Toon posts:

domein aanmeld problemen Samba (redhat)

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een project op school waarbij het de bedoeling is dat er een samba ongeving wordt gecreerd met een Windows 2000, nt en 98 client.

Nou ik heb Linux geinstalleerd en samba running en een config file aangemaakt maar op de een of andere manier lukt het niet om de clients aan te melden bij de samba server, ik heb hier ook was klasgenoten naar laten kijken maar hun wisten het ook niet zo in 1 2 3. En ook naar vele documentaties te hebben gelezen en gerprobeerd werkt het nog steeds niet.

Ik heb voor elke pc een machine account aangemaakt en wat gebruikers. Maar op de een of andere manier kan ik de clients gewoon niet aanmelden op het domein van Samba.

Wat ook heel erg opvallend is is dat ik de samba server wel kan pingen, maar ik kan niet erop komen middels uitvoeren en dan \\ip adres wellicht dat het daar mee te maken heeft. Ik weet niet echt veel van Linux dus ik ben nu ene beetje ten einde raad. Khoop daaarom dat jullie mischien weten waar het aan ligt.

Edit: De config

netbios name = sambaserver

workgroup = terranet

encrypt passwords = yes

domain master = yes

local master = yes

preferred master = yes

os level = 65

security = user

domain logons = yes

logon path = \\%L\profiles\%u\%m

logon script = logon.bat

logon drive = H:

logon home = \\%L\%u\.win_profile\%m

time server = yes

domain admin group = root administrator

add user script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g 100 -s /bin/false - M %u

[netlogon]

path = /usr/local/samba/test/netlogon

writable = no

browsable = no

[profiles]

path = /home/samba-ntprof

browsable = no

writable = yes

create mask = 0600

directory mask = 0700

[homes]

read only = no

browsable = no

guest ok = no

map archive = yes

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 16:06 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:42
Heb je het domein wel kunnen joinen dan? Misschien moet je het eerst eens in de richting van een firewall zoeken.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Z-Dragon schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:42:
Heb je het domein wel kunnen joinen dan? Misschien moet je het eerst eens in de richting van een firewall zoeken.
Nee dat is het probleem juist, en zover als ik weet is er geen firewall aanwezig..

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Welke versie van Redhat :?

Welke versie van Samba :?

Wat zijn de foutmeldingen in de logfiles van Samba :?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 22:03
Ik heb pas gelden a.d.h.v. de volgende uitleg dit alles goed werkend gekregen.
http://www.howtoforge.com/samba_setup_ubuntu_5.10

Hele goede uitleg met voorbeeld configfiles..
document gemaakt voor ubuntu, maar zal ook wel bruikbaar zijn vij Redhat :-)

Verwijderd

Topicstarter
WHiZZi schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 11:47:
Welke versie van Redhat :?

Welke versie van Samba :?

Wat zijn de foutmeldingen in de logfiles van Samba :?
redhat is versie 9.1

versie 2.2.7a samba

Waar staan die log files?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Sowieso zou ik adviseren om ipv Redhat te kiezen voor een recente Fedora Core.

Samba 2.2.7a is zeg maar... antiek.. Grote kans dat je niet kan aanmelden op het domein wegens die antieke versie van Samba.

Logfiles staan in /var/log.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
WHiZZi schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:49:
Sowieso zou ik adviseren om ipv Redhat te kiezen voor een recente Fedora Core.

Samba 2.2.7a is zeg maar... antiek.. Grote kans dat je niet kan aanmelden op het domein wegens die antieke versie van Samba.

Logfiles staan in /var/log.
Ik heb nu ondertussen Ubuntu genomen de totorial ben ik nu aan het doen, echter via putty kan ik niet sudo commando's doen want dan zegt ie dat de gebruiker niet in de suoding bestand zit of iets dergelijk s hoe is dat te verhelpen?

Verwijderd

het feit dat je de computers niet kan joinen in je domain heeft wellicht te maken met een setting die in windows 2000/xp actief is.

