[XP] Opstart beschadigd, leest geen XP-CD

Pagina: 1
Acties:
  • 2.633 views sinds 30-01-2008

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
Nadat ik mijn NTFS partitie verkleind had en daarnaast een FAT32 partitie aangemaakt had (mbv Partition Magic), onstond er een kleine error nadat PM de bovenstaande dingen had uitgevoerd (hij stond al op 100%).
Na een reboot bleek mijn bootloader, Grub, kaput te zijn. M.b.v. de Linux rescue cd heb ik dat allemaal weer gefixed en ook het grub.conf bestand aangepast (HD0,5) werd door de extra partitie eentje opgeschoven en werd (HD0,6). Linux boot weer vrolijk. XP niet. De keuze voor XP staat nog wel in het bootmenu, maar na 1 seconde verschijnt het bootmenu weer.

Vervolgens de XP-CD geplaatst, met de gedachte om een herstel te doen of in de console met 'fixmbr' of 'fixboot' de boel weer in de rails te helpen. Helaas krijg ik maar 2 meldingen van de XP-CD
- press a key to boot from CD.... <enter>
- (vrij vertaald) de hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd...

Deze laatste regel verdwijnt na enkele seconden, het HD-lampje brandt voordurend en verder gebeurt er niks. Dit heb ik met de originele XP EN CD, XP-SP2 EN CD en m'n XP-SP2 NL CD.
Onder het stof vandaan kon ik mijn oude Windows 2000 CD nog vinden, die kan immers ook met NTFS overweg. Deze CD start wel door en brengt mij bij de console

'fixmbr' geeft aan dat waarschijnlijk de MBR beschadigd is en of'tie door moet gaan? <ja>
gereboot en geen verschil te merken.
nu 'fixboot' geprobeerd, die ook aangeeft dat er beschadigingen gevonden zijn. Weer gereboot en nu werkt helemaal niks meer, maar dat is met de linux cd zo weer opgelost.
'fdisk' zegt dat de schijf errors bevat.

what to do? zonder xp helemaal opnieuw te moeten installeren?

gegevens fdisk van Linux:
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 1530 12289693+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 1531 30401 231906307+ f W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5 1531 28999 220644711 7 HPFS/NTFS
/dev/sda6 29000 29126 1020096 b W95 FAT32
/dev/sda7 29127 29139 104391 83 Linux
/dev/sda8 29140 30401 10136983+ 8e Linux LVM

onder windows:
C:\ (win xp) NTFS
D:\ (data) NTFS
H:\ (linux uitwissel) FAT32 (partition magic maakte hier H:\ van, maar ik heb xp nooit meer opgestart gekregen om dat te controleren)

Dual boot:
1: Win XP-SP2 EN
2: Fedora Core 5 86_64

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Is niet gewoon je xp-partitie 'van plaats' veranderd?
Dan moet je waarschijnlijk gewoon de boot.ini op je boot-disk aanpassen zodat deze naar de juiste partitie van je xp verwijst.

• JakeNL
XP is de primaire partitie (sda1), ik heb alleen in de extended partitie de 'data' (sda5) partitie kleiner gemaakt en er partitie aan toegevoegd.

Kan het zijn dat ik met fixboot de rommel groter gemaakt heb (misschien omdat ik het van een win2000 CD heb gedaan)?

[ Voor 9% gewijzigd door JakeNL op 28-06-2006 21:06 ]

• Fire69
  • Nu online
Tja, om een xp te repairen zo ik toch sowieso een xp-cd gebruiken. Alleen al omdat de ntfs van xp lichtjes anders is dan van een 2K :)

• JakeNL
Niet lachen :'(
ik kan zelf niet begrijpen waarom de XP cd's blijven 'hangen', terwijl ik er toch van geinstalleerd heb etc.

Is het mogelijk om bootdiskettes aan te maken vanaf de xp cd vanuit Linux?

• Fire69
  • Nu online
geen idee, ik ben a-linux. :P
probeer eens www.bootdisk.com ;)

• JakeNL
Van pure ellende heb ik met Partition Magic de C:\ schijf maar geformatteerd, eerst met NTFS en later met FAT32. De XP-CD doet het nog steeds niet. 'De hardware configuratie wordt gecontroleerd' en dan blijft het scherm zwart.

