welke kopen? HP R817 of canon 530?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik ben nogal een camera noob, maar ik ben al een tijdje op zoek naar een goede betaalbare digitale camera om mee te fotograferen, maar niet met hele erge die-hard instellingen e.d..
ik wou er niet al te veel veel aan uitgeven, maar voor huis tuin en keuken toestel wil ik wel goede foto's kunnen maken.

ik twijfel op het moment vooral tussen de canon a530 en de hp R817.
de canon is +- 170 euro en is denk ik kwalitatief gezien de beste van de 2, maar loopt wel op batterijen
en toen zag ik vandaag in een blaadje van de office centre een behoorlijke redelijke aanbieding staan, namelijk de hp R817 voor maar 149 euro. deze heeft een accu en ook meer zoom, alleen aangezien het een hp is denk ik dat die misschien qua kwaliteit en betrouwbaarheid wat minder is.

welke zouden jullie aanraden?

alvast bedankt. (de aanbieding van de hp geldt btw alleen op donderdag :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 13:33
http://www.dpreview.com/r...n_a530%2Chp_r817&show=all

a.u.b. de beide camera's side by side...
in de HP zit nu wel btw een redelijke lens (pentax)

als ik het even snel doorkijk schelen ze niet zo heel veel.... je zou voor de HP kunnen gaan. denk er wel aan de de video-out van de hp. op het los aan te schaffen dockingstation zit.

tevens heeft de canon hogere iso waarde, maar geeft wel veel ruis op iso 800.
Witbalans is weer wat uitgebreider op de HP waardoor isowaarde iets minder belangrijk worden...

persoonlijk heb ik goede ervaring met beide camera's
ik zou voor de HP gaan.
als pluspunten:
- accu
- uitgebreidere witbalans
- groter scherm
- 5X optisch (36 -140mm)
- "sterke interne flits"

nadeel:
- geen optische zoeker
- geen USB 2.0 (dus cardreader aanbevolen)

[ Voor 62% gewijzigd door Sijhtam op 27-06-2006 20:04 ]

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Dit topic had ook in de Camera's onder 250 EUR kunnen gaan.

Een vriendin van mij heeft de HP R817. Ik was *zeer* onder de indruk van deze compact, en dat ben ik niet gauw.

- Zeer duidelijke built-in helpfunctie over alle facetten van de camera
- 36-180mm optisch, geeft je wat meer creatieve speling

Beeldkwaliteit zal niet tegenvallen. Alleen pixelneukers zullen verschillen zien. De HP is echt een camera waarmee je als volledige beginner mooi door kan groeien naar goeie amateur, aangezien je na verloop van tijd ook met diafragma en sluitertijden kunt klooien.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
op zich vindt ik dat die geen usb 2.0 heeft niet zo'n probleem (hoeft van mij niet per se zo snel)
alleen kan de a530 weer betere filmpjes maken, maar ik vindt wel dat de R817 er mooier uitziet en ui mooier materiaal is opgebouwd.
(mijn voorkeur begint ondanks de goede reputatie van canon hierbij toch steeds meer uit te gaan naar de hp, voor de bang for buck)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

De Auto focus en Filmpjes van de Canon is veel beter dan die van HP. Maar verder zie ik veel positieve punten bij HP.

De lens moet je even goed bekijken. Canon lensen zijn best goed. Maar een pentax lens is ook goed. Al zie ik op steves digicams een aantal samles staan die er zeker goed uitzagen. Ook heeft de Canon ISO 800. Maar de HP heeft weer ISO 50. De mogelijkheden voor handmatige instellingen zijn bij de Canon groter.

USB 1.1 of USB 2.0. Ik zie op internet de ene keer USB 2.0 staan en de andere keer weer USB. Dus ik weet niet welke er op zit. Maar als het alleen USB 1.1 is dan is een cardreader een vereiste. 1G overzetten via USB 1.1 duurt even. Bij HP geven ze USB 2.0 aan. Dus dat zal het wel zijn.

Dit is een moeilijke keuze. Ik denk dat je de verschillen goed naast elkaar moet neerleggen. Ook de prijs is een van de positieve punten van de HP.

Prijs: Je kunt de A530 al voor 179 krijgen bij Bol.com. en voor de HP kom ik niet lager dan 250 euro.

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/hp_r817.html

PS: Ik heb zelf een A530.

