Welke PCI kaart bij een 7800 GTX

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 08:41
Hallo,

Ik kwam er laatst achter dat je dus 3 beeldschermen kon aansturen op een Nvidia kaart, door middel van een extra PCI kaartje. Ik ging dit dus meteen proberen, ik had daarvoor nog een TNT2 kaart liggen. Maar dit lukte echter niet, allemaal BSOD's en ga zo maar door. Iemand zei dat het aan de drivers lag, maar op de Nvidia site staat nog steeds TNT2 als drivers mogelijkheid. Maar die kaart heb ik nu weggedaan en wil ik een goed PCI kaartje waar het wel werkt.
Aangezien het misschien de drivers waren dacht ik aan een 5200 versie.
Ik wil een 5" inch tft'tje erin zetten (die PSone LCD) dus krachtig hoeft het zeker niet te zijn.

Dus mijn vragen:
Welke videokaart (pci) zal waarschijnlijk werken in combinatie met mijn 7800 GTX (xfx).
Is misschien een ATI kaart mogelijk? (Dit is makkelijker met het aansluiten van een PSOne LCD)

Alvast bedankt!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:22
Had je niet gewoon te maken met een IRQ-conflict? Heb je wel geprobeerd beide kaarten een eigen IRQ te geven? Hier nooit problemen gehad met welk willekeurige videokaart naast verschillende nVidia videokaarten.

• Dedgeh
paknaald schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:56:
Had je niet gewoon te maken met een IRQ-conflict? Heb je wel geprobeerd beide kaarten een eigen IRQ te geven? Hier nooit problemen gehad met welk willekeurige videokaart naast verschillende nVidia videokaarten.
wtf is IRQ? xD
Kans dat dat het was, aangezien ik niet weet wat het doet/is. :|

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

paknaald schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:56:
De videokaart in een ander PCI slot steken zou prima de oplossing kunnen zijn. Hoef je zelf niet te klooien met de IRQs.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 19:27

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Scoor gewoon ergens een 1 of 2MB PCI kaartje. Die werken out-of-the-box al in Windows en die hoeven niet meer dan een euro te kosten.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• paknaald
IRQ, al word je daar niet veel wijzer van ;). Technisch weet ik ook niet echt wat het is, behalve dat verschillende PCI-apparaatjes soms een IRQ delen en soms weer niet. Bij mij ging het fout toen mijn netwerkkaart en PCIe-kaart er een deelden. Gewoon na een aantal minuten willekeurige lockups.

In de BIOS van mijn moederbord kon ik aangeven welke PCI-slots een eigen IRQ moeten hebben en toen was het probleem opgelost.

Mocht je die mogelijkheid niet hebben, dan zou je gewoon de tweede videokaart even in verschillende PCI-sloten moeten uitproberen. Dit zou het probleem kunnen oplossen.

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-01 12:08
Nairety schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:58:
[...]

wtf is IRQ? xD
Kans dat dat het was, aangezien ik niet weet wat het doet/is. :|
IRQ staat voor Interrupt ReQuest. Dit is een nummer toegekend aan hardware. Het aantal IRQ nummers is beperkt. Daarom kunnen IRQ nummers gedeeld worden door apparaten. Soms bij het delen van deze IRQ's treden conflicten op en dat kan in jouw geval aan de hand zijn.
De IRQ is terug te vinden in de eigenschappen van je hardwareapparaat (bereikbaar via apparaatbeheer).
Hier kan je dus zien welke IRQ apparaten hebben en ook of daar conflicten in optreden.

Voor sommige apparaten gelden ook standaard IRQ nummers, zo hebben toetsenborden eigenlijk altijd IRQ 01. Ooit wist ik dat rijtje uit mijn hoofd. omdat ik het tegenwoordig zelden meer tegen kom is het helaas weggezakt.

