Toon posts:

Tegenvallende performance met highperformance spul

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al enige tijd een SCSI Raid controller liggen en heb gisteren twee nieuwe hdd's ervoor gehaald voor in een raid0 config. Krijg ik dus deze lousy performance eruit (HD-tune etc geven zelfde lage throughput):

Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~sajburgers/cheetaaaahs.jpg

Ik heb al even in de 'post hier je raid0 scores' topic gekeken en ik zie dat mensen daar met 2x een sata schijf (raptors) rond de 200 mb/s halen. Er moet dus wel iets mis zijn aangezien deze hdd's zouden moeten rouleren :( ). Ik heb al verschillende stripe sizes geprobeerd (128k zou hogere throughput moeten leveren in vergelijking met 64k). Accestime is goed overigens met 6ms average (de hdd's hebben allebei 3.2 ms, en met raid0 wordt dat hoger uiteraard)

Ik zie overigens wel dat in die benchmark db er ook eentje staat met soortgelijke performance (alleen dan met 6x 18gb 15k)

Mijn specs:
HDD's
2x Seagate Cheetah 15k U320 36GB

Controller
Ami MegaRaid Elite 1600
- Dual Channel Ultra 160
- 64 Bit / 66 Mhz Pci
- 128 MB Cache
- Elke HDD heeft zijn eigen kanaal (zonder overige apparaten)
- Bios geeft aan dat ze U160 zijn
- Stripe size 128k
- TCQ staat aan

PC
- Dual Xeon 3ghz
- Asus NCCH-DL Mobo (met PCI-X, dus aan de bus zal het niet liggen)
- 2 GB

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2006 23:54 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de Write Cache wel aan? Kijk rond in de BIOS van je controller en in de tabbladen van de eigenschappen van de drivers en/of schijven in de apparaatbeheer. Deze schijven halen zo'n 80MB/s per stuk, dus verwacht niet meer dan 160MB/s voor een RAID0 config.

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 28-06-2006 06:35 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:47:

- 64 Bit / 66 Mhz Pci

- Asus NCCH-DL Mobo (met PCI-X, dus aan de bus zal het niet liggen)
- 2 GB
In wat voor slot heb je hem dan nu zitten?

Alle proemn in n drek

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Therminator op het einde kabel v/d kabel en niet toevallig op twee schijven aangezet :X

[ Voor 3% gewijzigd door keur0000 op 28-06-2006 13:03 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor jullie snelle reacties! Ik heb gelijk even gekeken weer:
BalusC schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 06:34:
Staat de Write Cache wel aan? Kijk rond in de BIOS van je controller en in de tabbladen van de eigenschappen van de drivers en/of schijven in de apparaatbeheer. Deze schijven halen zo'n 80MB/s per stuk, dus verwacht niet meer dan 160MB/s voor een RAID0 config.
Heel stom, maar cache was gedisabled blijkbaar.. Terwijl ik hem toch eerst heb aangezet (cached IO ipv Direct IO). Dit scheelt significant voor de write performance (bijna dubbele), maar niet voor Read. Heb de nieuwe stats:

Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~sajburgers/perforcheetahs2.JPG
Bierkameel
In wat voor slot heb je hem dan nu zitten?
Uiteraard zit ie in een pci-x slot, zou hem niet in een 32bits slot durven steken :P
Keur0000
Therminator op het einde kabel v/d kabel en niet toevallig op twee schijven aangezet :X
Ik heb twee goede adaptec kabels (die je bij de kit van de Adaptec 29160 (=ultra 160) krijgt, duur spul) met terminator op het einde. Drive is aangesloten op laatste kanaal voor de terminator (weet niet of dat uitmaakt ?? Dichterbij misschien beter??) Op de Hdd's heb ik geen jumpertje omgezet waardoor ze zelf zouden willen terminaten.

Kijk, het is niet zo dat er nu niet met de computer te werken is.. Dat is verre van dat, maar nadat ik in het IO forum keek dacht ik van 'hé ik zou toch meer moeten kunnen halen'. Was een beetje jalours geworden op BlausC die met software raid (of is het hostraid?) zoveel kan halen :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dichterbij misschien beter??
Dichterbij is altijd beter, maar het scheelt maar heel weinig.
Op de Hdd's heb ik geen jumpertje omgezet waardoor ze zelf zouden willen terminaten.
Heb je wel de ID's gezet? Neem dit eens door: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? Er zit een stukje in mbt ID's.

