[Debian Sarge] wel netwerk, geen internet

Pagina: 1
Acties:

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-02 10:26

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Ik kan via mijn Debian pc niet meer het internet op. Mijn router heeft adres 192.168.1.1 en daarop staat de modem aangesloten.

Mijn windows pc's (twee stuk) krijgen automatisch een IP adres van de router. Automatische ipadressen worden uitgedeeld van 192.168.1.2 - 192.168.1.99. De machine met Debian heeft ipadres 192.168.1.100. Is perfect remote over te nemen via VNC, reageert op ping adressen maar wil geen connectie maken met het internet.

Instelling op de eth0:
ipadres: 192.168.1.100
subnetmask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1

verder geen dns of aanpassingen aan het host bestand.

in de router staat naast de twee pc's met automatische toewijzing ook de statische toewijzing geregistreerd. Om de een of andere vage reden komt de pc niet naar buiten.

pingen naar een website geeft geen soelaas, ping naar de router wordt wel direct beantwoord. Bij het pingen naar een website (tweakers.net) geeft hij aan dat hij de hostname niet kan resolven.

Mijn windows machines werken echter wel perfect. Ik heb geen idee waar het nog meer in kan zitten.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-02 22:14

QuasaR

One ring to rule them all

zet in /etc/resolv.conf de ip-adressen van de NS-servers van je provider
dus :

nameserver ip-adres

of

nameserver 192.168.1.1

[ Voor 31% gewijzigd door QuasaR op 27-06-2006 22:40 ]

Daddy of 3 :)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

wat als je bijvoorbeeld een ip address 216.239.57.104 (google) pingt?

>.< >.< >.< >.<

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-02 10:26

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Het is al opgelost. Pingen op ip-adres wou wel, het zat hem dus in de DNS serversettings.

Op mijn Windows-machine een nslookup gedaan van google en dan krijg je ook de nameserver te zien van je internet provider.

Deze ingevoerd in de Linux-machine en het draaide weer als vanouds.

* Schonhose was moe gisteravond en logisch nadenken zat er blijkbaar niet meer in :X

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005