Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Weerstation zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Onlangs ben ik begonnen met het verzamelen van informatie om zelf een weerstation te bouwen dat aan een computer gekoppeld kan worden. De redenen waarom ik dit zelf wil gaan doen:
- Commerciële varianten kosten veel
- Zelfbouwen en programmeren is leuk

Programmeren van microcontrollers heb ik ervaring mee (vooral de Atmel AtMega serie en 8051 derivaten). Elektronica kan ik ook behoorlijk mee uit de voeten, maar het gebruiken van elektronica om weerinformatie te meten niet.

Voor temperatuursensoren zijn een heleboel varianten te vinden bij bijvoorbeeld Farnell. Zo heb je bijvoorbeeld de LM76 die een temp. sensor is van pakweg -10C tot 45C en I2C ondersteunt (helaas wel wat aan de dure kant). Een andere oplossing is de LM35 of de LM61 die met behulp van een ADC ingelezen kunnen worden.

Lichtmeting is ook niet zo'n probleem gezien de grote hoeveelheid verschillende lichtgevoelige transistoren en eventueel zelfs de mogelijkheid om een normale transistor open te zagen en te gebruiken als lichtsensor.

Windsnelheid kan gemeten worden door zo'n draaigeval te maken met koffiepoederlepeltjes (van die halve bolletjes), daaronder een schijfje te plaatsen met streepjes en een sensor er tegenaan te bouwen.

Hoe meet ik echter luchtvochtigheid en luchtdruk.. Ik kan niet echt een sensor vinden voor beiden. Luchtdruksensoren zijn redelijk te vinden, maar niet voor een druk van rond de 1000 mbar.

Iemand enig idee voor sensoren voor die laatste 2 dingen?

Verder ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen van andere mensen met dit soort dingen.

If it ain't broke, fix it till it is...

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Bakfiets schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:20:
Hoe meet ik echter luchtvochtigheid
De SHT75 bijvoorbeeld :)

Afbeeldingslocatie: http://www.emesystems.com/images/sht7x.jpg
www.sensirion.com

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 10:12
Misschien heb je hier wat aan ? voor je druk sensoren ? FYI: millibar = hectopascal

Je kan luchtvochtigheid ook zelf maken door de weerstand van lucht te meten, echter zal het calibreren een lastig klusje worden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Shuisman op 27-06-2006 22:07 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
Voor de luchtvochtigheid zou je de Philips H1 kunnen gebruiken (conrad 183431 - 89)
Druksensor iets als de MPX5100DP (183890 - 89)
De sensor die Juul20 opgeeeft is ook een mooie, Rh en temperattur in een senor.

Verwijderd

Mbt je windsnelheidsmeter, sloop een oude muis voor de encoderwieltjes, moet je niet zelf zitten sukkelen om gleufjes te snijden of streepjes te verven :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Ik ben toevallig pas nog met een windmeter bezig geweest, ik moet alleen nog wat aardige bolletjes opsnorren.

Een mooi lager heb ik iig wel al, de spindel motor van een harddisk, in de bankschroef eventjes het asje er uit drukken, de spoelen er uit slopen, en het loopt ongelofelijk soepel. Als je een hall sensor op de plaats van de spoelen zet kun je de pulsjes die de magneetring genereert zo uitlezen :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

bolletjes voor windmeter? halve pingpongballetjes...

Verwijderd

Halve pingpongballetjes zijn mooie dingen om er een windsterktemeter mee te bouwen. Edoch, die dingen zijn allesbehalve UV-bestendig; dat mocht ik ondervinden toen er na een jaar of 5 weinig meer van restte dan de rand waarmee de 2 helften van zo'n balletje aan mekaar bevestigd zijn... :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Als je dus koffielepels gaat gebruiken doe je er goed aan zwarte te kopen, zwart plastic is namelijk wel uv-bestendig (daarom zie je aan schotels e.d alleen maar zwarte tie-wraps als iemand met verstand het heeft geinstalleerd tenminste... )

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:59
installeer jij je schotel met tywraps? m'n grootvader doet dat toch maar lekkr met bouten enzo

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Fr!st! schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:19:
installeer jij je schotel met tywraps? m'n grootvader doet dat toch maar lekkr met bouten enzo
maakt hij daar ook de kabels mee vast aan de regenpijp? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 28-06-2006 23:38 ]

