Oververhitting: omruilgeval?

Pagina: 1
Acties:

• DanielPharos
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03 10:34
*schraapt zijn keel voor zijn eerste post*

Anderhalf jaar terug heb ik bij MyCom zelf een PC samengesteld, en daar toen gekocht. Expliciet de vraag gesteld of dit een 'goede' (geen conflicten) PC was. Antwoord: Ja. Nadat mijn videokaart-fan het 3 keer begeven had (zit nu een Zalman VF900 op), merkte ik begin deze zomer op dat mijn CPU toch wel erg warm werd. Totdat... *PLOF* PC uit. De processor werd te warm, op de standaardinstellingen! :(

Ik wil dus dat dit opgelost wordt. Een PC die niet eens op de standaardsettings kan draaien vind ik een miskoop. Kan ik dus zeggen dat deze PC niet aan de overeenkomst voldoet, en ons 'contract' dan ongedaan maken (á la Wetboek 7)? Ik zou graag willen weten wat mijn rechten precies zijn.

Of als iemand een oplossing voor dit oververhittingsprobleem weet: you're welcome!
(Ik ben geen expert in airflow, maar met de goede fan-opstelling heb ik de temp in de kast al weten te drukken. De kast wordt warmer zonder side-panel, dus ik heb zogeheten onderdruk (da's toch goed?))

CPU-Temp loopt op tot over de 90 graden Celsius op full load! Case & HD temp 35 en lager. (40 op full load), volgens speedfan en asus utility. NB-heatsink is te warm om aan te raken, zelfs als de PC idle is! RAM wordt ook warm...

PC: (nog nooit geoverclocked!)
P4 3.0GHz HT (boxed)
Asus P4P800SE
4x256 MB Corsair TwinX 3200C2
Sapphire Radeon 9800 Pro
MyCom H600M kast
2 fans achterin, blazen naar buiten:
1xZalman fan (bovenste gat van case)
1xstandaard-merk op 5V (deze is stuk, maakt anders lawaai, daarom vervangen met Zalman. 5V bleek hij nog wel aan te kunnen)

[ Voor 3% gewijzigd door DanielPharos op 28-06-2006 22:23 ]

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 16:36
Gewoone en goede processorkoeler en er moet echt geen probleem zijn. Zoveel warmtemakers heb je echt niet in je pc.

[ Voor 1% gewijzigd door keesheid op 28-06-2006 22:25 . Reden: Typo ]

• DanielPharos
keesheid schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:23:
Gewoone en goede processorkoeler en er moet echt geen probleem zijn. Zoveel warmtemakers heb je ehct niet in je pc.
Had ik zelf ook al aan gedacht, maar ik hoopte toen ik een Boxed CPU kocht dat dit juist NIET nodig zou moeten zijn... Is de boxed koeler dan niet sterk genoeg?

Verwijderd

Zit er ook veel stof in de heatsink van de p4 koeler?

Verwijderd

klinkt meer als een niet goed geinstalleerde (of echt enorm stoffige :X) koeler en indien dit het geval is heb je natuurlijk geen garantie en is er geen sprake van een tekortkoming bij de verkoper, immers ligt de tekorkoming in het feit dat jij je proc koeler niet goed hebt geinstalleerd.

Boxed koelers zijn niet de beste, maar wel geschikte koelers anders zou intel ze niet mee leveren he? ;)

dus check ff of je koeler nog goed werkt (fannetje) of er geen stof in zit .. daarna zal je wss eens moeten proberen je koeler er opnieuw op te zetten (wel even proc + koeler schoonmaken met alcohol en nieuwe koelpasta kopen, bijv AS5)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 22:29 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

DanielPharos schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:26:
[...]

Had ik zelf ook al aan gedacht, maar ik hoopte toen ik een Boxed CPU kocht dat dit juist NIET nodig zou moeten zijn... Is de boxed koeler dan niet sterk genoeg?
Blijkbaar niet. Vaak zijn ook (in mijn ogen) andere koelers van bijvoorbeeld Zalman, Spire, Artic, Cooler Master e.d kan gaan, dan voor een boxed.

