Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Electriciteitskabels en UTP door 1 goot?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mina_1985916
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik wil graag een netwerkje aanleggen met goten. door die goten moeten zowel stroom kabels voor de wandcontactdoos als netwerk kabel ( utp cat5) maar nu vraag ik me af of dit geen problemen geeft. en wat de cat5 certifecering eist.

is er iemand die het weet of het gewoon goed gaat? de goten die ik heb die zijn gescheiden door een plastic wand. of moet ik STP gebruiken?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Dat mag volgens de regels niet....

Het probleem is dat als het (ernstig) beschadigd (bijvoorbeeld doordat er gesloopt wordt, of een zwaar voorwerp valt/verschoven wordt, een vorkheftruk overheen rijdt, etc), dat er een kans bestaat dat elektriciteitkabels contact maken met de netwerkkabels. Dat zal ervoor kunnen zorgen dat je netwerk en alles wat er aan hangt kapot gaat. (hub/router... netwerkkaarten... en zelfs hele computers!!!)

Netwerk kabels horen volgens installatietechnische regels door aparte goten te lopen en die goten moeten ook nog eens niet dicht bij de goten voor elektriciteitsleidingen liggen...

van storing storing zal je overigen niet veel last hebben...

U vraagt, wij antwoorden.

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51

SilentSimon

Have you been hopped?

Voor storing maakt het idd geen reet uit, in een fabriek waar ik zo nu en dan werk ligt alles ook gewoon doorelkaar en gebruiken ze vaak ook niet eens Cat5. Werkt allemaal dikke prima. Het gaat idd meer om wat MeMoRy zegt :)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat voor situatie ga je ze gebruiken?

Ben je van plan om er met een heftruck tegenaan te rijden :+ of zitten ze op een verdieping waar normaliter weinig heftrucks komen?

Als het in een 'ruwe' omgeving is, waar de kans bestaat dat de goten gemold worden, kun je altijd nog denken om in de gevaarlijke plekken van de goten een ijzeren buis te doen met daarin de kabels.

Voor de onderlinge beinvloeding kun je geshielde kabels gebruiken. Is dat niet Cat 6? Ben je gelijk ook klaar voor het netwerk over 5 jaar.mits glasvezel dan niet de bom is ...

[ Voor 54% gewijzigd door Eusebius op 28-06-2006 11:25 ]

==
hoi

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Dacht het wel toch? EMI enzo, daarom zijn de kabels in een behuizing toch ook EMI shielded?

Voor zij die niet weten, Electro Magnetic Interference :)

• mina_1985916
ze zitten gewoon in een verdieping en zullen niet zo gauw last hebben van heftrucks ;) maar volgens de regels mag het eigenlijk niet maar het is geen ramp als het wel gebeurt

• Eusebius
  • Niet online
Regels ... wat zijn regels? Als het iets is wat de brandweer wil, dan lijkt het me logisch. De regels zijn natuurlijk ook maar gemaakt om een zo veilig mogelijke omgeving te maken. Als iemand een kast laat vallen, waardoor de goot beschadigd raakt en zo het netwerk molt ... zou men dan boos worden op diegene die het netwerk heeft aangelegd?

[flauw]
* gestommel *
"wat doe je daar in de lift?"
* piep kraaááák piep *
"hela, gaat het goed daar?
* rook komt uit de liftschacht *
"bel de brandweer!"
"nee, laat maar"
* deur gaat open en heftruck komt naar buiten rijden *

[ Voor 26% gewijzigd door Eusebius op 28-06-2006 11:28 ]

==
hoi

• mina_1985916
maar in die goot zit er maar een want tussen stroom en utp gaat dit verder geen interferentie geven? en wat is het afstand waarvan je zeget OK ZE ZITTEN NU VEILIG GENOEG UIT ELKAAR 1cm,5cm 1 meter??