De externe hd aangesloten, maar ook geen soelaas. Pas toen ik die in de BIOS als boot had aangegeven, liep de installatie CD van XP wel door. Deze herkende alle partities op de interne HD & externe HD. XP installatie laten starten op de C:\ partitie (eerste HD). alle files worden gekopieerd van de CD en daarna wordt er gereboot. Nu gaat de installatie niet verder, maar gaat de installatie CD weer aan de gang 'de hardwareconfig......' etc.

Aangezien Windows 2000 de eerste HD wel herkend wanneer die als enige HD aanwezig is, zal ik misschien maar met dat OS beginnen en hopen dat ergens de boel rechtgetrokken wordt, waarna ik XP weer aan de praat kan krijgen

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

Weet je zeker dat je winXP cd niet corrupted is geraakt? Wat gebeurd er als je het formatteren aan windows overlaat? Heb je al een tooltje van de harde schijf fabrikant gebruikt om te kijken of daar fouten in zitten? Zegt partition magic iets over fouten op de schijf? (ik meen dat er ook een soort integrity check ding op zat)

Kun je de hele melding over de hardware configuratie eens posten? Daarop zoeken bij google wil ook nog wel eens helpen :)

Localhost is where the heart is

• TTIelu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08-2024
Klinkt bekend, ik heb hetzelfde probleem. Enkel is het bij mij anders ontstaan.

Hardware Informatie:
Amd Athlon 1,1 Ghz
k8n moederbord.
Maxtor 160GB
Radeon 9700 Pro
(de rest heb ik allemaal al eens uitgetrokke om te kijken of hij het zonder doet)

Software:
Avast antivirus.

Multiboot:
Windows XP en FreeBSD

Ik was in Windows bezig, een futurama aflevering aan het kijken tot plots men systeem vastliep, Windows reageerde nog maar de "output" was nietmeer correct (bvb, ctrl + d (desktop) gaf niet de achtergrondafbeelding maar een zwart scherm), dus ik reboote. Sindsdien start Windows XP nietmeer op. (einde mei) Na de keuze in mijn FreeBSD boot loader krijg ik een zwart scherm.

Nu de examens achter de rug zijn wou ik Windows wel een repareren, maar idd zoals je zegt, fixmbr en fixboot doen niets. De installatie CD doet het niet, en ENKEL niet in mijn systeem. Zelfde symptomen als jij, zwart scherm na hardwarecontrole. Ik heb mijn harde schijf al in een ander systeem gehangen, en dan de installatie cd geprobeert. Maar opzich heeft het weinig nut om men harde schijf te formatteren daar als ik dan nog niet zeker ben dat ze wilt opstarten. Echt verbazingwekkend dat zelf die installatie cd niet wilt starten op mijn systeem, ook verbazingwekkend dat het probleem blijkbaar ongeveer gelijktijdig ontstaan is.

Ik heb al proberen te booten vanaf een bootdiskette maar die geeft die hal.dll fout. Verder kan ik wel mijn NTFS partitie gewoon lezen in FreeBSD, dus mijn partitie is niet stuk.

Mijn partities zijn als volgt:
/dev/ad0s1 = Windows
/dev/ad0s2 = FreeBSD

boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Lijkt mij te kloppen, alhoewel mijn FreeBSD partitie vooraan men harde schijf ligt heeft ze wel het nummer 2, dus windows is nr 1. En het zou anyway niet logisch zijn dat dit zomaar stuk gaat.

Iemand, help?

Edit:
Gelijkaardig probleem, via google:
http://www.linuxforums.or...-windows-back-please.html

[ Voor 5% gewijzigd door TTIelu op 29-06-2006 21:51 ]

• JakeNL
De link naar het linux forum beschrijft ook exact mijn probleem. Ondertussen heb ik het wel opgelost.