Verwijderd

maak de koffielepels langs een kant zwart, zet er een vacuum stolpje op en je kan nog de zonnestraling meten ook :+

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Kleine tip: als je met die SHT75 werkt, of andere sensoren met I2C, vergeet dan niet in je master clock_stretching te implementeren. Als die kleine sensoren zijn zo traag dat ze clock stretching gebruiken, maar het staat bijna nooit in de datasheet vermeld, en de meeste master routine's houden er ook geen rekening mee. Dan zie je dat je SCL-lijn na elke verzending toggelt, dus eens hoog blijft, dan laag blijft, en je kan daar uren op zoeken, geloof me, been there, hated it.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JuuL20
naftebakje schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 10:53:
Kleine tip: als je met die SHT75 werkt, of andere sensoren met I2C
Die werkt niet met I2C maar het id blijft hetzelfde met clock stretching.

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11 19:42
lol, ik ben ook met een weerstation bezig :)
ik heb alleen een "professionele" windsnelheidsmeter ... ik heb al veel gexpirimenteerd met allerlei materialen maar alles begon steeds weer te roesten... we hebben zelfs glazen lagers gebruikt

ik heb nu een tempsensor (een LMnogwat) maar die gaat niet onder 0 :(

[ Voor 7% gewijzigd door technocow op 29-06-2006 12:08 ]

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik ben wel benieuwd hoe je zoiets aan de computer koppelt? RS232?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• JuuL20
Is wel het makkelijkst jah.

• [TazZ]
Wow, er staan ineens een hoop reacties ;).
Kaassoevlee schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:13:
Ik ben wel benieuwd hoe je zoiets aan de computer koppelt? RS232?
Dit wordt gedaan door middel van de standaard aanwezige U(S)ART van de AtMega en waarschijnlijk een MAX232. De RS232-C interface dus. Hier heb ik in het verleden met andere projecten goede ervaring mee en gebruik ik dus maar.

I2C is natuurlijk een erg mooi protocol. Het enige nadeel is dat de onderdelen nogal prijzig zijn ten opzichte van de 'normale' componenten. Dit maakt echter voor de luchtdruk en vochtigheidsgraad niet uit aangezien ik van beiden toch maar 1 sensor nodig heb.

Ik zal straks als ik thuis ben eens even wat info over de gegeven sensoren opzoeken, ben wel benieuwd.

edit:
Zie de prijs van die SHT75 ;(.

4130698 SHT75
SENSIRION Farnell InOne SENSOR, HUMIDITY PIN VERSION

Datasheet
Cataloguspagina
Levering verwacht
€ 25,49

edit:
Nog even aan het zoeken geweest.

732837 HS15P
UNBRANDED
Farnell InOne HUMIDITY SENSOR; Accuracy, percentage:5%; Depth, external:4.5mm; Frequency, operating max:50Hz; Frequency, operating min:1Hz; Humidity measuring ranges:10% to 100% RH; Impedance:60kR; Length / Height, external:15mm; Leng
€ 5,56

Klinkt al interessanter. Helaas is deze echter wel wat moeilijker uit te lezen, zie ook http://www.control.com/1026219554/index_html.
Op deze pagina gebruiken ze hem ook: http://www.piclist.com/images/boards/temp-hum/index.htm. Misschien moet ik dat schema ook eens even doorlezen.

Ik kijk hier later wel even naar. Dit bedrag ziet er in ieder geval wat interessanter uit :*). Een beetje creatief doen om hem uit te lezen hindert niet.

[ Voor 41% gewijzigd door [TazZ] op 29-06-2006 12:51 ]

• naftebakje
technocow schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:06:
...
LM35, die moet je negatieve spanning aanbieden om em negatief te laten meten (om een negatieve spanning te maken kan je een MAX232 misbruiken, aftakken op de -12V, zolang je niet teveel stroom trekt werkt dat perfect).

