therat10430 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:20:
[...]
Ahum (wat een onzin verhaal) sorry.. maar ik heb zelf nog nooit een van mijn uber onervaren klanten gezien die ook maar wist waar hij/zij een bios wachtwoord in moest stellen, en als ze dat dan wel kunnen, dan weten ze al helemaal niet waar ze de (hypotetische) F8 uitzet functie moeten instellen.
Een standaard leek zit gewoon niet aan de bios, ook mensen die windows kunnen installeren (en helemaal respect als iemand dan al daarna ook zijn obscure hardware kan updaten met drivers, dit zijn minder mensen dan je denkt) zitten nog niet snel aan de bios, mensen vinden het eng, en zelfs als iemand wel naar de bios gaat, en daar een wachtwoordje instelt, en daar de bootvolgorde naar HD veranderd, waarom zou die persoon de F8 functie uitzetten? dan is er toch nog steeds geen probleem, en als uiteindelijk iemand dan zo in de bios heeft zitten klooien dat daardoor de pc niet meer werkend is kun je rustig het manual er bij pakken en zien wat je moet doen voor een bios reset.. I rest my case
Je kunt je case resten wat je wilt, maar ten eerste is het maar een hypothetisch verhaaltje waain ik inhaak op iemand die het belachelijk vindt dat Asus zoiets niet inbouwt.. Ik reageer daarop met dat verhaaltje om aan te geven dat het waarschijnlijk helemaal niet aan de "luiheid" (zoals die persoon dat stelde) van Asus ligt maar dat ze daar gewoon een keuze hebben gemaakt. Ik verzin daar een leuk verhaaltje omheen om gewoon aan te geven dat er zat redenen kunnen zijn om zoiets niet in te bouwen.
Ten tweede is het leuk dat je zo stellig beweert dat een leek niets in het BIOS te zoeken heeft en er dus nooit komt, maar het zal echt de eerste keer niet zijn dat ik of een willekeurige andere "ervaren" gebruiker de pc van de buren moet fixen omdat de man des huizes iets te voorbarig was met de kennis die hij dacht te bezitten.
En de laatste keer dat ik de topicstart las ging dit topic over een hele school vol van die avonturierlijke mensjes die allemaal maar wat graag even het BIOS zouden willen aanpakken, zelf ook zat geprobeerd toen ik nog op school zat...
Het is leuk dat de mensen die
jij kent allemaal verstandig genoeg zijn om uit het BIOS te blijven, maar nieuwsgierigheid zit nu eenmaal ingebakken in het menselijk systeem. Ik ken zelf wel
zat gevallen waarbij iemand zelf in het BIOS gekloot heeft (geloof me, die problemen heb ik meer dan eens bij verscheidene figuren opgelost) omdat zijn Windows niet lekker liep. "Tsja, een vriend van me zei dat ik eens in de BIOS moest kijken"...
Zelf ben ik ook ooit begonnen en heb ook zat stomme beginnersfouten gemaakt. De allereerste pc bij ons thuis met een aanspreekbaar BIOS was binnen 5 minuten bijna om zeep geholpen, door ondergetekende, door een BIOS wachtwoord in te stellen. Dat was de ALLEREERSTE optie die mij opviel in het ALLEREERSTE BIOS dat mij ooit voor ogen is gekomen. Dan spreek ik over 13 jaar geleden denk ik. En ja, dan ga je domme dingen doen om dat op te lossen. Batterijtje bijvoorbeeld belasten met drie kerstlampjes totdat 'ie helemaal leeg is en vervolgens een jaar lang met een fantastisch systeem gedraait waarbij we wel even elke drie dagen alle BIOS instellingen weer moesten wijzigen omdat het batterijtje niet tof meer was.
Het is leuk dat je een manual erbij kan pakken, maar ook daar had ik iets over gezegd in dat verhaaltje. Wat als je nou een mooie bak hebt die je compleet hebt gekocht ? Dan geldt in veel gevallen dat een BIOS reset de garantie laat verlopen, want daar moet in veel gevallen de kast voor open (gelukkig dat het steeds gewoner wordt om daar oplossingen voor te gebruiken zonder dat de kast open hoeft).
Ik ken ook zat leken die Windows prima opnieuw kunnen installeren. Over drivers heb ik het al helemaal niet gehad, maar dit is ook to-taal niet de kern van mijn verhaal, die jou dus ontgaan is.
Waarom zou een persoon de F8 uitzetten ? Gewoon omdat het kan misschien ? Jij hebt vroeger nooit iets geprobeerd om het proberen ? Er heeft bij jou altijd een weloverwogen gedachte achter elke actie gezeten ? Als iets veranderd kan worden dan zijn er mensen die het veranderen, dat staat gewoon vast. Of het verstandig is is een tweede.
Als een fabrikant ergens een bepaalde optie niet inbouwt dan vind ik het een beetje kort door de bocht om dat simpelweg af te doen als "belachelijk". Ik wilde gewoon even laten zien dat er misschien wel gewoon een reden voor is. En misschien is er wel helemaal geen reden, en is Asus gewoon lui, wie weet.
Dat je mijn ervaringen als onzin afdoet vind ik een beetje lullig. Maar goed, als jij lekker naief wil blijven denken dat iedereen alleen aan de spullen zit waar zij verstand van hebben dan zou ik 's avonds het nieuws eens kijken of een krant openslaan

We weten allemaal dat vuurwerk gevaarlijk is en elk jaar staat de EHBO weer vol. En we weten ook allemaal dat een scherp mes eigenlijk niet als schroevendraaier gebruikt moet worden... Moet ik nog meer voorbeelden gaan verzinnen ?
Mensen maken fouten, domme fouten en onervarenheidsfouten. Uit nieuwsgierigheid, uit wanhoop...
Er bestaat niet zoiets als de ideale leek die jij in je hoofd hebt. Je hebt mensen die "dat kloteding" alleen voor office gebruiken en het dus aan hun reet roest hoe het werkt en je hebt mensen die oprecht geinteresseerd zijn in de techniek achter een pc. En wat is dan mooier dan in het BIOS gaan kijken ?
Ik denk dat ik mijn case zo ook maar rest... Als dat tegenwoordig de manier van discussieren is, bij deze
[
Voor 14% gewijzigd door
KneoK op 03-07-2006 20:42
. Reden: Alinea's maar even gescheiden. ]