De win2000 CD heeft er trouwens helemaal geen moeite mee om door te starten. Win2000 installeert en herkent vervolgens de NTFS data partitie niet goed. Dus dat XP <> 2000 verhaal over ander soort NTFS lijkt wel te kloppen.

Ik heb een andere HD aan de primaire IDE gehangen, en ik de BIOS gezorgd dat die ook als eerste geboot wordt, voor de SATA schijf die problemen veroorzaakt.
De XP-CD boot nu wel en vraagt op een gegeven moment vanzelf op welke HD de installatie uitgevoerd moet worden. Hier heb ik voor de SATA schijf gekozen en Windows verder geinstalleerd.
Het MBR staat helaas wel op de eerste (IDE) schijf, zodat bij het verwijderen daarvan ik alleen nog via een XP-bootfloppy XP weer aan de gang kreeg. Fixmbr werkt niet, omdat ik die rottige CD niet aan de praat krijg (ook niet na een wachttijd van 2 uur).
Aangezien ik toch de linux bootloader (Grub) weer wilde gaan gebruiken, heb ik die via de Linux rescue CD weer geinstalleerd en alles draait weer (en voor linux: ... draait nog steeds).

Toch blijf ik nog met 2 nadelen zitten:

- Ik kan niet meer iets restoren in de toekomst omdat die cd niet wil opstarten
- Windows heeft zich in de D:\ geinstalleerd doordat de SATA schijf bij het installeren als 2de schijf werd aangemerkt. Windows kan alle schijven van letter veranderen, behalve z'n bootschijf. Het werkt allemaal wel, maar het ziet er een beetje dom uit.

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

Tyf

Ik denk dat ik ongeveer zelfde probleem heb, op een dag ging mijn windows gewoon niet meer. Toen ik deze wou herinstalleren kom ik wel voorbij checking hardware, maar daarna blijft scherm zwart en doet de laptop niks meer. Ik krijg er nu totaaal geen windows meer op, terwijl linux geen problemen ondervindt. Alle partities al weg gedaan (ook linux) geen verbetering dan linux keer opnieuw geinstalleerd deze ondervond geen problemen, windows gaat nog steeds niet. Zit nu met een compleet lege hd in mijn laptop en krijg er maar geen windows meer op.
Ik heb echt veel geprobeerd en de oplossing van extra schijf erin te hangen gaat neit vermits het om een laptop gaat :(

[ Voor 10% gewijzigd door Tyf op 30-06-2006 15:36 ]

• JakeNL
Had jij ook Fedora op je pc? Ik weet niet of elke Linux distributie deze problemen geeft? Hopelijk heeft Vista geen last van deze ongein, aangezien Windows 2000 het ook niet heeft.

• Tyf

Tyf

ik had ubuntu staan. Maar de laptop heeft maanden goed gewerkt op een dag wou windows gewoon niet meer laden. Ik heb nu echt al vanalles geprobeerd ik krijg er maar geen windows meer op. Terwijl ik zonder proberen linux kan installeren.
ook al de windows 98 cd gebruikt voor fdisk /mbr, niet geholpen. In ubuntu live cd met gparted ofzo alle parties weg gedaan en geformateerd, met powerquest partition magic ook zelfde gedaan. Ik weet het niet meer ... en in de herstel console van windows xp graak ik maar niet vermits hij vast loopt in begin van installatie cd

[ Voor 41% gewijzigd door Tyf op 30-06-2006 16:20 ]

• JakeNL
Ik had zelf geen zin om de zes diskettes te gaan aanmaken, maar als je echt ten einde raad ben, zou je dat nog eens kunnen proberen ipv de CD.

• Tyf

Tyf

probleem is redelijk nieuwe laptop daar vind je geen diskette station op :(

• TTIelu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08-2024
Mja, die 6 diskettes ga ik ook niet maken. Ik ga eerst al mijn belangrijke data eens backuppen en dan al mijn partities verwjderen en in ntfs veranderen met partition magic (met een andere pc hier in huis). En dan de installatie nog eens draaien.