PS In de folder staat de R717 voor 149 euro zie http://www.officecentre.n...2/INTERN_OCN_14_74_06.pdf

[ Voor 116% gewijzigd door bolke op 28-06-2006 15:24 ]

http://www.hroling.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De lenzen van Hp worden gemaakt door Pentax. Niet bepaald de minste kwaliteit lijkt mij (hoewel ik nog geen foto's heb gezien van de R817). Daarnaast vraag ik mij af welke instelmogelijkheden de Canon heeft die de HP niet heeft (immers de A/S stand zijn eraf bezuinigd). Tot slot moet je bij de A530 nog oplaadbare batterijen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:03:
De lenzen van Hp worden gemaakt door Pentax. Niet bepaald de minste kwaliteit lijkt mij (hoewel ik nog geen foto's heb gezien van de R817). Daarnaast vraag ik mij af welke instelmogelijkheden de Canon heeft die de HP niet heeft (immers de A/S stand zijn eraf bezuinigd). Tot slot moet je bij de A530 nog oplaadbare batterijen kopen.
Lens zal vast mooi zijn, maar wanneer je kijkt naar de lichtsterke van de HP lens, dan ben ik niet onder de indruk. De canon kan echt betere foto's maken wanneer er niet al teveel licht is.

specs:

canon: 35mm-140mm met F/2.6 - F/5.5
HP: 36mm-180mm met F/2.8 - F/8.0

vooral met inzoomen verlies je wel een heleboel licht bij de HP.

als ik op dpreview kijk zou ik toch gaan voor de canon. Wie specs-geil is misschien niet, maar je kan gewoon meer instellen met de canon en canon is een bewezen product.
Je kan de canon gewoon als point-and-shoot camera gebruiken, maar over een jaartje wil je misschien zelf wel het diafragma en sluitertijd een beetje instellen en dan kan je bij de canon gewoon dezelfde camera blijven gebruiken. Canon heeft bovendien mooiere kleuren (enigzins teveel saturation/contrast) en warmere kleuren.

[ Voor 25% gewijzigd door Nomad op 28-06-2006 16:36 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Euh, dat kan toch gewoon hier?

Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Lens zal vast mooi zijn, maar wanneer je kijkt naar de lichtsterke van de HP lens, dan ben ik niet onder de indruk. De canon kan echt betere foto's maken wanneer er niet al teveel licht is.

specs:

Bullshit. De HP heeft op 140mm ook ongeveer f/5.5 weet ik van mijn hands-on ervaring, dus jouw argument is kul. Bovendien, bij dezelfde ISO waarde, hoeveel sluitertijd win je bij een verschil tussen f/2.6 en f/2.8 :O
Wie specs-geil is misschien niet, maar je kan gewoon meer instellen met de canon en canon is een bewezen product.
:')
Je kan de canon gewoon als point-and-shoot camera gebruiken, maar over een jaartje wil je misschien zelf wel het diafragma en sluitertijd een beetje instellen en dan kan je bij de canon gewoon dezelfde camera blijven gebruiken.
Ook dat kan met de HP. Ik zie als voordeel het zeer uitgebreide help-systeem van de HP. Ik zie zoveel Canon Powershot gebruikers hier op het forum na een jaar nog klagen dat hun foto's "bewogen zijn" en hoe dit komt en met welke "ideale instellingen" ze dit kunnen voorkomen. Dan denk ik: je hebt het gewoon nog niet goed begrepen en je wíl ook geen informatie opzoeken om de theorie uberhaupt te kunnen snappen. Als die informatie nou rechtstreeks bij de hand is met zo'n HP camera, wordt je leercurve een stuk minder steil, en krijg je de basis vaardigheden van het fotograferen sneller onder de knie.
Canon heeft bovendien mooiere kleuren (enigzins teveel saturation/contrast) en warmere kleuren.
Op beide camera's is de kleurwarmte in te stellen, dus dit is ook een non-argument.

[ Voor 10% gewijzigd door Stereotomy op 28-06-2006 16:50 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:33:
[...]

specs:

