Testen na blikseminslag

Pagina: 1
Acties:

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 09:50
Hallow,

Vorige week is er een pc van mij kapot gegaan door een blikseminslag. Ik zou graag willen testen wat er allemaal stuk is zodat ik precies weet wat te vervangen. Ik weet al zeker dat het moederbord en de voeding stuk zijn want ik heb nog een oude voeding liggen waarmee ik heb getest.

Ik heb nu nog enkele vragen voordat ik verder ga testen: kan het kwaad om goeie stukken hardware te gebruiken om te testen? M.a.w. kan deze hardware kapot gaan door het te testen met eventuele kapotte hardware?

Ik heb hier nog een pc met een P4 1.8ghz Willamette (400mhz FSB) liggen, kan ik de processor van de kapotte pc, een P4 2.4ghz met 800mhz FSB, hierop testen, of gaat dat sowieso niet werken door het verschil in FSB?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

titan_pi8 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 12:51:
Ik heb nu nog enkele vragen voordat ik verder ga testen: kan het kwaad om goeie stukken hardware te gebruiken om te testen? M.a.w. kan deze hardware kapot gaan door het te testen met eventuele kapotte hardware?
Die kans is klein, maar wel aanwezig. Zolang je maar een goede voeding en een goed moederbord gebruikt.
Ik heb hier nog een pc met een P4 1.8ghz Willamette (400mhz FSB) liggen, kan ik de processor van de kapotte pc, een P4 2.4ghz met 800mhz FSB, hierop testen, of gaat dat sowieso niet werken door het verschil in FSB?
Dat ligt aan het moederbord, probeer het zou ik zeggen. Sommige moederborden willen wel booten met een te snelle processor, maar dan zal de processor niet sneller werken dan het maximum van het moederbord.

De socket van het moederbord van het werkende systeem moet wel 478 pinnen hebben, er zijn ook Willamette's met 423 pinnetjes. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 28-06-2006 13:25 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Zoals hierboven al gezegd, met name een slechte voeding kan cruciaal zijn. Als je voeding te hoge piekspanningen geeft zal het voor kunnen komen dat je andere componenten ermee sloopt. Maar je geeft al aan dat je nog een andere, goede voeding hebt liggen, dus gebruik die zou ik zeggen. En het mobo ja, daarvoor zou ik ook een goede nemen, en dan stuk voor stuk je componenten uit de kapotte pc mee testen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34
Wat er allemaal door de inslag defect geraakt kan zijn, is ook niet altijd zo direct te testen.

Het effect van de inslag kan best over een half-jaar pas zichtbaar zijn, als bepaalde onderdelen raar gaan doen.

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 09:50
Ik heb het geheugen getest in een andere pc en dat werkt nog! Nu de processor nog...

Ik weet dat alle onderdelen 'een slag' kunnen hebben gehad en dat er de kans bestaat dat ze over x aantal maanden de geest geven, maar als de schade beperkt is tot voeding en moederbord koop ik vlug een tweedehands moederbord en dan kunnen we voorlopig verder met die pc in afwachting van een nieuwe (Core 2 duo :) )

Edit:
De processor doet het ook nog! Dus nu even kijken voor een ander moederbordje en dan kunnen we weer verder met de pc.

Zou het trouwens een probleem zijn om deze pc voor enkele maanden te laten draaien op een 300W voeding (i.p.v. een 400W)?

Specs:
P4 2.4ghz HT 800Mhz FSB
1 DVD lezer
1 SATA harde schijf
Radeon 9600 Pro
(Hopelijk ben ik niets vergeten)

[ Voor 33% gewijzigd door titan_pi8 op 28-06-2006 14:42 ]

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-01 12:08
als het een goede voeding is kan 300watt voor dat systeem voldoende zijn.

systemen met een 939 amd 3200+, twee 7600 GT's in SLI met twee harde schijven en een brander werken vaak prima op 300w voedingen hoor, mits je niet overklockt.
Pagina: 1