Toon posts:

sigma 18-200 mm of 28-300 mm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.615 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Voor mijn canon 350d zoek ik een andere lens.In verband met gevaar voor vuil in de camera wil ik eigenlijk af van het steeds wisselen van lenzen. Iemand ervaring met de sigma 18-200 mm? Of kan ik beter voor de 28-300 mm kiezen? De laatste heeft weliswaar niet een echt groothoek effect, maar het telebereik is iets groter. Of is dat in vergelijking met de 18-200 mm enigszins te verwaarlozen? M.b.v. photoshop kun je uit een raw-formaat toch aardig wat "uithalen".
bedankt voor je reactie
Adri

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom kijk je juist naar deze objectieven en niet naar bv de zoomobjectieven van Tamron en Canon etc?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik denk dat je voor wat het bereik betreft echt bij jezelf ten rade moet gaan.
Werk je veel met tele (met statief?!?) dan zou ik zeggen, ga voor de 28-300.
Juist minder telewerk, dan de 18-200. Houd wel rekening met de cropfactor he, 300 x 1,6 is nog altijd 480mm. Da's een heel end zonder statief, dan hoop ik echt voor je dat je een statief hebt, of dat die lens IS heeft. Mijn pa heeft net een 70-300 IS USM van Canon zelf gekocht, prachtig stukje glas, maar ja, kost dan ook wat. Wel een aanrader trouwens, dat IS, superfotootjes schieten op max. tele, zonder statief...

@Bor:
Met de gemiddelde Sigma prijs in het achterhoofd, denk ik dat het een geld kwestie, maar ja, dat blijft een gok...

[ Voor 11% gewijzigd door Brede P op 28-06-2006 21:36 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een spiegelreflex maar je wilt van het lenzen wisselen af omdat je bang bent voor stof?

Het grote voordeel van een SLR is juist dat je kunt wisselen, omdat het algemeen bekend is, dat de lenzen die een groot bereik hebben veel minder presteren. Maarja die discussie is vaker geweest.

Beetje jammer imo, maar dat moet je zelf weten uiteraard :)

Ik wissel mijn objectieven heel regelmatig, maar stof heb ik echt geen last van. Af en toe even een kwastje er overheen (sensorkwast) en mij hoor je niet klagen.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 28-06-2006 21:38 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Dit is meer wat voor Het grote Canonmount-objectieven-topic V3.0, in de vorige delen kan je het antwoord volgens mij ook zo vinden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 21:31:
In verband met gevaar voor vuil in de camera wil ik eigenlijk af van het steeds wisselen van lenzen.[...]

bedankt voor je reactie
8)7
die camera wegdoen en een compact camera kopen!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Om kort te gaan: Superzooms en hyperzooms (7x en 11x) zijn vrijwel altijd een compromis omdat het erg lastig is om groothoek en tele in één objectief te verenigen. In praktijk zijn 18-200 en 28-300 objectieven optisch niet sterk, de Canon EF 28-300 mm L van €2250 (!!) uitgezonderd.

Alleen als je budget nu en in de toekomst sterk beperkt is, dus je moet het per sé met 1 objectief doen, of je gaat op reis en kan maar 1 objectief meenemen, dan is een hyperzoom te overwegen. Als dit niet het geval is doe je er beter aan om nu iets in de 18-50 tot 24-70 range te kopen, en dan later aan te vullen met een 70-300.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik weet niet wat het mag kosten maar ikzelf heb 80% van de tijd een 24-105 IS L erop zitten. Ook redelijk bereik en IS

Verwijderd

Hmm, de reacties die ik hier lees zijn van een enorm bijdragend karakter. Met 3 posts op GoT zal deze user zich wel welkom voelen!

Het nadeel van een internet forum zoals Tweakers is dat er tweakers rondlopen die de meeste bang for the buck willen. Optisch gezien zijn er betere alternatieven dan een superzoom objectief, maar feit blijft dat veel consumenten de kwaliteit van de geboden lens prima vinden. Daarnaast heeft een superzoom ook vele voordelen. Zoals genoemd is het gevaar op vuil in de camera veel minder, is de camera altijd paraat voor de juiste brandpuntsafstand en heb je de kwaliteit van een reflexcamera in een compacte makkelijk te vervoeren set.

Als de topicstarter (TS) zich thuisvoelt binnen de bovengenoemde omschrijving dan is de Sigma 18-200 een prima keuze. Optisch is deze beter dan de 28-300 variant (deze staat heel slecht aangeschreven, tenzij je de di versie hebt) en je wilt je lenzen niet wisselen; ergo, met de 18-200 heb je voldoende groothoek.

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Omdat ik voor de vakantie zo licht mogelijk bepakt wilde gaan heb ik ook een 18-200 van Tamron voor mijn 30D gekocht. Ik heb een poos lang met zowel de Sigma als de Tamron gespeeld, en kwam tot de conclusie dat, hoewel de Sigma een iets snellere autofocus had, ben ik voor de Tamron gegaan omdat die voor m'n gevoel aan het eind iets scherper was, en ook wat meer richting de daadwerkelijke 200 mm ging ipv de 170 van de Sigma. Beide objectieven zitten stevig in elkaar; de Sigma is iets soepeler.
Mijn voornaamste reden voor de keuze voor de Tamron was mijn goede ervaring met de Tamron 28-75; meer een gevoelskeuze dus.

Toch?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
daniel_ev schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:17:
Omdat ik voor de vakantie zo licht mogelijk bepakt wilde gaan [...]
maar dat is een hele ander en veel meer valide reden om voor zo'n superzoom lens te gaan. als je zo'n lens wilt, omdat je bang bent voor het gevaar van vuil in de camera dan kan je toch echt beter een camera zonder verwisselbare lenzen kopen.

Verwijderd

Nog steeds niet mee eens. Een reflexcamera heeft een hogere snelheid, een betere signaal/ ruisverhouding, hoger dynamisch bereik, etc en een optische zoeker. Dit zijn allemaal valide redenen om voor een dSLR icm een superzoom te gaan, zonder dat dat afbreuk doet aan de door de TS genoemde reden voor een superzoom.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
fietstrapper: Welkom op GoT, een drukbezocht forum en daarom een forum met regels. Bovenaan in de menubalk zie je de zoekfunctie (search) zitten, daarmee kun je zoeken of je vraag misschien al 's gesteld is, ben je met een minuutje klaar. Er staan ruim een miljoen onderwerpen op dit forum, dus de kans is groot dat je vraag al 's langs is geweest.

Voor algemene, veel voorkomende zaken die we graag centraal houden, hebben we bovendien speciale topics. Het is hier al genoemd door de andere gebruikers, Het grote Canonmount-objectieven-topic V3.0 is waar jouw vraag thuis hoort. Dit topic gaat op slot, ik denk dat je met eerder genoemd topic speciaal voor Canon-mount objectieven prima uit de voeten kunt :)

Veel plezier verder :w

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.