adaptec 2400a ziet nieuwe dimm geheugen niet

Pagina: 1
Acties:

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 08:04
Om de performance van m'n adaptec ide raid controller wat op te krikken heb ik besloten een nieuwe geheugen module er in te zetten.

De oude: (opdruk)
MT5LSDT472AG-10EF6
32MB, SYNCH, 100MHz, CL2, ECC

De nieuwe:
Kingston ValueRAM
KVR100X72C2/128

Het is dus een upgrade van 32mb naar 128mb. Voor de duidelijkheid, met de oude module werkt alles perfect.

Het probleem is dat de nieuwe module niet herkend wordt, als ik het systeem aanzet blinken de status leds van de kaart netzoals ze doen als er helemaal geen ram inzit. Ik heb eerder als eens een module uit een compaq server gehaald (ook ecc en alles) en die gaf hetzelfde. Dat ging om een 256MB exemplaar en volgens de adaptec site was 128mb de limiet. (dacht ik)

Mss moet er een jumper omgezet worden ofzo ? of de kaart eerst "booten" zonder de disks eraan zodat hij in alle rust zn nieuwe geheugen kan bekijken en initialiseren ?

:?

Google leverde nix op iig, dus ik waag het hier maar :)

| Hardcore - Terror |

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Geef eens even wat meer info over de DIMM - misschien is de chipdichtheid te hoog of heeft het 4 datalijnen per chip (ipv 8 of 16), waardoor het problemen geeft.

Als je die info niet zelf weet te achterhalen, geef dan tenminste de opschrift van de chips op de DIMM :o

Oslik blyat! Oslik!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20

• nzyme
hm, geloof dat ik toch echt duidelijk de opdruk in de TS gezet had maar ok :)

verder, de 32mb versie is een met 5 chips tegen een met 9 chips van de nieuwe Kingston.

opschrift (snap het nu) oude chip:
0416 3-2
MT 48lc4m16a2
TG -7E F

nieuwe:
infineon
HYB39S128800CT-8
C2

| Hardcore - Terror |

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:00

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je oude RAM heeft ECC, en de Kingston ValueRam heeft voor zover ik weet geen ECC. Grote kans dat het daar aan ligt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• -krekel-
heb je de nieuwste bios al op die controller gezet?

• -krekel-
E-Vix schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:49:
Je oude RAM heeft ECC, en de Kingston ValueRam heeft voor zover ik weet geen ECC. Grote kans dathet daar aan ligt.
volgens het pdf-je is het wel een ecc module...

op de site staat trouwens dat ecc een pre is, maar niet noodzakelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door -krekel- op 28-06-2006 16:52 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:00

E-Vix

Nu met sneeuw!

-krekel- schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:50:
OK. Ik zie het ook staan ja. Ik dacht altijd dat de Kingston ValueRAM de goedkope serie was met een hogere CAS en zonder ECC. Kennelijk tegenwoordig niet meer dus.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• -krekel-
E-Vix schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:53:
[...]

OK. Ik zie het ook staan ja. Ik dacht altijd dat de Kingston ValueRAM de goedkope serie was met een hogere CAS en zonder ECC. Kennelijk tegenwoordig niet meer dus.
voor m'n workstation heb ik ecc reg geheugen en ook dat heet valueram :)

• nzyme
-krekel- schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:50:
[...]

op de site staat trouwens dat ecc een pre is, maar niet noodzakelijk.
mijn god :? ik baal nu dus even enorm want /me is echt blind ondanks de toch al aanwezige bril :?

ik probeerde net voor de grap even een 64MB pc133 module van HP uit de oude doos en dat ding werkt meteen gewoon |:(

en ik altijd maar in de veronderstelling zijn dat het kaartje perce ecc moest hebben maar das dus niet zo... Het probleem is hiermee niet verholpen maar niet echt relevant meer aangzien ik nu een 64mb kaart heb die werkt :)

een 128mb pc133 exemplaar werkt echter niet... nouja.

| Hardcore - Terror |

Pagina: 1