Toon posts:

laptop voedingen en accu's hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij wat vertellen of verwijzen naar over hoe de voeding bij laptops werken?

OVer het algemeen zit er een adapter bij die een bepaalde spanning en stroom kan leveren. Dit zijn volgens mij meestal geschakelde voedingen. Meet je aan de stekker de uitgangsspanning dan is die nooit de spanning die op de adapter staat. Sluit je er wat op aan, bijvoorbeeld een lampje, dat in de buurt van die uitgangsspanning komt en je meet weer de uitgangsspanning dan zakt de spanning in elkaar. Lampje gaat waarschijnlijk niet eens branden. Waarom?

Heb je je accu verwijderd uit je laptop en steek je je voedingsadapter als voeding in de laptop dan werkt vrijwel nooit de laptop. Je accu moet erin zitten ook als is tie nog zo verrot. Heb je de accu er niet in zitten en je meet op de voedingsconnecter van je laptop de spanning dan zul je waarschijnlijk een kleine spanning meten van een tiende of een honderste volt. Druk je vervolgens de accu erin zonder je laptop aan te zetten dan meet je op diezelfde connecter een strakke 0 volt. Ik begrijp het niet. Kan iemand daar eens iets over uitleggen?

Kun je op een laptop die normaal gesproken gevoed wordt met een een spanning volgens de adapter van 19V 3,5A een adapter aansluiten om de laptop te voeden met een uitgangsspanning van 19,5V en een mogelijk amperage van 4,5A??

Dat laatste is eigenlijk wat ik wil. Die 0,5 V zal wel niet zoveel uitmaken maar over de stroom heb ik al vele verhalen gehoord. Elektrotechnisch zeg ik dat een apparaat nooit meer stroom gaat trekken dan dat ie nodig heeft (wet van ohm) en uiteraard moet de voeding dat aan kunnen. Een voeding die dus meer stroom kan leveren is dan overbemeten maar kan geen kwaad is mijn idee. Of.... het is anders omdat een geschakelde voeding anders reageert in combinatie met de schakeling op het moederboard en de accu die geladen moet worden.

Wie helpt me verder

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:20:

Kun je op een laptop die normaal gesproken gevoed wordt met een een spanning volgens de adapter van 19V 3,5A een adapter aansluiten om de laptop te voeden met een uitgangsspanning van 19,5V en een mogelijk amperage van 4,5A??

Dat laatste is eigenlijk wat ik wil. Die 0,5 V zal wel niet zoveel uitmaken maar over de stroom heb ik al vele verhalen gehoord. Elektrotechnisch zeg ik dat een apparaat nooit meer stroom gaat trekken dan dat ie nodig heeft (wet van ohm) en uiteraard moet de voeding dat aan kunnen. Een voeding die dus meer stroom kan leveren is dan overbemeten maar kan geen kwaad is mijn idee. Of.... het is anders omdat een geschakelde voeding anders reageert in combinatie met de schakeling op het moederboard en de accu die geladen moet worden.

Wie helpt me veder
Amperages maakt niets uit, een apparaat trekt niet meer dan dat het nodig heeft. Voltage gaat wel uitmaken, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat een verschil van een halve volt echt veel uitmaakt (maar goed, je zult net de pech hebben dat het iets teveel is waardoor je iets sloopt).

Maar nogmaals, over die amperages hoef je je zeker niet druk te maken.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik kan alleen maar zeggen, toen ik mijn laptop zonder accu aansloot (voor het eerst) had Versatel m'n internet afgesloten (en nog een paar anderen bij mij in de klas).

Zal natuurlijk puur toeval zijn, maar ik probeer t toch maar nooit weer.

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dutch_Razor schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:13:
Ik kan alleen maar zeggen, toen ik mijn laptop zonder accu aansloot (voor het eerst) had Versatel m'n internet afgesloten (en nog een paar anderen bij mij in de klas).