Bij Samba wordt een registry-key geleverd die (ik meen) encrypted verkeer uitzet waardoor je werkstation en server elkaar weer "verstaan"

verder is het zaak om voor het joinen aan het domein geen verbinding te maken met je server (via unc of share) omdat anders het joinen een foutmelding geeft.

mijn ervaring is trouwens dat je de wizard voor joinen moet gebruiken, omdat er anders geen computeraccount wordt aangemaakt...

check verder of je domain-suffix van server en werkstations hetzelfde is, vooral om dat het connecten naar servernaam niet wil.

success ermee, dit kan een pain-in-the-ass zijn om werkend te krijgen.

(Bedenk me trouwens net dat domain-aanmelding in de RPM's van redhat niet werd ondersteund in de versie die ik destijds - 3 jaar terug - gebruikte, ik heb hem zelf moeten compilen)

ik kan evt een werkende config voor je opsnorren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 15:08:
het feit dat je de computers niet kan joinen in je domain heeft wellicht te maken met een setting die in windows 2000/xp actief is.

Bij Samba wordt een registry-key geleverd die (ik meen) encrypted verkeer uitzet waardoor je werkstation en server elkaar weer "verstaan"

verder is het zaak om voor het joinen aan het domein geen verbinding te maken met je server (via unc of share) omdat anders het joinen een foutmelding geeft.

mijn ervaring is trouwens dat je de wizard voor joinen moet gebruiken, omdat er anders geen computeraccount wordt aangemaakt...

check verder of je domain-suffix van server en werkstations hetzelfde is, vooral om dat het connecten naar servernaam niet wil.

success ermee, dit kan een pain-in-the-ass zijn om werkend te krijgen.

(Bedenk me trouwens net dat domain-aanmelding in de RPM's van redhat niet werd ondersteund in de versie die ik destijds - 3 jaar terug - gebruikte, ik heb hem zelf moeten compilen)

ik kan evt een werkende config voor je opsnorren
Ik probeer het nu nog even met Ubuntu (de nieuwste volgens mij) mocht dat niet lukken dan zou ik graag de config willen ;)

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 20:10

Sa1

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 14:50:
[...]

Ik heb nu ondertussen Ubuntu genomen de totorial ben ik nu aan het doen, echter via putty kan ik niet sudo commando's doen want dan zegt ie dat de gebruiker niet in de suoding bestand zit of iets dergelijk s hoe is dat te verhelpen?
als je via ssh op je server zit en je bent root dan heof je niets te sudo'en, da nmoet je het gewoon invoeren. Sudo houdt in dat je met je gewone gebruiker iets uitvoerd als root, maar als je al root bent hoeft dit natuurlijk niet.

Verder is het eerst zaak om te zorgen dat met \\servernaam op je bak komt. anders kan hij het domain nooit vinden. Je moet het domain altijd toevoegen op je computer met het root account, anders werkt het soms / vaak niet.

Wat iemand anders ook al zei, je signed geval in je computersettings op een winxp bak moet anagepast worden,maar dat hoeft niet op een 2000 / 98 / nt machine. Iets met digitally sign password ofzo, weet het niet precies meer.

maar, zoalng je niet met \\servernaam op je samba komt, dan heeft het allemaal geen zin, draait samba wel goed? kan je eventuuel controleren door netstat -an | grep 139 , er moet dan iets van
code:
1
tcp        0      0 127.0.0.1:139           0.0.0.0:*               LISTEN
komen te staan.

Wat 'wrusman' zei over het niet verbinding maken naar het uncpad, heeft hij wel gelijk in, want windows maakt dan verbinding naar IPC$ en kan vervolgens het domain niet joinen omdat er al een verbinding is naar die server, maar dat kan je omzeilen door in CMD net use /d * te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sa1 op 29-06-2006 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sa1 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 15:35:
[...]
als je via ssh op je server zit en je bent root dan heof je niets te sudo'en, da nmoet je het gewoon invoeren. Sudo houdt in dat je met je gewone gebruiker iets uitvoerd als root, maar als je al root bent hoeft dit natuurlijk niet.

