Toon posts:

DTS-receiver of stereoversterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me op dit moment een beetje aan het orienteren op hifi-gebied en heb al een aantal handige tips gevonden hier. Jammergenoeg kan ik nog steeds niet echt duidelijk vinden wat ik zoek.

Ik ben op zoek naar een systeem waar ik straks behoorlijk mee uit de voeten kan en de nadruk ligt daarbij op muziek. Ik wil om te beginnen 2 nette luidsprekers kopen waarbij mijn oor is gevallen op de KEF iQ5 zuilen. Nu is mijn vraag; hoe is de kwaliteit van een DTS-reciever ten opzichte van een stereoversterker in dezelfde prijsklasse?
Ik ben bereid om de toeters en bellen van surround te laten vallen voor een kwaliteits-stereoversterker. Mag ik ook aannemen dat als ik 2 luidprekers aansluit op een surround-reciever het stereogeluid geen kwaliteitsverlies heeft?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:22:Nu is mijn vraag; hoe is de kwaliteit van een DTS-reciever ten opzichte van een stereoversterker in dezelfde prijsklasse?
Ik ben bereid om de toeters en bellen van surround te laten vallen voor een kwaliteits-stereoversterker.
Over het algemeen is dat een stuk beter. Meer geld voor minder kanalen en toeters en bellen. Vooral de voeding heeft daar voordelen bij, maar natuurlijk ook de rest van de versterkercomponenten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Het hangt er ook vanaf welke surround versterk je koopt, zo hebben Onkyo surround versterkers een hele goede stereo weergave.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik was aan het denken aan een DENON DVR-3300 gebruikt en goed onderhouden met boekjes en bla bla. Nu is het de vraag in hoeverre je daar op mag vertrouwen. Ik heb iig lovende recenties gelezen. Maar ik wil uiteindelijk toch zelf luisteren. Ik vraag me alleen af of het de reis waard is. Deze DENON is immers een surround-reciever. Welliswaar een goede naam, maar ik wil weten of de stereoprestaties van het apparaat ook goed zijn. Of in ieder geval.... is het t waard om een kostbare zaterdag op te offeren om het apparaat te gaan beluisteren of kan ik me beter richten op een échte stereoversterker.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En vergeet ook niet dat in sommige films/concerten het geluid in DTS is opgenomen, wat door de meeste dvd-spelers niet analoog doorgegeven kan worden, waardoor je dus overgelaten wordt aan een simpele stereo track.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:02:
En vergeet ook niet dat in sommige films/concerten het geluid in DTS is opgenomen, wat door de meeste dvd-spelers niet analoog doorgegeven kan worden, waardoor je dus overgelaten wordt aan een simpele stereo track.
Is dit dan uiteindelijk 100% stereo of mis ik hier echt bepaalde dingen aan en moet ik toch naar DTS?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:55:
Het hangt er ook vanaf welke surround versterk je koopt, zo hebben Onkyo surround versterkers een hele goede stereo weergave.
Waar haal je die onzin nou weer vandaan, heb je een linkje voor mij?

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
Sja, ik denk dat je dat toch je zaterdag gaat kosten! ;)
Geluid luisteren is zo subjectief. Je hebt al een mooie speaker uitgezocht, dus ik zou gewoon zelf het verschil gaan beluisteren in een degelijke audiowinkel. Een receiver heeft voor mij persoonlijk een grote meerwaarde omdat ik veel beter op ga in mijn films. Ik luister ook wel veel muziek over coax-digitaal signaal, maar vind dat toch net wat minder belangrijk dat dat uberperfect is. Maargoed zoals ik al zei is het echt aan jezelf. Ik denk dat niemand dat voor jou kan beslissen, helaas :)

