Toon posts:

"Home server' bouwen, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga deze zomervakantie m’n thuis-servers verangen, omdat de servers die ik nu heb staan te veel herrie maken, te groot zijn en niet meer aan mijn eisen voldoen (heb nu twee keer een Dell PowerEdge 6300).

Ik heb al het een en ander doorgelezen, waaronder de Best Buy Guide van deze maand, maar ik loop toch nog stuk op een aantal puntjes. Dus vandaar dit topic.

Ik zal eerst kort uitleggen welke applicaties/taken de server krijgt, daarna wat ik zelf al heb samengesteld, en daarna eventjes uitleggen waar ik nu nog mee zit.

Applicaties / taken:
- Besturingssysteem: Ubuntu 6.06 LTS (server)
- Webserver
- FTP server
- Database server
- SAMBA File server
- Mailserver

Wat dus belangrijks is, is dat alles lekker out-of-the-box compatible met Ubuntu is.

Huidige ‘boodschappenlijst’ en budget:
M’n budget ligt tussen de € 800 en € 900.

M’n boodschappenlijstje ziet er nu als volgt uit:
Geheugen: Corsair 1 GB PC3200 DDR, CL3 € 83
Harddisks: 3 x WD Cavair RE 320GB (WD3200SD) € 348
DVD-Rom: Sony (heb ik nog liggen)
Netwerkkaart: Intel PRO/1000 GT € 29
Voeding: ELT400AWT Liberty € 77

Dit lijstje is voor een groot deel afkomstig van de afgelopen BBG.

De vragen:
Zoals te zien heb ik nog geen moederbord, processor en behuizing. Ik wilde eerst ook deze uit de BBG overnemen, maar las toen dat het moederbord niet echt top was. Ook wil ik het hele systeem in een 19’ inch behuizing rammen, dus ik moet ook rekening gaan houden met de afmetingen.

Eisen moederbord:
- Linux compatible
- Past in 19’ Inch behuizing
- 4 x sata
- Video on-board
- Binnen budget

Eisen processor:
- Compatible met moederbord (duhh)
- Ik heb verder geen voorkeur ten opzichte van merk van processor.
- Binnen budget

Behuizing:
- 19’ Inch rackmountable
- Max. 4U hoog
- Moederbord moet passen
- Voeding moet passen

Dus de vraag is nu: welk mobo, welke CPU, welke behuizing.

Ik dacht eerst binnen een uurtje de juiste configuratie te vinden, maar het bleek toch moeilijker dan gedacht.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Misschien helemaal de andere kant op: waarom verplaats je die servers niet naar de meterkast o.i.d. en schaf je een netwerk-KVM aan en eventueel wat extra geheugen o.i.d. Zeker als je 2 dezelfde servers heb kan je leuke dingen doen met clustering e.d. wat natuurlijk veel leuker is om mee te hobbyen ;)

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:24:
Misschien helemaal de andere kant op: waarom verplaats je die servers niet naar de meterkast o.i.d. en schaf je een netwerk-KVM aan en eventueel wat extra geheugen o.i.d. Zeker als je 2 dezelfde servers heb kan je leuke dingen doen met clustering e.d. wat natuurlijk veel leuker is om mee te hobbyen ;)
Ik denk niet dat je weet hoe groot de PowerEdge 6300 is.... het ding is gygantisch. Vorig jaar toen ik ze kreeg (had er vier) en m'n vader hielp met versjouwen heeft hij z'n been 'gebroken' omdat de 'ie achteruit viel, zo zwaar zijn die dingen.

Daarbij zijn de specificaties niet echt je van het.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Aangezien de eisen niet zo gek hoog liggen, zou ik even zoeken naar een tweedehands AMD64 bord met cpu voorzien van cool&quiet. Dat lijkt me snel genoeg, is goedkoop en bij lage belasting is het ook nog redelijk zuinig.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje raar, maar heb het liefst voor dit systeem alles nieuw.

Wilde eerst een AMD Sempron 64 3000+ kopen met een MSI RS482M.
Maar las dus slechte verhalen over het board, en ik weet ook niet goed of die kregen in een 19 inch kast pasen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 17:17 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:14:
Daar geef ik je groot gelijk in ;)

Ik ga ook binnenkort overstappen op een 19" kast. deze hou al ik een tijdje in de gaten.. Volgens de pricewatch is ie 97 euro, maar als je even google'd vind je hem ook voor 94 euro...

Mooie prijs voor een kast waar 13 harddisken inkunnen (belangrijk criterium voor mij). Groter heb ik ze niet kunnen vinden, en zeker niet voor dat geld

Mijn config vind je verder hier. Het mobo is een Asus k8n, voldoet prima, maar ik zou geen socket 754 meer kopen

[ Voor 13% gewijzigd door MrBarBarian op 28-06-2006 17:19 ]

iRacing Profiel

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 23:39
/aso
Wat doe je met die 6300's? V&A?