* BalusC gebruikt overigens WinXP based SoftwareRAID0.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat zijn 15k.3 's neem ik aan?

2 15k.3's op mijn elite1600 deden zo'n 140mb read en write.

Heb je de cache policy staan op: Write through, Normal en Direct IO? Dit gaf bij mij in atto de beste waardes. ( Maar vergeet niet dat je in "real world" beter Adaptive read ahead en cached IO kan gebruiken, en natuurlijk write back caching mits je een BBU hebt)

Je zou de kaart nog in een ander pci-x slot kunnen zetten, heb je er nog andere? Ook schijnt wel eens met de "latency" van het pci slot in de bios te veranderen effect op te leveren.

Laatste firmware/bios in de kaart? (is het een lsi/ami kaart of een HP/Dell kaart?)

Verwacht ook weer niet TE veel van de elite 1600, hij is al wat ouder. En nogmaal, atto doorvoer zegt erg weinig, met een BBU er op is dit nog een erg fijn kaartje.

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 28-06-2006 14:08 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Hey Thanks voor de reacties tot dusver!!

Ik ben na jullie goede reacties blij met de wijzigingen die ik hier aan de hand van heb gemaakt. Hoewel de write speed niet boven de 90mb/s komt, is dit vele mate (in benchmark wereld dan alleen he) beter dan de magere 25mb/s die ik eerst deed. Hierbij de nieuwe specs (ik blijf posten he ;) ):

Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~sajburgers/cheetahs3.JPG
gladiool schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 14:07:
Dat zijn 15k.3 's neem ik aan?

2 15k.3's op mijn elite1600 deden zo'n 140mb read en write.

Heb je de cache policy staan op: Write through, Normal en Direct IO? Dit gaf bij mij in atto de beste waardes. ( Maar vergeet niet dat je in "real world" beter Adaptive read ahead en cached IO kan gebruiken, en natuurlijk write back caching mits je een BBU hebt)
Ik heb de bovenstaande instellingen van je overgenomen om even de benchmark uit te voeren, Ik haal nu veel betere performance. Zoals je ook al aangeeft, gebruik ik in the real world de cached IO / adaptive en write back ('k heb namelijk ook de beschikking over de BBU). Ik wou alleen ff weten of die hdd's wel doen wat ze zouden moeten doen!!!
Je zou de kaart nog in een ander pci-x slot kunnen zetten, heb je er nog andere? Ook schijnt wel eens met de "latency" van het pci slot in de bios te veranderen effect op te leveren.

Laatste firmware/bios in de kaart? (is het een lsi/ami kaart of een HP/Dell kaart?)
Het is gek maar waar, in de pci-x slot erboven doet ie het een klein beetje beter. Geen idee waardoor het komt. De kaart is overigens een perc3/dc gelabelde kaart, dat durfde ik eigenlijk niet te vertellen aangezien het dan gelijk crappy klinkt :X . De hdd's zijn de cheetah 15k3's (kosten nu slechts 130 bij alternate). Ik had twee verschillende maxtor's eerst, maar wou liever identieke schijven hebben voor in de raid modus. Had eerst een 29160.
Verwacht ook weer niet TE veel van de elite 1600, hij is al wat ouder. En nogmaal, atto doorvoer zegt erg weinig, met een BBU er op is dit nog een erg fijn kaartje.
@ BalusC

Thanks nog voor je reactie. Heb ff in je topic gekekend. Moet kapot veel werk zijn geweest zeg om dat samen te stellen. Staat veel in. Over de id's: ze hebben hun eigen kanaal en ze staan jumperloos 'af fabriek' op id 0 dus dat is ok. Ik kijk af en toe ook nog wel eens op balusc@xs4all. Cool ding man die netfinity, leuk speledingetje :P Ik heb zelf als server hier een dual xeon 1,7 met ook van die gekke geheugen borden. Gewoon al leuk om naar te kijken :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 16:39 ]

Pagina: 1