In die SHT reeks zijn er wat soorten, ene wat goedkoper dan de andere, ik heb me laten vertellen dat minimale prijs ergens rond de 7€ is (op mijn hogeschool). Zoek maar eens naar vochtigheidssensoren, die kosten allemaal erg veel. Ik heb er eentje liggen die uit een weerstation komt van bij Conrad, dat minder kost dan de SHT apart 8)7 (stevig materiaal trouwens, verkeerd aangesloten, gloeiend heet, maar meet nog altijd goed).
En ze noemen het protocol idd geen I2C; maar het is wel I2C, ze willen gewoon niet aan Philips betalen voor een licentie op I2C.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• technocow
naftebakje schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 14:29:
[...]

LM35, die moet je negatieve spanning aanbieden om em negatief te laten meten (om een negatieve spanning te maken kan je een MAX232 misbruiken, aftakken op de -12V, zolang je niet teveel stroom trekt werkt dat perfect).
.....
het is de LM35DT en die heeft 3 pennen... en nu snap ik niet helemaal wat je bedoelt. kan ik die LM35DT een bereik geven van -xx tot +xx met een max232?

Verwijderd

is toch vrij duidelijk wat hij zegt? Negatieve voeding aan de LM hangen, een max232 kan je misbruiken als een negatieve voeding.. :+ Wel oppassen als je analoge componenten gebruikt met kleine signalen, die max smijt nogal wat rommel op de voeding.

/offtopic: vanaf vandaag heb ik officieel een bachelor elektronica -ICT :7

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 14:30
Weet niet precies de waardes maar probeer een een luchtdruk sensor van een auto. die werkt meestal op onderdruk tot 1000 milibar.

• technocow
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 18:55:
is toch vrij duidelijk wat hij zegt? Negatieve voeding aan de LM hangen, een max232 kan je misbruiken als een negatieve voeding.. :+ Wel oppassen als je analoge componenten gebruikt met kleine signalen, die max smijt nogal wat rommel op de voeding.

/offtopic: vanaf vandaag heb ik officieel een bachelor elektronica -ICT :7
hmz k 8)7 ik zal het eens proberen

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11 20:12
De LM35D is de goedkope versie van de LM35-serie en heeft slechts een bereik van 0 tot xx graden. Het is dus volkomen normaal.

Verwijderd

I386DX schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:55:
De LM35D is de goedkope versie van de LM35-serie en heeft slechts een bereik van 0 tot xx graden. Het is dus volkomen normaal.
Daar heb je een punt... _/-\o_

I386DX heeft ons net ff allemaal mooi in ons broekje gezet :+

Anyway, moest je een gewone LM35 of LM35A gebruiken kan je dus wel van -55 tot +150°C meten.

• naftebakje
technocow schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:10:
[...]
hmz k 8)7 ik zal het eens proberen
Gewoon eens de datasheet bekijken, je moet de uitgangspin met een weerstandje naar een negatieve spanning trekken, waarde van de weerstand en van de negatieve spanning vind je wel in de datasheet. Ook de beperkingen zoals Mr. oude processor zegt worden allemaal verteld in... de datasheet :+

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 30-06-2006 13:05 ]

• technocow
technocow schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:06:
dan had ik dus toch goed de datasheet gelezen O-)

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11 19:29
Het zou ook wel leuk zijn om zoiets via 1-wire te doen.

Op de site van maxim staat zelf een application note voor luchtdruk, luchtvochtigheid, windrichting, temperatuur, etc...

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/570

en natuurlijk, free samples :)

• [TazZ]
blade82 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 11:37:
Het zou ook wel leuk zijn om zoiets via 1-wire te doen.

Op de site van maxim staat zelf een application note voor luchtdruk, luchtvochtigheid, windrichting, temperatuur, etc...

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/570

en natuurlijk, free samples :)
1wire is natuurlijk erg leuk, zorgt echter wel voor wat extra programmeerwerk aangezien volgens mij de AtMega's standaard hier geen ondersteuning voor bieden (toch?).

Hoe is Maxim tegenwoordig met samplen? Voorheen kwamen zendingen regelmatig niet aan. Toch wel vervelend.

Als ze te samplen zijn is het natuurlijk wel een leuk idee om het gewoon eens te proberen. Binnenkort maar eens even mijzelf weer aanmelden op hun site.

Verwijderd

heh... maxim is de enige leverancier waar ik elke keer zonder fout samples van krijg... ok op analog devices na.
Maar heb met die mannen nog nooit problemen gehad.