Ik vind het maar raar, en verdacht dat dit plots allemaal nietmeer kan. En vooral omdat het probleem zich enkel voordoet bij mensen die dualbooten tusse windows en een *nix product. Ik wou microsoft zelf mailen hierover, maar blijkbaar kost dat 99 euro, daarvoor kan ik al 1/6de van een nieuwe computer kopen, dus bedankt ..

Ronduit schandalig.

• Tyf

Tyf

weet te zeggen of je oplossing gewerkt heeft, want alle parties hier weghalen en formateren heeft niet geholpen :(

• JakeNL
De ellende is hier ook nog niet voorbij. De XP stond dus op D:\ geinstalleerd, maar wanneer ik in het register duik, staat er van alles en nog wat naar de C:\ te verwijzen. Grrr.
Kan ik XP weer wegpletteren en het nog eens opnieuw doen.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Partitionmagic heeft een tooltje om die paden aan te passen. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar het is, maar misschien een poging waard (ik zou wel eerst de registerbestanden backuppen). Je zult de laatste moeten bereiken, door de hdd in een andere computer te stoppen met pm erop of met een windows livecd zoals barts PE.
Mogelijk is het equivalent aan zelf alle verwijzingen aanpassen in register, maar het gaat iig een stuk sneller :)

Een andere variant is het fysiek omwisselen van de master en slave (uitgaande van een partitie per schijf). Ik heb dit sinds xp noot meer gebruikt, maar ik neem aan dat de driveletters net zoals in 9x dan geswapped worden.

Voor het booten zouden de referenties in het register niet uit moeten maken; tot het bootscherm wordt alles geladen via de referentie in boot.ini, die niet op driveletter, maar op fysieke lokatie kijkt. Je zou evt in veilige modus of met /sos kunnen kijken hoe het laadproces verloopt.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Tyf:
Als het verwijderen van alle partities niet helpt weet ik 2 mogelijke oplossingen:
- Een DOS-tooltje genaamd delpart (wat de eerste paar sectoren van de schijf overschrijft zonder eerste te kijken wat er staat, dus heeft geen last van een evt. corrupte partitietabel).
- Met een tooltje als powermax (van Maxtor, maar nog niet gemerkt dat het tooltje niet werkt op andere merken) gewoon nullen naar de schijf laten schrijven, dan moet je probleem ook weg zijn.

• JakeNL
SilentStorm schreef op zondag 02 juli 2006 @ 05:17:
Partitionmagic heeft een tooltje om die paden aan te passen. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar het is, maar misschien een poging waard (ik zou wel eerst de registerbestanden backuppen). Je zult de laatste moeten bereiken, door de hdd in een andere computer te stoppen met pm erop of met een windows livecd zoals barts PE.
Mogelijk is het equivalent aan zelf alle verwijzingen aanpassen in register, maar het gaat iig een stuk sneller :)

Voor het booten zouden de referenties in het register niet uit moeten maken; tot het bootscherm wordt alles geladen via de referentie in boot.ini, die niet op driveletter, maar op fysieke lokatie kijkt. Je zou evt in veilige modus of met /sos kunnen kijken hoe het laadproces verloopt.
Partition Magic wilde niet installeren, waarschijnlijk omdat hij iets kwijt wilde op de C:\ wat niet lukte. Ik weet dat windows normaal gesproken op elke willekeurige schijf installeert, maar dit is wel vreemd.

Microsoft biedt zelf op hun website een 'register hack' aan, waarin beschreven staat hoe de partitieletters gewijzigd kunnen worden. Ze waarschuwen daar ook uitdrukkelijk dat succes niet verzekerd is. Dat was het dus inderdaad niet :'(
Windows start door tot net voordat de inlognamen worden weergegeven en blijft dan staan.
Wat zou de '/sos' mij kunnen bieden?

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

(Mocht je het alsnog met pm willen doen, dan moet je je pc even in een andere computer hangen)

/sos is bedoelt om mee te kijken met het opstartproces welke drivers er worden geladen. Ik gaf het hierboven meer aan om je een idee te geven van het laadproces dan als oplossing voor je probleem.

Wat was nou trouwens de (letterlijke) melding die je kreeg over de hardwareconfiguratie?