Verder is het eerst zaak om te zorgen dat met \\servernaam op je bak komt. anders kan hij het domain nooit vinden. Je moet het domain altijd toevoegen op je computer met het root account, anders werkt het soms / vaak niet.

Wat iemand anders ook al zei, je signed geval in je computersettings op een winxp bak moet anagepast worden,maar dat hoeft niet op een 2000 / 98 / nt machine. Iets met digitally sign password ofzo, weet het niet precies meer.

maar, zoalng je niet met \\servernaam op je samba komt, dan heeft het allemaal geen zin, draait samba wel goed? kan je eventuuel controleren door netstat -an | grep 139 , er moet dan iets van
code:
1
tcp        0      0 127.0.0.1:139           0.0.0.0:*               LISTEN
komen te staan.

Wat 'wrusman' zei over het niet verbinding maken naar het uncpad, heeft hij wel gelijk in, want windows maakt dan verbinding naar IPC$ en kan vervolgens het domain niet joinen omdat er al een verbinding is naar die server, maar dat kan je omzeilen door in CMD net use /d * te doen.
Ik kan via de client op de server komen middels ip en hostname, als ik op de sever dat netstat command uitvoer geeft hij deze foutmelding "unable to lookup sambaserver via gethostbyname()

Ik zal nu es dat cmd dingetje proberen ;)

Edit: Hij slikt dit /d* niet erbij

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 16:06 ]

• Sa1

Sa1

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 15:59:
[...]

Ik kan via de client op de server komen middels ip en hostname, als ik op de sever dat netstat command uitvoer geeft hij deze foutmelding "unable to lookup sambaserver via gethostbyname()

Ik zal nu es dat cmd dingetje proberen ;)
Is server ook dns / dhcp? Dat je via ssh je server op ip kan benaderen of zelfs hostname zegt niets over samba (helaas).

Wat voer je dan uit? "netstat -an | grep 139" toch? Vage error message, wat geeft hij weer als je gewoon hostname in typt? gaat dat wel goed?

dat cmd dingetje is alleen te gebruiken en heeft ook alleen zin als de server al draait.

edit:
die /d * houdt in dat alle verbindingen verbroken worden. en moet wel op de windows machine uitgevoerd worden die je op dat moment probeerd te verbinden aan je samba. Maar je samba draait nog niet dus het heeft geen zin.

[ Voor 16% gewijzigd door Sa1 op 29-06-2006 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sa1 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:07:
[...]
Is server ook dns / dhcp? Dat je via ssh je server op ip kan benaderen of zelfs hostname zegt niets over samba (helaas).

Wat voer je dan uit? "netstat -an | grep 139" toch? Vage error message, wat geeft hij weer als je gewoon hostname in typt? gaat dat wel goed?

dat cmd dingetje is alleen te gebruiken en heeft ook alleen zin als de server al draait.

edit:
die /d * houdt in dat alle verbindingen verbroken worden. en moet wel op de windows machine uitgevoerd worden die je op dat moment probeerd te verbinden aan je samba. Maar je samba draait nog niet dus het heeft geen zin.
Ik zal eerst even kijken of het geinstalleerd is want ik heb daar standaard niks aan veranderd eigenlijk.

• Sa1

Sa1

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:19:
[...]

Ik zal eerst even kijken of het geinstalleerd is want ik heb daar standaard niks aan veranderd eigenlijk.
als het ding een extern ip adres heeft, of een poort 22 naar het doorgelust heeft wil ik je ook wel even remote assisteren om iig samba draaiend te krijgen, ik heb tot 17:15 uur de tijd, verveel me atm op m'n werk..

redhat heb ik overigens nog nooit mee gewerkt, alleen met debian / gentoo / lfs en fbsd.. daar is het allemaal aan de gang gegaan dus zal wel goed komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sa1 op 29-06-2006 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sa1 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:22:
[...]
als het ding een extern ip adres heeft, of een poort 22 naar het doorgelust heeft wil ik je ook wel even remote assisteren om iig samba draaiend te krijgen, ik heb tot 17:15 uur de tijd, verveel me atm op m'n werk..