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:45
wat dacht je van 100 meter?
ik denk dat het het beste is om minimal 1 tot 2 meter uit elkaar te zitten, of je moet grote kasten hebben (en heel lompe mensen)

• Eusebius
  • Niet online
Voor de interferentie kun je shielded kabels gebruiken. Ik dacht zelf cat 6 ofzo. Voor stroomkabels heb je ook shielded versies, dat zou je ff moeten navragen bij de kabelboer.

Ene shielded is shielded, of er nu 1cm of 10cm tussen zit. Een kooi van Faraday werkt, hoe dicht of ver je er ook vanaf zit.

==
hoi

• mina_1985916
de bedoeling is dat die goten onder bureaus komen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mina_1985 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:29:
maar in die goot zit er maar een want tussen stroom en utp gaat dit verder geen interferentie geven?
Nee, ik heb hier alle kabels (UTP, stroom, monitor, muis/keyboar) allemaal door 1 gat naast elkaar getrokken (kabels liggen dus dicht op elkaar). Dat gaat prima, dus ik zou je daar niet druk over maken.

• Eusebius
  • Niet online
Onder buro's? Dat zijn meubels die verschoven kunnen worden! even ter informatie: over hoeveel lengte gaat het nu? En wat voor opstelling? Volgens mij denkt iedereen hier dat het om een statische, goed weggewerkte oplossing moet gaan. Terwijl het mss alleen gaat om de goten onder buro's.

==
hoi

Verwijderd

Gewoon je kabel niet bij elkaar leggen, op 230v-50hz he je al grote magnetische velden. En als je daar een overgevoelige hoogfrequent kabel naast legt heb je achter 50 meter geen signaal over. (en alles daaronder is ook maar half en half). Het is zelf vebode om deze reden ...

//Edit
als het om 2-3 meter gaat kan het geen kwaad, maar 10 meter zou ik niet aanraden als je iets van snelheid wilt overhouden ...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 11:43 ]

Verwijderd

Die metalengoten in kantoren zitten zowel utp=poorten als stopcontacten dus het mag volgens mij wel.
Het kan zijn dat die goten uit twee stukken bestaan, bijvoorbeeld bovenkant utp en onder draad maar dat moet je maar eens navragen bij een installateur.

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59
Je moet idd gewoon STP kabels gebruiken, dan zit je gewoon veilig.
Volgens mij zijn de twisted pair kabels met vaste kern bijna altijd shielded.

Je hebt nu de kans om het goed te doen, dus doe het dan ook, er is niets vervelenders dan achteraf tegen vage netwerkproblemen aan te lopen, en ga de boel dan maar eens vervangen.

• mina_1985916
het gaat inderdaad om de goten onder de bureaus we moeten het bij een groot bedrijf gaan invoerenhet gaan om de kabels vanaf de wandcontact doos tot aan de computers.

• Eusebius
  • Niet online
Is dat wel slim? Buro's worden nog weleens verplaatst enzo. Kun je dan niet beter een flexibele oplossing gebruiken. BIj de ikea (dacht ik) hebben ze van die flexibele slangen waarin je kabels bij elkaar gehouden worden.

Aan de andere kant: ik weet natuurlijk niet hoe dat gebouw eruit ziet. Ik zie een super strak modern gebouw met rode baksteen, rode vloerbedekking, witte muren, grote ruimte en heldere ramen voor me ...

==
hoi

• mina_1985916
ik weet genoeg.

bedankt allen voor julie mening en ervaring

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

NEN1010 5e druk 2005, veiligheidsvoorschriften;
521.6 - Buizen en kabelgoten
Leidingen van verschillende stroomketens met van elkaar afwijkende spanningen mogen in dezelfde buis of kabelgoot zijn ondergebracht mits alle leidingen zijn geïsoleerd voor de hoogst voorkomende spanning.

