Videokaart CPU afhankelijk

Pagina: 1
Acties:

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 14:17
Hallo,

Deze week heb ik dit systeem besteld.
Nu lees je overal dat de 7950X2 CPU afhankelijk is maar hoe komt dit nou?

Een videokaart moet toch alleen kunnen werken, verder heeft deze GPU veel geheugen? Waarom maken de spellen niet meer gebruik van de GPU ipv de CPU.

Worden de GPU ooit wel 100% gebruikt? En hoeveel % loop ik mis door een 3800 X2 te gebruiken?

Ik hoop dat ik door jullie wat meer het proces snap

Rob

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 00:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Eigenlijk heel logisch, omdat anders iemand ook een 7959X2 kan gebruiken op een 300mhz proc. Ja dat werkt niet.

Renderen is niet alleen een proces met vidkaart geheugen, de CPU moet helpen bij het berekenen van de formules. Daarbij geld ook: Je CPU regelt het verkeer tussen je ram/hdd/vidkaart. Zodra deze een bottleneck vormt gaat de prestaties ook achteruit.

just my 2 cents.....

Xbox Live ID:Notna8310

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Het heeft niet veel zin om een videokaart die zegmaar 500 frames kan renderen in een seconde in een systeem te hangen dat (bv door de CPU) slechts 250 frames kan opzetten. Om te kunnen redenderen moet je wel weten waar alles is, en daar is de CPU verantwoordelijk voor. In dat geval kan je videokaart ook maar 250 unieke frames renderen, en wordt je snelheid dus door je cpu bepaald.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 21:56
Afhankelijk is misschien niet het goede woord, beperkende factor is denk ik een duidelijkere omschrijving. Wanneer je de nieuwste (en dus snelste) videokaart hebt, dan is je CPU waarschijnlijk de beperkende factor, omdat die je videokaart niet bij kan houden.

The devil is in the details.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Alleen als je gewoon een 'hoge' resolutie gebruikt, HDR, AF, AA en de hele reut, dan ben je eerder GPU-gelimiteerd. Dus in die zin ga je het niet heel erg merken. Ik neem namelijk aan dat je al die features aanzet. Daarvoor koop je immers een high-end kaart. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Ok.....interessant topic :)
Wat voor CPU zou voor mij het beste zijn.
Als het sneller kan, hou ik me aanbevolen. ;)

AMD 64 3500 socket 939.
2048 MB Corsair TWINX2048-3200C2PT.
ASUS A8N32-SLi Deluxe
2x Asus 7900GT in SLI mode.

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 12:38:
Ok.....interessant topic :)
Wat voor CPU zou voor mij het beste zijn.
Als het sneller kan, hou ik me aanbevolen. ;)

AMD 64 3500 socket 939.
2048 MB Corsair TWINX2048-3200C2PT.
ASUS A8N32-SLi Deluxe
2x Asus 7900GT in SLI mode.
Nofi, maar het is niet een 'ik smijt hier m'n config neer en zoeken jullie het even uit'. Bekijk benchmarks van 7900GT in SLI en kijk welke processor ze daar gebruiken. Dan kijk je op welke resolutie (+AA & AF & HDR) er een behoorlijke framedrop is ten opzichte van een lagere resolutie. Daar gaat dus de GPU een beperkende factor zijn. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Mensen.. Doe wat aan Oc'en mensen met een 3500+ kunnen hem makkelijk overclocken tot een
4200+ , ongeveer 2.6Ghz zelf meer.. als je dat doet heb je een kleine(grotere) bottleneck.
Daarmee bedoel ik dat je systeem ongeveer optimaal zal draaien.

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 13:07
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 12:44:
Mensen.. Doe wat aan Oc'en mensen met een 3500+ kunnen hem makkelijk overclocken tot een
4200+ , ongeveer 2.6Ghz zelf meer.. als je dat doet heb je een kleine(grotere) bottleneck.
Daarmee bedoel ik dat je systeem ongeveer optimaal zal draaien.
sommige mensen houden er niet van om over te clocken.. niet elk antwoord op een snellere proc is over clocken

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 14:17
Is het nou het beste om een belans te vinden tussen de cpu / gpu of gewoon de beste gpu en een veel mindere cpu.

