Een videokaart, zelfs de meest geavanceerde, is puur een apparaat wat in opdracht van de CPU beelden op het scherm tovert. Bij moderne GPUs wordt erg abstracte data doorgegeven (zet daar en daar een bepaalde vorm neer en gooi er die en die texture overheen), maar dan nog zal de CPU altijd wel *iets* moeten sturen.
Afhankelijk van de hardware en software zal altijd een van de twee een bottleneck zijn. Bij een snelle CPU, een trage GPU en GPU-intensive software (3DMark bij uitstek) is de GPU overduidelijk de bottleneck, omgekeerd zal bij trage CPU, snelle GPU en software dat niet veel overdraagt aan GPU (Quake3 bijvoorbeeld) de CPU bottleneck blijken.
Als dus in een review gemeld wordt dat een bepaalde GPU/kaart CPU-limited is, betekent dat simpelweg dat in die benchmark de GPU alles kan verwerken wat erheen gestuurd is en op de lauweren staat te rusten tot de CPU het meer voert. Dat zul je typisch bij Q3A benchmarks zien (die daardoor bij uitstek geschikt zijn om het verschil tussen CPUs aan te geven), terwijl bij benchmarks als de nieuwste 3DMark de GPU altijd beperkende factor hoort te blijven. Alle 'normale' apps, dus recentere games dan Q3A, zullen daar tussenin zitten. En dan is het een geldige opmerking dat in bench X of Y de CPU de beperkende factor is

Versteegrob schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 13:22:
Is het nou het beste om een belans te vinden tussen de cpu / gpu of gewoon de beste gpu en een veel mindere cpu.
Volgens mij weet ik het antwoord wel, iedere gpu draait perfect tot 1280 en hierboven heb je een betere cpu nodig, heb ik gelijk of niet?
Zo simpel is het niet - het verschilt per applicatie. Neem mijn voorbeeld, net nieuwe PC gekocht en in drie spellen drie verschillende situaties:
- UT2K4 draait op 1600x900@32b kleur met alle toeters en bellen aan op 80fps, daar is niet CPU of GPU, maar mijn (24" CRT!) monitor de beperkende factor

- X2 draait bij 1360x768 exact even goed als bij 1600x900. Toch hapert de boel af en toe als het druk wordt. Typisch geval van CPU limitation.
- CoD2 is op 1360x768 pefect vloeiend, maar op 1600x900 gaat het minder, dat ligt aan GPU
Het betreft hier een A64-3700+ met een 7600GT
Snellere CPU, snellere GPU of grotere monitor (!) zouden alledrie zinnige upgrades kunnen zijn om de bottleneck weg te nemen. Als ik de noodzaak voel om iets te verbeteren moet ik dus zelf prioriteiten stellen, er is geen 'vanzelfsprekende' logica van wat je moet upgraden
[
Voor 33% gewijzigd door
dion_b op 28-06-2006 13:32
]