redhat heb ik overigens nog nooit mee gewerkt, alleen met debian / gentoo / lfs en fbsd.. daar is het allemaal aan de gang gegaan dus zal wel goed komen.
Hmm dat zou een goed idee zijn maar ik zit op school en ik zou niet weten hoe dat hiero moet :P btw wel een erg wazige foutmelding nu ik doe nu ""sudo gedit /etc/hosts"" geeft ie de zelfde melding weer :S

• Sa1

Sa1

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:28:
[...]

Hmm dat zou een goed idee zijn maar ik zit op school en ik zou niet weten hoe dat hiero moet :P btw wel een erg wazige foutmelding nu ik doe nu ""sudo gedit /etc/hosts"" geeft ie de zelfde melding weer :S
oh, dat gaat dan sowieso niet lukken, maar waarom doe je sudo? hoe ben je ingelogd?

Verwijderd

Topicstarter
Sa1 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:29:
[...]
oh, dat gaat dan sowieso niet lukken, maar waarom doe je sudo? hoe ben je ingelogd?
Als mijn eigen naam, je kan namelijk zover als ik weet niet met root inloggen in Ubuntu.

Ik heb btw de tutorial van die in dit topic is gepost gevolgt. Ik kan wel overigens vragen of ik de hd naar huis mag nemen zodat je hem mischien vanaf daar kan beheren.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 16:32 ]

• Sa1

Sa1

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:30:
[...]

Als mijn eigen naam, je kan namelijk zover als ik weet niet met root inloggen in Ubuntu.
beetje een chatbox zo :p

en als je gewoon eens su uitvoerd en het root wachtwoord ingeeft?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ubuntu heeft geen root pw :)

code:
1
sudo bash

geeft daarintegen wel een root-shell :)

Verwijderd

Topicstarter
WHiZZi schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:38:

code:
1
sudo bash

dat su werkte al ben nu root :P es kijken of dat "kreng" er nu wel op komt :P

• Sa1

Sa1

WHiZZi schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:38:

code:
1
sudo bash

vage shit, dacht dat ienog steeds met redhat draaide.. maar nu ineens met ubuntu.. noujah, installeer dan meteen een echte distro ala gentoo :DDDDDD dusss :) goed, ik heb nu weer wel wat te doen dus wens de TS veel succes!

Verwijderd

Topicstarter
Nu krijg ik weer zon wazige message als ik de smb.conf wil aanpassen

(gedit:7308): GnomeUI-warning **: while connecting to the sessions manager:
Authentication rejected, reeaon: None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.

O_o-O

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Werk gewoon eens als user dan

code:
1
sudo gedit /etc/samba/smb.conf

• Z-Dragon
Als het nog steeds niet gelukt is zou ik even opnieuw beginnen. Als je zelf immers ongestructureerd te werk bent gegaan wordt het voor ons lastig om daar nog bij te kunnen helpen. Veeg je schijf leeg en pak een recente distributie, met meteen dus al recente software, omdat je ook met moderne clients werkt. (Vooral met een project als Samba of Wine moet je eigenlijk altijd de nieuwste versie pakken.) Fedora Core zou geschikt zijn, maar persoonlijk zou ik Debian aanraden. Dan kun je meteen lekker oefenen met de command line. Pak een handleiding van een wat bekendere/grotere site en bouw het stap voor stap op. Begin met een redelijk lege smb.conf en configureer steeds een beetje meer, in plaats van in een keer de hele berg. Voornamelijk op beveiligingsgebied moet je met instellingen niet te streng beginnen. Door het stapje voor stapje meer te configureren kun je zien waar het fout gaat (en er zo natuurlijk van leren!).

