Videokaart overlapt northbridge koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik ben gisteren de trotse eigenaar geworden van een nieuwe videokaart: MSI RX1900XT 512MB DDR3 PCI-E. Alleen heb ik een "klein" probleempje om deze in mijn pc te krijgen :)

Laat ik eerst even de kandidaten voorstellen.

Dit is mijn moederbord, een MSI K8N Neo4 Platinum:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardspell.com/pic/2005/9/16/cb3e03ad-a541-435e-b94d-ab8b53388786.jpg

Ik heb de lawaaierige chipset cooler en paar maanden geleden vervangen door een blokje van Zalman, de ZM-NB47J. Zoals je ziet word het al meteen krap onder het PCI-E slot :)
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_nb47j_c.jpg

En als laatste de videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.dataland.com.cn/pic/x1900xt.jpg

De blok op de videokaart komt ongeveer tot in de helft van de Northbridge. Eronder heb ik dus een goeie 2-3 CM om een blokje te plaatsen.

Ik heb nu volgende mogelijkheden:
- Zalman blokje molesteren en de helft van de vinnen afvijlen
- Lawaaierig origineel blokje er weer op
- Nieuwe northbridge cooler zoeken die eronder past. Ik dacht hierbij aan heatpipes.

Optie 3 heeft hierbij mijn voorkeur uiteraard :)

Ik heb op http://www.maxactive.nl/h...dding&secondgroup=cooling even alle northbridge coolers bekeken maar er zit niet meteen iets bij dat zou passen (ik verwijs enkel naar die site omdat ik hier anders 10 blokjes moet gaan opsommen).

Ik zie regelmatig nieuwe moederborden met een Northbridge blokje en heatpipes, maar ben dit nog niet los tegengekomen.

Iemand die me helpt een o^plossing te vinden? Het hoeft trouwens niet passief te zijn zolang ik de fan er maar kan afhalen zonder het blokje er zelf te moeten afhalen...

Een goede bron voor inspiratie: http://images.google.be/i...&hl=nl&lr=&start=140&sa=N (ben ik zelf al ettelijke pagina's aan het doorspitten).

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nu weet ik niet wat dat Zalman-blokje gekost heeft, maar ik zou met een zaag aan de slag gaan :Y)

En dan gewoon je temperaturen in de gaten houden, het zal wel loslopen met wat 2 cm aan vinnetjes scheelt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:46:
Nu weet ik niet wat dat Zalman-blokje gekost heeft, maar ik zou met een zaag aan de slag gaan :Y)

En dan gewoon je temperaturen in de gaten houden, het zal wel loslopen met wat 2 cm aan vinnetjes scheelt.
10 € ofzo. Probleem is dat de videokaart tot ongeveer halfweg komt. Daar bovenop overlapt de videokaart achteraan ook nog is een halve cm. Ik kan dan evengoed een blokje kopen van 2cm hoog ipv het zalman blokje te molesteren.

Temperatuur word trouwens vrij hoog (rond de 60 graden). Een kleiner blokje zonder koelertje vertrouw ik toch niet echt :)

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 16:23
ik zou dan lekker weer dat actieve standaard koelertje er op doen... als hij nu al 60 graden word en je gaat ook nog is dik de helft van de pinnen er af zegen word ie helemaal warm..

ik zou het risico iig niet nemen :) en een losse chipset koeler met heatpipes ben ik nog niet tegen
gekomen..

edit: offf de koeler van je videokaart vervangen voor een zalman vf-700 of vf-900 ofso..
dan moet het wel passen denk?

[ Voor 19% gewijzigd door Ploon op 28-06-2006 11:57 ]

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:32
Ploon schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:55:
ik zou dan lekker weer dat actieve standaard koelertje er op doen... als hij nu al 60 graden worden en je gaat ook nog is dik de helft van de pinnen er af zegen word ie helemaal warm..

ik zou het risico iig niet nemen :) en een losse chipset koeler met heatpipes ben ik nog niet tegen
gekomen..

edit: offf de koeler van je videokaart vervangen voor een zalman vf-700 of vf-900 ofso..
toevallig kwam ik laatst een chipset koeler tegen met heatpipes:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Cooler/VGAnCHIPnMEM/cl-c0034/+034_image/slide0019_image020.gif

de Thermaltake Extreme Spirit II, hoe het hierbij zit met geluidsproductie enzo zou ik niet weten maar hier een winkel die m onder andere verkoopt:

http://www.azerty.nl/prod...ke-extreme-spirit-ii.html

edit: @madmax onder andere, ik was er even bij te vermelden dat het om een actieve koeler gaat maar het zou ook best kunnen dat thermaltake niet past maar t is dus niet dat ze niet bestaan.

[ Voor 10% gewijzigd door mnielsm op 28-06-2006 12:05 ]

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 13:11

meddle

:o

Ploon schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:55:
ik zou dan lekker weer dat actieve standaard koelertje er op doen... als hij nu al 60 graden word en je gaat ook nog is dik de helft van de pinnen er af zegen word ie helemaal warm..

gekomen..

dan moet het wel passen denk?
Hij kan ook gewoon een fan op het afgezaagde blokje zetten, maar gewoon de oude koeler er op is denk ik wel het makkelijkst.

Verder is een zalman vf700/900 niet echt een goed idee op een x1900xt(x), die worden veel te warm voor die koeler, dus dan moet hij de kaart terugclocken.
En de vraag is of die koeler dan wel past of dat hij juist nog erger is.

@mnielsm die x1900xt is vrij lang hoor, de koeler komt al halverwege de NB dus ik denk dat die passieve koeler dan in de kaart gaat prikken.

[ Voor 8% gewijzigd door meddle op 28-06-2006 12:01 ]

specs PC

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 08:33
Ik had het zelfde probleem met mijn dfi en jouw northbridge koeler, gewoon de zaak en een tang pakken, afzagen wat echt weg moet, andere ombuigen :)

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 09:41

Knal127

Een raar geval...

Aangezien optie 3 je voorkeur heeft; ik heb hetzelfde mobo met een ATI X800XT videokaart die met het PCB ook over de NB fan heenvalt. Aangezien ik de herrie van de originele fan ook niet te harden vond heb ik ervoor gekozen om er een vervangend fannetje op te zetten met dezelfde hoogte als het originele, namelijk een Titan cuv2ab specs .

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 17:10

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb een Asus K8N-E Deluxe (Nforce 3 250GB) en de standaard koeler werdt tegen de 60 graden aan. Ik heb er toen voor €4 dat Zalman blokje opgezet en de temp was met 20 graden omlaag. Toen een nieuwe videokaart gekocht (X800XL AGP, deze is redelijk lang) en toen moest ik ook met de tang door de Zalman heen, maar hij koelt nog steeds beter dan het standaard blokje.

Ik zou gewoon eerst dit blokje een beetje aanpassen zodat de X1900 erin past en dan pas kijken of de temp te hoog wordt. Als je een beetje airflow hebt door het blokje dan moet dat al ruim voldoende zijn. :)

Geluidswolk

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Knal schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 12:01:
Aangezien optie 3 je voorkeur heeft; ik heb hetzelfde mobo met een ATI X800XT videokaart die met het PCB ook over de NB fan heenvalt. Aangezien ik de herrie van de originele fan ook niet te harden vond heb ik ervoor gekozen om er een vervangend fannetje op te zetten met dezelfde hoogte als het originele, namelijk een Titan cuv2ab specs .
Das een VGA cooler... kan ik de originele gaten gebruiken op het mobo of moet ik gaan boren in het blokje? Maw, hoe heb jij het gedaan? :P

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 09:41

Knal127

Een raar geval...

Je hoeft er geen extra moeite voor te doen; er worden 3 maten strips meegeleverd en 1 ervan past op het moederbord in de gaatjes die er al in zitten. Ik heb wel dat vierkante stickertje; welke aan de onderkant van de originele cooler zit ter bescherming van de NB chip; ook weer gebruikt voor aan de onderkant van deze cooler.
En wel Arctic Silver 5 gebruikt ipv meegeleverde pasta ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Knal127 op 28-06-2006 14:49 ]

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 11:25
euhmm niet voor het een of het ander maar die northbridge koeler ( de originele) ga je dus ECHT niet meer horen als je een X1900XT hebt. Dat zijn stofzuigers eersteklas, dat is mijn 1800 namelijk ook en daar zit dezelfde soort koeler op. Dussssss gewoon het originele koelertje er weer op zetten en je bent de man (of vrouw).

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
JTB81 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 14:52:
euhmm niet voor het een of het ander maar die northbridge koeler ( de originele) ga je dus ECHT niet meer horen als je een X1900XT hebt. Dat zijn stofzuigers eersteklas, dat is mijn 1800 namelijk ook en daar zit dezelfde soort koeler op. Dussssss gewoon het originele koelertje er weer op zetten en je bent de man (of vrouw).
Het geluid van dat fannetje is ook amper hoorbaar. Alleen was die na een paar maand al versleten en maakte hij een "krijsend" geluid. Dat gaat echt overal doorheen :X

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

Ik ga met Krizzie mee.
Gewoon een paar vinnetjes van je blokje afhalen.

Voorbeeld hoe ik het heb gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/676/dsc003891tl.jpg

Zoals je ziet heb ik dit niet mooi gedaan...ik had geen ijzerzaagje bij de hand en heb ik de vinnetjes eraf gebogen ( metaalmoeheid _/-\o_ ).

[ Voor 25% gewijzigd door WhiteRaver op 28-06-2006 16:26 ]

Graag gedaan.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:34
Whiteraver schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:24:
Ik ga met Krizzie mee.
Gewoon een paar vinnetjes van je blokje afhalen.

Voorbeeld hoe ik het heb gedaan:
[afbeelding]

Zoals je ziet heb ik dit niet mooi gedaan...ik had geen ijzerzaagje bij de hand en heb ik de vinnetjes eraf gebogen ( metaalmoeheid _/-\o_ ).
Je had ook simpelweg je videokaartkoeler andersom kunnen doen :X. Tenminste, dan past het met de meeste videokaarten in één keer :P.

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

Hehe, daar kwam ik later ook achter :p . Maar toen ik dat blokje erin wilde zetten had ik totaal geen zin meer om verder te kijken dan mijn neus lang is. dus had ik maar snel wat gedaan, daarom dat ik het koelblokje ook bewerkt heb met een tang i.p.v. een zaag.

Edit: moraal van het verhaal: Neem even wat tijd voor je pc, kan je een graad schelen...en ander werk.

Maar voor de TS, als je toch al zo'n blokje hebt (een nieuwe kost een keer 4 euro) waarom zou je het daar niet eerst mee proberen, wel je temperaturen in de gaten houden. Ik heb dat blokje er zo al meer dan 2 maand zitten. Koeling bij mij: 1 x 120mm intake en 2 x 80 mm outtake en niks aan 't handje (een nvidia 7800 GT hangt erboven...ook niet echt koel).

[ Voor 49% gewijzigd door WhiteRaver op 28-06-2006 23:32 ]

Graag gedaan.

Pagina: 1