Ook ik ga even lekker schieten op deze post. De lcihtsterkte aan de groothoekkant scheelt 1/3 stop. Hmm, het scheelt, maar dat is niet eens merkbaar. Aan de telekant vergelijk je 180 mm met 140 mm. Je kunt niets over de lichtsterkte zeggen als je niet weet welke maximale opening de HP heeft op 140 mm. Zowel bij Canon als bij HP verlies je dus licht bij het inzoomen.
nomad85 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:33:

als ik op dpreview kijk zou ik toch gaan voor de canon. Wie specs-geil is misschien niet, maar je kan gewoon meer instellen met de canon en canon is een bewezen product.
Je kan de canon gewoon als point-and-shoot camera gebruiken, maar over een jaartje wil je misschien zelf wel het diafragma en sluitertijd een beetje instellen en dan kan je bij de canon gewoon dezelfde camera blijven gebruiken. Canon heeft bovendien mooiere kleuren (enigzins teveel saturation/contrast) en warmere kleuren.
Je eerste zin begrijp ik niet. Als ik naar dpreview ga dan zie ik dat geen van beide camera's is getest. Uit de gebruikerservaringen lijkt de HP beter te scoren. Hoe kun je dan anders kijken dan naar de specs? Dat Canon een bewezen product is vind ik eveneens bullshit. Ik vind Canon juist alleen maar volume en weinig inventief (wet van de remmende voorsprong). Het zal mij niet verbazen als over een jaar of twee/ drie Sony/ Panasonic of Fuji marktleider is. Daarnaast moet ik je even teleurstellen mbt de A530 qua instelmogelijkheden. Voor het eerst in de glorieuze A serie heeft Canon een van de beestjes gedowngrade door de mogelijkheid tot instellen van sluitertijd of diafragma te verwijderen van de camera. Mijn uitdaging mbt de vraag welke instelmogelijkheden Canon meer heeft dan de HP blijft dan ook open staan. Wat de waardering is van Canon kleuren is persoonlijk en daar ga ik me niet in mengen. Om wel even een zwak punt aan te dragen van de Canon noem ik maar even de witbalans.

Disclaimer: ik wil op geen enkele manier melden dat de HP een perfecte camera is, maar ik wil aantonen dat het advies om een Canon te kopen wel op de juiste gronden moet gebeuren en niet zuiver op basis van de naamsbekendheid van Canon en op basis van hun marktaandeel.

edit: @ nomad :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Oh ja,

@ Nomad :*

en
maar ik wil aantonen dat het advies om een Canon te kopen wel op de juiste gronden moet gebeuren en niet zuiver op basis van de naamsbekendheid van Canon en op basis van hun marktaandeel.
precies wat ik ook al tijden roep dus kudos aan Mig29. O+

[ Voor 88% gewijzigd door Stereotomy op 28-06-2006 17:05 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Geen tijd om door te lezen, maar die 9-punts auto-focus en handmatig in te stellen focus zijn wel erg handig! :) weet ik uit ervaring, Heb de Canon A700

De HP mist een viewfinder, maar heeft wel weer een fijnere LCD display. De Canon heeft USB 2.0 support en dat is zeker een groot pluspunt!

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tja,

ik denk toch dat ik maar voor de hp ga en hp een kans geef om zich te bewijzen tegenover canon, (ondanks onze printer van hp die na 1 jaar al stuk was :( )

zit er een fijn scherm op en vind ik de materialen beter.
en qua prijs verschillen ze niet bar veel.
ook als ik de reviews op internet zie zijn veel reviews er tevreden over, daarbij komt ook nog de betere zoom, en het gebruiksvriendelijke menu voor een noob als ik. B)

de a530 is 170 euro @ pricewatch, maar alleen morgen is de hp bij office centre te koop voor 149 euro ex. btw, dus ongeveer 180 euro, maar dan heb je wel al een accu.

btw weet iemand of het menu van de hp NL of engels is?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 18:58:

btw weet iemand of het menu van de hp NL of engels is?
Allebei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Sterker, ook de helpmenu's zijn in die verschillende talen. Toen HP met die helpmenu dingen kwam moest ik ook eerst lachen: zo van, pff, wat een n00b functie. Maar na het zelf aanschouwd te hebben moet ik eerlijk bekennen dat er geen betere tool bestaat voor een beginner. Heel gebruiksvriendelijk.

Trouwens, die HP heeft zo'n 'adaptive lighting' functie, zo'n soort contrastfix in photoshop, waarbij je bij plaatjes met hoog contrast (middagzon in de achtertuin) alle onderbelichte delen in de schaduw wat opgekrikt worden. Ideaal voor de beginnert die niet eerst elk plaatje door Photoshop heen wil halen.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

amd-mclaren: zulke vragen over het menu vallen prima zelf uit te zoeken, oa op de site van HP zelf: wat meer inzet zou dus best mogen ;) Verder, als je er nu nog niet uitkomt, kan je je vragen kwijt in Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 2 , maar pas nadat je zelf dus wat zaken hebt uitgezocht en gelezen. Succes met je keuze :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.