Volgens mij weet ik het antwoord wel, iedere gpu draait perfect tot 1280 en hierboven heb je een betere cpu nodig, heb ik gelijk of niet?

• dion_b
  • Laatst online: 00:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een videokaart, zelfs de meest geavanceerde, is puur een apparaat wat in opdracht van de CPU beelden op het scherm tovert. Bij moderne GPUs wordt erg abstracte data doorgegeven (zet daar en daar een bepaalde vorm neer en gooi er die en die texture overheen), maar dan nog zal de CPU altijd wel *iets* moeten sturen.

Afhankelijk van de hardware en software zal altijd een van de twee een bottleneck zijn. Bij een snelle CPU, een trage GPU en GPU-intensive software (3DMark bij uitstek) is de GPU overduidelijk de bottleneck, omgekeerd zal bij trage CPU, snelle GPU en software dat niet veel overdraagt aan GPU (Quake3 bijvoorbeeld) de CPU bottleneck blijken.

Als dus in een review gemeld wordt dat een bepaalde GPU/kaart CPU-limited is, betekent dat simpelweg dat in die benchmark de GPU alles kan verwerken wat erheen gestuurd is en op de lauweren staat te rusten tot de CPU het meer voert. Dat zul je typisch bij Q3A benchmarks zien (die daardoor bij uitstek geschikt zijn om het verschil tussen CPUs aan te geven), terwijl bij benchmarks als de nieuwste 3DMark de GPU altijd beperkende factor hoort te blijven. Alle 'normale' apps, dus recentere games dan Q3A, zullen daar tussenin zitten. En dan is het een geldige opmerking dat in bench X of Y de CPU de beperkende factor is :z
Versteegrob schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:22:
Is het nou het beste om een belans te vinden tussen de cpu / gpu of gewoon de beste gpu en een veel mindere cpu.

Volgens mij weet ik het antwoord wel, iedere gpu draait perfect tot 1280 en hierboven heb je een betere cpu nodig, heb ik gelijk of niet?
Zo simpel is het niet - het verschilt per applicatie. Neem mijn voorbeeld, net nieuwe PC gekocht en in drie spellen drie verschillende situaties:

- UT2K4 draait op 1600x900@32b kleur met alle toeters en bellen aan op 80fps, daar is niet CPU of GPU, maar mijn (24" CRT!) monitor de beperkende factor :o
- X2 draait bij 1360x768 exact even goed als bij 1600x900. Toch hapert de boel af en toe als het druk wordt. Typisch geval van CPU limitation.
- CoD2 is op 1360x768 pefect vloeiend, maar op 1600x900 gaat het minder, dat ligt aan GPU

Het betreft hier een A64-3700+ met een 7600GT

Snellere CPU, snellere GPU of grotere monitor (!) zouden alledrie zinnige upgrades kunnen zijn om de bottleneck weg te nemen. Als ik de noodzaak voel om iets te verbeteren moet ik dus zelf prioriteiten stellen, er is geen 'vanzelfsprekende' logica van wat je moet upgraden :o

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 28-06-2006 13:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je naar veel high-end testsystemen kijkt, willen ze dus uitsluiten dat de benchmarks worden beinvloed door de CPU dus die je vaak FX-60's, ranzig snel geheugen, mobo en HDD's...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
zoals Dion al aangeeft is het erg afhankelijk van de applicatie of die meer op de CPU of op de GPU leunt.
verder is de vuistregel AFAIK door de bank genomen:

Lagere reso, geen EyeCandy (AA/AF/HDR/shadereffects) -> CPU eerder bottleneck
Hogere reso, alle eyecandy aan -> GPU eerder bottleneck.

eigenlijk precies andersom als je eigen antwoord :)

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 28-06-2006 15:41 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

valt trouwens makkelijk te testen met bijv. Futuremark's Benchmarks ;)

Bij een gewone test in 3dmark 2005 krijg je aan het einde een lijst met punten die je toegewezen krijgt. Zolang je zorgt dat je CPU beter of in de buurt komt van de prestaties van je GPU zal je nooit problemen krijgen met de compatibilteits problemen van een 75xx/X2 op een Pentium 2 systeem ;)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1