[ Voor 6% gewijzigd door Z-Dragon op 01-07-2006 11:17 . Reden: Toevoeging ]

^ Wat hij zegt.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

root in Ubuntu:

sudo su

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Z-Dragon
sudo $commando

of root een wachtwoord geven:

sudo passwd root

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Z-Dragon schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 11:16:
Als het nog steeds niet gelukt is zou ik even opnieuw beginnen. Als je zelf immers ongestructureerd te werk bent gegaan wordt het voor ons lastig om daar nog bij te kunnen helpen. Veeg je schijf leeg en pak een recente distributie, met meteen dus al recente software, omdat je ook met moderne clients werkt. (Vooral met een project als Samba of Wine moet je eigenlijk altijd de nieuwste versie pakken.) Fedora Core zou geschikt zijn, maar persoonlijk zou ik Debian aanraden. Dan kun je meteen lekker oefenen met de command line. Pak een handleiding van een wat bekendere/grotere site en bouw het stap voor stap op. Begin met een redelijk lege smb.conf en configureer steeds een beetje meer, in plaats van in een keer de hele berg. Voornamelijk op beveiligingsgebied moet je met instellingen niet te streng beginnen. Door het stapje voor stapje meer te configureren kun je zien waar het fout gaat (en er zo natuurlijk van leren!).
Ja het probleem is dat ik dat al 2x heb gedaan en als ik nu weer opnieuw moet beginnen raak ik nog meer tijd kwijt, maar aan de andere kant t schiet zo ook niet echt op. Ik zal wel even kijken ik houdt julllieop de hoogte.

• Z-Dragon
Opnieuw beginnen alleen heb je inderdaad niets aan. Waar je wel wat aan hebt is gestructureerd werken. En dat is iets wat je vanaf het begin af aan moet doen. Dan is het vaak de beste optie om opnieuw te beginnen maar dat na te denken bij elke stap die je doet en de stapjes ook zo klein mogelijk te maken.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Z-Dragon schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:42:
Opnieuw beginnen alleen heb je inderdaad niets aan. Waar je wel wat aan hebt is gestructureerd werken. En dat is iets wat je vanaf het begin af aan moet doen. Dan is het vaak de beste optie om opnieuw te beginnen maar dat na te denken bij elke stap die je doet en de stapjes ook zo klein mogelijk te maken.
Kan iemand dan even een standaard config geven die ik kan gebruiken om te testen of het werkt straks onder Debian?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ik heb een samba server opgezet op Debian Domain Met XP clients. geen enkel probleem. Ik kan niet bij de server omdat deze uit staat door dat de hele organisatie 1 maand op vakantie is.

Maar dit moet je voor XP doen.
Configuring the Windows XP Client:

Notes : Only Windows XP-Professional Edition can join the Domain, it does not work for WindowsXP-Home Edition.

STEPS:

1) Make sure that the workstation belonged to the same workgroup as the server and have a fixed IP address and hostname assigned.

2) Change the registry entry, run the command regedt32 and do the below
a) RequireSignOrSeal Registry hack

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\netlogon\parameters
"RequireSignOrSeal"=dword:00000000

b) Use the Registry Editor and edit the
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\System\CompatibleRUPSecurity to have the DWORD value of 1

3) Use the Group Policy Editor (gpedit.msc) and enable "Computer Configuration\Administrative Templates\System\User Profiles\Do not check for user ownership of Roaming Profile Folders".

4) Go to MyComputer right click Properties. Go to Change and click on Domain and enter the domain-name you want to join. When joining the domain for the First time enter userid as root and give the samba password. Make sure there is an entry for the root in the smbpasswd (samba password) file.

5) Reboot and then the changes will be effective.

[ Voor 3% gewijzigd door daft_dutch op 03-07-2006 11:40 ]

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb nu debian geinstalleerd en degelijke, en ik wil nu de smb config file aanpassen ik doe dit met VI en ik wil de hele config file leegooien maar dit gaat maar letter per letter is er een manie rom dit sneller te doen?

edit: Het werkt nog steeds niet, ik kan de server zien in mijn netwerk omgevingen in de werkgroep terranet.local, het enige wat niet lukt nu is op het domein aanmelden, ik heb de config file nog niet veranderd.....