Zal natuurlijk puur toeval zijn, maar ik probeer t toch maar nooit weer.
Ik vind dit, moet ik eerlijk zeggen, wel een beetje een raar verhaal, en ik denk dan inderdaad ook dat dit puur toeval is. Er zijn genoeg laptops die aangesloten kunnen worden op de adapter zonder de accu in de laptop te plaatsen en ik heb daarbij nog nooit meegemaakt dat het internet afgesloten werd. Ik kan zo direct ook geen manier bedenken waarbij deze twee dingen invloed op elkaar hebben.

Wat betreft het voltage en de amperage sluit ik mij volledig bij Terw_Dan aan, het verschil in amperage is geen enkel probleem zolang de andere voeding maar minimaal hetzelfde amperage kan leveren als de originele voeding. Het verschil in voltage kan kan inderdaad wel problemen geven, maar ook ik denk dat 0,5 volt niet zoveel uit zou moeten maken, maar het zou natuurlijk altijd schade kunnen veroorzaken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:20:

Heb je je accu verwijderd uit je laptop en steek je je voedingsadapter als voeding in de laptop dan werkt vrijwel nooit de laptop.
Hmm mijn ervaring is juist dat 't geen moer uitmaakt of je accu erin zit. Ik heb 2 Dell laptops en die draaien prima zonder accu. Ook Packard Bell, IBM, Acer en Toshiba heb ik zonder accu zien draaien. Nou waren dat wel redelijk recente laptops (Centrino / P3 / P4M), dat zal ongetwijfeld uitmaken.

Die 0.5v hoger zal geen problemen geven hoor, ga er maar vanuit dat de spannig minstens 10% kan afwijken zonder problemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 23:51 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sommige laptops hebben in de accu nog een stabilisatiecircuit zitten voor de voeding. Zonder zal de laptop niet (goed) werken. Moderne laptops hebben dit niet meer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 23:49:
[...]

Hmm mijn ervaring is juist dat 't geen moer uitmaakt of je accu erin zit. Ik heb 2 Dell laptops en die draaien prima zonder accu. Ook Packard Bell, IBM, Acer en Toshiba heb ik zonder accu zien draaien. Nou waren dat wel redelijk recente laptops (Centrino / P3 / P4M), dat zal ongetwijfeld uitmaken.
heeft niets te maken met de leeftijd.
heb een dell laptop met een pentium@166 mhz en die kan zonder accu's gewoon op netspanning werken

zou trouwens vreemd zijn als het niet kan, want dat zou betekenen dat in je accu continu moet worden gereageerd om electriciteit op te wekken. dit zou veel slijtage veroorzaken

Verwijderd

Topicstarter
OVer het algemeen zit er een adapter bij die een bepaalde spanning en stroom kan leveren. Dit zijn volgens mij meestal geschakelde voedingen. Meet je aan de stekker de uitgangsspanning dan is die nooit de spanning die op de adapter staat. Sluit je er wat op aan, bijvoorbeeld een lampje, dat in de buurt van die uitgangsspanning komt en je meet weer de uitgangsspanning dan zakt de spanning in elkaar. Lampje gaat waarschijnlijk niet eens branden. Waarom?

Omdat ik een meetfout heb gemaakt. En mijn multimeter was de batterij ook niet meer wat het moest zijn. Spanning die eruit moet komen moet je ook meten.

Heb je je accu verwijderd uit je laptop en steek je je voedingsadapter als voeding in de laptop dan werkt vrijwel nooit de laptop. Je accu moet erin zitten ook als is tie nog zo verrot.

Op een andere laptop geprobeerd en die doet het wel zonder accu.

Ik heb bedacht een vette diode in serie te zetten met de plus. Over een diode valt altijd een constante spanning van ongeveer 0,5V dacht ik dat het was. En als die diode het amperage aan kan (3,5A) dan is er niets aan de hand lijkt me.
Pagina: 1