En: mits zij elkaar niet nadelig beinvloeden ;)
Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• MeMoRy
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:42:
Gewoon je kabel niet bij elkaar leggen, op 230v-50hz he je al grote magnetische velden. En als je daar een overgevoelige hoogfrequent kabel naast legt heb je achter 50 meter geen signaal over. (en alles daaronder is ook maar half en half). Het is zelf vebode om deze reden ...
Verboden?!? Als je dat doet komt de politie langs om je te arresteren? Right...
50Hz is iets heel anders dan het hoogfrequentsignaal dat door netwerkkabels gaat... en het hele idee van twisted pair in dat de kabel zelf dat soort velden compenseerd...

Verder kan je inderdaad als je meerdere kabels in een goot legt 'geshielde' kabels gebruiken. Dat staat volgens mij los van de cat. norm, maar wordt vaker aangeduid met termen als UTP, FTP en STP
UTP: unshielded twisted pair... standaard en geschikt voor enkele kabels losjes bij elkaar
FTP: foiled TP... er zit een laagje foilie om de kabels. goedkoop en dun, geschikt voor een paar kabels dicht bij elkaar
STP: shielded TP... er zit een koperen draden mesh om de kabels heen. Wordt vooral gebruikt en omgevingen met veel storingen. De kabel wordt er veel dikker door en ook duurder.
Je hebt zelfs nog dikkere varianten, waarbij elke pair een foil heeft, en er twee lagen shieling om de kabels heen zit... zo dik als je DVI kabel!

FTP zal wel genoeg zijn in dit geval... over hoeveel kabels gaat het?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
In de echte ijzeren kabelgoten zit als het goed is een strip waarachter je de elektriciteitskbals kun doen en in de rest van de goot de andere communicatie kabels, of net andersom. En dan worden de kabels al heel goed afgescheiden van eventueel "fysiek geweld". Die goten kun je tevens aarden dus als je dat doet is het gevaar dat je apparatuur kapot gaat al heel klein als de aardlek werkt.

verdwaalde ict'er op elektro!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Door een PVC pijp trekken zou ik nooit doen, maar in een kabelgoot gaat het perfect, mits je een paar dingen in acht houd.

Werkt je in een onveilige omgeving (goten kunnen makkelijk gesloopt worden of een defect zou erge gevolgen hebben, zoal ontploffing), dan kun je het beter anders aanpakken. Echter in zo'n omgeving gebruik je uberhaupt geen normale kabelgootjes.

Zijn het geen normale stroomkabels maar bijvoorbeeld hoogfrequentkabels of andere voedingskabels (robot aansturing oid), ook dan beter anders aanpakken. Hier heb je STP nodig of indien mogelijk, gewoon de kabel ergens anders leggen.

Zijn je stroomkabels voor hoge vermogens (zeg nu boven de 10 a 15 Ampère), dan ook niet naast elkaar leggen maar in gescheiden goten.

Heb je echter een normale stroomvoorziening met geen extreme belasting (zeg een aantal PC's als belasting) en een relatief veilige omgeving (zeg, een kantoor), dan kun je de boel gewoon gewoon naast elkaar leggen. Dat is namelijk gewoon standaard policy voor CAT5 en CAT5e. Al het andere, zoals STP is ********. STP heb je alleen in industriele omgevingen nodig waar je grote storingsbronnen hebt (en daar zet je meestal geen normale PC neer).

CAT6 is een verhaal appart, want daar moet je letten op hoe sterk de kabel buigt enzo. Die moet je dus vrij voorzichtig leggen en dat gaat meestal niet helemaal samen met stroomkabels. Voor de interferentie hoef je het niet te laten.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat betreft de netwerkkabel zijn de adviezen wel goed hier (ik zelf zonder enige probleem gewone UTP CAT5 naast stroom liggen voor langere stukken, maar FTP kan vast geen kwaad). Ik mis een stukje advies over de stroomkabels. Ik heb hier zelf YMVK (ook wel VMVK of XMVK) kabel voor gebruikt, dit zijn de normale bruine, blauwe en geelgroene installatiedraden met nog een mantel eromheen voor mechanische bescherming en extra isolatie. De zogenaamde wandkabel. Prima spul.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

De hele truuk van het gebruiken van twisted pairs is dat zgn. common mode storingen opgeheven wordt doordat ze op beide draden van het pair tegelijkertijd voorkomen..