Verwijderd

Homevision:
It is very unlikely that Onkyo owners will miss the multi-functional controls of the big components as this receiver can be operated through intuition - provided the user has some basic knowledge of surround technology. Moreover sources and sound can be controlled directly on the player. Allocating the digital inputs to a certain source can also be done easily and the operating manual – not to mention the adjustment process – is easy to understand. This Onkyo can be adjusted without giving the user a headache: once the microphone is plugged into the provided socket at the front, the receiver will stop the running programme and start the adjustment process immediately after pressing the start button. Other machines need to be persuaded to start the adjustment process by pressing countless buttons via more or less well-designed menus – a process that often requires a closer look at the operating manual. For impulses the Onkyo used force to move the membranes like an explosion, however its sound was always soft. And once the impulses stopped it turned itself down significantly. Immediately people were wondering whether there was any doping involved: Has anybody adjusted the loudness or the volume? Not at all! A check of the volume control, which is done via buttons on the player, proved that the Onkyo adjusted the lower octaves with utmost precision, devotion and honesty – just like a high-end amplifier from a top company. It was the receiver, which built up an amazing sound stage with credibly huge and dynamic instruments and voices. Given that this is a surround receiver this is an amazing performance. And what’s even more impressive is the fact that this performance came from a reasonably priced component. The Onkyo did not only impress with its two-channel sound, it also did amazingly well in the multi-channel test. Within the 1,500-Euro price range you can certainly make a bargain. This means the Onkyo’s appearance is simple but sophisticated and even users over 30 years of age can still manage to use it without frustration. Its sound is as hearty as a Ribeye steak with Tabasco.

This “sound and operating phenomenon” is available for a lot less dollars. The features of the TX-SR803E are amazing by all means.

• Amazing sound for its price range
• Test verdict: Outstanding
• Value-for-Money: Very good
Areadvd:
Onkyo’s TX-SR703E offers excellent acoustic qualities. What is most striking about this AV receiver is its harmonious and practical design. You can listen to the multi-channel playback of music and film for hours on end without feeling bored or without it getting on your nerves. With its full, clear and detailed stereo playback this AV receiver sets high standards. It does not only exceed its predecessor but also beats its most expensive competitor.

• Sophisticated, harmonious and clear multi-channel playback of music
• Profound, and excellently put together film playback
• First class, sentimental and intensive stereo playback
• Excellent video converter
• Outstanding manufacturing
• Easy to operate

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:55:
Nee, het gaat over de zelfde prijsclasse. Dan moet je al een heel erg brakke stereo amp vinden, wil die het net zo "goed" doen als een surround receiver van merk X voor de zelfde prijs, zelfs als er Onkyo op staatn.
bartvl schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:02:
Gelukkig is er nog een track (meestal PCM stereo bij een goede live DVD)! Daarnaast heeft iedere halfweg audiofiele DVD speler gewoon een analoge 5.1 output. Geen enkel probleem dus. Als je voor muziek gaat, dan is zo'n 5.1 concert wel grappig, maar dat je daar echt wat aan hebt... nou nee. Liever een deugdelijke stereo set.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:19:
Homevision:

[...]

Areadvd:

[...]
ik denk dat je het niet begrijpt :X

Verwijderd

hoezo

Verwijderd

En ik kan het je vertellen uit eigen ervaring, heb zelf een onkyo TX-SR803E staan.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:32:
En ik kan het je vertellen uit eigen ervaring, heb zelf een onkyo TX-SR803E staan.
Ah, je bent zelf een Onkyo hoertje :+ (of offence hoor, just a joke :) ). Maak je geen zorgen. Die dingen geven prima geluid, maar in stereo mode kunnen ze het gewoon niet winnen van een vergelijkbaar geprijsde stereo amp. Voor 1000 euro kun je toch echt een heel erg leuke stereo versterker kopen (of nog beter: zelf maken :Y) ).

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 27-06-2006 22:37 ]

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

deepspace schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:20:
[...]

Nee, het gaat over de zelfde prijsclasse. Dan moet je al een heel erg brakke stereo amp vinden, wil die het net zo "goed" doen als een surround receiver van merk X voor de zelfde prijs, zelfs als er Onkyo op staatn.

[...]

Gelukkig is er nog een track (meestal PCM stereo bij een goede live DVD)! Daarnaast heeft iedere halfweg audiofiele DVD speler gewoon een analoge 5.1 output. Geen enkel probleem dus. Als je voor muziek gaat, dan is zo'n 5.1 concert wel grappig, maar dat je daar echt wat aan hebt... nou nee. Liever een deugdelijke stereo set.
Ze moeten ook meer audio -DVD's uitbrengen, dan kan je pas echt de potentie van 5.1, DTS en dergelijke ervaren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Falcon2107 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:37:
Ze moeten ook meer audio -DVD's uitbrengen, dan kan je pas echt de potentie van 5.1, DTS en dergelijke ervaren.
De potentie is imho behoorlijk laag. Het geluidsbeeld op een goede stereo setup is gewoon superieur aan het neppe surround geluid van die meestal brakke 5.1 mixen, enkele uitzonderingen daargelaten.