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 08:33
Als ik jouw was zou ik een cpu nemen met c&q zodat bij minimale cpu gebruik de energie kosten beperkt blijven. Weet niet hoe actief de cpu gebruikt gaat worden.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rare vraag misschien maar waar haal je een betaalbaar 19" rack vandaan? De serverbehuizingen zelf kun je op elke straathoek wel kopen maar betaalbare racks heb ik nooit kunnen vinden op internet.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:45
Vraagje, wat voor websites en ingewikkelde projecten draaien er op die machines? Als ik zou kijk naar de eisen zou een simpele Via Epia al ruim voldoende zijn zegmaar... tenzij je natuurlijk grote websites/veel bezoekers op een 100mbit lijn te verwerken krijgt, dan is het wat anders ;).

Verwijderd

Topicstarter
MrBarBarian schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:18:
[...]

Daar geef ik je groot gelijk in ;)

Ik ga ook binnenkort overstappen op een 19" kast. deze hou al ik een tijdje in de gaten.. Volgens de pricewatch is ie 97 euro, maar als je even google'd vind je hem ook voor 94 euro...

Mooie prijs voor een kast waar 13 harddisken inkunnen (belangrijk criterium voor mij). Groter heb ik ze niet kunnen vinden, en zeker niet voor dat geld

Mijn config vind je verder hier. Het mobo is een Asus k8n, voldoet prima, maar ik zou geen socket 754 meer kopen
Bedankt voor de tip wat betreft de case.

Heb je verder nog tips voor welk mobo en cpu ik dan moet nemen? Mag zowel Intel als AMD zijn....
/downtime/ schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:30:
Rare vraag misschien maar waar haal je een betaalbaar 19" rack vandaan? De serverbehuizingen zelf kun je op elke straathoek wel kopen maar betaalbare racks heb ik nooit kunnen vinden op internet.
Ben niet vanplan een heel rack neer te zetten, een soort klein rack met wieltjes eronder is mijn plan (word vaak gebruikt om DJ equitment in te bouwen).
AlterMann schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:20:
/aso
Wat doe je met die 6300's? V&A?
Ik wil ze idd gaan verkopen. Als je geintresseerd bent moet je maar eventjes contact opnemen via justin@vwees.net .

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 17:43 ]

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
Waarom die dure schijven? Kun je niet beter deze kopen, of voldoen ze niet aan je eisen?

10010382 WD 320 GB S-ATA U150 7200RPM 8MB Cache € 109,95

Verwijderd

Topicstarter
MiramarVTM schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 20:49:
Waarom die dure schijven? Kun je niet beter deze kopen, of voldoen ze niet aan je eisen?

10010382 WD 320 GB S-ATA U150 7200RPM 8MB Cache € 109,95
De prijs die je bij mij leest is voor 3x de WD Cavair RE 320GB (WD3200SD)

Dus zijn ze ongeveer 116 euro per stuk...

Nog steeds niemand suggesties voor een goed moederbord?

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Waar heb je gelezen dat het moederbord uit de BBG niet echt top is? Ziet er toch goed uit, er zit alles op wat je wilt...

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 21:04:
[...]

De prijs die je bij mij leest is voor 3x de WD Cavair RE 320GB (WD3200SD)

Dus zijn ze ongeveer 116 euro per stuk...

Nog steeds niemand suggesties voor een goed moederbord?
Dat ligt er een beetje aan watvoor CPU je wilt ;) Ik heb een toen Sempron gekozen vanwege de prijs, 64-bits support en koelte.. Maar de nieuwe Intels zijn ook wel weer zuinig (en dus koel) heb ik begrepen..

Qua moederbord zou ik kiezen voor een zo kaal mogelijke variant, met zoveel mogelijk PCI(-E) sloten. Ik heb op mijn k8n 4x Silicon Graphics sata poorten zitten, maar deze werken dus niet goed onder Mandriva (teminste, mij lukt het niet ;) ) terwijl de 2x Nforce sata poorten wel goed werken. Ik denk dat je, om dit soort situaties de voorkomen, beter naar losse uitbreidingen kunt kijken (tip: Supermicro heeft een sata controller kaart met 8 porten voor 100 euro. Wel een PCI-X variant, maar die zouden ook in normale PCI sloten moeten werken. Dus voor 200 euro kun je 8 sata disken mirroren.. leuk voor een server!)

Onboard VGA kan leuk zijn (heb je toch niet echt nodig, dus performance is ook niet boeiend).. RAID-features boeien ook niet, want dat kan Linux zelf veel beter..

Tyan heeft over het algemeen wel leuke bordjes, maar die hebben wel een aardige prijs.

iRacing Profiel

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 17:14:

Wilde eerst een AMD Sempron 64 3000+ kopen met een MSI RS482M.
Maar las dus slechte verhalen over het board, en ik weet ook niet goed of die kregen in een 19 inch kast pasen.
Dan zou ik zoeken in borden als
pricewatch: Asus A8V-MX, K8M800 (Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)= of
pricewatch: Asus A8N-VM, GeForce 6100 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)= met een
pricewatch: AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB)=

Verwijderd

Topicstarter
Op meerdere plaatsen is te lezen dat SATA met geen mogenlijkheid aan de gang te krijgen is met de Asus A8V-MX... en het andere board heeft maar 2 SATA aansluitingen.

Zijn er soortgelijke boarden (zelfde socekt) met een andere chipset, die wel SATA en linux support hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik heb uiteindelijk nu dit systeem besteld:

Afbeeldingslocatie: http://fileserver.maenaden.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=750&g2_serialNumber=4

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 14:57 ]

Pagina: 1