[2003] TS met meertalige roaming profiles

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 07:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het volgende is het geval:
Server A: Domein controller, fileserver (domein A)
Server B: Domein controller + Databaseserver (domein A )
Server C: Domein controller + Terminal server (domein B )

Servers: Windows Server 2003 Standard UK
Client: Windows XP NL

Tussen domein A en B is een trust twee richtingen op.

De gebruikers loggen normaal in op domein A en gaan dan aan het werk met name met een aantal databaseapplicaties. Echter nu wil men ook extern (via Remote Desktop) kunnen werken. Server C zit in een ander domein maar had nog genoeg capaciteit over om als terminal server te dienen. Ik weet dat het niet wenselijk is om op een terminal server ook een domein controller te draaien, maar in dit geval moet je het eigenlijk meer zien als een losstaande terminal server, waar het domein met name bedoeld is om eenvoudig policies door te voeren (er zijn verder geen werkstations actief in domein B ).

Echter nu ben ik er achter gekomen dat de profiles die nu op Server A worden opgeslagen zogenaamd 'Nederlands' zijn. Dat wil dus zeggen 'Bureaublad' ipv 'Desktop' en ga zo maar door. Dit zorgt er voor dat het bureaublad + diverse instellingen niet juist worden overgenomen.

Mijn oplossing die ik tot nu toe heb kunnen vinden is een herinstallatie en dan Windows Server 2003 Standard NL. Maar dit is nogal grote aanpak, maar het is op zich geen probleem om server C te herinstalleren. Zijn er ook nog andere opties om dit taalconfict op te lossen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

waarom geef je ze geen terminalserver profile?

(en ik begrijp ook werkelijk niet waarom je een 2de domain opzet terwijl je de machine net zo goed in het domain had kunnen hangen)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 10:18 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Niet bij alle bedrijfsgroepen is alles even congruent ;) .

Terminalserver profile heb ik geprobeert. Maar dan blijf ik met de settings van o.a. Outlook en diverse applicaties zitten. Ik heb maar even de Nederlandse versie van W2k3 aangevraagd, dat werkt volgens mij het beste.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Afhankelijk van je licentievorm zou MUI (multilanguage user interface)-pack ook een optie zijn :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Inmiddels heb gewoon een extra server ingericht als Terminal Server (Met win2k3 NL). Dat blijft toch de handigste oplossing.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zet die terminal server op een apart domain zodat je makkelijker policies door kan voeren? Dat is een ietwat rare setup imho, maar soit - ik snap niet zo goed waarom je met terminal services profiles er niet uit kwam?

Als het goed is ingericht zal je systeem bij een 'verse' aanlog zichzelf volledig automatisch configureren en dan heb je dus weinig met Outlook e.d. te maken :)

Verder zou het niet zo heel veel uit moeten maken hoe een folder heet - de exacte locatie staat als het goed is in de registry en dus kan - volgens mij - een "Bureaublad" heel goed functioneren op een Engelse server, iig vind ik het persoonlijk niet zo slim Nederlands talige servers in te zetten, je blijft (iig tot LH Server) toch altijd met vertraagde security updates e.d. zitten om maar niet te spreken ervan dat het lelijk is :P

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Nee nee :P . De terminal server is nu lid van Domein A en heeft dus niets te maken met Domein B.

Ik wil best wel een weddenschapje met je sluiten anders. Zorg ik voor 1 Win2k3 server (en) met paar Windows XP (SP2,nl) clients en dan met een Win2k3 en-terminal servers zonder problemen de profiles (die ook via de clients te benaderen zijn) op de terminal server te laden. Want voor zover ik heb ervaren kan dat gewoon niet zomaar.

Wat ik me net nog bedenk, misschien zou je via policies de mapnamen vast kunnen zetten zodat het minder problemen op zou moeten leveren.

Had vandaag overigens wel iets raars nog. Twee gebruikers werken er nu op als test. En op de een of andere manier zijn er een aantal settings in het Default-profile opgeslagen waardoor gebruiker B het Outlook-profiel van gebruiker A kreeg :? .