De netwerk signalen zijn gebalanceerd op de 2 draden.. De storingen heffen zichzelf grotendeels op.. de ontkoppeling binnen de netwerkkaarten / switches zorgen ervoor dat de rest weinig tot geen invloed meer heeft.. Het wordt pas drastisch bij extreem sterke velden..

Wat SFP betreft.. die afscherming helpt eerder tegen hoogfrequente storingen... Het zal in dit geval weinig uitmaken..

Overigens heeft de topicstarter het over plastic scheiding tussen de kabels binnen de goot.. Storingstechnisch maakt dat niet uit, veiligheids technisch zeker wel..

Zowel volgens de regels als uit ervaring zeg ik : "gewoon doen".. ik heb er nog nooit problemen mee gehad of over problemen met een dergelijke setup gehoord..

IP Rocks

Verwijderd

MeMoRy schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 14:55:
[...]

Verboden?!? Als je dat doet komt de politie langs om je te arresteren? Right...
50Hz is iets heel anders dan het hoogfrequentsignaal dat door netwerkkabels gaat... en het hele idee van twisted pair in dat de kabel zelf dat soort velden compenseerd...

Verder kan je inderdaad als je meerdere kabels in een goot legt 'geshielde' kabels gebruiken. Dat staat volgens mij los van de cat. norm, maar wordt vaker aangeduid met termen als UTP, FTP en STP
UTP: unshielded twisted pair... standaard en geschikt voor enkele kabels losjes bij elkaar
FTP: foiled TP... er zit een laagje foilie om de kabels. goedkoop en dun, geschikt voor een paar kabels dicht bij elkaar
STP: shielded TP... er zit een koperen draden mesh om de kabels heen. Wordt vooral gebruikt en omgevingen met veel storingen. De kabel wordt er veel dikker door en ook duurder.
Je hebt zelfs nog dikkere varianten, waarbij elke pair een foil heeft, en er twee lagen shieling om de kabels heen zit... zo dik als je DVI kabel!

FTP zal wel genoeg zijn in dit geval... over hoeveel kabels gaat het?
Ik weet niet hoe het is in Nederland, maar in Belgie staat in het arei (regelement electriek). Als je zoiets doet je aanlsuiting word afgekeurd en krijg je gewoon geen aansluiting :/. En Het gaat niet over de frequentie, maar over 50hz en 230 v tezamen. Maar mij geen probleem doe maar, ik heb het algehad en ik mocht alles weer openbreken. Het was dan wel geen shielded kabel maar gewoon twisted pair. Maar niet alle kabels zijn shielded hoor ...

• ShadowLord
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 19:19:
[...]

Ik weet niet hoe het is in Nederland, maar in Belgie staat in het arei (regelement electriek). Als je zoiets doet je aanlsuiting word afgekeurd en krijg je gewoon geen aansluiting :/. En Het gaat niet over de frequentie, maar over 50hz en 230 v tezamen. Maar mij geen probleem doe maar, ik heb het algehad en ik mocht alles weer openbreken. Het was dan wel geen shielded kabel maar gewoon twisted pair. Maar niet alle kabels zijn shielded hoor ...
Je had het dus door de muur zitten (PVC pijp met 230v en ethernet)? Dat is idd niet de bedoeling en moet je ook nooit doen. Een kabelgoot is een heel ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowLord op 29-06-2006 19:36 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• MeMoRy
Deze jongen wil gewoon een simpel kabelgootje maken, niet een heel nieuw flatgebouw bekabelen. Je hoeft niet bang te zijn voor de kabel-gestapo, die komt controleren of jij thuis je kabeltjes wel netjes gescheiden hebt liggen, hoor...