Maar ziet Linux een werkgroep en een domain als het zelfde ding of hoe zit dat precies

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu thuis ook bezig met mijn eigen Ubuntu installatie (ja kweet t ben harde werker :P) ik heb dus die hele config erin gezet + alle instellingen. Nu wil ik de server pingen maar dit werkt alleen met het ip adres zelf. En als ik nslookup doe geeft ie wel het ip terug maar niet de server naam. Iemand idee hoe ik dat kan oplossen?

• Z-Dragon
Geef nu eens gedetailleerd welke situatie je hebt (software + versies) en je complete instellingen- en handelingenoverzicht (smb.conf, etc. etc.; wat je zelf in welke volgorde hebt gedaan, zoals bijv. gebruikers aanmaken voor Linux zelf en/of voor Samba). Dan valt er wss wat over te zeggen. :)
Je zegt dat aanmelden niet lukt. Betekent dat ook dat lid worden van het domein niet lukt? Wat is de foutmelding? Als je alle domeinspecifieke instellingen in smb.conf uitzet en de deelmode op 'share' zet, kun je er dan wel op? Volgensmij is het nog steeds niet bij je doorgedrongen dat je eerst met een zo basic mogelijke set-up moet testen, dus niet meteen als domein maar eerst als een zo eenvoudig mogelijk fileservertje ... Onderschat tevens het nut van logboeken niet! It's all in the logs!

[ Voor 80% gewijzigd door Z-Dragon op 04-07-2006 00:49 ]

^ Wat hij zegt.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Overigens is soortgelijk topic al 1000-en keren op GoT voorgekomen met tal van voorbeelden van config-files

[search=samba windows]

Verwijderd

Topicstarter
Z-Dragon schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:45:
Geef nu eens gedetailleerd welke situatie je hebt (software + versies) en je complete instellingen- en handelingenoverzicht (smb.conf, etc. etc.; wat je zelf in welke volgorde hebt gedaan, zoals bijv. gebruikers aanmaken voor Linux zelf en/of voor Samba). Dan valt er wss wat over te zeggen. :)
Je zegt dat aanmelden niet lukt. Betekent dat ook dat lid worden van het domein niet lukt? Wat is de foutmelding? Als je alle domeinspecifieke instellingen in smb.conf uitzet en de deelmode op 'share' zet, kun je er dan wel op? Volgensmij is het nog steeds niet bij je doorgedrongen dat je eerst met een zo basic mogelijke set-up moet testen, dus niet meteen als domein maar eerst als een zo eenvoudig mogelijk fileservertje ... Onderschat tevens het nut van logboeken niet! It's all in the logs!
Ik zit nu met de Linux Machine zelf op internet, dit is een illegaal internet verbindinkje op school ;) Mischien kan die gene die de server even wou overnemen het nu overnemen

Anyway, ik gebruik Version 3.0.14a-Ubuntu, ik deze tutotorial gevolgt http://www.howtoforge.com/samba_setup_ubuntu_5.10_p3 ik zal zo wel even de config van mij verzenden.

Edit: Ik heb als eerste zoals in de tutorial staat de root gbeuiker ingesteld en hem een wachtwoord gegeven,

Deze ziet er als het volgt uit

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
mapping hotplug
script grep
map eth0

# The primary network interface
iface eth0 inet static
address 100.100.100.1
netmask 255.255.255.0
network 100.100.100.0
broadcast 100.100.100.255
gateway 100.100.100.0
# dns-* options are implemented by the resolvconf package, if installed
dns-nameservers 100.100.100.0

iface eth1 inet dhcp

auto eth0

Daarna heb ik bij het etc/hosts deze erbij gevoegd

127.0.0.1 localhost.localdomain localhost sambaserver
100.100.100.1 sambaserver
100.100.100.2 w2000client
100.100.100.4 xpclient

daarna heb ik de commando's

apt-get update
apt-get upgrade

ingevoerd om alles te updaten (in mijn geval werd er niks upgadated)

