Toon posts:

Schets naar pc -> hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de beschikking over Photoshop (heb er ook wat kennis van) en een Wacom tablet, maar ik probeer al even een fijne methode te vinden om een schets die ik met potlood gemaakt heb over te zetten en evt. in te kleuren.

Wie kan me adviseren hoe ik te werk moet gaan? Inscannen begrijp ik, maar hoe verder? Vectorbased? Of gewoon met de brush tool en overtrekken? Hoe kan ik het beste gaan kleuren? Etc.

Ik heb op internet gezocht maar eigenlijk nog niet echt een fijne manier kunnen vinden.

Alvast bedankt en ik hoop jullie op korte termijn dan wat te kunnen laten zien!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-01 20:13
Moet je met een tekenprogramma doen ja, vectorbased.. zoals Illustrator.
Niet met Photoshop. Over het overtrekken van afbeeldingen met illustrator is voldoende te vinden.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wat voor scanner heb je? Ik heb namelijk bij m'n hp scanner software gekregen waarmee de scanner dus tekst kan scannen. Als ik dan een een schets (met potlood) scan, dan maakt de software het potloot helemaal zwart en het papier helemaal wit. Daarna kan je het gewoon inkleuren (in bijv. paint).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RvO_6 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:52:
Wat voor scanner heb je? Ik heb namelijk bij m'n hp scanner software gekregen waarmee de scanner dus tekst kan scannen. Als ik dan een een schets (met potlood) scan, dan maakt de software het potloot helemaal zwart en het papier helemaal wit. Daarna kan je het gewoon inkleuren (in bijv. paint).
Tip: als je potlood wil scannen, leg er dan iets transparants tussen. Potlood of krijt direct op de glasplaat van de scanner wil nog wel eens een vieze scanner opleveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44
MAX3400 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:54:
[...]

Tip: als je potlood wil scannen, leg er dan iets transparants tussen. Potlood of krijt direct op de glasplaat van de scanner wil nog wel eens een vieze scanner opleveren.
Dan zet hij het dus gewoon om in zwart/wit bedoel je? ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Fire69 op 28-06-2006 13:55 ]

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Experimenteer ook met zwart-wit vs kleur vs grijstinten scannen. Ik vind het zelf grijstinten vaak het mooiste resultaat geven als je toch iets wilt hebben dat in essentie zwart/grijs/wit moet zijn.

ieeeepppppp :P

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-01 20:13
RvO_6 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:52:
Ja oké maar dat is dus niet vectorbased en levert echt geen mooi resultaat op.. al helemáál niet als je mspaint gaat gebruiken.
Dus gewoon overtrekken, is wat meer werk maar dat loont het zeker.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Scannen > zwartwit maken >contrast/brightness verhogen > scan instellen als bovenste laag (lock) > laag blendingmode: multiply.

Onder de bovenste laag per onderdeel lagen maken en inkleuren, het wit zie je nu niet meer, maar de zwarte lijntjes blijven staan.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Er bestaat niet één goede manier. Het is een kwestie van wat je wilt bereiken. Vectoriseren (digitaal 'overtrekken') is één van die mogelijkheden en zal op het gebied van schaalbaarheid bijvoorbeeld het beste resultaat opleveren. Wanneer je de 'schetslook' wilt behouden en enkel wat aan het contrast wilt doen bijvoorbeeld is Photoshop weer veel handiger. Kortom, bedenk wat je wilt en welke techniek daar het best voor toepasbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door sdomburg op 28-06-2006 14:03 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Oud collega deed zijn tekeningen altijd inscannen en in Illusstrator met paden (vectoren) overtrekken.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 00:00
Pepeijn, we kunnen je wel allemaal van advies voorzien maar als we niet weten wat voor tekening het moet worden schiet het niet zoveel op. De één zal vectors! zeggen en de ander zal brushen! zeggen. Brush en vector zijn twee totaal verschillende dingen met elk hun eigen resultaten. Maar wat wil je zelf? Hoe moet het eindresultaat er uit zien?

http://hawvie.deviantart.com/

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 13:36
Post eens een scan anders, dan is je stijl ook meteen duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties mensen! Ik ga vanavond mijn tekening even scannen en ik hoop dat jullie op basis hiervan wat gerichten kunnen adviseren!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tekening al online kunnen zetten:

Afbeeldingslocatie: http://www.meewezen.nl/tekening1.jpg

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

schetsen zou ik gewoon lekker brushtool doen, met wacom ook mooi effect, of de rauwe tekening op multiply zetten in photoshop, dan layer eronder en daarin kleuren

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Pagina: 1