*bonk*bonk*bonk* Aufmachen!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Kabel razzia _/-\o_

En mocht er wat affikken door je kabels, je verzekering vind dat niet erg hoor! })

[ Voor 27% gewijzigd door JuuL20 op 29-06-2006 21:54 ]

Verwijderd

In bv een Stago 3000 goot kun je prima utp en voeding bij elkaar kwijt, een paar scheidings schotten er tussen en voila.
zolang je er gaan krachtstroom kabels naast legd moet het bijna zero problemen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 23:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:42:

//Edit
als het om 2-3 meter gaat kan het geen kwaad, maar 10 meter zou ik niet aanraden als je iets van snelheid wilt overhouden ...
Ik heb thuis een berg 230 netwerkkabels en usb kabels langs elkaar lopen voor enkele meters. Zo heb ik langs een berg kabels oa een 20 meterige USB kabel liggen, die langs een aantal netwerkkabels loopt.

Bedrijfsmatig hebben wij de kabels met klemmen vast gezet onder de bureau's, zo hoef kan je alles makkelijk verplaatsen/los maken. Enkel de WCD en netwerkpoorten zitten vast geschroeft, maar verder niet volgends een "nette" manier.

Volgends mij heb je alleen last van de interferentie (hoe schrijf je dat?) als de kabels langer dan X meter direct langs elkaar liggen. Als het dus een zooitje is dan komt dit minder snel voor (meen ik).

De standaarden zijn voor optimale situaties, je kan ook makkelijk een 10mbit netwerk bouwen met 250 meter cat5 kabel, het werkt (niet geweldig, maar zonder grote problemen).

Bedrijfsmatig los ik het netter op dan prive, daar houd ik me ietsjes meer aan de standaarden, maar zo gevoelig is SFTP Cat5E kabel niet hé. 8)

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 15:20
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 00:20:
Ik heb thuis een berg 230 netwerkkabels en usb kabels langs elkaar lopen voor enkele meters. Zo heb ik langs een berg kabels oa een 20 meterige USB kabel liggen, die langs een aantal netwerkkabels loopt.

...

Volgends mij heb je alleen last van de interferentie (hoe schrijf je dat?) als de kabels langer dan X meter direct langs elkaar liggen. Als het dus een zooitje is dan komt dit minder snel voor (meen ik).
Stroom + UTP hoeft niet per definitie voor merkbare problemen te zorgen. Invloed heeft het wel, maar dit hoeft helemaal niet merkbaar te zijn en is afhankelijk van de situatie. Vervelende is als je er als bv. je netwerk wil upgraden naar gigabit en er achterkomt dat het dan wel voor problemen zorgt. Gewoon STP pakken, kost niet veel meer, en dan weet je zeker dat het gaat werken. Als je het bedrijfsmatig doet, dan geheel volgens de regels.

[ Voor 9% gewijzigd door Klaus_1250 op 30-06-2006 00:58 ]

• ShadowLord
UTP blijft gewoon binnen de specs als het langs 230v ligt (mits de 230v geen extreem hoge belastingen heeft). Zoals eerder beschreven zorgt het twister pair principe voor genoeg afscherming. Ook gigabit met CAT5e zal gewoon werken. Pas bij CAT6 op gigabit (dus via 2 paren ipv 4 gigabit) zou je problemen kunnen krijgen. De CAT6 specs zijn dan ook een heel stuk strenger dan die van CAT5e.

S/FTP kabel heb je niet nodig. Je hebt er ook absoluut niets aan als je geen speciale pluggetjes (metalen buitenkant) en kaarten/contacten (die de buitenkant aarden) hebt. Ongeaarde shielding is namelijk geen shielding.

Pagina: 1