• JakeNL
SilentStorm schreef op maandag 03 juli 2006 @ 13:17:
(Mocht je het alsnog met pm willen doen, dan moet je je pc even in een andere computer hangen)
Wat was nou trouwens de (letterlijke) melding die je kreeg over de hardwareconfiguratie?
je bedoelt dat de HD in een andere pc gestopt moet worden? Zo ja, dan zal niet het register wat op deze HD staat aangepast worden maar van 'die pc'.

De melding over hardwareconfiguratie is de normale melding die je altijd krijgt wanneer je van CD boot met de XP of Win2000 CD.

In ieder geval kan ik nu wel onder Linux m'n Thunderbird email lezen die op de gewraakte FAT32 partitie staat. Daar was het uiteindelijk om te doen. Alleen jammer dat Windows XP daarvoor opgeofferd moest worden. :( Op zich zou het een mooie, hardhandige, manier zijn om helemaal met Linux verder te gaan, maar helaas sommige software is niet verkrijgbaar voor linux of draait niet soepel in een VM.
Zou XP 64 bits hetzelfde euvel hebben (van niet willen booten van CD). Misschien moet ik dat ergens zien op te scharrelen. Al was het alleen maar om het te proberen.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

jakenl schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:47:
[...]

je bedoelt dat de HD in een andere pc gestopt moet worden? Zo ja, dan zal niet het register wat op deze HD staat aangepast worden maar van 'die pc'.
Stom. Heb je gelijk in, al kun je registries weer extern mounten met reg.exe (met het load command, zie bv hier), dat gaat je niet helpen bij partitionmagic.
De melding over hardwareconfiguratie is de normale melding die je altijd krijgt wanneer je van CD boot met de XP of Win2000 CD.
En ik maar hopen op mooie foutmeldingen.. helaas. Ik vrees dat ik dan ook wat aan het einde van mijn ideeen ben. Misschien kan iemand anders er nog iets zinnigs over zeggen. Succes iig :)

• JakeNL
Eindelijk.......

Overdag een truc verzonnen en die 's avonds direct uitgevoerd. ;)

- Externe USB harddisk aangekoppeld
- in de BIOS aangegeven dat dit de eerste HD is om vanaf te booten
- Vervolgens booten vanaf de XP-CD
- Na de melding van 'controle hardware conf.' start de CD door naar het blauwe scherm van de XP setup (laden van een hele sloot aan drivers etc.)
- Op het moment dat de CD definitief doorstarte, heb ik de USB stekker eruit getrokken (er is op dat moment toch geen schrijfactiviteit omdat de setup alleen van de CD in het geheugen aan het lezen is)
- Wanneer alle drivers geladen zijn, gaat de setup pas echt van start en begint te kijken welke partities allemaal beschikbaar zijn.
- Hij vindt alleen de 'goeie' maar en installeert vrolijk op de C:\schijf.
- Nadat alle gegevens naar de HD gekopieerd zijn, wordt het systeem opnieuw opgestart, vergeet dan niet op dat moment in de BIOS de goede HD weer als primair aan te geven, anders staat'ie te zoeken naar de USB-schijf die niet meer aangesloten zit.

Het duurde even, maar dan heb je ook wat! Alles draait weer als een zonnetje. Ik hoop alleen dat ik niet nog een keer in deze shit terecht komt, maar goed, ik kan dan waarschijnlijk dezelfde truc nog eens uithalen.

Verwijderd

mijn god zeg, wat een handige oplossing in die laatste post.

Ik had vandaag exact hetzelfde probleem... zwart scherm na 'detecting hardware....'.
Bleek nou, zodra ik mijn raptor in de bios als eerste harde schijf instel dan komt hij niet in de setup.
Zet ik hem als 2e schijf kom ik er wel in, maar dat wil ik uiteraard niet.
Simpel usb harddiskje inpluggen en gaan met die banaan (en tijdens setup er uiteraard uithalen)... hele vage meuk.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Leuk, maar daar hoef je dit topic niet voor omhoog te trappen.
Als je dat al doet, wees dan in ieder geval zo slim om aan te geven op wat voor systeem je dat moet doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.