verschil.
Het geluid is wat minder dynamisch dan met bijvoorbeeld een CD. :)
Da's vreemd, want de mp3 verandert niets aan de dynamiek, het werkt via frequentiemaskering. Heb je dit wel ABX (dubbelblind) getest? Anders is dit vrijwel zeker een placebo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
dreamvoid schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 09:48:
Da's vreemd, want de mp3 verandert niets aan de dynamiek, het werkt via frequentiemaskering. Heb je dit wel ABX (dubbelblind) getest? Anders is dit vrijwel zeker een placebo.
offtopic:
Het is een 'lossy' compressie techniek, er gaat dus informatie verloren.
En ook al hoor je dat niet aan de muziek, je hoort wel een verschil in kwaliteit met een goede installatie en een goed gehoor.
Misschien moet je een keer iets anders gebruiken dan je PC speakers ;)

En nu ontopic graag, ik wil wel graag weten of die Coaxkabel echt de oplossing zou zijn. :)

Zou het ook nog goed zijn om de composiet door een coaxkabel te vervangen?
Lijkt me niet nuttig namelijk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 22:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Coax is gewoon verplicht voor SPDIF, punt! Je MOET gewoon 75 Ohm coax gebruiken wil je zeker zijn dat je signaal deugdelijk aan de andere kant uitkomt, en natuurlijk dat er geen externe kabels beinvloed worden (en andersom). Zelfde geldt eigenlijk voor je composiet kabel.

Coax IS altijd afgeschermd, dus je hoeft niet extra te kijken naar afgeschermde coax ;)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 29-06-2006 10:14 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:11:
Coax is gewoon verplicht voor SPDIF, punt!
LOL ok, ok. Ik ga coax kopen :>
Je MOET gewoon 75 Ohm coax gebruiken wil je zeker zijn dat je signaal deugdelijk aan de andere kant uitkomt, en natuurlijk dat er geen externe kabels beinvloed worden (en andersom). Zelfde geldt eigenlijk voor je composiet kabel.
Dus zelfs dat 1.5 mm dunne composietkabeltje wat ik heb liggen heeft een kern en een mantel?
De tering, naja, dan ook maar coax voor de composiet ;)
Coax IS altijd afgeschermd, dus je hoeft niet extra te kijken naar afgeschermde coax ;)
Da's waar ja, maar je hebt verschillende kwaliteiten, afgeschermd tot een bepaalde veldsterkte enzo. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 07:19
Ik transporteer thuis ook mijn SPDIF- en Video-composiet signaal d.m.v. 2 x 10-meter-lange COAX kabels. De kwaliteit is super!
Sterker nog, het videosignaal is een stuk beter dan het beeld dat ik met een 10 meter lang S-Video kabeltje had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 22:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Tip: koop gewoon bij de bouwmarkt wat degelijke TV kabel. Liefst met koperen maltel koperen afscherming, en liefst zowel folie als gevlochten afscherming. Dat is goedkoop en goed. Helaas wel wat stroef.

@Dr_oetker: Probeer ook maar eens S-Video via de zelfde coax te doen (heb je twee adres voor nodig). Denk dat het daar ook flink van opknapt :)

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 29-06-2006 10:23 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:21:
Tip: koop gewoon bij de bouwmarkt wat degelijke TV kabel. Liefst met koperen maltel koperen afscherming, en liefst zowel folie als gevlochten afscherming. Dat is goedkoop en goed. Helaas wel wat stroef.
Ik wilde tijdens mijn lunchpauze even naar de Gamma kuieren. ;)
Hmm, koper en dubbele scheiding. Ik zal kijken of ze het hebben.
Het is wel klote om aan te leggen, stug en dik. Maar kan het beter goed doen :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zo, ben terug van de Gamma, Praxis had zoals gewoonlijk weer niets nuttigs ;)

Kabel gekocht (25m) kan ik precies de 2x12m die ik nodig heb uit halen.
Mét folie, helaas is alleen de kern koper. Met koperen afscherming hadden ze niet.
Ook afgeschermde connectoren gekocht.
Als het nu nog gaat storen word ik erg verdrietig, dan zal ik toch echt aan optisch moeten gaan denken :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:15
Gonadan schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 08:24:
[...]