• elevator
  • Niet online

elevator

Een weddenschapje is niet nodig - ik denk dat als je je probleem wat ruimer omschrijft dat wij hier al wat meer inzicht kunnen geven in wat er mis gaat, sowieso ben ik geen voorstander van het delen van een profiel lokaal op de PC en op de terminal server zoals ik hierboven ook al aangeef :)

Namen vastzetten in de registry zou niet nodig moeten zijn - als je in "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" kijkt zal je - als het goed is - zien dat voor Nederlandse profielen hier "Bureaublad" e.d. staat :)

Voor je nieuwe probleem - hier zal je wat over moeten uitwijken, een default profiel heeft niet zo heel veel te maken met een situatie waarbij al profielen staan (een default profile wordt enkel gebruikt als er een niet bestaand profiel is) :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat een user naar het default profile schrijven kan afaik ook niet iedereen zomaar. Je users zijn wel gewoon user op die server, niet poweruser of nog iets veel engers?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Users zijn idd gewoon user. Dat is ook het probleem met veel applicaties, dus ik heb met filemon en regmon al veel goed ingesteld zodat deze applicaties werken. De Terminal Server draait overigens ook in de 'Strikte' modus.

Dat het Default Profile alleen wordt gebruikt bij het aanmaken van een account vind ik een mooi stukje theorie. Maar o.a. regmon laat toch echt zien dat er bij het starten van Outlook diverse keys worden gebruikt uit het Default Profile als deze niet in het User Profile staan.

Maar even los van het Default Profile. Er zijn dus twee gebruikers die een account hebben en op een gegeven moment hadden ze dezelfde mailbox open (dus gebruiker A zijn mailbox A, en gebruiker B de mailbox van A). En dat wisselt dus af en toe. Nu heb ik het even handmatig aangepast en lijkt het weer te werken, maar dat is niet echt een constructieve oplossing.

Maar het begint mij ook duidelijker te worden dat het misschien handiger om de Terminal Server profiles te scheiden. Probleem is dan wel weer dat veel instellingen die sommige applicaties hebben niet geshared worden tussen de twee profielen. Ik kijk het nog even een paar dagen aan en als er weer dit soort vaagheden gaan ontstaan zal ik eens aparte profiles proberen.

• elevator
  • Niet online

elevator

Wat bedoel jij dan met dat filemon laat zien dat het default profile gebruikt wordt? Jij ziet Outlook naar "HKEY_USERS\.DEFAULT" terug grijpen? :)

Sowieso snap ik niet dat gebruiker A uberhaupt - qua rechten - de mailbox van gebruker B kan opendoen? :o

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De 'users' zijn allebij eigenlijk managers die rechten tot elke mailbox willen hebben. Andere optie zou zijn om op papier een lijst te maken met iedereen zijn wachtwoord, maar dat vond ik toch een wat ranzigere oplossing (wachtwoord is in 5 seconden gereset indien nodig). Maar wees niet bang hor, ze zijn geen administrator oid ;) .

Nouja misschien gebruik ik iets verkeerde terminologie. Maar ik heb het idee dat er zovel op bestand-profiel niveau als op register-profiel niveau bepaalde zaken worden gedeeld die eigenlijk per user opgeslagen zouden moeten worden. Dat heeft o.a. te maken met die Outlook settings. Ik zal even proberen om het exacte log van regmon erbij te pakken.

• elevator
  • Niet online

elevator

Als er dingen 'globaal' (per machine) bijgehouden zouden worden bij basic programma's als Outlook dan zouden er geen miljoenen mensen hun hele ICT infra kunnen baseren op terminal services achtige oplossingen ;) :P

Verwijderd

Die illusie had ik ook.
De praktijk lijkt te zijn dat bovenstaande zo'n beetje werkt mits je Exchange gebruikt.
Dat er dus nog vanalles in LOCAL_COMPUTER of zo beland zie ik dus wel gebeuren... :(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:26:

Dat er dus nog vanalles in LOCAL_MACHINE beland zie ik dus wel gebeuren... :(
Brakke software meestal :)

Ik ken software die last_userid (laatst gebruikte login) in HKLM weg wil poten, heel erg fijn :X

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1