[RAID5] 1 schijf vermoedelijk defect, array niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:05

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
Ik heb hierzo thuis een server draaien met win2k met raid hack van BalsuC
in dit systeem zit een 120 gig boot schijf, 4x80 gig raid5 array en sinds kort een 250 gig schijf.
de rede dat ik de 250 gig heb gekocht is omdat de array niet meer werkte, dus om de data van de array op te vangen zodat ik de hele array op nieuw kon maken en uit gebreid veilig kan testen wat nou het probleem is met 1 van de schijven.
via de faq staat wel duidelijk beschreven hoe je een raid maakt maar niet echt duidelijk hoe je em hersteld, en ook de link die in de faq wordt gegeven naar de highpoint uitleg hier over doet het niet meer...
vandaar dat ik er een topic over maak.

Afbeeldingslocatie: http://home.uni-one.nl/inpetto/raid5.jpg
zoals je ziet geeft de eerste schijf een probleem. ik ben er zelf nog niet achter gekomen wat het probleem nou precies is maar volgens mij is de hele gedachte van een raid 5 array dat mocht er een schijf uitvallen dat de data nog wel toegangkelijk is.

en mocht ik de schijf willen vervangen is het dus disk 2 van de array. maar hoe herken ik die?
via device manager is hij niet te herken.
Afbeeldingslocatie: http://home.uni-one.nl/inpetto/raiddevman.jpg

dus mijn vraag in het kort, hoe krijg ik de data van mijn array op mijn 250gig schijf?
en is dit mogelijk zonder een harde schijf te vervangen?

alvast bedankt voor jullie hulp

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Heb je geen tool geinstalleerd op je pc om die schijven te monitoren? Daarin worden misschien ook de serie nummers van de schijven genoemd, en meer info. Verder kan je hiermee ook een array rebuilden..

Zie hieronder de tool bij mij als ik 1 schijf uitschakel.

Afbeeldingslocatie: http://www.itsmatthijs.nl/array.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 10:23 ]

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
Dat programma heet fast check ofzo?
ken het zelf niet ga wel even googleen wat het doet.
[edit]
na wat googleen kan ik niet zo 1,2,3 de directe download link vinden, heb jij die toevallig nog ergens?

4,5,6 nog meer google gebruik kom ik op een download link die alleen geschikt is voor unix bakken
maar het is wel in het japans

[ Voor 73% gewijzigd door Geckoo op 28-06-2006 11:15 ]

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Wat voor controller heb je voor de raid?
http://www.promise.com/support/download/download_eng.asp

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 15:18 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 13:05
@ hierboven: GEEN; hij heeft nl. SOFTWARE RAID (dus zonder speciale controller).

@TS: kan dit een startpunt zijn?
MS docs on Software RAID

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
Ik heb inderdaad een software matige raid config (zoals aangegeven in de sp) maar de hd's zitten op de onboard raid poorten die ik gewoon zonder raid laat draaien maar puur als harde schijf.

ik ga die documenten eens doorlezen (als ik tijd heb tussen het werk door)
maar heeft iemand anders nog ideeen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
Misschien krijg je meer info via de command line utility DISKPART. Als je deze start krijg je via het commando LIS DIS een overzicht van je schijven, met SEL DIS 2 selecteer je de tweede schijf waarna je met DET DIS info over de schijf krijgt. Bij Schijf-id staat dan iets wat lijkt op een serienummer, kan 't hier alleen niet controleren (laptop).

/edit: Net even gecheckt, en 't is niet het serienummer. Misschien kun je erachter komen via het Bus en Doel/Target nummer, welke staan voor respectievelijk het kanaal en master/slave.

[ Voor 22% gewijzigd door Nielson op 29-06-2006 21:08 ]

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:03:
Misschien krijg je meer info via de command line utility DISKPART. Als je deze start krijg je via het commando LIS DIS een overzicht van je schijven, met SEL DIS 2 selecteer je de tweede schijf waarna je met DET DIS info over de schijf krijgt. Bij Schijf-id staat dan iets wat lijkt op een serienummer, kan 't hier alleen niet controleren (laptop).

/edit: Net even gecheckt, en 't is niet het serienummer. Misschien kun je erachter komen via het Bus en Doel/Target nummer, welke staan voor respectievelijk het kanaal en master/slave.
is dit ook voor windows 2k? want als ik diskpart in mijn cmd window invoer gebeurd er helemaal niks.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

de elke-idioot-kan-dit-oplossing zou zijn: ontkoppel ze een voor een totdat de juist niet meer in diskmanagement staat. kan geen kwaad voor de array. normaal gezien zou een raid 5 array nog zonder problemen toegankelijk moeten zijn als 1 disk het begeeft trouwens.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
okay maar als ik dan dus de vervelende schijf tegen kom, welke dus disk 2 is dacht ik, de eerste van de raid 5 array, hoe repareer ik em dan? zodat ik teminste bij me data kan?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
Denk dat 't makkelijkste is om er even een andere 80 GB bij te hangen en deze dan toe te voegen aan de array. Hierna kan je 't array laten rebuilden. Blijf 't wel raar vinden dat 'ie aangeeft dat 't hele array 'failed' is, op zich zou je de data nog gewoon moeten kunnen benaderen als je één schijf mist.

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
ja dit vind ik ook, maar een 80 gig erbij, kan ik daar de 250 gig niet voor gebruiken? dan format ik em wel naar 80 gig. (74gig officeel ofzo)
en dan dat toevoegen, kan dat gewoon zonder dat de data verloren gaat?

Verwijderd

Geen woord over de SMART status in deze topic. Check je SMARt status eens met HDtune en post hier eens je screenie.

Thumbnailed of maximaal 600 pixels breed, anders valt de afbeelding buiten de rand van de outlay en zo had ik nog geen goed zicht op je schijfbeheer.

beste downsampling van 1280x1024 is 600x480 of 1024x768 is 512x384

PS: Ik ben ook niet zo geweldig over het feit dat je achter een der RAID schijven een kleine partitie aanmaakt van nog geen 2 gig. Dat verstoord de IO balancing omdat alle RAID5 disks niet gelijkmatig aangesproken worden en zeker niet als er handles open staan op je kleine partitie :o
Dit kan ook lijden tot fouten. Het beste is als alle 3 de schijven eenzelfde LDM hebben en je eerste RAID5 schijf wijkt af.

Optie; het beste wat je kunt doen is de 'niet meewerkende schijf' zijn SMART uitlezen en als deze goed is zou ik hem gaan zerofillen met de ISO van killdisk (freeware). Daarna de schijf als nieuw aanmelden en de RAID rebuilden. Als jij je werk goed hebt gedaan is de kans heel aanzienlijk dat ook dit probleem opgelost kan worden.

PS: Zero-fillen doodt de LDM database aan het eind van de disk zodat WIndows hem niet meer herkent als ooit zijnde RAID disk.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 08:35 ]

Pagina: 1