Ik had het kunnen verwachten, het wordt niet voor niets coaxiaal genoemd. :(

Die composiet werkt niet als antenne omdat het analoog is toch? Dat is gewoon laagstroom wat er door gaat? :)
het antenne effect werkt twee kanten op.. echter is het verzonden signaal een digitaal signaal (+/- 0.5 volt), dus er moet vrij veel ruis bij komen voordat er bitjes gaan omklappen..

het composiet signaal is bij mijn weten wel een analoog signaal, of heeft in ieder geval meer signaalniveau's, en daarbij is het voor de ruis us makkelijker om het signaal te verstoren.

de discussie over mp3 en dynamiek:
spdif zend gewoon uncompressed wav over, dus de mp3 wordt op de computer ge-decompressed, en vervolgens over de spdif naar je audio-installatie gestuurd..

over coax met verschillende veldsterktes:
veldsterkte wordt gegeven in volt / meter, aangezien we hier met vrij kleine signalen te maken hebben, zal vrijwel elke 75 ohm coax kabel volstaan.

ik hoop dat alles werkt nu!

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
donzz schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:43:
de discussie over mp3 en dynamiek:
spdif zend gewoon uncompressed wav over, dus de mp3 wordt op de computer ge-decompressed, en vervolgens over de spdif naar je audio-installatie gestuurd..
Ja dat klopt, maar dan is het al gecomprimeerd geweest. Dus het verlies van informatie is al gebeurd. :)
Maar dat is een gehele andere discussie, en als daar audiofielen bij komen is het helemaal gebeurd ;)
over coax met verschillende veldsterktes:
veldsterkte wordt gegeven in volt / meter, aangezien we hier met vrij kleine signalen te maken hebben, zal vrijwel elke 75 ohm coax kabel volstaan.

ik hoop dat alles werkt nu!
Ik hoop het ook!
Nu eerst even eten, daarna ga ik de coax aanleggen.
Ik laat wel weten wat het geworden is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
:O

Wat een hondenklus, was pas rond 10 uur klaar.
Lag ook een beetje aan mijn eigen cognities die gingen dissoneren maar het liep niet voorspoedig. :.(
Ik stond in de gamma en wilde coaxiaalkabel maken, dus je koop coaxkabel, zo ver prima.
Dan de connectors, de RCA versie is een mannetje, maar die waren niet gemaakt voor coax.
Dus kijken naar connectors die wel geschikt waren voor coax, alleen kreeg ik daar het gevoel bij dat ze wat smal leken. Maar toch maar meegenomen, 'dat is vast gezichtsbedrog omdat die afscherming dikker is' (1e geval van cognitieve dissonantie)
Het paste dus inderdaad niet, en dan denk je al van DUH het is ook voor je tv, rund. :(

Maargoed, ik nog even naar de stad fietsen, daar was wel koopavond, was er in 12min (5km :+ ).
Had verloopstukje van s-video naar composiet mee voor de zekerheid.
Komt hij daar aan, coax vrouwtjes, begint het al in m'n achterhoofd te knagen, dat is toch ook voor tv enzo.
Maar hij paste, ik had echter wel het gevoel dat alleen de middenpool pakte, maar dieper in de connector werd hij smaller dus het zou wel goed komen. (cognitieve dissonantie 2).
NIET DUS de mantel maakte inderdaad geen contact, dus dan moest ik er een draadje tussen proppen, maar dat vond ik te amateuristisch.

Toen in uiterste frustratie m'n RCA connectors maar weer gepakt, bleek dat na het verbuigen van de kern connector er wél coax in kon, en nog rete makkelijk ook.
ARGH!!! |:( 8(7

Alles aangesloten, alles werkt. Alleen nog wat rommelen met de schermkloon instellingen en de geluidsinstellingen maar het werkt tenminste.

Iedereen erg bedankt voor jullie hulp. _/-\o_

Ja ik weet het, dit haalt mijn geloofwaardigheid drastisch naar beneden. ;)
Volgende keer koop ik gewoon alleen de spullen waar ik geen dubbel gevoel bij heb. :)

PS: Mijn vriendin is niet blij met jullie, die zit nu al 3 dagen in de rotzooi van rondslingerende soldeerbouten, kabels, tangen en connectors. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Gonadan schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 08:42:

PS: Mijn vriendin is niet blij met jullie, die zit nu al 3 dagen in de rotzooi van rondslingerende soldeerbouten, kabels, tangen en connectors. ;)
Haha zo is het hier ook regelmatig, daar wennen ze wel aan :P
Pagina: 1