Ik denk ook niet dat het zinvol is om voor misschien 10 audio-DVD, of 5.1 SACD's persee een surround set aan te schaffen als je vele tientallen CD's hebt. Het is dan gewoon zonde om daar geld aan uit te geven, zeker als je sowiso van plan bent toch maar twee speakers te kopen.

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Het hangt er ook maar net van af hoe kieskeurig je bent. Waar de ene persoon zegt dat stereo via een receiver "niet om aan te horen is", vindt een ander (waaronder ikzelf :P) het allemaal wel meevallen. In veel gevallen valt er best mee te leven, mits je geen zeikerdje bent (no offence andere zeikerds ;)). Plus, voor het surroundgeluid bij een film ben ik best bereid kwaliteit in te leveren die ik, als ik het toch niet hoor, niet mis.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DriveSand schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 22:50:
In veel gevallen valt er best mee te leven, mits je geen zeikerdje bent (no offence andere zeikerds ;)).
Dat er mee te leven valt klopt. Maar dat was de vraag niet. De vraag was of een gelijkgeprijste stereo amp beter kwaliteit levert. Antwoord daarop is simpelweg: ja!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kan ook twee stereo versterkers nemen.
1 goede wat duurdere voor je Kef voorspeakers en
1 wat kleinere met goed geluid voor achter die je aan de achterspeaker uitgang van je DVD-speler bindt.(moet je wel inderdaad een dvd-speler hebben met 5.1 analoge uitgang en dts decoder veel sacd gevallen hebben dat.)
En dan bv de tv speaker als center.
Of bv later een aparte voorversterker.
Bij gewoon tv kijken is het signaal toch alleen maar stereo dus daar gebruik je dan alleen je voorspeakers voor.

t`is maar een beetje een best of both worlds idee.

[ Voor 17% gewijzigd door enchion op 27-06-2006 23:06 ]

How do you save a random generator ?

Verwijderd

Reciever? = Receiver

Hoe vaak zie je dat hier verkeerd geschreven. :X :X :X :X :X

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:03
Ach, dit kan leiden tot een meterslange discussie.
Net als bij fotografie heb je van die lens puristen waar alles opper-opper best moet zijn. Maar een mooie foto zit niet in het iets minder zijn van de chromatische abberatie-nog-wat, maar in een mooi goed getimed shot. Zo vind ik dat ook met geluid. Zelf ben ik erg blij met mijn DTS versterker, muziek luisteren is hartstikke gaaf en films kijken nog geweldiger. Voor mij telt de beleving veel meer dan die laatste 5% kwaliteit die je kunt krijgen met dure versterkers tov een 'gewone'.

Bedenk eerst maar eens wat je leuk vindt, dan pas wat je gaat kopen.

Homo sapiens non urinat in ventum

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jan Smit schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:29:
Bedenk eerst maar eens wat je leuk vindt, dan pas wat je gaat kopen.
Wijze uitspraak :)

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom kunnen stereoversterkers nooit DTS verwerken eigenlijk? Of is dat een domme vraag? :P

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik denk omdat er vanuit de vraagkant (te) weinig interesse naar is. En de versterker wordt er duurder door.

Life is not about specs, it is about joy!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

enchion schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 23:02:
Je kan ook twee stereo versterkers nemen.
1 goede wat duurdere voor je Kef voorspeakers en
1 wat kleinere met goed geluid voor achter die je aan de achterspeaker uitgang van je DVD-speler bindt.(moet je wel inderdaad een dvd-speler hebben met 5.1 analoge uitgang en dts decoder veel sacd gevallen hebben dat.)
En dan bv de tv speaker als center.
Of bv later een aparte voorversterker.
Bij gewoon tv kijken is het signaal toch alleen maar stereo dus daar gebruik je dan alleen je voorspeakers voor.

t`is maar een beetje een best of both worlds idee.
Je mist de laatste versterker nog voor je center speaker...

Het is evident dat een versterker met meer eindtrappen ingebouwd en een DTS processor meer geld kost (voor een kwalitatief gelijkwaardig product). Daar staat tegenover dat je hele leuke DTS versterkers kan krijgen in deze prijsklasse met een "acceptabele" stereo weergave.