• [TazZ]
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:31:
heh... maxim is de enige leverancier waar ik elke keer zonder fout samples van krijg... ok op analog devices na.
Maar heb met die mannen nog nooit problemen gehad.
Wat geef jij altijd voor bedrijfsnamen op dan? Vroeger gaven we nog wel eens aan dat het voor school was, maar nu is dat ook niet echt helemaal eerlijk meer ;).

edit:
Update:

Zojuist toch maar even wat 1-wire speelgoed besteld bij Maxim :P.

Helaas zijn de IC's die gebruikt werden in de application notes (de IC's waarmee het daadwerkelijke meten gebeurt) nogal slecht te krijgen en erg duur, maar in combinatie met de 1-wire IC's zijn alle analoge bronnen te krijgen.

De 1-wire IC's waar het hier over gaat zijn de DS2438 en de DS2450 waarvan de ene eigenlijk een batterij-monitor is en de andere een 4-voudige A/D converter.

Voor mensen die erin geinteresseerd zijn: onder Linux is met wat software de 1-wire bus aan te sturen als filesystem, zodat je met een commando als de volgende:
code:
1
cat 1wire/10*/temperature

Temperaturen uit kan lezen. Best wel leuk dus.

Op de volgende pagina is dit Linux gebeuren te vinden: http://owfs.sourceforge.net/

edit:
Wow! sweet, mijn WRT54G router kan uiteraard hier ook mee uitgerust worden 8)

[ Voor 54% gewijzigd door [TazZ] op 01-07-2006 16:05 ]

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik heb er ook wel eens naar gekeken. Maar 500 meter bij mijn huis vandaan zit een weerstation. (http://www.dearend.nl/WeatherLink/Current_Conditions.htm) dus echt veel zin heeft het niet.

Misschien staan op die site wel tips. Ik zie wel veel duitse kopplingen altijd op weerstation sites.

Alleen de spreuken zijn wel een beetje vreemd: "Als het regent in mei, is april al voorbij"

[ Voor 15% gewijzigd door bolke op 01-07-2006 13:25 ]

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Heeft er iemand een tip om een regenvoeler te maken? Ter verduidelijking: ik heb het niet over een apparaat dat de neerslag (over langere tijd) meet in cm/m2. Ik wil gewoon weten of het al-dan-niet regent, en --zo ja-- of het zacht danwel hard regent.
Een klassieke aanpak is de vochtigheidssensor: 2 geleiders die mekaar net niet raken en die, als er regendruppels op vallen, stroom doorlaten. Werkt goed, maar nadat het gestopt is met regenen duurt het nog een tijd voor alle regendruppels verdampt zijn. Een vermogensweerstand er onder, en die inschakelen zodra er regen valt, lost dit probleem op. Maar dat heeft dan weer invloed op de meting als het nog regent.
Andere technieken, zoals regendruppels opvangen in een trechter en vervolgens door een IR-sluis leiden, werken ook redelijk, maar bij een lichte motregen duurt het (te) lang voor de meter reageert.

Afin, als iemand me een hint kan geven, wees welgekomen...

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:42:
Heeft er iemand een tip om een regenvoeler te maken? Ter verduidelijking: ik heb het niet over een apparaat dat de neerslag (over langere tijd) meet in cm/m2. Ik wil gewoon weten of het al-dan-niet regent, en --zo ja-- of het zacht danwel hard regent.
Een klassieke aanpak is de vochtigheidssensor: 2 geleiders die mekaar net niet raken en die, als er regendruppels op vallen, stroom doorlaten. Werkt goed, maar nadat het gestopt is met regenen duurt het nog een tijd voor alle regendruppels verdampt zijn. Een vermogensweerstand er onder, en die inschakelen zodra er regen valt, lost dit probleem op. Maar dat heeft dan weer invloed op de meting als het nog regent.
Andere technieken, zoals regendruppels opvangen in een trechter en vervolgens door een IR-sluis leiden, werken ook redelijk, maar bij een lichte motregen duurt het (te) lang voor de meter reageert.