Daarna deze config gemaakt:

[global]

workgroup = terranet.nl
server string = %h server (Samba, Ubuntu)
wins support = yes
security = user
interface = eth0
username map = /etc/samba/smbusers
name resolve order = wins bcast hosts

[profile]

comment = User profiles
path = /home/samba/profiles
valid users = %u
dns proxy = no

[netlogon]
comment = Network Logon Service
path = /home/samba/netlogon
guest ok = yes
writable = no
share modes = no

[allusers]

comment = all users
path = /home/shares
valid users = @users
force group = users
create mask = 0660
directory mask = 0771
writable = yes

Heb daarna deze directories aangemaakt

mkdir /home/samba
mkdir /home/samba/netlogon
mkdir /home/samba/profiles
mkdir /var/spool/samba
chmod 777 /var/spool/samba/
chown -R root:users /home/samba/
chmod -R 771 /home/samba/

en daarna heb ik users aangemaakt en deze een password gegeven dm smbpasswd -a gebruikersnaam.

toen heb ik deze commando's gedraait
net groupmap modify ntgroup="Domain Admins" unixgroup=root
net groupmap modify ntgroup="Domain Users" unixgroup=users
net groupmap modify ntgroup="Domain Guests" unixgroup=nogroup

en als laatste heb ik ene group computers aangemaakt en toen computer accounts voor xp en 2000

Voorbeeld voor 2000 ------> useradd -g computers -d /dev/null -c "w2000client" -s /bin/false

en dat was het zon beetje volgens mij :)

Edit: Windows geeft ook telkens aan dat het mischien een DNS fout kan zijn bij het aanmelden van een domein

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 15:38 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Argh, sluitpost verdwenen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Ok, wat ik dus probeerde te zeggen:

Met dit topic gaan we er niet meer uitkomen denk ik. Probeer een nieuw topic te openen, maar post dan meteen de benodigde informatie om uberhaupt over het probleem na te kunnen denken:
  • Post de configfile, maar dan ook met de [code].....[/code] tag eromheen. Maakt het veel leesbaarder
  • Je zegt dat je wel kunt pingen, da's iig al een goed begin. Maar \\ip-van-de-linux-server werkt dus niet. OK, als je dat doet, wat gebeurt er dan? Beschrijf dat. (Bv. er gebeurt 30 seconden niets en dan krijg ik de melding ....'de opgegeven host kan niet worden bereikt' of whatever er dan ook precies staat). Of krijg je een loginvenster (username/pwd) maar verschijnt die steeds opnieuw? Er zijn namelijk allerlei verschillende meldingen en dat maakt natuurlijk uit!
  • Zoals al gevraagd, nadat je bovenstaande hebt gedaan, wat voor (fout)meldingen verschijnen er in de logfiles van samba. Waar je die kunt vinden is echt triviaal zelf uit te vinden, als je dat soort vragen stelt moet je gewoon beter de documentatie lezen. (hint: ergens onder /var/log/samba waarschijnlijk).
  • Je kunt samba ook opstarten op 'debug'-level of in ieder geval met allerlei verbosity levels. Het kan nog wel eens helpen om te zien wat voor meldingen er voorbij komen op het moment dat dingen mis gaan. Of misschien komen er wel totaal geen meldingen door, in welk geval het waarschijnlijker is dat het aan de netwerkconfiguratie, firewalls of aanverwante zaken ligt. Let er altijd op, dat firewalls aan beide kanten kunnen zitten, dus ook bij de client (Windows)!
P.S. Dat het om een schoolopdracht gaat boeit me op zich niet zoveel, *mits* jij wel zelf degene bent die het probleem oplost. Tips vragen prima, maar we gaan je niet stap voor stap bij het handje houden en letterlijk voorschrijven welke commando's je nodig hebt. Als je dat verwacht, kun je je de moeite van een nieuw topic openen besparen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 04-07-2006 15:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.