Bedenk wat je belangrijk vind en laat ons weten wat je gekocht hebt !
Veel plezier, toys for the boys is altijd oké !

:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Ik weet niet hoe het budget is, maar als je stereo belangrijk vindt en tegelijk wilt genieten van surround af en toe is het misschien mogelijk om het te combineren.
Je neemt een relatief eenvoudige DTS-receiver met pre-outs, en hangt aan je frontkanalen een degelijke eindversterker. De achterste en center sluit je direct aan op de receiver, de frontspeakers op de eindversterkers.

Het stereogeluid wordt hierdoor beter dan wanneer je het via alleen een receiver beluistert, en je kunt toch nog gebruik maken van surround wanneer gewenst.
Wel is het een redelijk prijzige oplossing, niet dat het duur is voor wat je krijgt, maar eindversterkers beginnen over het algemeen in een klasse hoger dan receivers :)

Verwijderd

Razorfist schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 10:59:
Ik weet niet hoe het budget is, maar als je stereo belangrijk vindt en tegelijk wilt genieten van surround af en toe is het misschien mogelijk om het te combineren.
Je neemt een relatief eenvoudige DTS-receiver met pre-outs, en hangt aan je frontkanalen een degelijke eindversterker. De achterste en center sluit je direct aan op de receiver, de frontspeakers op de eindversterkers.

Het stereogeluid wordt hierdoor beter dan wanneer je het via alleen een receiver beluistert, en je kunt toch nog gebruik maken van surround wanneer gewenst.
Wel is het een redelijk prijzige oplossing, niet dat het duur is voor wat je krijgt, maar eindversterkers beginnen over het algemeen in een klasse hoger dan receivers :)
Je zou het ook op een net iets andere manier dan Razorfist kunnen doen:
Je begint idd met een receiver (heb je wel een tuner nodig? Zo nee, kijk dan eens naar een AV-amp). Dan spaar je voor een stereoversterker met een Home Theater direct mode (de pre-outs van je receiver (die moeten dus wel erop zitten).
Ik denk er hierover ook na, en dat terwijl ik een Denon AVC-A11SR heb (FYI: ik ga eens een keer naar Musical Fidelity A5 Amp luisteren). Voor mij was het vrij lastig: ik heb een even grote collectie DVD's als CD's (>300) dus sja.. dan wil je toch zowel in films als in muziek goed geluid hebben. De Denon is erg goed, maar voor de speakers zou ik toch meer stroomreserves nodig hebben (daarom wil ik eerst ff luisteren of dit een goede oplossing is).

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Ik ben benieuwd of TS al een keuze gemaakt heeft... De topic is inmiddels alweer een paar weekjes oud...

Maar ik wil nog even het volgende toevoegen:

Het is over het algemeen zo dat stereoversterkers een stereosignaal beter versterken dan surroundreceivers op stereo stand. Maar dat is in deze topic al vaker gezegd...

Maar toch wil ik een (bijna) uitzondering op deze regel geven: De Panasonic SA-XR serie. Dit is een (tot aan de laatste stap) volledig digitale receiver. Het geluid is meermalen in diverse testen als uitmuntend benoemd. Het detail is opmerkelijk in deze prijsklasse en de kanaalscheiding is voortreffelijk. Deze receiver kan zondermeer meekomen met klasse A/AB receivers van vele malen de aankoopprijs van de Panasonic.

Ook schijnt deze receiver het erg goed te doen in stereo-weergave. Er zijn verschillende bi-amp en bi-wire mogelijkheden. Volgens testen verslaat deze receiver verscheidene stereoversterkers die veel duurder zijn... (maar helaas herinner ik me niet dat er merken bij naam benoemd werden)

MAAR... Je schijnt wel van het "type" geluid te moeten houden. Het is kennelijk toch een andere ervaring dan de gangbare type A/AB versterkers...

Ik heb momenteel een SA-XR57 in bestelling, die mijn Kenwood KFR-X9080D moet gaan vervangen. Deze Kenwood staat niet slecht bekend, maar de Panasonic speelt hem waarschijnlijk op alle fronten vierkant van tafel...

Ik open wel een apart topic wanneer ik hem binnen heb, en zal daar mijn bevindingen uitgebreid omschrijven...

Hier een testje van de SA-XR55

[ Voor 23% gewijzigd door Ejorne op 08-07-2006 15:07 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Pagina: 1