Afin, als iemand me een hint kan geven, wees welgekomen...
De oplossing met een vermogens weerstand wordt veel toegepast. Ik heb zelf ook meerdere regenemelders gemaakt op een stage en daarbij gebruikten ze dacht ik 6x 10k weerstanden van 1watt. Dit zat onder een plaatje van 3*10 ongeveer. Het is iig een beproefte methode die erg veel in de tuinbouw wordt gebruikt. Ook al nagedacht over een windvaan voor de windrichting?

No signature found

Verwijderd

Ik heb er al over gedacht, de stroom door de weerstand afhankelijk te maken van de stroom die de opnemer doorlaat. Maar zo gaat het geheel fungeren als tegenkoppeling (denk ik).

[Windvaan]
Ja, een 4 bits-windvaan heeft ook een tijdlang op het dak staan pronken. Probleem: ik woon in een stedelijke omgeving, met flink wat gebouwen die hoger zijn dan mijn huis. En die windvaan wisselde sneller van richting dan enige politicus kan... ;)

[Helder moment]
Misschien kan ik de bestaande regenvoeler aanvullen met een tweede, die enkel vaststelt of er regen valt. Die tweede kan dan de verwarming van de eerste inschakelen zodra de regen stopt, zonder diens meting tijdens een regenbui te beïnvloeden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2006 21:44 ]

• [TazZ]
Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 21:27:
[Helder moment]
Misschien kan ik de bestaande regenvoeler aanvullen met een tweede, die enkel vaststelt of er regen valt. Die tweede kan dan de verwarming van de eerste inschakelen zodra de regen stopt, zonder diens meting tijdens een regenbui te beïnvloeden.
Mij lijkt dat als er zo'n problemen zijn met het nat blijven van de sensor, dat de meting tijdens regen ook niet echt betrouwbaar is aangezien dan overtollig regenwater gewoon blijft liggen en je niet echt goed kan meten hoe hard het regent.

Een aansturing voor een windvaan staat trouwens ook mooi in die application note van dat 1wire gebeuren. Daar werken ze met een magneet en reedcontacten. Lijkt me een mooie manier aangezien andere mogelijkheden (ir-ledje + sensor door een schijf met sleuven heen, of sleepcontacten) nog wel eens de geest willen geven. Verder is een reedcontact zeer eenvoudig waterdicht te maken zonder dat je rekening hoeft te houden met water dat langs het asje van de windvaan gaat lekken.

• naftebakje
Euh, meet een vochtigheidssensor niet ook of het regent? Bij 100% relatieve vochtigheid regent (of mist ) het toch? Hoe hard het regent, kan mss door de zichtbaarheid te meten, hoe meer en dikkere druppels, hoe meer het licht afgebroken wordt, dus ergens een lampje zetten dat schijnt naar een sensor, hoe minder er door komt hoe meer het mist/regent.

Verwijderd

Als je trouwens gewoon een gelijkstroom gebruikt om regenval te meten dmv twee elektroden krijg je nogal snel last van corrosie / elektrolyse. Bijna alle schakelingen maken dan ook gebruik van wisselspanning om die dingen een pak langer te laten meegaan.

Verwijderd

Bakfiets schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:34:
[...]

Mij lijkt dat als er zo'n problemen zijn met het nat blijven van de sensor, dat de meting tijdens regen ook niet echt betrouwbaar is aangezien dan overtollig regenwater gewoon blijft liggen en je niet echt goed kan meten hoe hard het regent.
Dat valt op te lossen door de sensor iets schuin te plaatsen, zodat overtollig regenwater snel kan wegvloeien.

[Voor Scud_racer]
Uiteraard zitten er zowel aan de in- als aan de uitgang v/d sensor C's om elke mogelijke gelijkspanning te blokkeren.

Verwijderd

Dan heb ik niks gezegd :)

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

naftebakje schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:41:
Euh, meet een vochtigheidssensor niet ook of het regent? Bij 100% relatieve vochtigheid regent (of mist ) het toch? Hoe hard het regent, kan mss door de zichtbaarheid te meten, hoe meer en dikkere druppels, hoe meer het licht afgebroken wordt, dus ergens een lampje zetten dat schijnt naar een sensor, hoe minder er door komt hoe meer het mist/regent.
Er zijn oplossingen voor om de hoeveelheid regen te meten. Hoe deze precies werken weet ik niet aangezien ze voor ons werkgebied ook pas sinds een klein jaar toegepast worden.
Jammer kan de globale werking zo gauw niet in de online documentatie vinden.