Wauw, een sig!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 16:36
DanielPharos schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:26:
[...]

Ja boxed koelers moeten sterk genoeg zijn lijkt mij. Maar een wat betere koeler (noem Zalman) zal toch een beter resultaat geven.

Zit je koeler wel geod op je processor? Koelpasta vernieuwen misschien?

• DanielPharos
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:26:
Zit er ook veel stof in de heatsink van de p4 koeler?
Valt mee... Zal ik zodadelijk schoon maken. Maar scheelt dat dan echt meer dan 20 graden? (Intel zegt toch dat 64 graden het normale maximum is?)

Verwijderd

DanielPharos schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:29:
[...]

Valt mee... Zal ik zodadelijk schoon maken. Maar scheelt dat dan echt meer dan 20 graden? (Intel zegt toch dat 64 graden het normale maximum is?)
Familie van mij heeft een fujitsu siemens scaleo. Voorzien van een p4 3,4Ghz.
Deze ging afgelopen winter steeds uit.
De kast was voorzien van een mooie fanduct. Alleen zat het rooster helemaal vol met stof en kreeg de cpu geen frisse lucht meer. temp zat dik in de 90 graden >:)
Even goed schoongemaakt en de temp ging naar 65

• DanielPharos
*buigt zijn hoofd in nederigheid*

Ontstoft, en de temp daalt van 50-55 idle naar 37 idle!

PC is nu nog onderclocked naar 133 MHz (van 200 MHz), zal hem nu weer opengooien en full load testen! In ieder geval alvast bedankt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

DanielPharos schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:19:
Ik wil dus dat dit opgelost wordt. Een PC die niet eens op de standaardsettings kan draaien vind ik een miskoop. Kan ik dus zeggen dat deze PC niet aan de overeenkomst voldoet, en ons 'contract' dan ongedaan maken (á la Wetboek 7)? Ik zou graag willen weten wat mijn rechten precies zijn.
Even buiten de oorzaak van het probleem om

Je kan niet zomaar een koop ongedaan maken...
Je moet de winkel de gelegenheid geven het probleem op te lossen.

Maar aan je laatste reactie te zien, is dat niet eens nodig. :)
Succes met het ontstoffen..

• DanielPharos
*viert feest :)

Dat deed het hem! Iedereen hartelijke bedankt!

Maar hoe zit dat dan met de wet? Stel dat ik dit niet op had kunnen lossen, en de mensen bij MyCom ook niet, wat zou ik dan hebben moeten doen?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Gewoon overleg met de winkel - je kunt verwachten dat na anderhalf jaar een PC niet zomaar *PLOF* doet. Overigens vindt ik dat je niet meteen van kwade opzet moet uitgaan en wetboeken moet gaan citeren bij een mogelijk defect. Alles kan zomaar een keer defect raken, ook een PC met z'n vele onderdelen. Mocht je voluit de Wet in willen duiken dan kan een winkelier dat ook wel eens willen doen en met jou overleggen over vervanging tegen de huidige dagwaarde.
Beiden worden daar niet echt vrolijk van ;-)
Dat achteraf blijkt dat je het onderhoud enigszins hebt verwaarloosd werkt in dit geval tegen je. Je kunt je voorstellen dat bij inlevering van het apparaat bij de dienstdoende verkoper de technische dienst een vrolijke dag heeft nadat ze stof heeft verwijderd en een faktuurtje indient voor een geval wat niet onder de garantie valt en dus fakturable.
Dan heb je meteen een harde patsstelling - jij beroept je op een of ander wetsartikel, de winkel beroept zich op het niet uitvoeren van normaal onderhoud.
Kortom, je oogst ook bij een winkelier wat je hebt gezaaid :-)

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum staat overigens ook het een en ander over temperaturen en eventuele oplossingen: PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?
Pagina: 1