[ Voor 32% gewijzigd door Goros op 28-06-2006 14:39 ]

• Dedgeh
Hm, ik heb mijn TNT toch kunnen vinden. Ik steek hem erin, geen error dit keer. Maar hij heeft totaal geen beeld, moet ik hem activeren oid? :/

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:18

Piggen

Lekker bakkie

Moet je niet eerst even de primary VGA adapter in het BIOS op PCI zetten om hem goed te kunnen installeren?

[ Voor 56% gewijzigd door Piggen op 28-06-2006 14:34 ]

• Dedgeh
MPmad schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 14:34:
Moet je niet eerst even de primary VGA adapter in het BIOS op PCI zetten om hem goed te kunnen installeren?
Dat zag ik wel staan in bios, ik ga het even proberen..

k, gedaan, toch krijgt mijn 3de monitor geen beeld.

Wel zie ik bij het opstarten iets van:
16x PCI link VGA oid (en dat stond er eerst niet)

En ik zie dat mijn 7800 op IRQ 18 zit, en PCI zit op 9?

[ Voor 31% gewijzigd door Dedgeh op 28-06-2006 14:44 ]

• paknaald
In het klein, om je eventueel niet te beledigen ;) :
Heb je ook in windows het scherm al in gebruik genomen?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 16:01
IRQ, heel simpel gezegd is een directe verbinding van een stuk hardware naar je processor. Hiervan heb je er (normaal gezien) 15. Als een stuk hardware aandacht wilt, gooit hij een IRQ lijn aan en stop de processor waar hij mee bezig is en geeft gelijk al zijn aandacht aan dat stuk hardware.

Het probleem met IRQ's is echter dat je er dus maar 15 hebt (waarvan de 1e 7 ook nog eens de enigen zijn die direct werken, maar das een technisch verhaal). 15 is tegenwoordig lang niet meer genoeg voor alle hardware. Daarom kan hardware deze nu ook delen. Wordt een IRQ lijn (die gedeeld is) nu gebruikt, dan zal de processor eerst vragen: 'Wie van jullie 2 wilde er nu aandacht?'.

Dit heeft echter als nadeel dat als een stuk hardware een IRQ deelt met andere hardware die dat niet kan, de hele IRQ lijn niet bruikbaar is (dus BSOD's). Ook als je werkt met kaarten die heel afhankelijk zijn van timing (videokaarten en geluidskaarten bijvoorbeeld), kun je nog wel eens problemen krijgen bij delen, omdat het dan 'te druk' wordt zeg maar.

Ieder PCI slot heeft zijn eigen standaard IRQ lijn. Een kaart kan daar van afwijken (meestal als je het met de hand instelt), maar doet dat normaal niet. Als je dus problemen hebt met IRQ's, verhuis dan je PCI kaart eens. Wie weet doet hij het dan wel perfect.

Tenzij je trouwens wat grafisch werk wilt doen op je 3e monitor, raad ik je aan om gewoon een goedkoop PCI kaartje te halen. Veel grafisch geweld over de PCI bus gaat toch al niet lukken.

EDIT:
Overigens geld de limiet van 15 IRQ lijnen tegenwoordig niet echt heel hard meer, maar in de praktijk van het ontwerpen van moederborden zijn er nog steeds geen lijnen in overvloed (24 ofzo) omdat het fysieke verbindingen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ShadowLord op 28-06-2006 15:00 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-01 12:08
ShadowLord schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 14:54:
Tenzij je trouwens wat grafisch werk wilt doen op je 3e monitor, raad ik je aan om gewoon een goedkoop PCI kaartje te halen. Veel grafisch geweld over de PCI bus gaat toch al niet lukken.
zon FX 5200 PCI is dan prima lijkt mij zo. ik dacht dat die nog wel hier en daar te krijgen zijn voor een prijs rond de 80 euro... goede uitleg btw ShadowLord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

- en verder vele topics ove rmeerdere schermen :o

Als je niet weet wat een IRQ is mag je je iig inlezen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.