De RV kan je ook nog op een andere manier meten namelijk door het temperatuurs verschil te meten tussen een natte en een droge bol temperatuursensor. (De ene sensor moet dan continu vochtig gehouden worden.) Hoe dit precies verder in zijn werk gaat weet ik niet, maar moet volgens mij wel tevinden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Schapie op 04-07-2006 00:20 ]

No signature found

Verwijderd

Beste,

Ik heb voor het vak data acquisitie de opdracht gekregen om een weerstation te bouwen op het dak van de school. Na wat opzoek werk over sensoren ed ben ik tot de conclusie gekomen dat het budget voor dit project het niet toelaat om de sensoren kant en klaar te kopen, dus ben ik min of meer verplicht sensoren aan te schaffen en de signaal conditionering ed zelf te doen.

De volgende dingen moeten in beeld worden gebracht op een pc (dmv DAQ kaart):
-Relatieve luchtvochtigheid
-Temperatuur
-Luchtdruk
-Windrichting
-Windsnelheid
-Aantal uren zon per dag
-Hoeveelheid gevallen regen

Nu aangezien ik op de richting elektrotechnieken zit is mijn kennis van elektronica niet bijzonder groot. Daarom een paar vraagjes:
-Om de relatieve luchtvochtigheid te meten was ik ook al uitgekomen bij de SHT75. Maar moet deze sensor altijd gebruikt worden in combinatie met een microcontroller?
-om de temperatuur te meten had ik gedacht aan een thermokoppel (aangezien we deze nog hebben liggen op school). Dit thermokoppel geeft 10mV/°C, welke is de eenvoudigste schakeling om deze variabele spanning om te zetten naar een variabele stroom(aangezien er toch een afstand van een 15 à 20m moet overbrugd worden)?

mvg Tom

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:11

Ibex

^^ met stom.

Voor de hoeveelheid gevallen regen zou je een bakje kunnen maken met een oppervlakte van laten we zeggen 1 vierkante cm. Vervolgens zorg je dat het bakje met een inhoud van ongeveer 1ml omkantelt waardoor het water uit het opvangbakje kan lopen. Bij het kantelen drukt het dan een schakelaartje in. Het schakelaartje moet net genoeg veerkracht hebben om het lege bakje terug naar de oorsprongkelijke positie te brengen.
Op die manier kan je het aantal kliks tellen, en op die manier weet je hoeveel cm (1cm = 1klik) neerslag er is gevallen.

Het gaat vooral om het princiepe, het kan wel zijn dat het 1cl moet zijn ipv 1ml, maar dat weet ik niet direct vanbuiten.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:45
Leuk idee, ik wilde dit met 1wire/Ibuttons gaan doen, werkt inderdaad prima met OWFS
(afgezien van wat beveiligings en rechten problemen in Debian)
Je kan ook Digitemp (ook linux) gebruiken, deze ondersteunt (endelijk) de DS1923, hygrometer /temperatuurmeter en de al eerder genoemde battery monitor .
Een simpel seriele interface en je bent voor minder dan 5,- klaar. (Free samples+bordje)
Voor de windmeter kan je (in theorie) volgens mij prima een draadloze (niet optische) muis voor gebruiken. Of anders het al eerder genoemde ibutton sample voor het tellen van de rotatie(die dingen roesten niet en zo gemakkelijk...je koppelt ze met twee draadjes aan elkaar en de software houdt ze ook met gemak uit elkaar) Iemand een idee voor de windrichting (ik wil geen reedcontacten gebruiken maar weer dezelfde muis verbouwen zodat windsnelheid door x-as gebeurd en y-as de windrichting voor zijn rekening neemt..uhmm..met wat truukjes die ik nog moet verzinnen )
Nu wil ik eigenlijk (mits mogelijk) het seriele signaal van de Ibuttons ook via diezelfde draadloze muis versturen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of ideeen. (voor draadloos buiten hangen)

