Toon posts:

Run php exec() als user

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een php site te maken met welke ik mijn tv-kaart kan aansturen, zodat ik vanaf m'n laptop m'n 2e pc kan bedienen. TV kijken doe ik op deze pc met in X ingelogd als user Y, met het tvtime.

Ik wil dus in een php script tvtime bedienen, dit kan met tvtime-command (bv. tvtime-command CHANNEL_UP), probleem is alleen dat ik tvtime als user Y moet runnen, en niet als user apache. Hoe krijg ik dit voor elkaar is nu het probleem. Heb wat lopen googlen maar nog zonder resultaat.

Met sudo -u Y kun je een programma uitvoeren als gebruiker Y, maar dan moet een wachtwoord opgegeven worden, wat me lastig lijkt via php te doen.

Iemand een helder idee?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
sudo kan je ook zo configgen dat ie niet om een passwd vraagt, something like this:

code:
1
<naam>   ALL = NOPASSWD: <command>

iRacing Profiel

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zoek eens naar de optie NOPASSWD in /etc/sudoers. Als je deze weg gaat, zorg er dan wel voor dat je alleen rechten krijgt om dat script te draaien wat je nodig hebt, het is nogal lullig om te zien hoe iemand inbreekt op je machine vanwege een ander lek script.

Andere optie is het draaien van PHP met (fast)CGI in combinatie met SuEXEC.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:06
In je /etc/sudoers neerzetten dat Y geen wachtwoord nodig heeft om tvtime-command te kunnen runnen? Ik weet dat het kán op die manier, maar ik durf niet precies te zeggen hoe :).

Wat MrBarbarian zegt dus :P.

[ Voor 9% gewijzigd door Jaap-Jan op 27-06-2006 19:53 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett