[Asus] Boot menu uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mijn school wil een aantal nieuwe pc's kopen (stuk op 50).

De keuze is gevallen op Asus Vintage systemen. Na een proef-PC helemaal geïnstalleerd en getest te hebben merkte ik dat ondanks het BIOS password, je mbv F8 tijdens het booten een bootmenu krijgt waarmee je gewoon van floppy of CD kan booten.

Dit vormt natuurlijk een groot beveiligingrisico en als dit niet gedisabled kan worden betekend dat dat twee dagen werk voor niets zijn geweest omdat we dan op zoek moeten gaan naar andere systemen zonder deze functie :/
Ik kan in de BIOS niets vinden om dit de disablen. Op internet een draadje gevonden over hetzelfde probleem maar daar zei men dat het niet mogelijk was. Hopelijk weet iemand dat het wel kan :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
Als de bios dit niet ondersteunt kan je dit denk ik niet verhelpen. Je kan wel kijken of je de laatste bios versie hebt. Anders kan je een update doen. Het is best mogelijk, dat dit ondertussen wel is toegevoegd.

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-05 20:46
Ik weet niet wat voor school het is.. maar kan je misschien CD/DVD en diskette eruit halen?
Als je deze 1x per jaar gebruikt is het misschien met een netwerkshare op te lossen.
Bij veelvuldig gebruik is het tuurlijk geen optie.

• fsfikke
  • Niet online
DEVoTi0N schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:22:
Als de bios dit niet ondersteunt kan je dit denk ik niet verhelpen. Je kan wel kijken of je de laatste bios versie hebt. Anders kan je een update doen. Het is best mogelijk, dat dit ondertussen wel is toegevoegd.
De laatste BIOS staat erop.
Arrigi schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:24:
Ik weet niet wat voor school het is.. maar kan je misschien CD/DVD en diskette eruit halen?
Als je deze 1x per jaar gebruikt is het misschien met een netwerkshare op te lossen.
Bij veelvuldig gebruik is het tuurlijk geen optie.
Leerlingen gebruiken nog steeds floppy's en CD's om bestanden te transporteren. Ook zitten bij veel lesmethoden CD's die ze soms gebruiken. En 20 van de PC's hebben een DVD-brander nodig.

Thanks in ieder geval :)

• Megajr
  • Laatst online: 03-12-2024
Bij ons op school staan alle programma's die nodig zijn er gewoon op. En als je het de leerlingen niet vertelt dan weten ze het ook niet ;) dat is hier iig het geval(Al hoewel ik bij ons op school ook al eens een windows instalatie om zeep heb geholpen Ik+Dos+ Format C:\ :+ )

Edit: een BIOS wachtwoord al geprobeerd in te stellen ?

Edit2: *iets over beter lezen*

[ Voor 18% gewijzigd door Megajr op 28-06-2006 17:12 ]

• fsfikke
  • Niet online
Sinds kort wordt er les gegeven in beeldbewerking (deze zomer zal een heel lokaal daarvoor worden ingericht met bluescreen e.d.) Filmpjes die de kinderen maken moeten ook gebrand kunnen worden.

En als niemand het weet kan er natuurlijk niets gebeuren, maar zodra iemand het weet weet iedereen het. En een DOSflop + format c: is alles wat dan nodig is voor een hoop extra werk :P

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Met een schroevendraaier overal de F8 toets demonteren? ;)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Ik heb laatst iets gehad met een HP, waarvan de BIOS beveiligd moest worden.
Per ongeluk stelde ik een BIOS-wachtwoord voor de user in i.p.v. supervisor 8)7

Toen ik het bootmenu wilde hebben d.m.v. F9 moest ik het wachtwoord intikken.
Misschien heb je deze keuze wél in je BIOS als je het bootmenu niet kunt uischakelen ;)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 12:48
Gebruik usb toetsenborden en zet usb legacy support uit in het bios (en een wachtwoord op het bios uiteraard)

Systeem Specs

• fsfikke
  • Niet online
Helaas dat werkt allebij ook niet :/
Andere merken schijnen dit tegenwoordig ook te hebben dus we zijn nu aan het kijken voor en heel stuk duurdere oplossing met reborn kaarten.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Waarom stel je in de bios niet gewoon in dat ie nooit van floppy of cd kan booten, dus deze opties disablen in je bios. Zolang je bios is beveiligd met een pass is het niet mogelijk om dit te wijzigen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• fsfikke
  • Niet online
In de BIOS staat bij de bootvolgorde ook allen de HD, maar als je tijdens het booten op F8 drukt krijg je gewoon een lijstje met alle mogelijkheden :/

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Hmm vreemd, dan zou ik ook niet zo een twee drie een oplossing weten. Misschien Asus eens bellen of mailen?

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Kun je niet het bootscherm verbergen met een graphic? Tenminste mijn Asus moederbord heeft een optie zodat je heel groot Asus bla bla ziet, daarna zie je de windows booten. Die graphic kun je aanpassen om bijv een schoollogo te laten zien. Enige verwijzing naar "F8" of "DEL" krijg je dan iig niet te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Dukey op 30-06-2006 10:19 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• DEVoTi0N
  • Laatst online: 25-05 12:23
Djoekie schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 10:19:
Kun je niet het bootscherm verbergen met een graphic? Tenminste mijn Asus moederbord heeft een optie zodat je heel groot Asus bla bla ziet, daarna zie je de windows booten. Die graphic kun je aanpassen om bijv een schoollogo te laten zien. Enige verwijzing naar "F8" of "DEL" krijg je dan iig niet te zien.
Maar elke tweaker begrijpt, dat je in zo'n geval nog steeds gewoon op f8 of delete kan drukken ;). Dit is dus meer security by obscurity.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Misschien kunnen ze je op een bios-site helpen om het bios te editen.

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Ik vraag me af of het verstandig is om het bios te editen. Ben je dan niet meteen je garantie kwijt? Als dat zo is lijkt het me niet handig voor 50 pc's op een school. En het verbergen met een graphic heeft totaal geen zin. Scholieren gaan lekker op een tobo op knopjes rammen om te kijken met welke je in een bootmenu kan komen. Deed ik ook altijd :Y)

Ik denk toch echt dat je met Asus contact moet opnemen, of op zoek gaan naar andere systemen. Je zegt dat het dan wel twee dagen werk voor niets is. Maar op deze manier duurt het ook alleen langer en mocht het echt niet mogelijk zijn, worden die twee dagen een week, ben je nog verder van huis.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik heb eens per ongeluk een CD-ROM op slave gezet zonder een master eraan. Hij deed het prima onder Windows (ik neem aan dat er Windows op komt) maar ik kon er niet meer van booten. Floppies zou ik er sowieso uitslopen.

Sign here against sigs

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Marlibica schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 10:57:
Ik heb eens per ongeluk een CD-ROM op slave gezet zonder een master eraan. Hij deed het prima onder Windows (ik neem aan dat er Windows op komt) maar ik kon er niet meer van booten. Floppies zou ik er sowieso uitslopen.
Dat werkt tegenwoordig prima hoor. Bij alle bios versies die ik de laatste tijd ben tegengekomen, kan ik bij de boot settings onder cd-rom alle beschikbare optische drives kiezen, of ze nu master of slave zijn. Maar dat van die floppy drives ben ik t met je eens, mits er genoeg kapjes beschikbaar zijn, anders krijg je zo'n gat, ook niet handig op scholen, dan verdwijnt daar vanalles in. Maar dan kun je eventueel de floppy drives erin laten zitten, maar gewoon niet aansluiten.

• fsfikke
  • Niet online
Het antwoord van Asus was kort en krachtig: 'Nee dit kan niet uitgeschakeld worden.' :/
Andere moederborden schijnen deze 'feature' ook te hebben dus daarmee komen we ook niet veel verder.
Massaal BIOS'en met een gehackte BIOS flashen is natuurlijk ook niet geheel zonder risico :P
Vandaag hebben we een reborn kaartje opgestuurd gekregen, dat zal het dan maar moeten worden.

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Beetje jammer. Maargoed ik ben benieuwd wat die reborn kaarten doen. Ik zou zeggen, laat het even weten of het daarmee wel werkt :)

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

misschien iets wat je al geprobeerd hebt, maar je kan in de bios zoiets instellen als: "Boot from other devices" << wilt dus zeggen als je het uit zet, boot ie niet van andere apparaten behalve die in de lijst staan...

verder zal je de pc alleen op hdd moeten laten booten, en de 2nd en 3rd boot-device op disabled moeten zetten...

als dit niet werkt weet ik t ook niet meer (behalve de oplossingen die al in deze thread staan :P)

suc6 iig :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Mocht de TS gebruik gaan maken van Reborn-kaarten wil ik een tip geven:

Plaats de images zonder dat er een Rebornkaart in het systeem zit en er in Windows ook nog geen enkele driver van de Rebornkaart zit.
Pas als de pc helemaal klaar is qua instellingen, ga je de Rebornkaart installeren volgens de handleiding.

Als je namelijk het image gaat plaatsen inclusief de driver en daarna de kaart plaatst is het systeem niet waterdicht, zoals ik vervelend genoeg hebben moeten ontdekken :/

• fsfikke
  • Niet online
Bedankt voor de tips!

TommelMOD, ik za proberen of het daarmee kan. (Ik kan het pas volgende week vrijdag proberen)

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Eigenlijk belachelijk dat je die menu's niet uit kunt schakelen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om zo'n optie in te bouwen?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

Commendatore schreef op zondag 02 juli 2006 @ 12:27:
Eigenlijk belachelijk dat je die menu's niet uit kunt schakelen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om zo'n optie in te bouwen?
Is inderdaad belachelijk... Ik ben een beginnende gebruiker die het wel leuk vind om even een wachtwoord in te stellen. Onervaren als ik ben zet ik de bootvolgorde op HDD en laat de rest disabled. Ik start opnieuw op en ik kom erachter dat ik tot twee keer toe een wachtwoord heb ingetoetst die ik mij niet meer voor de geest kan halen. Ik probeer alle mogelijke opties maar niets werkt...
Ach, zoveel doe ik toch niet met de pc dus ik laat het voor wat het is en ga lekker met mijn onervarenheid mijn pc volgooien met virussen en spyware.
Na een maand of twee loopt de hele pc vast omdat ik nog niet helemaal op de hoogte ben van virusscanners en anti-spyware progjes en ik hoorde van iemand dat je dan je Windows het beste opnieuw kunt installeren. Gewoon originele Windows cd in het laadje en opnieuw opstarten. Ook hoorde ik dat je dan de bootvolgorde van je apparaten moet aanpassen zodat de CD-ROM wordt meegenomen in het lijstje van opstartapparaten. Maar verrek, hoe kom ik daar nou toch bij ? Ik heb geen wachtwoord want ik heb met mijn domme kop maar lukraak wat ingevuld bij dat wachtwoord.

Als beginnende gebruiker heb ik nog nooit gehoord van BIOS resets en het openen van mijn kast mag niet van mijnheer Dixons want dan verloopt mijn garantie.

Nu dacht Asus, ach, elke jan-lul wil tegenwoordig aan de pc, dus laten we een failsafe inbouwen zodat je om wat voor reden ook zonder in je BIOS te klooien en zonder wachtwoord in ieder geval van alle apparaten kan starten.

Ik denk dan ook niet dat Asus de moeite niet wil nemen om zo'n optie in te bouwen maar gewoon een beslissing heeft genomen om het zo op te lossen. Ik denk nog steeds dat de thuisgebruiker de doelgroep is van bedrijven als Asus is en dat een schoolgebruiker het maar met een DELL systeempje moet doen. En zeg nou zelf, hoe erg is het als je zoontje bij jou thuis van een floppy of cd opstart ?

Het is onhandig dat zo'n optie er niet inzit, ben ik met je eens, maar belachelijk zeker niet.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Service van Asus staat toch erg goed bekend (AsRock is ook geniaal met biosupdates; Support voor Geodes op K7S41GX na aanvraag enzo O-) ).
Als je mailtje stuurt voor een biosupdate met een disable-bootmenu optie voor een bestelling van 50 bakkies willen ze vast wel een van de knappe koppen er aan zetten. Voor een van die mensen wellicht 2 uur werk?
Tel uit je winst...

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• fsfikke
  • Niet online
TeXiCiTy schreef op zondag 02 juli 2006 @ 16:06:
Service van Asus staat toch erg goed bekend (AsRock is ook geniaal met biosupdates; Support voor Geodes op K7S41GX na aanvraag enzo O-) ).
Als je mailtje stuurt voor een biosupdate met een disable-bootmenu optie voor een bestelling van 50 bakkies willen ze vast wel een van de knappe koppen er aan zetten. Voor een van die mensen wellicht 2 uur werk?
Tel uit je winst...
Goed idee, ik heb de technische dienst van Asus een mailtje geschreven.

@BioWEB: De functie zelf is inderdaad zeer handig. Ik heb al bij meerdere PC's die ik heb gebouwd iets gedacht van 'Dat is een erg handige funcite' :P . Maar nu heb ik pas gemerkt dat het in sommige gevallen niet zo handig is.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
BioWEB schreef op zondag 02 juli 2006 @ 15:54:
[...]

Is inderdaad belachelijk... Ik ben een beginnende gebruiker die het wel leuk vind om even een wachtwoord in te stellen. Onervaren als ik ben zet ik de bootvolgorde op HDD en laat de rest disabled. Ik start opnieuw op en ik kom erachter dat ik tot twee keer toe een wachtwoord heb ingetoetst die ik mij niet meer voor de geest kan halen. Ik probeer alle mogelijke opties maar niets werkt....... *en de rest van dit verhaal*
Ahum (wat een onzin verhaal) sorry.. maar ik heb zelf nog nooit een van mijn uber onervaren klanten gezien die ook maar wist waar hij/zij een bios wachtwoord in moest stellen, en als ze dat dan wel kunnen, dan weten ze al helemaal niet waar ze de (hypotetische) F8 uitzet functie moeten instellen.

Een standaard leek zit gewoon niet aan de bios, ook mensen die windows kunnen installeren (en helemaal respect als iemand dan al daarna ook zijn obscure hardware kan updaten met drivers, dit zijn minder mensen dan je denkt) zitten nog niet snel aan de bios, mensen vinden het eng, en zelfs als iemand wel naar de bios gaat, en daar een wachtwoordje instelt, en daar de bootvolgorde naar HD veranderd, waarom zou die persoon de F8 functie uitzetten? dan is er toch nog steeds geen probleem, en als uiteindelijk iemand dan zo in de bios heeft zitten klooien dat daardoor de pc niet meer werkend is kun je rustig het manual er bij pakken en zien wat je moet doen voor een bios reset.. I rest my case

[ Voor 19% gewijzigd door roy-t op 03-07-2006 10:22 ]

~ Mijn prog blog!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

therat10430 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:20:
[...]

Ahum (wat een onzin verhaal) sorry.. maar ik heb zelf nog nooit een van mijn uber onervaren klanten gezien die ook maar wist waar hij/zij een bios wachtwoord in moest stellen, en als ze dat dan wel kunnen, dan weten ze al helemaal niet waar ze de (hypotetische) F8 uitzet functie moeten instellen.

Een standaard leek zit gewoon niet aan de bios, ook mensen die windows kunnen installeren (en helemaal respect als iemand dan al daarna ook zijn obscure hardware kan updaten met drivers, dit zijn minder mensen dan je denkt) zitten nog niet snel aan de bios, mensen vinden het eng, en zelfs als iemand wel naar de bios gaat, en daar een wachtwoordje instelt, en daar de bootvolgorde naar HD veranderd, waarom zou die persoon de F8 functie uitzetten? dan is er toch nog steeds geen probleem, en als uiteindelijk iemand dan zo in de bios heeft zitten klooien dat daardoor de pc niet meer werkend is kun je rustig het manual er bij pakken en zien wat je moet doen voor een bios reset.. I rest my case
Je kunt je case resten wat je wilt, maar ten eerste is het maar een hypothetisch verhaaltje waain ik inhaak op iemand die het belachelijk vindt dat Asus zoiets niet inbouwt.. Ik reageer daarop met dat verhaaltje om aan te geven dat het waarschijnlijk helemaal niet aan de "luiheid" (zoals die persoon dat stelde) van Asus ligt maar dat ze daar gewoon een keuze hebben gemaakt. Ik verzin daar een leuk verhaaltje omheen om gewoon aan te geven dat er zat redenen kunnen zijn om zoiets niet in te bouwen.

Ten tweede is het leuk dat je zo stellig beweert dat een leek niets in het BIOS te zoeken heeft en er dus nooit komt, maar het zal echt de eerste keer niet zijn dat ik of een willekeurige andere "ervaren" gebruiker de pc van de buren moet fixen omdat de man des huizes iets te voorbarig was met de kennis die hij dacht te bezitten.
En de laatste keer dat ik de topicstart las ging dit topic over een hele school vol van die avonturierlijke mensjes die allemaal maar wat graag even het BIOS zouden willen aanpakken, zelf ook zat geprobeerd toen ik nog op school zat...

Het is leuk dat de mensen die jij kent allemaal verstandig genoeg zijn om uit het BIOS te blijven, maar nieuwsgierigheid zit nu eenmaal ingebakken in het menselijk systeem. Ik ken zelf wel zat gevallen waarbij iemand zelf in het BIOS gekloot heeft (geloof me, die problemen heb ik meer dan eens bij verscheidene figuren opgelost) omdat zijn Windows niet lekker liep. "Tsja, een vriend van me zei dat ik eens in de BIOS moest kijken"...
Zelf ben ik ook ooit begonnen en heb ook zat stomme beginnersfouten gemaakt. De allereerste pc bij ons thuis met een aanspreekbaar BIOS was binnen 5 minuten bijna om zeep geholpen, door ondergetekende, door een BIOS wachtwoord in te stellen. Dat was de ALLEREERSTE optie die mij opviel in het ALLEREERSTE BIOS dat mij ooit voor ogen is gekomen. Dan spreek ik over 13 jaar geleden denk ik. En ja, dan ga je domme dingen doen om dat op te lossen. Batterijtje bijvoorbeeld belasten met drie kerstlampjes totdat 'ie helemaal leeg is en vervolgens een jaar lang met een fantastisch systeem gedraait waarbij we wel even elke drie dagen alle BIOS instellingen weer moesten wijzigen omdat het batterijtje niet tof meer was.
Het is leuk dat je een manual erbij kan pakken, maar ook daar had ik iets over gezegd in dat verhaaltje. Wat als je nou een mooie bak hebt die je compleet hebt gekocht ? Dan geldt in veel gevallen dat een BIOS reset de garantie laat verlopen, want daar moet in veel gevallen de kast voor open (gelukkig dat het steeds gewoner wordt om daar oplossingen voor te gebruiken zonder dat de kast open hoeft).

Ik ken ook zat leken die Windows prima opnieuw kunnen installeren. Over drivers heb ik het al helemaal niet gehad, maar dit is ook to-taal niet de kern van mijn verhaal, die jou dus ontgaan is.

Waarom zou een persoon de F8 uitzetten ? Gewoon omdat het kan misschien ? Jij hebt vroeger nooit iets geprobeerd om het proberen ? Er heeft bij jou altijd een weloverwogen gedachte achter elke actie gezeten ? Als iets veranderd kan worden dan zijn er mensen die het veranderen, dat staat gewoon vast. Of het verstandig is is een tweede.

Als een fabrikant ergens een bepaalde optie niet inbouwt dan vind ik het een beetje kort door de bocht om dat simpelweg af te doen als "belachelijk". Ik wilde gewoon even laten zien dat er misschien wel gewoon een reden voor is. En misschien is er wel helemaal geen reden, en is Asus gewoon lui, wie weet.

Dat je mijn ervaringen als onzin afdoet vind ik een beetje lullig. Maar goed, als jij lekker naief wil blijven denken dat iedereen alleen aan de spullen zit waar zij verstand van hebben dan zou ik 's avonds het nieuws eens kijken of een krant openslaan ;) We weten allemaal dat vuurwerk gevaarlijk is en elk jaar staat de EHBO weer vol. En we weten ook allemaal dat een scherp mes eigenlijk niet als schroevendraaier gebruikt moet worden... Moet ik nog meer voorbeelden gaan verzinnen ?
Mensen maken fouten, domme fouten en onervarenheidsfouten. Uit nieuwsgierigheid, uit wanhoop...

Er bestaat niet zoiets als de ideale leek die jij in je hoofd hebt. Je hebt mensen die "dat kloteding" alleen voor office gebruiken en het dus aan hun reet roest hoe het werkt en je hebt mensen die oprecht geinteresseerd zijn in de techniek achter een pc. En wat is dan mooier dan in het BIOS gaan kijken ?

Ik denk dat ik mijn case zo ook maar rest... Als dat tegenwoordig de manier van discussieren is, bij deze ;)

[ Voor 14% gewijzigd door KneoK op 03-07-2006 20:42 . Reden: Alinea's maar even gescheiden. ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Voordat _ik_ een oplossing met reborn kaartjes zou overwegen, zou ik eerst een risico analyse maken om te kijken hoe erg je probleem is.

En als het echt een probleem is, hoeveel tijd er nodig zou zijn om een machine weer geherinstalleerd te krijgen. En dan kosten en baten tegen elkaar afwegen.

Ik weet niet wat voor school het is, maar het zou toch mogelijk moeten zijn om leerlingen uit te leggen dat die pc's er niet voor jullie plezier staan, maar voor hun gemak. En dat daar gebruiksvoorwaarden bij horen. Slopen betekent een bruikbare pc minder.

Je kunt nog zo je best doen, maar je gaat het nooit helemaal hufterproof krijgen.
Zet dan domme terminals en Citrix in. Maar daar zal het budget niet voor zijn.

Abort, Retry, Quake ???

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 16:01

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

fsfikke schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:27:
we zijn nu aan het kijken voor en heel stuk duurdere oplossing met reborn kaarten.
Ik ben systeembeheerder op 'n VO-school met ca. 300 werkstations.
Ik heb nog nooit problemen gehad met leerlingen die booten van CD of USB of wat dan ook.
Mochten ze dat doen en er in slagen om een of ander OS (linux, Freebsd, Vista of wat dan ook) te installeren, dan is dat in 10 min herstelt. Alle PC's zijn voorzien van 'n Ghost-image wat ik centraal naar 'n machine kan sturen. De installatie van 'n ander OS levert niets meer op dan 'n OS. Het netwerk staat onbekende machines (wat het dan is) niet toe in het netwerk.
Ik heb ook getest met Reborn-kaarten. Werkt best leuk, maar is erg duur.
Wat ik wel gebruik is Microsoft Shared Computer Toolkit. Dit is 'n software-matige oplossing die wijzigingen op de harddisk simuleert en bij 'n reboot verwijdert. Dit pakket is gratis, en de 'dreiging' van wijzigingen in Windows is m.i. groter dan dat ze 'n compleet OS gaan killen / installen onder toezicht.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• fsfikke
  • Niet online
Op de huidige PC's gebruiken we ook een soortgelijk pakket om de harde schijven te bevriezen.
Voor elke groep PC's hebben we een Ghost, maar het terugzetten daarvan gaat bij ons nog allemaal met de hand :P
We vinden het een risico waar we niet op zitten te wachten en willen het daarom graag verhelpen.

offtopic:
De school staat bekend als de kakschool van Den Haag, geld is dan ook niet het grootste probleem :P

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 04-07-2006 12:36 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 16:18

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

fsfikke schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:29:
In de BIOS staat bij de bootvolgorde ook allen de HD, maar als je tijdens het booten op F8 drukt krijg je gewoon een lijstje met alle mogelijkheden :/
Alle mogelijkheden kunnen zien wil nog niet zeggen dat je er ook van kan booten. Met andere woorden, schakel boot van CD/Flop/USB uit en beveilig de bios met PW. Ondanks dat je dan een menu kan krijgen (F8) kan je er nog steeds niet van booten.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 16:01

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

fsfikke schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:36:
Op de huidige PC's gebruiken we ook een soortgelijk pakket om de harde schijven te bevriezen.
Voor elke groep PC's hebben we een Ghost, maar het terugzetten daarvan gaat bij ons nog allemaal met de hand :P
We vinden het een risico waar we niet op zitten te wachten en willen het daarom graag verhelpen.
Zeker illusion? Dat vond ik minder goed functioneren en kost nog geld ook.
Toch 'ns 'n keer kijken naar Ghost Enterprise en de mogelijkheden van multicasten?
Is er toezicht in de ruimte waar de PC's komen? Dan gebeurt het m.i. niet snel hoor.
Reborn is wat dat betreft de ultieme oplossing omdat Int 13h afgevangen wordt.
offtopic:
De school staat bekend als de kakschool van Den Haag, geld is dan ook niet het grootste probleem :P
De school waar ik op werk ook, maar dan van Breda.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
DaRealRenzel schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:49:
[...]
Alle mogelijkheden kunnen zien wil nog niet zeggen dat je er ook van kan booten. Met andere woorden, schakel boot van CD/Flop/USB uit en beveilig de bios met PW. Ondanks dat je dan een menu kan krijgen (F8) kan je er nog steeds niet van booten.
Heb je dat getest ?
Met de pc's van TS ?

Iedere fabrikant doet andere dingen met het bios.
Dus het zou zo kunnen zijn, als jij vertelt, maar het kan net zo goed anders zijn. 8)

Abort, Retry, Quake ???

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
BioWEB schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:19:
[...]
........
Ik denk dat ik mijn case zo ook maar rest... Als dat tegenwoordig de manier van discussieren is, bij deze ;)
maar! maar?

Damnz.. toen was ik best wel uitgeluld ;) touché!

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1