Verwijderd

Hallo,
hoop dat deze topic nog een beetje actief is.
Ben ook op zoek om zelf een windmeter te maken. Ken echter geen sik van electronica. Wat dacht je van een fietscomputertje en dan die opnemer gewoon op je meter plaatsen, diameter instellen en ijken met bv de auto? http://users.skynet.be/Wi...%20Meten%20is%20weten.htm
Wat ik mij ook afvroeg en daarom post ik dit hier, is hoe zit dat met een pc koeler en die tach kabel, in theorie moet je dat signaal toch kunnen gebruiken?
Dank je
fons

• naftebakje
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:34:
...
-Om de relatieve luchtvochtigheid te meten was ik ook al uitgekomen bij de SHT75. Maar moet deze sensor altijd gebruikt worden in combinatie met een microcontroller?
-om de temperatuur te meten had ik gedacht aan een thermokoppel (aangezien we deze nog hebben liggen op school). Dit thermokoppel geeft 10mV/°C, welke is de eenvoudigste schakeling om deze variabele spanning om te zetten naar een variabele stroom(aangezien er toch een afstand van een 15 à 20m moet overbrugd worden)?

mvg Tom
De SHT75 kan AFAIK zowel temperatuur als luchtvochtigheid meten. Om hem uit te lezen zal je ws inderdaad niet van een microcontroller uit komen.
En aangezien je dan toch al digitaal zit, lijkt het me handiger om meteen digitaal te blijven, in dit geval lijkt me RS485 in vette rode letters op te lichten :+ Dat is een bussysteem waarmee je gemakkelijk van je µC naar de seriële poort van je PC data kan verzenden, en erg robuust en storingsvast is. Je gebruikt gewoon een twisted-pair kabel (kan een netwerkkabel zijn bijvoorbeeld) en aan beide uiteinden een "transceiver" chipje, dit is een "vertaal"chip die de signalen omzet van en naar RS485.
Een constante regelbare stroom maken, lijkt me niet zomaar gemakkelijk te maken, komt wel het een en het ander bij kijken (regelbare voedingsspaning op ene draad steken, op de terugkerende draad een weerstandje om de stroom te controleren, en dan afhankelijk van de gemeten en gewenste stroom je spanning aanpassen).

Trouwens, wij tweakers doen elkaar constant de groeten, dat moet je dus niet meer doen in je post.

@fonsspons: dat fietscomputertje lijkt me niet zo handig, lijkt me erg moeilijk om de uitlezing van het fietscomputertje op de daadwerkelijke windsnelheid te krijgen. Wel kan je het systeem van opnemen van draaisnelheid overnemen, magneetje en reed-contactje.
In een fan wordt het tachosignaal opgemeten met een vergelijkbaar systeem, echter wordt daar een Hall-sensor (elektronische variant van een reed-contactje) gebruikt, misschien kan je door het loskoppelen van de spoelen in een PCventilator zo idd relatief gemakkelijk de snelheid uitlezen.

Het id van die site waarnaar je linkt lijkt me echter het simpelste om te maken, gewoon een DCmotortje gebruiken, hoe hoger de windsnelheid, hoe sneller het zal draaien en hoe meer DCspanning het motortje opwekt. Dat kan je uitlezen met een analoge voltmeter en de schaalverdeling aanpassen, of met een A/D convertor inlezen in een µC of je PC en met een look-up table daar een juiste windsnelheid aan koppelen.

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 16-02-2007 21:01 ]

Verwijderd

Ja dat fietscomputertje is maar om snel en goedkoop een windmeter te maken. Ik zie bij velleman een 4kanaalsdatalogger voor een 40€ en een temperatuurmetertje voor 15€ dat je daar op kan aan sluiten. ( http://www.vael.com/shop/list.php?cat_id=6.14&start=10) Als ik alles goed begrijp van die logger lijkt mij dat wel een betaalbare oplossing om een paar analoge sensoren (windsnelheidn temp en druk) aan te hangen, waarvan je de gegevens ook kan opslagen op je pc.
Conrad heeft ook een control station die er een pak gesofticeerder uitziet maar ook 2maal zoduur is:( zie www.conrad.be , artikelnr:125113 - 89)
Voor de electronicamannen hier heb ik nog een site gevonden van iemand met een zelbouw weerstation die veel weet over electronische sensors enzo, lijkt me wel wat voor deze topic: http://www.weerschip.nl/index.html

Verwijderd

Weet iemand waar je een cup-windmeter kan kopen?
Pagina: 1